Lamput ja muut valaisimet

En ole enää vuosikausiin vaellusnettiin kirjoitellut, lueskellut sentään jonkun verran. Ei se paristojen vaihto mielestäni Tactikkaan vaikeata ole, aukeaa ihan näppärästi ja 3xAAA pattereita vaan sisään & vot. Kotelo ei kyllä kaikkein vesitiivimmältä näytä mutta eipä ole ollut minkäänsorttinen ongelma ainakaan vielä. Varmaan jonkun muunkin merkkinen toimisi vallan mainiosti, tuli nyt vaan tuon merkkinen laitettua. Tuossa on myös hyvänä se, että valon saa myös vilkkumaan(kaikissa otsalampuissa ei taida saada). Hyvä turvallisuusfeature jossakin iltalennolla kun muut haulikoitsijat näkevät missä se punainen(saa myös sinisen/vihreän päälle) valo vilkkuu. Eivät ainakaan sitten kovin pahasti silmille päin räiski.
Moro. Joo, tästä hyvin tunnistaa, että meillä on monen suuntaisia tarpeita. Itsellä ei ole mitään tarpeita strobo-valaisimeen, sulla on.
Vielä tuosta paristohommasta. Jostain luin, että yksi AA-paristo vastaa virraltaan 1,4 kertaa 3xAAA, voiko pitää paikkansa?
 
Minusta taas nykyään ei meinaa saada perus otsalamppua missä ei olisi kaikenmaailman discovalo-ominaisuuksia.
Itsellä työkypärään on teipattuna kiinni 4.99€ maksanut tokmannilta ostettu halpis 3W otsalamppu ja siinäkin on jo valkoinen 100 % valo, valkoinen 50 % valo, punainen valo ja punainen vilkkuvalo.
Lamppua sammuttaessa pitää aina muistella että montakohan kertaa sitä nappia pitikään painaa että lamppu sammuu kokonaan.
 
Yleensä en periaatteesta hanki toimivan tilalle uutta, mutta lampuissa kehitys on niin huimaa että on pakko. Maglite DD led-päällä on tuulikaapissa pihalamppuna mutta kamalan painava nykystandardeilla. Led-MiniMaglite oli kova sana joskus muttei enää. Joku Led Lenser peruspötkylä ja clasohlsson-halpaledejä on lapsilla takin taskussa ja partiotouhuissa.

Taskussani on Olightin AAA-lamppu avaimissa kiinni, ja samanlaiset olen pakottanut koko perheen pitämään avaimissaan. Pojilla musta ja sininen, tytöllä punainen, vaimolla violetti . Omissa avaimissa on ennen ollut pikkuisia Fenixejä ja vanhempia Olight-malleja, mutta ovat hajoilleet tai patterit vuotaneet. Nykyään pidän taskussa vain litiumpattereita.

Auton ovessa Airamin kumitettu lamppu.

Parempia lamppuja olen sitten pitänyt "EDC"- ja retkikäytössä. Fenix LD20 oli ensimäinen tacticool valaisin, 2xAA ja hyvä teho, mutta nyt saa ladattavia, pienempiä, kirkkaampia, niin pakko hankkia. Nitecore MH10 on luotettava perus-18650 usb-latauksella. Olightin makeita pikku leluja piti saada kaksi: S1R ja H1R joka on 90° kulmassa ja mukana otsanauha. Molemmissa ihan naurettavat tehot ja akunkestot kokoon nähden, tuskin tarvitsen uusia vähään aikaan.

Pari Tikkaa ja Tikkinaa on pimeneviin iltoihin ja asennushommiin pimeissä nurkissa.
 
Yleensä en periaatteesta hanki toimivan tilalle uutta, mutta lampuissa kehitys on niin huimaa että on pakko. Maglite DD led-päällä on tuulikaapissa pihalamppuna mutta kamalan painava nykystandardeilla. Led-MiniMaglite oli kova sana joskus muttei enää. Joku Led Lenser peruspötkylä ja clasohlsson-halpaledejä on lapsilla takin taskussa ja partiotouhuissa.

Taskussani on Olightin AAA-lamppu avaimissa kiinni, ja samanlaiset olen pakottanut koko perheen pitämään avaimissaan. Pojilla musta ja sininen, tytöllä punainen, vaimolla violetti . Omissa avaimissa on ennen ollut pikkuisia Fenixejä ja vanhempia Olight-malleja, mutta ovat hajoilleet tai patterit vuotaneet. Nykyään pidän taskussa vain litiumpattereita.

Auton ovessa Airamin kumitettu lamppu.

Parempia lamppuja olen sitten pitänyt "EDC"- ja retkikäytössä. Fenix LD20 oli ensimäinen tacticool valaisin, 2xAA ja hyvä teho, mutta nyt saa ladattavia, pienempiä, kirkkaampia, niin pakko hankkia. Nitecore MH10 on luotettava perus-18650 usb-latauksella. Olightin makeita pikku leluja piti saada kaksi: S1R ja H1R joka on 90° kulmassa ja mukana otsanauha. Molemmissa ihan naurettavat tehot ja akunkestot kokoon nähden, tuskin tarvitsen uusia vähään aikaan.

Pari Tikkaa ja Tikkinaa on pimeneviin iltoihin ja asennushommiin pimeissä nurkissa.

Tuosta Olightin aaa-avaimenperä lampusta tulee melkoinen tykki kun heittää tälläisen sisään..
https://www.akkula.fi/epages/akkula...=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/13246
 
Paristoja ei vaan enää löydy joka ruokakaupan hyllystä.
Siis aitoa vanhaa kunnioittava uustuote olisi nimenomaan sillä litteällä paristolla. Nämäkin Motonetin retrot ovat kolmella A paristolla. Mutta joo, pitää olla tätä päivää jos meinaa myydä.

Itsellä ykköslamppuna Elfeland Cree. Pojan kanssa tilattiin näitä nippu Kiinasta vissiin pari vuotta sitten. Ladattava akku, rakennettu kuin tankki, pieni koko ja valoa perkuleesti. Jos hajoo niin tilataan lisää.
Taloudessa myös pieniä paristolamppuja sitä varten jos vaikka yöllä kävelee jääkaapille niin ei tarvii kattovaloja sytytellä matkalla. Nää on sellaisia hiippailulamppuja.

Kuvassa E.C.
1800lm-cree-xm-l-t6-led-zoomable-flashlight-torch-lamp-light-5-mode-tr


.
 
Siis aitoa vanhaa kunnioittava uustuote olisi nimenomaan sillä litteällä paristolla. Nämäkin Motonetin retrot ovat kolmella A paristolla. Mutta joo, pitää olla tätä päivää jos meinaa myydä.
No prkle. Noissahan ei sitten ole muuta vanhaa kuin ulkokuori, on ollut niin vähällä käytöllä etten ole edes sisuksia katsonut. Tuo EC, Alibaban kautta, vai? Mielestäni kiinalaiset tuotteet ihan ok jos tilaaja antaa selvät speksit laadusta, ilman niitä sieltä voi tulla ihan mitä vaan.
 
Siis aitoa vanhaa kunnioittava uustuote olisi nimenomaan sillä litteällä paristolla. Nämäkin Motonetin retrot ovat kolmella A paristolla. Mutta joo, pitää olla tätä päivää jos meinaa myydä.

Tokmannilla näytti olevan retroja kanssa jossain välissä. Ulkokuorta on tosiaan seurattu tarkkaan, löytyy linssin ympäriltä jopa kosmeettinen karhennus mistä vanhassa sai etulasin irti lampun vaihtoa varten - uudessahan etulasi ei aukea. Itseäni ei 3xAA haittaa, helpompi vain kun sopii muihinkin. Kourassa koko tuntui kuitenkin olevan about sama kuin vanhassa. Ledikin oli vissiin 3w versio, joka on kyllä melko äreä peruslamppuun jo.. jos vanhaa olisi kunnioittanut, niin olisi saanut olla max. 0,5w :D

Itse olen suosinut peruslamppuina noita 1w ledillä olevia 3xAA-halpiksia, joita saa 5e hintaan. 1w ledissä on valotehoa riittävästi normipuuhaan ja ulkona kävelyyn, eikä syö paristoja heti tyhjäksi. "Supertehokas minilamppu" ei yleensä ole kovin hyvä konsepti, valoa kyllä saa ulos mutta luonnollisesti myös akku tyhjenee melko haipakkaa. Jos paljon käyttää esim. fillarin lamppuna, niin sitten usb-ladattavuus on ollut kiva juttu, saa tökätä töpseliin kotosalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nitecore Thumb on se valaisin mikä nyt on eniten nähnyt käyttöä. Siinä on klipsi niin on kätevää kiinnittää lakin lippaan kun menee ulos nyt tähän pimeään aikaan. Siinä on myös punainen valo (vaalea kohta kytkinten välissä) jossa on vilkkutoiminto, sitä olen laittanut päälle kun täällä välillä kulkee täysin valaistamattomia pätkiä pyöräteitä. Ja valkoisessa valossa 3 asentoa; 85 - 30 - 2 lumensia.
On minulla kyllä heijastinvyö aina päällä mutta kun täällä on niitä pyöräilijöitä joilla ei ole valoa niin estää että ajavat päälle pilkkopimeässä kun näkevät minut.

Original-USB-Rechargeable-Nitecore-THUMB-White-and-red-dual-color-lighting-portable-Flashlight-Torch-120-degree.jpg
 
Xxl tyhjennyksessä Olightin tehokkain otsalamppu h37w 100€(norm.199€)

Itsellä tuon pikkuveli 27 ja vanhempi versio 35:n. Hain myös tämän uuden koska näissä on useampi ledi ja sen myötä valokuvio on tullut hyvin valittavaksi lähi vs. kauko tarpeeseen portaattomalla tehonsäädöllä.
Ainoa miinus on akkupaketin lataus vain omalla laturilla.
 
http://www.verkkokauppa24.com/varta-ledotsalamppu-head-light-p-115379.html

Tämä on hyvä otsalamppu postinjakoon. Valokeilan suuntaa voi säätää ylös-alas suunnassa ja katkaisija on liukukytkin mallinen, jossa on vain kolme asentoa (punainen-off-valkoinen). Valon voimakkuus ei välttämättä riitä suunnistukseen, eikä tuota pantaa ole juoksijalle tarkoitettukaan, mutta hieman tasaisemmassa liikkeessa oikein hyvä. Itse olen käyttänyt tuota pääasiassa punaisella valolla, koska en halua olla rämppäämässä sitä jatkuvasti ja valkea valo on liian kirkas esim. auton sisällä käytettäväksi, jos patterit on uudet. Sitten kun patterit alkaa olla heikommat, niin silloin se yksittäinen punainen ledi toimii paremmin, kuin kolme valkeaa.

Ja tuolainen lamppu kestää työkäytössä useita vuosia, mutta jossakin vaiheessa kosteus pääsee tekemään temppunsa.
 
Otsalamppuna on Lumonite Compass 18650-akulla, se tuli takuuseen vastaavan Armytekin tilalle, joka antautui takuuaikanaan. Akku riittää minun käytölläni viikosta kuukauteen.
Kuulonsuojainten sankaan on kiinnitetty Olight S1R Baton, ladattava pikkulamppu. Lataus noin kerran viikossa.
Kumpaakin lamppua käytetään päivittäin tai lähes päivittäin mutta vain lyhyitä aikoja kerrallaan, sellaisessa paikassa missä hetkeksi tarvitaan parempaa valaistusta. Lumonitessa riittää akku tarvittaessa pidempäänkin työskentelyyn. Kummassakin lampussa on 3-4 tehoasetusta, joita voi vaihtaa pitämällä painiketta pohjassa. Valittu tehoasetus jää muistiin eikä sitä tarvitse arpoa paitsi akun vaihdon/latauksen jälkeen. Lumoniten lampussa on kohtuu herkkä kytkin, mutta taskussa palamisen voi estää kiertämällä akkukotelon kantta puoli kierrosta auki. Kumpikin on simppeli ja valoteholtaan vähintään riittävä lamppu joissa ei ole turhia strobo- ja sos-räpätyksiä. Olen tykännyt.

Käsivalaisimena on ollut LedLenserin P7, mikä sekin on simppeli ja toimiva vehje, ja AAA-paristoilla huoltovarma. Koska minulla ei käsivalaisimelle ole juurikaan käyttöä, kiinnitin sen putkiklemmarilla ja teipillä AKn keulaan.
Sotaharjoitushommissa on Ikh:lta hankittu 150 lumenin CRX kynälamppu ja yleensä myös pieni Retki-otsalamppu. Kumpikin on hinnaltaan halpa eikä aiheuta metsään hukkuessaan ylenpalttista v****ta.
Kaikenlaista halvempaa otsalamppua on sitten lapsille kourallinen.
 
Moro. Nyt kun näitä kokemuksia on tullut eri käyttäjiltä niin...
Ei oikein voi vetää yhtäläisyyksiä, käyttäjillä on niin monenmoisia käyttötarpeita. Se on hyvä että ilmeisesti jokainen on löytänyt omaan tarpeeseen sopivan valaisimen.
Tässä nyt teen ra'asti yhteenvedon. Tunnettu merkki, oli mikä tahansa niin tarpeeksi tehoa ja laatua löytyy.
 
Mielenkiinnosta kysäsen koska mielipiteitä löytyy: uskon vakaasti että lähestulkoon jokaisella sotilalla pitäisi olla 2 valaisinta, yksi yleisvalo ja toinen tehokas valaisin aseessa. Miksi 2? Yleisvalolla etsit repustasi tavaraa teltassa, kiinniotetun tarkastus tai KVPeellä valaiset ohjaamon jotta näet ketä ajoneuvossa on. Asevalolla sitten pystyt valaisemaan kohdehenkilön jos tilanne niin vaatii esimerkiksi kulunvalvontapaikalla tai etsintä&kiinniottotilanteessa, näe maali &varmista tausta jne.

Kun porukka haikailee punapisteiden perään mutta itse olen siihen jo tyytyväinen jos aseessa on edes valo
20191223_144414.jpg
IMG_20191119_160420_612.jpg
 
Kaksi on minimi; varustautumisessa pätee -1 -sääntö"two is one, one is none". Eli aina pitää varautua siihen että lamppu prakaa tms. Lisäksi asevaloa nyt vaan ei oikein voi käyttää joka paikassa, ja toisaalta silloin kun asetta käytetään niin asevalo helpottaa toimintaa.
 
Myöskin varavirtalähteet ja laturi kannattaa olla mukana. Laturi sellanen joka käy autoon ja verkkovirtaan.
Jopa ammattisotilailtakin kuulee harjoituksissa yms monesti... mulla on patterit loppu, onks kellää... Siis mitä vit*** eikö sulla ole päivärepussa pattereita yms... mikä on päiväreppu???
 
Back
Top