Jos käyttöikä on 20 vuotta niin Lohtajalla käy tuon perusteella loppuvuodesta suihke. Tuliko meille Hollannista Stingereitä? Itse olen nähnyt maininnan vain Tanskasta. Se lienee joka tapauksessa selvää ettei koulutuksessakaan käytetä vanhentunutta kovaa ohjusta.
En minä tiedä, mistä on tullut mitäkin. Te Rannari ja SJ nyt puhuitte noista maista, joten nostin luvut framille.
Herää vain kysymys, että miksi ohjuksia ammutaan harjoituksissa? Väistämättähän pitää testata
asejärjestelmän (
) käyttöperiaatteita erilaisissa tilanteissa, mutta saavutetaanko sillä jotakin, että varusmieskoulutettavat räiskivät menemään joka vuosi? Tilanne nyt varmaan kuitenkin on se, ettei jokainen ohjusmies pääse kokeilemaan kovilla (ja hyvä niin), mutta itse en ihan saa kiinni siitäkään, että porukan nohevin pääsee laukaisemaan kovan puikon. Varmaan se kasvattaa joukon motivaatiota ja antaa ampujalle elämyksen, mutta onko saavutettava hyöty missään suhteessa hintaan? Ilmeisesti aina ei suinkaan ole ollut kyse seuraavana vuonna Pokkaan menevistä vehkeistä...
Vielä enemmän minua hirvittää joukot, jotka kertomusten mukaan laukovat kovia pst-aseita tuosta noin vain... Hankintamäärät tuskin ovat päätä huimaavia, kun kylmän sodan päivinäkin puhuttiin (väitetysti) n. 70 000 kevyestä kertasingosta. Kevyt kertasinko nyt on vielä halpa NLAW:n tai Stingerin rinnalla, ja siinä voidaan jotakin merkittävää hyötyä ehkä saadakin, mutta NLAW:n tai Spiken tai Stingerin laukaiseminen, hmph!
Edit: Kevyissä kertasingoissa nyt toki on varastoa, jos vuosikulutus onkin muutama tuhat asetta. Mutta entäs sitten kaikki muu, ja millainen on tulevaisuus? Uusinta kevyttä kertasinkoa tuskin hankittiin sellaisia määriä kuin 1980-luvulla, vai onko asiasta muuta näyttöä?