Lemmenjoen "kertausharjoitukset", viinaa, vittuilua ja rikossyytteitä

Omaan korvaan osui tuo että porukka oli lennätetty pv:n koneella kohteeseen ja vielä hävittäjä saattanut alkumatkan. En ole palvellut lennostossa mutta kuulostaa siltä että kyseessä ei ole normaalit harjoitukset.
Tähän viittaa myös se että harjoituksen vetäjä ei ollut upseeriston alapäästä.

Aivan normaalia sidosryhmätoimintaa maakunnissa.

Olen hyvin läheltä (avokonttorissa kahden pöydän takaa) katsellut läänitasolla ylimpien päättäjien (AVIn, ELYn ylijohtajat, tiejohtaja, pelastusjohtaja jne) toimintaa ja kyllähän puolustusvoimat oli erittäin korkeassa kurssissa retkien (lue "kertausharjoitusten" järjestänä). Ei millään muulla viranomaisella ole sellaisia resursseja järjestää sidosryhmäretkiä ympäri maata ja saaristoa. Ei muilla viranomaisilla ole edes sellaisia käskyläisiä.

Tiedänpä erään nykyisin tiejohtajaksi edenneen, joka suoritti varusmiespalveluksen vasta aikamiehenä DI:n paperit kourassaan. Oli samaan aikaan jo jossakin aloittelijan virassa tiepiirissä ja homma järjestyi joukko-osaston komentajan ja tiejohtajan sopimuksella niin, että tämä sälli tuli joka aamu varuskunnasta silloiseen tiepiiriin töihin varusmieskuljettajan kuljettamana. Ladalla tosin, mutta kyydillä kuitenkin. Eipä silti, kyllä tie- ja sotavaltioiden välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeää kriisioloissa.

Siihen aikaan tosin tiejohtajan virka-autossakin oli kuljettaja ja Saab 9000 CD:n suksiluukun tilalla oli pieni baarikaappi. Sidosryhmätyössä sitäkin tarvittiin. Sittemmin tiepiirit liitettiin ELYihin ja mustat virka-autot kuljettajineen katosivat. Nykyinen tiejohtaja ajaa itse talon liisari Qashqailla. :) Nykyisin tuo auto valtion tieliikennemuseossa Mobiliassa ja viime kesänä pääsin kulissien taakse tutustumaan varastoituihin autoihin. Kysyin baarikaapista ja sieltä se edelleen nahkapenkin kätköistä löytyi.

Puolustusvoimissa sen sijaan vanha meno jatkuu ja siksi nämä maakuntien silmäätekevät ovat niin kovin mieluusti lähdössä "kertaamaan".
 
Puolustusvoimissa sen sijaan vanha meno jatkuu ja siksi nämä maakuntien silmäätekevät ovat niin kovin mieluusti lähdössä "kertaamaan".

Kyllä se on vähentynyt. Muistan 1980-luvulla, miten alivaltiosihteeri meni kalaan merivartioveneellä. Ei menisi tänään. Siksi olin yllättynyt, että vielä löytyi tällainen paikka.

Minulle tuli visio, että jospa siellä on ollut joku kumooja, joka on oikein grillannut everstiä kaksi päivää että nää-nää-nää. Sitten parin moukun jälkeen paloi sulake.
 
Minulle tuli visio, että jospa siellä on ollut joku kumooja, joka on oikein grillannut everstiä kaksi päivää että nää-nää-nää. Sitten parin moukun jälkeen paloi sulake.

Ja eversti kohdisti raivonsa alaisiinsa ja ressuihin, siis laajasti ja kollektiivisesti?

Se tietysti olisi sotilasperinteiden mukaista, mutta tuskinpa vain. Eikä tuollaiseen reissuun ensikertalaisia oteta vaan sidosryhmätyötä on tehty kotimaakunnissa jo pitempään. Reissuun kutsutaan vain soveltuvat ressut.
 
Ehkä tämä on sopiva ketju kertoa eräs lähipiirini kertausharjoitustarina, jota olen tietoisesti säästänyt kertomatta vaikka paljon ressuista ja kertaamisesta olemme keskustelleetkin.

Kummisetäni kuoli kertausharjoituksissa 90-luvun lopussa.

Reservin majuri ja korkeassa virassa eräässä kaupungissa.

Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen lopputulema oli karu. Alkoholimyrkytys ja siitä aiheutunut hengityslama.

Oli siihen ikään ja majurin arvoon mennessä toki harjoiteltu paljonkin kertaamista ja ryyppäämistäkin. Alkoholin sietokykyhän tunnetusti kasvaa ja samaan tuntumaan pääseminen vaatii vuosi vuodelta enemmän viinaa. Se viimeinen raja ei kuitenkaan nouse eli pelivara kunnon humalan ja kuoleman välillä kapenee harjoittelun myötä.

Sivujuonteena voi muistella majurille kotiin uskottujen pv:n papereiden kohtaloa. Sotilaslääni oli pyytänyt niitä takaisin, mutta leskirouva oli sitä mieltä, että hänhän ei niitä mihinkään vieraaseen kaupunkiin lähde kuskailemaan jos eivät kerran tule hakemaan. Minä sitten serkkupojan kanssa saimme tehtäväksi niiden polttamisen, mutta luonnollisesti luimme ne kahden mapin punaleimaiset paperit ennen tuhoamista. No joo, ei ne kovin kiintoisia olleet, mutta muutamia tuttuja nimiä omasta kunnastamme kylläkin. Eli joukkojen perustamiseen liittyvät suunnitelmat niin kokoontumispaikkojen kuin niiden henkilöstön osalta. Myös tavaroiden hankinnassa paikallisista liikkeistä oli melko suoraviivaiset suunnitelmat.
 
" - - kolmipäiväisessä harjoituksessa Ilmavoimien Lapinmajalla vuonna 2017 Karjalan lennoston entinen komentaja, eversti Markus Päiviö oli haukkunut ja sättinyt omaa henkilökuntaansa törkeällä tavalla. Tämän jälkeen hän oli alkanut haukkua ja solvata myös harjoituksiin kutsumiaan vieraita.
Haukkuminen oli ollut HS:n tietojen mukaan ainakin haistattelua ja nimittelyä. Alkoholilla oli osuutta tapahtumiin. Epäasiallinen käytös oli ollut suullista."

Kun vertaa HMTTn tietoihin, niin tässähän tämä on kaikessa kauneudessaan.
 
Ehkä tämä on sopiva ketju kertoa eräs lähipiirini kertausharjoitustarina, jota olen tietoisesti säästänyt kertomatta vaikka paljon ressuista ja kertaamisesta olemme keskustelleetkin.

Kummisetäni kuoli kertausharjoituksissa 90-luvun lopussa.

Reservin majuri ja korkeassa virassa eräässä kaupungissa.

Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen lopputulema oli karu. Alkoholimyrkytys ja siitä aiheutunut hengityslama.

Oli siihen ikään ja majurin arvoon mennessä toki harjoiteltu paljonkin kertaamista ja ryyppäämistäkin. Alkoholin sietokykyhän tunnetusti kasvaa ja samaan tuntumaan pääseminen vaatii vuosi vuodelta enemmän viinaa. Se viimeinen raja ei kuitenkaan nouse eli pelivara kunnon humalan ja kuoleman välillä kapenee harjoittelun myötä.

Sivujuonteena voi muistella majurille kotiin uskottujen pv:n papereiden kohtaloa. Sotilaslääni oli pyytänyt niitä takaisin, mutta leskirouva oli sitä mieltä, että hänhän ei niitä mihinkään vieraaseen kaupunkiin lähde kuskailemaan jos eivät kerran tule hakemaan. Minä sitten serkkupojan kanssa saimme tehtäväksi niiden polttamisen, mutta luonnollisesti luimme ne kahden mapin punaleimaiset paperit ennen tuhoamista. No joo, ei ne kovin kiintoisia olleet, mutta muutamia tuttuja nimiä omasta kunnastamme kylläkin. Eli joukkojen perustamiseen liittyvät suunnitelmat niin kokoontumispaikkojen kuin niiden henkilöstön osalta. Myös tavaroiden hankinnassa paikallisista liikkeistä oli melko suoraviivaiset suunnitelmat.

Olen iloinen siitä, että se mikä on niin pitkään ollut normaalia suomalaista touhua, havaitaan nykyään yhä useammin sopimattomaksi. Alkoholinkäyttö yleensäkin, siis se alkoholistinen ja suurkulutukseen viittaava, on ollut hyvin tavallinen tapa. Ihminen sai juoda itsensä hengiltä ihan kaikessa ymmärtäväisessä paisteessa. Sellaisesta saatettiin sanoa, että hänelle "pikkuisen maistui myös viina". Joku känni on aina se viimeinen.

Vielä pahempaa on vieläkin se, että juomista pidetään luonnollisena ja välttämättömänä, ainakin sitä ns. sopivaa pikkuhuppelijuomista. Ei sellainen ihminen, jolla on se tietty geneettinen perimä, voi ottaa koskaan normaalisti vaan hänen pitäisi juoda juhlissakin vissyä tai Spriteä. Mutta se on tehty ihan mahdottomaksi.

Edes meidän firmassa ei ikinä ole edes syömään mennessä mitään muuta kuin ne viinit ja lopuksi konjamiini. No vettä on tietysti, mutta siitäkin kannusta raitis taistelee verissäpäin niiden viininlipittäjien kanssa. Ainakin naisilla on aina myös vesijano. Raittiina yrittävä on siinä tyhjän vesilasin kanssa ja kälkätys kasvaa. Kyllä siinä sitten vitutus kasvaa ja raitistelija tai alkoholisti ratkeaa viimeistään klo 23.
 
Vaikka moni vanhemman sukupolven edustaja tuntuu vetävän yhtäläisyysmerkit kh:n ja ryyppäämisen välillä niin ainoastaan kahdesti olen kuppia ottanut harjoituksessa. Ensimmäisen kerran oltiin päivän päätteeksi saunomassa, josta kantahenkilökunnan opastuksella jatkettiin kerholle muutamalle oluelle. Toisella kertaa iltavapaat pidettiin kurssin johtajan ja kouluttajien johdolla paikallisessa kuppilassa. Silloin kyllä annoksia meni enemmän kuin muutama, mutta aamulla jatkettiin normaalisti ohjelman mukaan. Kummassakin tapauksessa harjoituksen kovapanosammunnat oli jo suoritettu ja noista on niin kauan aikaa, että asiat ovat jo vanhentuneet. Mutta nykyäänkö se luokitellaan palvelusrikokseksi, jos käydään kerholla ottamassa oluet?
 
Vaikka moni vanhemman sukupolven edustaja tuntuu vetävän yhtäläisyysmerkit kh:n ja ryyppäämisen välillä niin ainoastaan kahdesti olen kuppia ottanut harjoituksessa. Ensimmäisen kerran oltiin päivän päätteeksi saunomassa, josta kantahenkilökunnan opastuksella jatkettiin kerholle muutamalle oluelle. Toisella kertaa iltavapaat pidettiin kurssin johtajan ja kouluttajien johdolla paikallisessa kuppilassa. Silloin kyllä annoksia meni enemmän kuin muutama, mutta aamulla jatkettiin normaalisti ohjelman mukaan. Kummassakin tapauksessa harjoituksen kovapanosammunnat oli jo suoritettu ja noista on niin kauan aikaa, että asiat ovat jo vanhentuneet. Mutta nykyäänkö se luokitellaan palvelusrikokseksi, jos käydään kerholla ottamassa oluet?

En ole koskaan ottanut alkoholia kertausharjoituksessa. Yhden tiedän, joka joskus kävi kerholla ottamassa yhden operatiivisen oluen mutta koska hän siihen kykenee jättämään, se ei ole hänelle eikä siten muille ongelma. Jos kyse olisi saksalaisista, joiden kanssa tein joskus hommia, se määrä olisi enemmän.
 
Mutta nykyäänkö se luokitellaan palvelusrikokseksi, jos käydään kerholla ottamassa oluet?

No ei luokitella.

Ei puolustusvoimissa ole mitään nollatoleranssia alkoholin nauttimiselle.

Alkoholin nauttiminen on muutenkin hyvin keskeinen osa sotilaselämää, eikä sitä pidä vierastaa ja rajoittaa turhaan.
 
Niin se ruokailuviinihän ei ole janon sammuttamiseen vaan yhteispelillä ruuan kanssa antamaan makuelämyksiä. Sitä vettä sitten sinä välissä janoon.

Vastauksestasi herää epäilys, että jos järkkäisit pikkujoulut, et ehkä hommaisi raittiille omia juomia veden lisäksi? Et nimittäin kiinnittänyt viestin pointtiin lainkaan huomiota. Zero vaikutus. Juuri tästä on kyse.

Eivät ne työpaikkojen hupiryhmät ja lähiesimiehet pahoja ole vaan yksinkertaisesti täysin ymmärtämättömiä, koska heidän mielestään alkoholi kuuluu elämään ja siitä pitää vain osata nauttia. Paskapuhetta että kuuluu. Etanoli. Jotkut eivät tarvitse kainalosauvoja elämässä ja jotkut eivät taas voi ottaa vaikka tarvitsisivat. Kyllä ne pitää paremmin ottaa huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Harmittaa lukea näitä uutisia. PV minusta tekee paljon hyvää työtä ammattimaisuuden eteen vaikka kyseessä on reserviläisarmeija. (Olen pitkään ajatellut että onneksi PV ei ole enää sitä mitä se oli silloin kun itse olin varusmies)
Ja minusta ilmavoimien pitäisi olla se ammattimaisuuden perikuva, ammattimaisuuteen ei kuulu tuollaiset ryyppy Vehit vaikka kuinka olisi yhteiskunnan kermaa kyydisssä... (No ehkä nuo tötöilevät kaverit ovat itsekin sen ajan tuote mitä minäkin).
Todella ilolla katsoo miten särmiä nuoria ja myös vanhempiakin on nykyään PV:n palveluksessa ja miten asian tuntevasti ja ammattimaisesti asioihin suhtaudutaan.
 
Tämän tyyppinen humalakäyttäytyminen ei myöskään yleensä ole ihmisen henkilöhistoriassa ainutkertaista vaan vastaavaa on saattanut tapahtua aikaisemminkin melko suurella todennäköisyydellä( tästä emme tietenkään voi olla varmoja).
Voitte olla varmoja. Asiaa läheltä seuranneilta kuultuna tämä nykyinen tapahtumaketju oli vain ajan kysymys.
 
Eräälle tutulle mietittiin polttarien järjestämistä ja tuo Ilmavoimien harjoituskonsepti kuulostaisi pohjimmiltaan ihan soveltuvalta tarkoitukseen.Voisiko Ilmavoimat järjestää meille kertausharjoituksen asian tiimoilta? Keneen pitäisi ottaa yhteyttä?
Muistakaa tilata myös vittuilut talon puolesta, niin isännät itse pääsee helpommalla.
 
Heikko esitys kaikenkaikkiaan. Tähän olisi pitänyt puuttua heti kun johto tiesi että ei menneet harjoitukset kuin Strömsössä. Ukko sivuun, tiedote ulos, ja riittävän tarkka sellainen että ei tornarit lähde liikkeelle. Se ja se siirretty sivuun harjoituksissa ilmennedeiden väärinkäytösten takia, jotka johtuivat kyseisen henkilön liiallisesta alkoholinkäytöstä.

Nyt on saatu viivyttelemällä ja tipoittain (ha) asioita julku tuomalla aikaan maksimaalinen negatiivinen julkisuus kaiken muun kurjan lisäksi.
 
Harmittaa lukea näitä uutisia. PV minusta tekee paljon hyvää työtä ammattimaisuuden eteen vaikka kyseessä on reserviläisarmeija. (Olen pitkään ajatellut että onneksi PV ei ole enää sitä mitä se oli silloin kun itse olin varusmies)
Ja minusta ilmavoimien pitäisi olla se ammattimaisuuden perikuva, ammattimaisuuteen ei kuulu tuollaiset ryyppy Vehit vaikka kuinka olisi yhteiskunnan kermaa kyydisssä... (No ehkä nuo tötöilevät kaverit ovat itsekin sen ajan tuote mitä minäkin).
Todella ilolla katsoo miten särmiä nuoria ja myös vanhempiakin on nykyään PV:n palveluksessa ja miten asian tuntevasti ja ammattimaisesti asioihin suhtaudutaan.

Tämä
 
Nyt on saatu viivyttelemällä ja tipoittain (ha) asioita julku tuomalla aikaan maksimaalinen negatiivinen julkisuus kaiken muun kurjan lisäksi.

Näinpään, kertasella rytinällä olis yksi eversti lähteny reserviin, nyt on tutkinnassa kaikki PV:n komentajaa myöten.
 
Näinpään, kertasella rytinällä olis yksi eversti lähteny reserviin, nyt on tutkinnassa kaikki PV:n komentajaa myöten.

En tykkää alkoholin käytöstä ja tyhmäilystä yhtään. Silti en suosittele ensimmäisenä vaihtoehtona sitä, että puolustusvoimat laittaisi jonkun everstin siviiliin. Nuorehko eversti taitaa olla niin kallis mies, ettö kannataa mielestäni kokeilla muita vaihtoehtoja. Hoitomääräys ja/tai osallistumiskielto kaikkiin tilaisuuksiin joissa saatetaan käyttää alkoholia. Jos mies on selvin päin hyvä, niin ei potkut ole ensisijainen vaihtoehto. Ja eiköhän ne pv:ssä osaakin jo ohjata tuon everstin kuntoon.
 
Back
Top