Lentokoneita

maxresdefault.jpg

Konetyyppi, jolla @JR49 :n kanssa kurvaitiin on erittäin tarkka oikealle sivuperäsimen käytölle. Kokeneellekin vie muutaman tunnin ottaa kone kunnolla hanskaan, joten siinä mielessä sait turhankin haastellisen kokemuksen ohjaimissa. On koneita, joille on varsin sama, miten sitä kaarroissa poleksit, tämä tarjoaa sivuluisukaartoa äärettömän herkästi.

Muuten kone on ihan jees, ultraksi nopea ja lento-ominaisuuksiltaan turvallinen, mutta herkällä jalalla ohjattava. Isot (ultraksi) siipitankit yht. 110 litraa, joten toimintasädettäkin löytyy.
 
maxresdefault.jpg

Konetyyppi, jolla @JR49 :n kanssa kurvaitiin on erittäin tarkka oikealle sivuperäsimen käytölle. Kokeneellekin vie muutaman tunnin ottaa kone kunnolla hanskaan, joten siinä mielessä sait turhankin haastellisen kokemuksen ohjaimissa. On koneita, joille on varsin sama, miten sitä kaarroissa poleksit, tämä tarjoaa sivuluisukaartoa äärettömän herkästi.

Muuten kone on ihan jees, ultraksi nopea ja lento-ominaisuuksiltaan turvallinen, mutta herkällä jalalla ohjattava. Isot (ultraksi) siipitankit yht. 110 litraa, joten toimintasädettäkin löytyy.
:) etenkin jäänyt sen kuulan asento mieleen, sehän oli jokseenkin koko ajan jommassa kummassa reunassa. Ja sauva oli herkkä, jäänyt mielikuva että höyhenenkevytkin liikautus vaikuttaa.

Kuka oikeasti haluaisi opetella lentämään, niin ihan ilmatilan henkisen haltuunoton kannalta lienee tärkeää, että alkeiskoulukone on ns. tarpeeksi helppo. Nyt minulle tosiaan jäi mieleen päällimmäiseksi, että onpas hankalaa ja vaatii keskittymistä :). Siitä tunteesta pois oppiminen vaatisi epäilemättä muutaman lentotunnin helpommalla.

Korostan muille, että en lähtenyt opettelemaan lentämistä. Siihen on tässä iässä kadonnut palo, nuorempana oli eri juttu. Mutta jos minä johonkin mieheen opettajana luottaisin, niin juurikin tähän äärimmäisen rauhalliseen savolaispilottiin (y).
Olihan sitä ohjaamista nyt kuitenkin kokeiltava tuokio, kun kerran ohjat minulle luovutettiin :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sotilaskoneella ilmaan pääsee aina hapiaan, vaikkei kiire oliskaan... onkohan pilotti ruotsalainen?
Hieno video, ei tota nyt ihan iltapäivässä sisäistä kylläkään...
 
Cosfordista tänä vuonna, RAF juhli 100-vuotispäiväänsä... todella hyvän näköistä ja ihan hieno keli. Vanhoja brittikoneita! Yes. Bristol Blenheim? Yes. :). Ryssiä? Oh yes! Kaikkea muuta... kyllä!

EDIT: 757 oli NZAF...

 
Viimeksi muokattu:
Onkin ihmetyttänyt tämä jo pidempään Norwegianin uusissa 737-pulkissa... no selvisipä tämäkin! Tosta etupyöräjutusta en ollut koskaan kyllä kuullutkaan, enkä siitä että takapyöriä jarrutetaan aktiivisesti kun ne taittuvat sisään räjähdysvaaran takia

 
Viimeksi muokattu:
Äskettäin lentokuntoon restauroitu ja siviilirekisteriin saatettu Sk37 Viggen.


Hyvin tuntuu olevan pullat uunissa ruotsalaisten historialentueella. Tähän mennessä heillä on ollut käytettävissä yksi Viggen-pilotti, majuri evp. Stellan Andersson. Iältään tämä varmasti lähentelee kohtapuolin Jyrki Laukkasen ikävuosia. Bongasin uutisen, jossa sanottiin että Saabin koelentäjä Magnus Wandt on tänään käynyt ensimmäistä kertaa taivaalla SK37 Viggenillä. Oletan että tässä mietitään jatkuvuutta, eli Stellanille ollaan kaiketi kouluttamassa seuraajaa Viggen-esityslentäjäksi.

viggen.jpg
 
Ilmavoimat osallistui 13.-15. heinäkuuta Royal International Air Tattoo (RIAT) -lentonäytökseen. Kapteeni Lauri Mäkisen lentämä Hornet-soolo palkittiin näytöksessä parhaan yksittäisen esityslennon (best individual flying display) Sir Douglas Bader Trophy -palkinnolla. Viimeksi saman palkinnon pokkasi kapt. Ville Uggeldahl vuonna 2015.

hn.jpg
 
Back
Top