Lentokoneita

TT-kamera eli tähtäimetarkistuskamera. Muistaakseni alkaa kuvata tähtäinkuvaa, kun varmistin otetaan pois päältä. Muistelen pari kertaa leikkineeni Hawkin TT-kameran kanssa ja jouduinpa jollekin lentäjälle sen käytön kertomaan. En kyllä enää asiaa varmaksi väitä osaavani.

Toimiiko vielä niin, että tallentaa (kuvaa) niin kauan kuin liipasin pidetään pohjassa ?
 
Kylmän sodan tuulahduksia tässäkin pätkässä. Tsekkoslovakian ilmavoimien maantietukikohtatoimintaa. Kielestä nyt ei ymmärrä mitään, mutta antaa kuvaa siitä minkälaista infraa Varsovan liiton joukot olisivat tarvinneet maantietukikohtien pyörittämisessä sodan ajan olosuhteissa.

 
Sky Hunters nimisen leffan kuvauksista. Kiinan ilmavoimat antoivat tekijöiden kuvata uusinta kalustoa (J-10C ja J-20).
ODQFsyU.jpg
 
Sky Hunters nimisen leffan kuvauksista. Kiinan ilmavoimat antoivat tekijöiden kuvata uusinta kalustoa (J-10C ja J-20).
ODQFsyU.jpg

Hmm, kiinalaisten oma Top Gun. :) Tiedätkö leffasta mitään tarkempaa ? Saako DVD:nä mistään ?

Itse kun olen aivan erityisesti kylmän sodan aikaisen lentokaluston ystävä, niin tässä video brittien Buccaneer -rynnäkköpommittajista sotaharjoituksessa. Konehan oli suunniteltu lentämään erittäin matalla ja kovaa.


Ainakin vielä jokunen vuosi sitten Etelä-Afrikassa lensi yksi kone siviilirekisterissä. Takapenkkiläiseksi pääsi / pääsee jos vaan asiakkaalla fyffeä riittää. Huiman näköistä menoa kyllä.

 
Ukrainan ilmavoimien Su-27 demo. Video on toukokuulta. Olen kerran elämässäni nähnyt "Flankerin." 2013 Puolan Radomissa esiintyi ukrainalainen kone. Massiivinen möhkäle ja sooloesityksestä jäi mieleen sellaiset majesteetillisen rauhalliset liikkeet. Ei mitään repiviä 9 G:n kaartoja, vaan sellaista lipuvaa ilmassa "uintia." Pyrstöluisu oli näyttävän näköinen.

 
Ukrainan ilmavoimien Su-27 demo. Video on toukokuulta. Olen kerran elämässäni nähnyt "Flankerin." 2013 Puolan Radomissa esiintyi ukrainalainen kone. Massiivinen möhkäle ja sooloesityksestä jäi mieleen sellaiset majesteetillisen rauhalliset liikkeet. Ei mitään repiviä 9 G:n kaartoja, vaan sellaista lipuvaa ilmassa "uintia." Pyrstöluisu oli näyttävän näköinen.


Flanker tuli bongattua lentonäytöksessä Rissalassa, ehkä 90-lukua se oli, vuosi ole jäänyt mieleen. Kubinkan Flanker, ne teki siihen aikaan vierailun joka toinen vuosi.

Mieleenpainuvinta oli siitä lähtevä munaskuita tutisuttava valtava meteli. Ja ottaen huomioon, että kone on iso lohnake, niin tiukasti ja näyttävästi se liikehti.
 
Back
Top