Laivue 2020

No alushan on suurehko fregatti joten aion sitä fregatiksi kutsua. Ihmettelen miten koville laivastossa tulee ottamaan kun tälle saadaan täysin yllättäen ja pyytämättä nato-luokka joka ei ole korvetti.

"Pohjanmaa-luokan korvetti on fregatin kokoinen ja siinä on lähes hävittäjäluokan aseistus. "

Uudella Hamina -luokalla on jo hävittäjäluokan aseistus... Suomessa on aina tehokkaasti kyetty integroimaan järjestelmiä pieniin aluksiin. Syykin on hyvin yksinkertainen: täällä kun ei aluksia tarvitse suunnitella kuukausien mittaisille valtameripurjehduksille, joten sen vaatima henkilöstö/varustautumiseen menevän tilan voi täyttää järjestelmillä. Tullaan sitten täydentämään aina tarvittaessa.

Lisäksi henkilöstön käyttö tuntuu olevan (liiankin?) tehokasta ja jokaisella miehellä on useita eri tehtäviä aluksella: operoi, kunnossapitää omaa järjestelmäänsä ja toimii aluksella kaikissa muissakin mahdollisissa tehtävissä.

Tuolla yhtälöllä päästään omasta mielestäni ainakin helposti korvettiin jossa on H*LVETIN hyvät pelit ja vehkeet. Toivottavasti tarpeeksi miehiäkin.
 
Uudella Hamina -luokalla on jo hävittäjäluokan aseistus... Suomessa on aina tehokkaasti kyetty integroimaan järjestelmiä pieniin aluksiin. Syykin on hyvin yksinkertainen: täällä kun ei aluksia tarvitse suunnitella kuukausien mittaisille valtameripurjehduksille, joten sen vaatima henkilöstö/varustautumiseen menevän tilan voi täyttää järjestelmillä. Tullaan sitten täydentämään aina tarvittaessa.

Lisäksi henkilöstön käyttö tuntuu olevan (liiankin?) tehokasta ja jokaisella miehellä on useita eri tehtäviä aluksella: operoi, kunnossapitää omaa järjestelmäänsä ja toimii aluksella kaikissa muissakin mahdollisissa tehtävissä.

Tuolla yhtälöllä päästään omasta mielestäni ainakin helposti korvettiin jossa on H*LVETIN hyvät pelit ja vehkeet. Toivottavasti tarpeeksi miehiäkin.

Kyky tehdä pitkiä purjehduksia isoine varastoineen, ylimääräisine ukkoineen ja sairastiloineen ei varmaan ole suomalaisilla se tärkein prioriteetti. Jos toimintaympäristö on pääasiassa Itämerellä, voi hyvin tukeutua enemmän maihin tai huoltaa tiheämmin.
 
Tilausvaltuudella ja toimitussopimuksella ei mitään tekemistä keskenään. Toinen on lähinnä MOU ja toisen perumista joutuu maksamaan vahingonkorvauksi.

Eli selvennän asiantilaa eräälle omasta mielestään hankintaa osaavalle ammattilaiselle. Lue ketjua taaksepäin jos kiinnostaa. 11 miljardia on muuten nyt keskiarvoinen lopputulos. Maanpuolustuksesta ei olla puhuttu, mutta eiköhän sinne päästä jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kökkäre oli siis tämä.
"Niin. Miten tuo liittyy PV strategisten hankkeiden rahoitukseen, jonka KAIKKI relevantit osapuolet ovat hyväksyneet ja tilausvaltuudet/ BAFO-oikeudet annettu?"

Täyttä paskaa. Fregatteja on neljä vasta siinä vaiheessa kun nimet on paperissa. Nykytahdilla niitä voi olla jopa kaksi ja 48kpl HX koneita.

Juu, kaikki jotka näitä asioita tietää, ovat viimeistään nyt selvillä siitä, ettet sinä tiedä.

"Tilausvaltuudella ja toimitussopimuksella ei mitään tekemistä keskenään" Kyllä sillä vaan on. Ennen tilausvaltuuden myöntämistä, ei ministeriö voi allekirjoittaa hankintasopimusta. Et tietenkään tiennyt tätäkään?

Tiedätkö mikä on PUKAJORY? Tai TALPOL ministerivaliokunta? Oletko joskus ollut paikalla? LOGL:n hankintaprosessia ohjataan koko ajan poliittiselta tasolta. Eli se poliittinen puoli on juuri "kaikki relevantit tahot" ja siellä on kaikki nyt kunnossa. Korvettien osalta jo sopimukset on olemassa ja HX:n osalta tilausvaltuus, TALPOL:n päätös ja lopullinen tarjouspyyntökin on jo matkalla. Tarjouspyyntö ei muuten ole yksipuoline, siinä valtio sitoutuu ottamaan sen tarjouksen joka on kokonaisedullisin (ei välttämättä halvin) ja sopimaan siitä sopimuksen, jos se BAFO menee pyynnön ehtoihin. Jos näin ei tehtäisi seuraisi kaksi asiaa, ensinnäkin valtio joutuisi maksamaan korvauksia ja uskottavuus markkinoilla katoaisi. Kukaan ei enää lähtisi Suomen valtion isoihin projekteihin tarjoamaan tai ainakin ottaa rahaa jo tarjoamisesta, koska luottamus on horjunut.

"Täyttä paskaa. Fregatteja on neljä vasta siinä vaiheessa kun nimet on paperissa." Niin, nimet ovat paperissa.


Mitäs tuossa mahtaa tapahtuakaan tuossa otsikkokuvassa? No, et varmaan ymmärrä niin selvennän otteella tuosta tiedotteesta: " Tänään Turussa allekirjoitettu Suomen merivoimien uusien taistelualusten rakentamissopimus sisältää neljän merikelpoisen aluksen lopullisen suunnittelun ja rakentamisen. Sopimuksen mukaisesti RMC ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat neljän Pohjanmaa-luokan aluksen rungot. "

Sitten taistelujärjestelmä: https://saabgroup.com/media/news-pr...provider-for-finnish-squadron-2020-programme/
" In accordance with Finland’s Ministry of Defence’s proposition, the Government of Finland has today selected Saab as the combat system provider and integrator for the Finnish Navy’s four new Pohjanmaa-class corvettes within the Squadron 2020 programme. "

Oho, nimet onkin paperissa neljästä aluksesta ja neljästä järjestelmästä. Samoin USA:sta on valtiosopimus Mk-41 laukaisimien (4 alukseen) ja RIM-162 ESSM -ohjusten toimittamisesta, Saabilta myös torpedot, Israelista PTO:t... hyvin on NELJÄN korvetin pullat uunissa.

Minä olen sen verran alan ammattilainen tämän sotilasteknologian seuraamisen alalla, että sieltä kymjp:n kuusen vasemmalta puolelta ei taideta pysyä matkassa?
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kaikki jotka näitä asioita tietää, ovat viimeistään nyt selvillä siitä, ettet sinä tiedä.

"Tilausvaltuudella ja toimitussopimuksella ei mitään tekemistä keskenään" Kyllä sillä vaan on. Ennen tilausvaltuuden myöntämistä, ei ministeriö voi allekirjoittaa hankintasopimusta. Et tietenkään tiennyt tätäkään?

Tiedätkö mikä on PUKAJORY? Tai TALPOL ministerivaliokunta? Oletko joskus ollut paikalla? LOGL:n hankintaprosessia ohjataan koko ajan poliittiselta tasolta. Eli se poliittinen puoli on juuri "kaikki relevantit tahot" ja siellä on kaikki nyt kunnossa. Korvettien osalta jo sopimukset on olemassa ja HX:n osalta tilausvaltuus, TALPOL:n päätös ja lopullinen tarjouspyyntökin on jo matkalla. Tarjouspyyntö ei muuten ole yksipuoline, siinä valtio sitoutuu ottamaan sen tarjouksen joka on kokonaisedullisin (ei välttämättä halvin) ja sopimaan siitä sopimuksen, jos se BAFO menee pyynnön ehtoihin. Jos näin ei tehtäisi seuraisi kaksi asiaa, ensinnäkin valtio joutuisi maksamaan korvauksia ja uskottavuus markkinoilla katoaisi. Kukaan ei enää lähtisi Suomen valtion isoihin projekteihin tarjoamaan tai ainakin ottaa rahaa jo tarjoamisesta, koska luottamus on horjunut.

"Täyttä paskaa. Fregatteja on neljä vasta siinä vaiheessa kun nimet on paperissa." Niin, nimet ovat paperissa.


Mitäs tuossa mahtaa tapahtuakaan tuossa otsikkokuvassa? No, et varmaan ymmärrä niin selvennän otteella tuosta tiedotteesta: " Tänään Turussa allekirjoitettu Suomen merivoimien uusien taistelualusten rakentamissopimus sisältää neljän merikelpoisen aluksen lopullisen suunnittelun ja rakentamisen. Sopimuksen mukaisesti RMC ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat neljän Pohjanmaa-luokan aluksen rungot. "

Sitten taistelujärjestelmä: https://saabgroup.com/media/news-pr...provider-for-finnish-squadron-2020-programme/
" In accordance with Finland’s Ministry of Defence’s proposition, the Government of Finland has today selected Saab as the combat system provider and integrator for the Finnish Navy’s four new Pohjanmaa-class corvettes within the Squadron 2020 programme. "

Oho, nimet onkin paperissa neljästä aluksesta ja neljästä järjestelmästä. Samoin USA:sta on valtiosopimus Mk-41 laukaisimien ja RIM-162 ESSM -ohjusten toimittamisesta, Saabilta myös torpedot, Israelista PTO:t... hyvin on NELJÄN korvetin pullat uunissa.

Minä olen sen verran alan ammattilainen tämän sotilasteknologian seuraamisen alalla, että sieltä kymjp:n kuusen vasemmalta puolelta ei taideta pysyä matkassa?

Pohjanmaa-luokan osalta ei tosiaan tarvitse enää jossitella. Joku foorsmazöör voi aina pysäyttää rakentamisen tai toimitus venyä mutta rahat on myönnetty ja sopparit tehty. Kaikki olennainen on tässä vaiheessa olemassa.
 
Pohjanmaa-luokan osalta ei tosiaan tarvitse enää jossitella. Joku foorsmazöör voi aina pysäyttää rakentamisen tai toimitus venyä mutta rahat on myönnetty ja sopparit tehty. Kaikki olennainen on tässä vaiheessa olemassa.
Näin on, kaikki olennainen on olemassa. Samoin on HX:llä, TALPOL ministerivaliokunta on selvästi asian käsitellyt ja PM pisti muruluukut umpeen hallituksen riveissä. Ja oppositiossa ei tällä kertaa ole voimia, jotka asian haluaisi edes haastaa. Kokoomus ehkä haluaisi jopa kasvattaa hävittäjäpottia niin kuin minäkin. N. 90 kpl olisi se optimi operatiivisen tarpeen ja kansakunnan voimavarojen välillä. Pelkästään vähentämällä passivoivia tulonsiirtoja ja vähentämällä kehitysapua vain 10% tämä voitaisiin rahoittaa.
 
Näin on, kaikki olennainen on olemassa. Samoin on HX:llä, TALPOL ministerivaliokunta on selvästi asian käsitellyt ja PM pisti muruluukut umpeen hallituksen riveissä. Ja oppositiossa ei tällä kertaa ole voimia, jotka asian haluaisi edes haastaa. Kokoomus ehkä haluaisi jopa kasvattaa hävittäjäpottia niin kuin minäkin. N. 90 kpl olisi se optimi operatiivisen tarpeen ja kansakunnan voimavarojen välillä. Pelkästään vähentämällä passivoivia tulonsiirtoja ja vähentämällä kehitysapua vain 10% tämä voitaisiin rahoittaa.

Nyt voidaan siis keskittyä olennaiseen eli vääntöön siitä onko kyseessä korvetti vai fregatti :D

Itse pitäydyn vanhassa kannassani että aluksille olisi pitänyt antaa tyypitykseksi sama kuin edellisille erityisolosuhdefregateille eli perinteikkäästi SAATTAJA. Sen on liukas kuin saippua ja vaikeasti kyseenalaistettavissa.
 
Jos Pohjanmaa-luokan korvettia (jolla on kuulemma taistelulaivan uppouma ja lentotukialuksen iskukyky) pitäisi lähteä kutistamaan, niin mistä lähtisit(te) karsimaan?
Kyllä tuosta neljästä 1-2 alusta sulaa jos syksy ja talvi laittaa talouden aivan katastrofaaliseen solmuun. Pähkinöitä juu isossa kuvassa mutta kyllä siinä juustohöylä käy oli sitten papereissa nimiä kirjoitettuna tai ei. Suomi on tätä menoa syvässä taloudellisessa kriisissä ja toimenpiteet tulevat olemaan sen mukaisia.
 
Kyllä tuosta neljästä 1-2 alusta sulaa jos syksy ja talvi laittaa talouden aivan katastrofaaliseen solmuun. Pähkinöitä juu isossa kuvassa mutta kyllä siinä juustohöylä käy oli sitten papereissa nimiä kirjoitettuna tai ei. Suomi on tätä menoa syvässä taloudellisessa kriisissä ja toimenpiteet tulevat olemaan sen mukaisia.

Kyllä tässä kohdin leikattaisiin jo jotain muuta. Jätetään myöntämättä joku tilausvaltuus tuleville vuosille tms. Jo tehtyjen sopimusten purkaminen on harvoin järkevää. Säästäjä kuitenkin tavoiteltaisiin vuosikymmenen aikajaksolla ja siellä on tarjolla niitä Maavoimien hankkeita joista olen itse ollut huolissani. Selvää on että Pv on tasaveroisena talkoissa mukana kun Suomea aletaan seuraavalla vaalikaudella kurjistaa uuteen kukoistukseen. Jostainhan ne veroparatiiseihin vuodettavat verohelpotukset on otettava.
 
Tilausvaltuudella ja toimitussopimuksella ei mitään tekemistä keskenään. Toinen on lähinnä MOU ja toisen perumista joutuu maksamaan vahingonkorvauksi.

Eli selvennän asiantilaa eräälle omasta mielestään hankintaa osaavalle ammattilaiselle. Lue ketjua taaksepäin jos kiinnostaa. 11 miljardia on muuten nyt keskiarvoinen lopputulos. Maanpuolustuksesta ei olla puhuttu, mutta eiköhän sinne päästä jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kökkäre oli siis tämä.
"Niin. Miten tuo liittyy PV strategisten hankkeiden rahoitukseen, jonka KAIKKI relevantit osapuolet ovat hyväksyneet ja tilausvaltuudet/ BAFO-oikeudet annettu?"

Täyttä paskaa. Fregatteja on neljä vasta siinä vaiheessa kun nimet on paperissa. Nykytahdilla niitä voi olla jopa kaksi ja 48kpl HX koneita.
Sinun kanssa jankkaaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa, sopimukset allekirjoitettiin laivue 2020:sata jo vuosi sitten. Ilmeisesti tämä ei ole riittäävää?

(Tämä on viimeinen vastaukseni tähän keskusteluun, kuten tostesin, asia ei etene mihinkään suuntaan, jos edes perustason ymmärrystä asioista ei ole...)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuosta neljästä 1-2 alusta sulaa jos syksy ja talvi laittaa talouden aivan katastrofaaliseen solmuun. Pähkinöitä juu isossa kuvassa mutta kyllä siinä juustohöylä käy oli sitten papereissa nimiä kirjoitettuna tai ei. Suomi on tätä menoa syvässä taloudellisessa kriisissä ja toimenpiteet tulevat olemaan sen mukaisia.
Ehkä ne korvataan sarvimiinoilla?
 
Ehkä ne korvataan sarvimiinoilla?
Tämä kertoo mittasuhteiden tuntemuksen puutteesta. Ei Laivue-2020 -hankkeella ole kertakaikkiaan minkäänlaista merkitystä kansantalouden kannalta. En muista kertaakaan julkista hanketta leikatun sen jälkeen kun se on liikkeellä ja sopimukset tehtynä. Muistaako joku?

Lisäksi ministerit saavat hiukan paremman informaation päätösten todellisista vaikutuksista ja ovat siten valveutuneempia tekemään oikeita päätöksiä, jotka ei ole täydellisten harrastelijoiden huutoäänestystä jossakin neti palstalla. Eli lopputulemana on se, että valtion ei tarvitse eikä kannata leikata ei sen kummemmin LV2020:sta kuin HX:kään. Kummankin fiskaalinen merkitys on olematon Suomen julkisen talouden mittakaavassa.
 
Sinun kanssa jankkaaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa, sopimukset allekirjoitettiin laivue 2020 jo vuosi sitten. Ilmeisesti tämä ei ole riittäävää?

(Tämä on viimeinen vastaukseni tähän keskusteluun, kuten tostesin, asia ei etene mihinkään suuntaan, jos edes perustason ymmärrystä asioista ei ole...)
Oletko Hanski miettinyt, että mikä on Suomen koulutusjärjestelmässä mennyt pieleen tälläisissä tapauksissa? Vai onko vain kusta lirahtanut joukkoon...
 
Oletko Hanski miettinyt, että mikä on Suomen koulutusjärjestelmässä mennyt pieleen tälläisissä tapauksissa? Vai onko vain kusta lirahtanut joukkoon...
Osalla varmaan on tavoitteena yksinkertaisesti trollaus, mutta ilmeisesti osalla henkilöistä oma koulutus, työtausta ja elämänpiiri ovat olleet niin erilaisia, etteivät esimerkiksi valtion hankintojen toteutustapa tai asioiden mittasuhteet ole ollenkaan tuttuja.
 
Osalla varmaan on tavoitteena yksinkertaisesti trollaus, mutta ilmeisesti osalla henkilöistä oma koulutus, työtausta ja elämänpiiri ovat olleet niin erilaisia, ettei esimerkiksi valtion hankintojen toteutustapa tai asioiden mittasuhteet ole ollenkaan tuttuja.
... mutta kuitenkin täydellisen tietämättömyyden antama varmuus siitä, että ne, joille ne ovat tuttuja, ovat väärässä...
 
Back
Top