Oletko ajatellut, että et varmaan oo saanu vastauksia koska kukaan ei viitsi vastata noin ääliömäisiin juttuihin? Noi ongelmat eivät poistu Suomesta edes siinä tapauksessa, että Suomi kykenenisi iskemään takaisin. Vauvat ja vanhukset ovat yhtä pulassa iskee Suomi tai ei, on se osana liittoumaa tai ei. Siviili-infraa vastaan tehtyjä iskuja ei varmaan mikään valtio kykene täysn torjumaan jos iskijällä on erikoisjoukkoja tai vähänkin edistynyttä tekniikkaa eli ohjuksia ja muita täsmäaseita. Mä en usko et jotain äitiä ja vauvaa lämmittää tieto et Suomen iskun jälkeen Pietarissa jollain äidillä ja vauvalla on kylmä myös. Täällä on tehty posketon havainto: kehittynyt yhteiskunta haavoittuu infraan tehdyistä iskuista. No shit sherlock. Varmaan iso yllätys intille, kandeisko pistää meili pääesikuntaan?
Jos vaikka Suomella olisikin moninkertaiset asevoimat, moninkertainen budjetti ja kyky vastata noihin iskuihin niin en ole ollenkaan varma, että kannattaisi edes noin iskeä eli että Suomi iskisi sähkön- ja lämmönjakeluun tavoitteena saada sairaalat ja vanhukset kiipeliin. Mä en edes tekisi niin. Mun mielestä se on rikollista.
Toi on ongelma, mutta en näe tuon ongelman ja yleisen asevelvollisuuden välillä oikein mitään ristiriitaa. Jos toi ongelma halutaan etukäteen suunnitella niin ihan fine, mut ei yleinen asevelvollisuus sen este ole tai jos yleinen asevelvollisuus vaihdetaan ammattiarmeijaan tai ammatti- ja vapaaehtoisarmeijaan tilane ei kai eroa mitenkään? Kun kysyt "mikä on yleisen asevelvollisuuden rooli tässä revohkassa?" niin ei se mun mielestä ole oikein mikään. Mulle itse asiassa on aivan kadoksissa sun punainen lanka tai se ajatuksen ydin jota perustelet tän asevollisuuskeskustelun kontekstissa.
Mä en edes näe, että millään suunnittelulla tai varautumisella voidaan estää tuollaisen katastrofin seurauksia olennaisesti paremmin kuin ihan perusjutuilla. Ei tohon mitään poppakonstia ole vaikka tehtäis mitä. Varavirtaa, akkuja, aggregaatteja, sähkökeloja, polttoainetta, polttopuita, vettä, kaminoita, lämpöpuhaltimia, telttoja, paloautoja vedenjakeluun, liikuntasaleja, makuualustoja, makuupusseja, vilttejä jne. Noiden avulla voidaan tehdä jo paljon. (ihan oikeasti, pitääkö noin selvää asiaa edes kirjoittaa auki et mitä pitää tehdä jos sähköt häviää talvella? ei jengi nyt sentään niin vitun avutonta voi olla) Jos ollaan organisoituja ja nopeita niin tappiota kyetään minimoimaan. Maa on kuitenkin täynnä rautakauppoja ja urheiluliikkeitä eikä hätä lue lakia eli vaikka ovet tai ikkunat paskakas vaan ja kamat jakoon jos niin kiire on. Intilläkin on paljon tollasta kalustoa ja ko. tavaraa kyetään sentään ostamaan masssoittain. Selvää on tietty, et kun on iso joukko joita pitää auttaa äkkiä ei apu mitenkään ehdi heti kaikille. Sellaista konseptia ei järkevästi edes taida saada tyyliin "heti tehoaa", mutta kunhan toiminta alkaa täydellä teholla niin uskon et ei valtiota tolla saada polvilleen vaikka pirun vakavaahan toi on. Mutta vielä kerran, tämä ei liity mitenkään agumentointiin asevelvollisuuden puolesta tai vastaan. Mun mielestä toi on nimenomaan kokonaismaanpuolustuksellinen asia ja jos siihen asevelvollisuus vedetään mukaan sanoisin että vanhemmat ressut sotilaallisesti organisoituina kykenisivät auttamaan yhteiskuntaa tässä tilanteessa huomattavastikin, mut sen voisi kyl tehdä "mikä tahansa" instanssi mut väliäkö sillä kuka auttaa, kunhan autetaan.
Ja kun on "tosi kyseessä" yhteisöllinen auttaminen alkaa saada ihan eri muotoja, väitän et kansan keskuudessa nähtäisiin spontaaneja ratkaisuja vaikka ilman keskusjohtoista vetoa, ohejtta, etukäteisssuunnittelua tai määräystä. Mikä tietty ei ole mikään argumnetti noita vastaan, mut ei se vanhuksen auttaminen yöstä lämpöön ole mikään amerikan temppu kunhan jossain on lämpöä. Mulla ainakin on kun on monta kakluunia, voisin pitää sähköttömän naapurin vanhainkodin asujista ainakin puolet elossa yön yli. Miksei useammankin. Mut tietty en kaikin mukavuuksin. Ei se homma niin mene et jos joku keskusjohto ei jatkuvasti komenna niin jengi odottaa aloitekyvyttöminä pakkasella paleltumiskuolemaa. Mun mielestä tossa yksinkertaisesti sanottuna paisutellaan sinänsä pirun vakavaa asiaa.