Leopard 2 A 4/A 6 TUSK

Milloinkohan T-55M:lle on viimeksi koulutettu/kertautettu? Lienevät padassa. ;)
2016 joulukuussa ainakin vielä oli harjoituksissa, Maavoimien Facebook-sivuillakin olevissa kuvissa näkyy niitä ihan TSTPSV-käytössä. Raivausvaunuina niitä taas oli ainakin Arrow 16:ssa.

Tässä joulukuisesta Naali 16 -harjoituksesta:
15289256_1249879875035399_8109156063356148488_o.jpg
Kuten näkyy, nuo sivupellit alkavat olla jo parhaat päivänsä nähneet.
 
2016 joulukuussa ainakin vielä oli harjoituksissa, Maavoimien Facebook-sivuillakin olevissa kuvissa näkyy niitä ihan TSTPSV-käytössä. Raivausvaunuina niitä taas oli ainakin Arrow 16:ssa.

Tässä joulukuisesta Naali 16 -harjoituksesta:
Katso liite: 14924
Kuten näkyy, nuo sivupellit alkavat olla jo parhaat päivänsä nähneet.

No melkoinen huru-ukko-panssarijoukko kyseessä, jos 15+ vuotta sitten vm-koulutetuilla ressuilla ajelevat! :solthum: Ekana kyllä tulee mieleen skappareilla miehitetty maaliosasto, mutta onhan tuo toinenkin vaihtoehto... jotenkin pelottavaa. :confused:
 
No melkoinen huru-ukko-panssarijoukko kyseessä, jos 15+ vuotta sitten vm-koulutetuilla ressuilla ajelevat! :solthum: Ekana kyllä tulee mieleen skappareilla miehitetty maaliosasto, mutta onhan tuo toinenkin vaihtoehto... jotenkin pelottavaa. :confused:

Kaikki mi jaksoi kalpaa käyttää - panssarijoukko. :rolleyes: Runebergiläisessä hengessä laarin pohjilta kokoon kuurnittu yksilö, jonka helmapellit humppasevat kuin vanhan variksen siivet. Ja katsojat pörisyttävät huuliaan. :cool:
 
Tarvitsisi myös mm. ammunnanhallinnan päivityksen, ja lisäpanssarointi ainakin torniin taas on ongelmallista 2A4:n optiikoiden sijainnin vuoksi. Ainakin Puolan ja Turkin päivityspaketit ovat Hollannin-hankintaamme kalliimpia, en tosin tiedä, paljonko niissä vaihdetaan muitakin osia.


Muistaakseni @CV9030FIN sanoi, että BMP-1:t stenattiin kaikki tulenjohtovaunuja lukuunottamatta. Ne olivat kuulemma olleet varsin rapeassa kunnossa jo DDR:n varastoista tullessaan, ja vain parhaat säästettiin ja muunnettiin tulenjohtovaunuiksi.
T-55M sen sijaan oli ammunnanhallintajärjestelmältään erinomainen (se päivityshän sisälsi aikanaan maailman huippua olleen ammunnanhallinnan), varusmiesten mukaan sillä oli helpompi osua puikkelehtiviin rynnäkkövaunuihin kuin Leopard 2A4:llä (jossa on huonompi ammunnanhallintajärjestelmä, onhan se ajallisestikin vanhempi). Niiden tehtävänä olisi kaiketi ollut (ja jos ne ovat SA-varastossa yhä, niin on siis) jalkaväen tukeminen etenkin rynnäkkövaunuja vastaan.

T-55M:ien säilyttäminen vähän aikaa vielä lienee itse asiassa ihan järkevä veto, sillä belgialaista a-tarviketta on vielä, ja jos tilanne kiristyy ja lisäkaluston hankinnat ulkomailta jäävät täysin pois laskuista, saisi niitä vielä korjaamalla ja vaikkapa reaktiivit lisäämällä jonkin verran suorituskykyä lisää, jos aivan pakkorako tulee.

Muutama kommentti,
Olen samaa mieltä kanssasi 2A4:n modernisoinnin tarpeesta. Kaksi jääjäämätöntä tosiasiaa luo tarpeen sille.
1. Kehitys on mennyt eteenpäin ja kuten todettua, 2A4 on 80-luvulta.
2. Varaosat vähissä, tai jopa loppu.

Mitä tulee T-55M:n samat ongelmat koskettavat sitäkin, mutta kertautuneena, koska 80-luvulla vaunu oli jo vanhanaikainen. Modernisointi kosketti lähinnä ammunnanhallinta järjestelmää, ei juuri muuta. Itse alustat ovat sellaisia museolaitteita, ettei paremmasta väliä. Vaunun toteddisesta iästä ja varustuksesta kertoo kaiken radio joka on neukkujen putkiradio. Lisäksi Ruotsalainne ammunnanhallinta järjestelmä oli vain meille tehty laitos, joten valmistajan tuotetuli loppui jo aikoja sitten. Vaunu on ominaisuuksiltaan ja teknisesti museo kunnossa. Joten valitaan museoille omat kappaleet ja loput pataan.
 
T-55 hajautetaan ympäri Suomea viattoman näköisiin latoihin, sissisota vaiheeseen jouduttaessa niillä aiheutetaan ikäviä yllätyksiä miehittäjille jotka ovat viettämässä iltalomiaan paikallisissa kapakoissa :cool:
 
Kerro tuo Kaartin Jääkärirykmentille. :rolleyes:

Koulutus ja harjoittelu ovat ensisijaisia asioita, mutta en usko yhtään että körkki ja kevytsinko tuovat sellaisen lisän, että niiden avulla jalkaväki menestyksekkäästi vyöryttää venäläiset mekit. Kyllä siihen tarvitaan aivan toisenlaisia järjestelmiä ja joukkoja. Kaupunkijääkärit tarvitsevat panssarivaunut tuekseen, jos meinaavat "oikeaa sotaa" rakennetuilla alueilla käydä.
 
No melkoinen huru-ukko-panssarijoukko kyseessä, jos 15+ vuotta sitten vm-koulutetuilla ressuilla ajelevat! :solthum: Ekana kyllä tulee mieleen skappareilla miehitetty maaliosasto, mutta onhan tuo toinenkin vaihtoehto... jotenkin pelottavaa. :confused:
Täytyy myös muistaa, että raivausvaunumiehistöt ovat saaneet yhtä lailla koulutuksen vaunun käyttöön, ja niitä koulutettiin vielä alle 10 vuotta sitten kaiketi.

Muutama kommentti,
Olen samaa mieltä kanssasi 2A4:n modernisoinnin tarpeesta. Kaksi jääjäämätöntä tosiasiaa luo tarpeen sille.
1. Kehitys on mennyt eteenpäin ja kuten todettua, 2A4 on 80-luvulta.
2. Varaosat vähissä, tai jopa loppu.

Mitä tulee T-55M:n samat ongelmat koskettavat sitäkin, mutta kertautuneena, koska 80-luvulla vaunu oli jo vanhanaikainen. Modernisointi kosketti lähinnä ammunnanhallinta järjestelmää, ei juuri muuta. Itse alustat ovat sellaisia museolaitteita, ettei paremmasta väliä. Vaunun toteddisesta iästä ja varustuksesta kertoo kaiken radio joka on neukkujen putkiradio. Lisäksi Ruotsalainne ammunnanhallinta järjestelmä oli vain meille tehty laitos, joten valmistajan tuotetuli loppui jo aikoja sitten. Vaunu on ominaisuuksiltaan ja teknisesti museo kunnossa. Joten valitaan museoille omat kappaleet ja loput pataan.
Eikös 2A4:n varaosia kuitenkin saisi (siis yhteensopivilta osiltaan, niiltä, jotka ovat 2A7:ssä ja 2A4:ssä samanlaiset) vielä uutenakin KMW:ltä? Lisäksi nyt kun KMW modernisoi varastoituja 2A4:ia Bundeswehrille 2A7:iksi, voisi siinä olla sauma ostaa myös 2A4-spesifejä osia, kun ne vaihdetaan uusiin noissa Saksalle tulevissa vaunuissa.

T-55M:n kohdalla tosiaan kakkosmodernisointi tulisi varsin kalliiksi, mutta ainakin Ukraina valmistaa yhä varaosia niihin (heillä on T-55:lle päivityspaketti, jossa on 125 mm kanuuna, länsityyppiset telat, paksut reaktiivit, uusi saksalainen moottori ja voimansiirto, uudet elektroniikat jne.), joten osittain niitä voisi saada. Lähinnä käyttökelpoistahan niissä olisi runko ja ammunnanhallinta (100-milliseen spesifi?), ja sekin vaatisi huollon.
Pointtini oli lähinnä siinä, että jos tilanne kiristyy eikä lisähankintoja saada mistään, voi noille tehdä vielä jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Panssarit ovat varsin avuttomia taajamissa (PST-asein päästään todella lähelle niin, että vaunun on mahdotonta reagoida siihen). Esimerkiksi putken koroalue ei ole taajamataisteluun useimmiten sopiva, ja vaunujen tilannetietoisuus on surkea. Tämän sai Venäjä karvaasti kokea Tsetsenian sodissa.

Se että panssarivaunut eivät kuuluu rakennetulla alueella käytävään sodankäyntiin, on sitkeä ja vaarallinen myytti. Perujaan se on saksalaisten kokemuksista itärintamalta ja koskee aivan toisen tason sodankäyntiä, jonka skaalaan Suomen resurssit eivät edes riitä: panssarijoukot tulee pitää nopeissa syvyyteen suuntaavissa operaatioissa, sen sijaan että ne sidotaan syntyneiden mottien tuhoamiseen.

Jo toisen maailmansodan kokemukset näyttivät, että taktisella tasolla panssarivaunuja nimenomaan täytyy olla, kun käydään taistelua rakennetulla alueella. Tietysti niitä pitää noissakin tilanteissa käyttää järkevästi.
 
Se että panssarivaunut eivät kuuluu rakennetulla alueella käytävään sodankäyntiin, on sitkeä ja vaarallinen myytti. Perujaan se on saksalaisten kokemuksista itärintamalta ja koskee aivan toisen tason sodankäyntiä, jonka skaalaan Suomen resurssit eivät edes riitä: panssarijoukot tulee pitää nopeissa syvyyteen suuntaavissa operaatioissa, sen sijaan että ne sidotaan syntyneiden mottien tuhoamiseen.

Jo toisen maailmansodan kokemukset näyttivät, että taktisella tasolla panssarivaunuja nimenomaan täytyy olla, kun käydään taistelua rakennetulla alueella. Tietysti niitä pitää noissakin tilanteissa käyttää järkevästi.

On siinäkin vähän eroa, että ollaanko jonkin miljoonakaupungin ydinkeskustassa vaiko Lappeenrannan, Imatran tai Kouvolan esikaupunkialueella. Kyllä noissa jälkimmäisissä helposti on isokin rooli panssareilla, voi olla että keskimääräinen näkyvyys on vähintään yhtä pitkä kuin haja-asutusalueella peitteisissä suomalaisissa maastoissa.
 
2A6 / 2A4 -asioissa tulee mieleen, että näinköhän tämä 2A4:sten 'välitön modernisoinnin tarve' on myös osaltaan taktikointia - näin erittäin loistava ja edullinen 2A6 -kauppa oli helppo myydä poliitikoille, vaikka näyttää siltä että mitään kiirettä ei ole 2A4:sta luopua. Ja miksi olisikaan niin pitkään kuin saadaan vaunut pysymään kohtuukunnossa, ja osalle keksitään loistavia uusia käyttötarpeita (vaikkapa Marksmanien siirto koipalloista A4:n alustalle, loistojuttu!).
 
Kaikki mi jaksoi kalpaa käyttää - panssarijoukko. :rolleyes: Runebergiläisessä hengessä laarin pohjilta kokoon kuurnittu yksilö, jonka helmapellit humppasevat kuin vanhan variksen siivet. Ja katsojat pörisyttävät huuliaan. :cool:

Ja Illan elokuvana "Sodan Peto". (olisikin, haluaisin nähdä sen)


Edit: Vakavasti ottaen - väitän että kyllä meilläkin otettaisiin kaikki vielä jokseenkin toimintakykyiset vehkeet käyttöön jos vähän tiukempi tilanne tulisi ja joku vielä niitä osaisi ja uskaltaisi käyttää. Ukrainassahan on otettu ainakin joidenkin lähteiden mukaan jopa jotain T-34:sia muistomerkeistä irti ja käyttöön...kuulostaa kyllä niin itsemurhalta että olisiko kaupunkilegendaa... @vlad varmaan tietäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Koulutus ja harjoittelu ovat ensisijaisia asioita, mutta en usko yhtään että körkki ja kevytsinko tuovat sellaisen lisän, että niiden avulla jalkaväki menestyksekkäästi vyöryttää venäläiset mekit. Kyllä siihen tarvitaan aivan toisenlaisia järjestelmiä ja joukkoja. Kaupunkijääkärit tarvitsevat panssarivaunut tuekseen, jos meinaavat "oikeaa sotaa" rakennetuilla alueilla käydä.
Eiköhän niille kaupunkijääkäreillekkin kouluteta mm. NLAW, ettei niiden tarvi millään körkeillä alkaa tankkeja koputella. NLAWissahan ei myöskään ole samanlaista takavaara-aluetta kuin singoissa, eli sillä pystyy ampumaan rakennuksen sisältä ikkunasta ulos no problem.
 
Tällaiset versiot T-55 kalustosta olisivat hyviä kaupunkijääkäreille.

Achzarit.jpg


rcws-30_achzarit_1.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/IDF_Achzarit
 
Eiköhän niille kaupunkijääkäreillekkin kouluteta mm. NLAW, ettei niiden tarvi millään körkeillä alkaa tankkeja koputella. NLAWissahan ei myöskään ole samanlaista takavaara-aluetta kuin singoissa, eli sillä pystyy ampumaan rakennuksen sisältä ikkunasta ulos no problem.

Kyllä, niiden pstryhmille. Ihan sama kuin muissakin alueellisissa jääkärikomppanioissa NLAWt on pelkästään komentojoukkueen pstryhmällä.
 
Eiköhän niille kaupunkijääkäreillekkin kouluteta mm. NLAW, ettei niiden tarvi millään körkeillä alkaa tankkeja koputella. NLAWissahan ei myöskään ole samanlaista takavaara-aluetta kuin singoissa, eli sillä pystyy ampumaan rakennuksen sisältä ikkunasta ulos no problem.

Niin, tässähän oli kyse kaartin eroavaisuuksista, eli singoilla viittasin siis niihin uusiin rak kesseihin, mitkä eivät ole pst-tarkoitukseen.
 
Täytyy myös muistaa, että raivausvaunumiehistöt ovat saaneet yhtä lailla koulutuksen vaunun käyttöön, ja niitä koulutettiin vielä alle 10 vuotta sitten kaiketi.


Eikös 2A4:n varaosia kuitenkin saisi (siis yhteensopivilta osiltaan, niiltä, jotka ovat 2A7:ssä ja 2A4:ssä samanlaiset) vielä uutenakin KMW:ltä? Lisäksi nyt kun KMW modernisoi varastoituja 2A4:ia Bundeswehrille 2A7:iksi, voisi siinä olla sauma ostaa myös 2A4-spesifejä osia, kun ne vaihdetaan uusiin noissa Saksalle tulevissa vaunuissa.

T-55M:n kohdalla tosiaan kakkosmodernisointi tulisi varsin kalliiksi, mutta ainakin Ukraina valmistaa yhä varaosia niihin (heillä on T-55:lle päivityspaketti, jossa on 125 mm kanuuna, länsityyppiset telat, paksut reaktiivit, uusi saksalainen moottori ja voimansiirto, uudet elektroniikat jne.), joten osittain niitä voisi saada. Lähinnä käyttökelpoistahan niissä olisi runko ja ammunnanhallinta (100-milliseen spesifi?), ja sekin vaatisi huollon.
Pointtini oli lähinnä siinä, että jos tilanne kiristyy eikä lisähankintoja saada mistään, voi noille tehdä vielä jotain.

Jotain varaosia saa varmasti, mutta joitain ei. Käsittääkseni elektroniikka on tässä asiassa hankalinta. Kuulemani mukaan 2A4:n lämpökameraan ei juuri osia ole saatavissa. Kannibalisointi auttaa vain tilapäisesti, koska vaunujen osat ovat yhtä vanhoja.

T55M on kyllä niin vanhaa rautaa, että jos/kun varastotilat ovat rajalliset, en katso olevan vaivan arvoista. Jos jotain käyttöä noille etsiin, niin kiitoteiden tukkimiseen sopivat.
 
Kyllä, niiden pstryhmille. Ihan sama kuin muissakin alueellisissa jääkärikomppanioissa NLAWt on pelkästään komentojoukkueen pstryhmällä.

vähän nyt kaartuu OT puolelle, mutta...

Kaartissa oli ennen erillinen pst-komppania, jossa oli jo museoon siirretyt Mustit. Jääkäriryhmässä kulki KESsit ja Apilakset. NLAWit korvasi Mustit, mutta ryhmän aseistuksessa Apilasta ei sitten korvannut mikään. Kaipa partiollinen NLAWeja joukkuetta kohden sitten riittää. Se ei kuitenkaan ole kuin kolme laukaisua..

Varsinaisia pst-ohjuksia Kaartissa ei vissiin kouluteta edelleenkään, on kai katsottu, että kohtaamisetäisyydet on sellaiset, ettei ole tarvetta.
 
Maavoimien kommentti T-55:n rivissäolosta. Tulkitsen niin että 2016 lopussa on päättynyt myös pitkä palvelus SA-varalla ja enpä ihmettele jos menisivät patoihin jo. Tietysti jos Neuvostoliitto rauhanhyökkää tänään tai huomenna niin vielä niitä voisi pari olla rohkelikoille tarjolla.

full
 
Jotain varaosia saa varmasti, mutta joitain ei. Käsittääkseni elektroniikka on tässä asiassa hankalinta. Kuulemani mukaan 2A4:n lämpökameraan ei juuri osia ole saatavissa. Kannibalisointi auttaa vain tilapäisesti, koska vaunujen osat ovat yhtä vanhoja.

Ja niiden uusimiseen meillä kyllä resurssit riittää, Puolassahan ongelma on että ne lakkaavat kokonaan kulkemasta, kaikki olemattoman huollon ansiota.
 
Maavoimien kommentti T-55:n rivissäolosta. Tulkitsen niin että 2016 lopussa on päättynyt myös pitkä palvelus SA-varalla ja enpä ihmettele jos menisivät patoihin jo. Tietysti jos Neuvostoliitto rauhanhyökkää tänään tai huomenna niin vielä niitä voisi pari olla rohkelikoille tarjolla.

full

Kannattaisi myydä ennemmin tai kysyä osaako joku Suomessa modata niistä jotain järkevää.
 
Back
Top