Asian harrastajilla on moinen dvd:llä kotikirjastossa.Ja Illan elokuvana "Sodan Peto". (olisikin, haluaisin nähdä sen)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Asian harrastajilla on moinen dvd:llä kotikirjastossa.Ja Illan elokuvana "Sodan Peto". (olisikin, haluaisin nähdä sen)
Edes modernisoitua T-55, tai ainakaan tota Suomi-spesifiä T-55M voi olla aika hankalaa myydä yhtään kellekään. Vaunu on kertakaikkiaan vanhentunut, ja mahdollinen ostaja varmaan haluaisi juurikin jonkun Ukrainan tarjomana päivityspaketin omiin vaunuihinsa. Kehitysmaatkin todennäköisesti mieluummin ostavat vaikka käytettyjä T-72-vaunuja, tai uudempia "karvalakki"vientimalleja, kuten PT-91 tai T-90E.
Alustoinakaan millekään vekottimelle T-55:llä tuskin on arvoa. Johan Marksmanit siirrettiin Leopard-alustalle, vaikka siinä käytössä panssarivaunualustan tehtävä on lähinnä olla telalavetti ja niissä oli uudemmat ja tehokkaammat T-55AM-alustat. Ne noin 50 vuotta vanhat rungot mahtavat olla kertakaikkiaan aika loppuunkaluttuja ja ylläpito imee varaosia ja työtunteja kuin teekkari kaljaa.
Ja niiden uusimiseen meillä kyllä resurssit riittää, Puolassahan ongelma on että ne lakkaavat kokonaan kulkemasta, kaikki olemattoman huollon ansiota.
Asian harrastajilla on moinen dvd:llä kotikirjastossa.
Suomen resurssit eivät edes riitä: panssarijoukot tulee pitää nopeissa syvyyteen suuntaavissa operaatioissa, sen sijaan että ne sidotaan syntyneiden mottien tuhoamiseen
Oma käsitys puolalaisista on suht positiivinen, ilmeisesti kuitenkin vaikka siellä suhtaudutaan räväkästi puolustusasioihin (iso budjetti) on tässä kunnossapidossa ym aika paljon "itäblokin mentaliteettia".
Voi vain kuvitella mitä Suomessa saataisiin aikaan Puolan puolustusbudjetilla. Uudet "aave-Bemarit" lienevät oikein mestarinäyte siitä mitä meidän linjalla voi saada tehtyä kalustolla joka monella muulla maalla olisi joutunut täysin rakkaudettoman kohtelun alle: Ne olisi ajettu surkealla hoidolla romuiksi ja paalattu.
Israelissa niitä päivitellään koko ajan APC rooliin joten rungot voisi kelvata sinne, ei niistä paljon saa mutta antaa vähän kuin lahjana.
Aivan, siis ensimmäisessä.Panssarit ovat varsin avuttomia taajamissa (PST-asein päästään todella lähelle niin, että vaunun on mahdotonta reagoida siihen). Esimerkiksi putken koroalue ei ole taajamataisteluun useimmiten sopiva, ja vaunujen tilannetietoisuus on surkea. Tämän sai Venäjä karvaasti kokea Tsetsenian sodissa.
Tuskinpa nuo Suomen loppuunajetut ja vanhat rungot. Itä-Euroopassa lienee varastoituna vielä 80-luvun alussa rakennettuja T-55 -aihioita, joissa on moottori, alusta ja voimansiirto vähemmän varusmiesraiskatussa kunnossa.
Eikös 2A4:n varaosia kuitenkin saisi (siis yhteensopivilta osiltaan, niiltä, jotka ovat 2A7:ssä ja 2A4:ssä samanlaiset) vielä uutenakin KMW:ltä? Lisäksi nyt kun KMW modernisoi varastoituja 2A4:ia Bundeswehrille 2A7:iksi, voisi siinä olla sauma ostaa myös 2A4-spesifejä osia, kun ne vaihdetaan uusiin noissa Saksalle tulevissa vaunuissa.
T-55M:n kohdalla tosiaan kakkosmodernisointi tulisi varsin kalliiksi, mutta ainakin Ukraina valmistaa yhä varaosia niihin (heillä on T-55:lle päivityspaketti, jossa on 125 mm kanuuna, länsityyppiset telat, paksut reaktiivit, uusi saksalainen moottori ja voimansiirto, uudet elektroniikat jne.), joten osittain niitä voisi saada. Lähinnä käyttökelpoistahan niissä olisi runko ja ammunnanhallinta (100-milliseen spesifi?), ja sekin vaatisi huollon.
Pointtini oli lähinnä siinä, että jos tilanne kiristyy eikä lisähankintoja saada mistään, voi noille tehdä vielä jotain.
Itäsuomalaista tappiomielialaa...
no kuitenkin ihan töissä olevat päättivät ettei t-72:sia kannattanut ryhtyä modaamaan, kun ne t-55M:'t olivat jo modattuja. meidän resursseilla on vain tietty määrä vaunuja ja tyyppeja joita voidaan pitää valmiina skabaan...Jos T-55 kyetään kriisitilanteessa modernisoimaan noin laajasti ulkomaisiin komponentteihin nojaten, niin ei se panssarikaluston kasvattaminen kyllä jää kiinni siitä, onko meillä itsellämme runkoja vai ei. Sitä paitsi jokin T-72 olisi ollut paljon fiksumpi säästettävä tässä mielessä, paljon enemmän potentiaalia ja moderneja paketteja tarjolla niin Itä-Euroopasta, Israelista kuin Aasiastakin.
Joo tokihan sitä tykistöä käytettäisiin molemmin puolin mutta ei se vaunukomppania tai pataljoona yksin siitä välttämättä tuhoudu. Jonkun on vaan mentävä ja potkaistava vihulainen ylös montusta ja sitä ei tee tykistö. En ole vaunumies vaan jalkaväestä, mutta tiedän että sitä kaupunkia ei vallata viholliselta yksin jalkaväellä ja tykistöllä jos siellä on odottamassa rynnäkkö- ja taisteluvaunuja jalkaväen lisäksi.Otetaan ympäristö haltuun ja ammutaan taajama tykistöllä maan tasalle. Rakennuksia voi aina rakentaa uusia sodan jälkeen, mutta kaatuneita ei saada herätettyä henkiin.
Rakennetun alueen taisteluun lähteminen hyökkääjän ominaisuudessa on hyvin hyvin riskialtis teko. Venäjänkin mekanisoidut joukot pyrkivät välttämään sitä.
Mekanisoidut joukot eivät todellakaan ole tehokkaimmillaan kaupunkisodankäynnissä, vaan perinteisessä maanviljelysalueen hyökkäyssodankäynnissä. Jo yhden kaupungin valtaaminen todennäköisesti lamauttaisi KARJPR:n tappioiden muodossa, se olisi suoraan sanoen idiotismia.
Löysin sivuston jossa on tarinaa Leopard 2PL projektista:Ja niiden uusimiseen meillä kyllä resurssit riittää, Puolassahan ongelma on että ne lakkaavat kokonaan kulkemasta, kaikki olemattoman huollon ansiota.
no kuitenkin ihan töissä olevat päättivät ettei t-72:sia kannattanut ryhtyä modaamaan, kun ne t-55M:'t olivat jo modattuja. meidän resursseilla on vain tietty määrä vaunuja ja tyyppeja joita voidaan pitää valmiina skabaan...
Käy lukemassa Ammattisotilas blogi tuosta jos et usko mua.
Ennen kuin T-72:set menivät stenalle, nuo T-55:set olivat jossain yöharjoituksessa lyöneet 72:set, joissa oli aktiivinen infrapuna muttei muuta. Ne 55:set olivat valonvahvisimilla varustettu ja väijyvät jossain skuugessa kylminä, kunnes 72:set pölähtivät paikalle .. ja (harjoitus)tuhottiin..