M270 MLRS & HIMARS

Senkö takia, että se ei ole NATO-kaliiperi?

Tämähän ei pidä edes paikkaansa.
Kun itäeuroopan maat liittyivät naton jäseniksi niin he hyväksyttivät kaiken entisen Varsovan liiton sotamateriaalinsa naton arsenaaliin.
Olen kuullut/lukenut, että naton kanssa solmimamme PFP-sopimuksen ehdoissa on itäkalustosta irtisanoutuminen. Huhu, jota en voi varmentaa.

Varmaankin asiassa on silkkaa itärauta-allergiaa.
Myöskin se, ettei kotimaista 155K -kalustoa oikein kehdata hävittää (samalla myöntää virheensä) vaan mielummin hävitetään sitä iljettävää itäkalustoa.

Eipä noita 152mm (K) aseita enää paljoa olekaan (koskaan ollutkaan), mutta ihmeellinen se on tämä hävitysvimma..?
 
Kyllä, erittäin hämärä kokonaisuus on käsillä ja paljon kysymyksiä ilmassa. Mitä noihin pitkän kantaman raketteihin tulee, niin Puolastahan niitä joskus katseltiin, mutta varsinaista hankinnasta kertovaa ilmoitusta en muista koskaan nähneeni. Saattoi olla pelkkä projekti, joka loptettiin, kun asejärjestelmä todettiin täysin vanhentuneeksi?

Itselläni taas on hämärä muistikuva että noiden ampumatarvikkeiden hankinta liittyi jotenkin AMV-vastakauppoihin ja tarkoituksena oli kait hankkia Puolan Langusta-raketinheittimiin kehitettyä uutta rakettia.

Lisäys: Pikagooglaus herätti epäilyt. Suomi kaavaili ostavansa raketinheittimien ammuksia 56 miljoonalla eurolla 4000-4500 kappaletta ja tarjolla oli 122mm M-21FK NURS FENIKS-Z raketti jossa on 42 tytärammusta...
 
Viimeksi muokattu:
Raskaamman aseistuksen niin sanotussa uudistamisessa on menty perse edellä puuhun: ensin tuhotaan vanhat ja sitten mietitään mistä saadaan uutta tilalle.

Mutta miten paljon tähän on vaikuttanut mahdollinen rypäleasekielto? Jossain vaiheessa vannottiin tulivoiman kasvattamiseen kuorma-ammuksia hankkimalla, ja nämä hankkeet on kaikki lyöty jäihin.
 
Tuossahan tuli palstalle kauan kaivattua tietoa. Aseet on, mutta ammukset puuttuvat. Jotakin on onneksi odotettavissa tulevaisuudessa.

Mutta vastapuolikaan ei ole aivan toimettomana sivusta katsellut alan kehitystä. Uusi “kevyt” raketinheitin tuo rautaa rajan taa:

The 9A52-4 Tornado system is a direct competitor of the US HIMARS; in other words it is a lightweight rocket launcher… The improved Tornado-S is being upgraded with the special GLONASS satellite navigation system used in the Smerch missile system. The Tornado-S will have guided rocket rounds enabling it to fire out to 72 miles (120 km).The Tornado-S will have a longer range and increased effectiveness due to the use of new warhead payloads and a reduced launch readiness time of just three minutes.” (Wikipedia)

Nähtäväksi jää, millaisella tekniikalla ja taktiikalla Suomi aikoo vastata Venäjän kaukovaikutteisten aseiden (Tornado, Iskander, yms.) uhkaan.

GMLRS- raketeille näyttää löytyvän myös "älykkäitä" pommeja. DIEL BGT Defence valmistaa GMLRS- Smart pommeja jotka voidaan lähettää GMLRS-raketilla.
Smart-pommi jakaantuu sitten kohteen läheisyydessä neljäksi osapommiksi jotka ohjautuvat kohteeseensa käyttäen kolmitoimista kohteen tunnistusta:
- passiivinen infrapuna (IR)
- passiivinen 94 GHz radiometri
- aktiivinen 94 Ghz millimetrialueen tutka

Smart-pommin mainitaan olevan tehokas esim. seuraaviin kohteisiin:
- tankit (MBT)
- panssaroidut miehistönkuljetusvaunut (APC)
- moottoroidut tykit (SPG)
- ilmatorjuntatykit/ohjuslavetit (ADA)
- muut vastaavat kovat (hard), puolikovat (semi-hard) ja suojatut (protected) kohteet

Tarkempaa tietoa löytyy täältä:

http://www.dtic.mil/ndia/2007gun_missile/GMWedAM2/WichPresentation.pdf

Jo aiemmin täällä oli mainittu M30-raketin rypälepommin korvaaminen "vaihtoehtoisella" pommilla eli Alternative Warhead (AW). Sen sanotaan olevan vaikutukseltaan samanlainen
kuin rypälepommi, mutta siitä ei jää suutareita. Se tullee saaataville lähitulevaisuudessa:

http://defense-update.com/20120424_gmlrs-to-get-a-new-warhead.html#.U0T6plcU7lw
http://www.noodls.com/view/6AAD9B7F466242669DBA4083A3EC0D159E9C5700

Lockheed Martin on myös kehittämässä pidemmmälle kantavaa GMLRS+ rakettia. Kantomatkan sanotaan olevan 120 km. Ensimmäinen testilaukaisu tehtiin onnistuneesti jo vuonna 2011

http://www.defencetalk.com/gmlrs-completes-successful-test-flight-of-long-range-motor-36305/
http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2011/august/LockheedMartinsGMLRSCompl.html

Kaiken kaikkiaan M270/MLRS-järjestemä vaikuttaa monipuoliselta, kunhan siihen vain hankitaan sopivia raketteja. Tälläkin hetkellä on tarjolla ihan käyttökelpoisia vaihtoehtoja, mutta osa käytettävissä olevista rahoista kannattanee varata tuleville parannetuille versioille (ks. perustelu alla).

Kuten sanottu itänaapurilla on myös pidemmän kantaman (120 km) Glonass-ohjattuja Tornado-S raketteja ja 200 km:n versio on ilmeisesti myös kehitteillä (Glonass = sikäläinen GPS):

http://en.wikipedia.org/wiki/9A52-4_Tornado
http://en.ria.ru/military_news/20121119/177581650.html
 
Lennokkien jne. saaminen perille on oma ongelmansa ja ne ovat hitaita. Lisäksi tiedonkulku voi tökkiä ja tulee aina yksi porras lisää kun tietoa pitää kierrättää. Onko olemassa raketinheittimellä ammuttavia sensoreita, jotka voidaan ampua vaikka 50-300km päähän ja jotka vaikka laskuvarjon varassa laskeutuvat pikkuhiljaa, kuvaten seutua ja määritellen automaattisesti tai semiautomaattisesti maaleja? Nuo saisi ainakin perille vauhdilla. Sitten kun noilla on paikannettu maalit, niin kovia perään. Tiedustelu ja ammunta voidaan tehdä samoista härveleistä käsin saman komennon alla, aikaa ja vaivaa säästyy kummasti.

Vastaavankaltaisia systeemeitä on tietääkseni krh:lle ja ihan jalkamiehillekin olemassa. Taisivat etelä-korealaiset tehdä panssarivaununsa putkesta ammuttavan vastaavan tiedusteluhärvelinkin. Mutta löytyykö raketinheittimiin tms. vastaavia? Olisi kyllä tarvetta.

Raketinheittimellä ammuttavia sensoreita ei ole tiedossani. Mutta spekulaatioita MALD-V:lle kehitettävästä sensorista on näkynyt. MALD liikkuu pienellä suihkumoottorilla melkoista
kyytiä: max nopeus on luokkaa 900 km/h. Ei tuo nyt ihan ohjuksen nopeutta ole, mutta huomattavasti nopeampaa kuin lennokit kuitenkin. 300 km:n etäisyys voi kyllä vaatia jo
satelliittiyhteyttä: ainakaan nykyiset lennokit ei siihen pysty ilman väliasemaa (relay) sen perusteella mitä olen lukenut aiheesta. 250 km voi olla mahdollisuuksien rajoissa "line-of-sight"
tiedonsiirtoyhteydellä. Korkeutta lennokilla tai sensorilla pitää silloin olla vähintään n. 4.9 km maanpinnasta maapallon kaarevuuden johdosta jos vastaanottoasema on maanpinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Raskaamman aseistuksen niin sanotussa uudistamisessa on menty perse edellä puuhun: ensin tuhotaan vanhat ja sitten mietitään mistä saadaan uutta tilalle.

Mutta miten paljon tähän on vaikuttanut mahdollinen rypäleasekielto? Jossain vaiheessa vannottiin tulivoiman kasvattamiseen kuorma-ammuksia hankkimalla, ja nämä hankkeet on kaikki lyöty jäihin.

Rypäleaseiden kieltoon liittyminen on tosiaan ollut merkittävä tekijä. Onkin täysin käsittämätöntä, että olemme menneet kansalaisilta salassa ja sammutetuin lyhdyin mukaan järjestelyyn, joka on puolustuksellemme todella paljon vahingollisempi, kuin miinakielto.

Puolustusvoimille kapallinen paskaa siitä hyvästä, ettei koko maasta näytä löytyvän ensimmäistäkään kenraalia, tai amiraalia, jolla olisi meisseliä lausua tämä asia ääneen ja kertoa samalla, millainen vahinko on aiheutettu ja mitä sen paikkaaminen maksaa. Herää epäilys onko leijonakaulaiseksi valikoitunutkin pelkkiä nöyristelijöitä. Jos on, niin tuon porukan kyky toimia tiukan paikan tullen on hyvin hyvin kyseenalainen.

Parin miljardin euron siirto kehitysavusta puolustushankintoihin olisi nyt paikallaan, sillä kehitysapuun verrattavaa huuhaata tämäkin kielto on. ( Eikä siitä oikein voi Tarjaakaan syyttää, kun homma edelleen etenee samoja raiteita. )
 
Rypäleaseiden kieltoon liittyminen on tosiaan ollut merkittävä tekijä. Onkin täysin käsittämätöntä, että olemme menneet kansalaisilta salassa ja sammutetuin lyhdyin mukaan järjestelyyn, joka on puolustuksellemme todella paljon vahingollisempi, kuin miinakielto.

Puolustusvoimille kapallinen paskaa siitä hyvästä, ettei koko maasta näytä löytyvän ensimmäistäkään kenraalia, tai amiraalia, jolla olisi meisseliä lausua tämä asia ääneen ja kertoa samalla, millainen vahinko on aiheutettu ja mitä sen paikkaaminen maksaa. Herää epäilys onko leijonakaulaiseksi valikoitunutkin pelkkiä nöyristelijöitä. Jos on, niin tuon porukan kyky toimia tiukan paikan tullen on hyvin hyvin kyseenalainen.

Parin miljardin euron siirto kehitysavusta puolustushankintoihin olisi nyt paikallaan, sillä kehitysapuun verrattavaa huuhaata tämäkin kielto on. ( Eikä siitä oikein voi Tarjaakaan syyttää, kun homma edelleen etenee samoja raiteita. )

Lapatossuvaiheessa mennään....pitkä rauhan aika on siunaus, suuri siunaus, mutta sotaväelle se ei vaan sovi. Tarjaa olisi kiva syyttää kaikesta aina Titanicin uppoamisesta lähtien, mutta ehkä siitä traumasta pitää kenraalikunnankin päästä jo yli. Toki se ottaa aikaa, mutta kyllä se siitä.
 
Lapatossuvaiheessa mennään....pitkä rauhan aika on siunaus, suuri siunaus, mutta sotaväelle se ei vaan sovi. Tarjaa olisi kiva syyttää kaikesta aina Titanicin uppoamisesta lähtien, mutta ehkä siitä traumasta pitää kenraalikunnankin päästä jo yli. Toki se ottaa aikaa, mutta kyllä se siitä.

Pettymys saattaa olla monella pinnassa nyt, kun on nähty kokoomuslaisen ylipäällikön linjaukset. Kovin ovat samanlaisia, kuin Tarjalla, jonka piti olla Suuri Saatana, kaiken pahan alku ja juuri. Jokohan hiljalleen aletaan uskoa, että käytännössä kaikki poliittiset johtajat ja puolueet ovat nykymenon takuumiehiä. Persut ovat toistaiseksi kirjoittamaton kortti, mutta en odottaisi suuria siltäkään suunnalta, ainakaan vaalien jälkeen.
 
Rypäleaseiden kieltoon liittyminen on tosiaan ollut merkittävä tekijä. Onkin täysin käsittämätöntä, että olemme menneet kansalaisilta salassa ja sammutetuin lyhdyin mukaan järjestelyyn, joka on puolustuksellemme todella paljon vahingollisempi, kuin miinakielto.

SUOMI EI OLE LIITTYNYT RYPÄLEASEKIELTOON!!!! Jos nyt sattuu olemaan niin että multa on jotain mennyt pahasti ohi niin laittakaa lähdettä kehiin.

Rypäleasekieltosopimus tosin on vaikuttanut Suomen hankintoihin. AMOS järjestelmään oltiin hankkimassa Instalaza MAT-120 kranaatteja, mutta espanjalainen valmistaja (HUOM valmistaja) lopetti tuotannon ja kyseinen ammus ilmeisesti täytti rypäleasekieltosopimuksen ehdot (0% räjähtämättömiä). Hankintamäärä 305 ja 230 inerttiä joista 136 kpl varastoissa 2011. AMOS ei ollut sarjatuotannossa vielä tuolloin joka varmaankin selittää ammusten pienen määrän (testikäyttö).
http://www.patria.fi/en/news and events/news/patria mortar systems have not been used to fire cluster ammunition in libya.html

Minun mielestäni suomeen ei missään vaiheessa oltu hankkimassa M26 raketteja MLRSsään (ei liity rypäleasekieltoon vaan suureen räjähtämättömien määrään joka aiheuttaa ongelmia omiin operaatioihin). GMLRS AW rypäleraketti saattaa olla mahdollinen vaihtoehto tullessaan tuotantoon.

Tykistöllä on 155 mm kuorma-ammuksia. 155 kua DM 662 pvy-51E (KTA 5814) ja tytärkranaatti DM 1385. Määristä ei ole mitään tietoa.
 
SUOMI EI OLE LIITTYNYT RYPÄLEASEKIELTOON!!!! Jos nyt sattuu olemaan niin että multa on jotain mennyt pahasti ohi niin laittakaa lähdettä kehiin.

Rypäleasekieltosopimus tosin on vaikuttanut Suomen hankintoihin. AMOS järjestelmään oltiin hankkimassa Instalaza MAT-120 kranaatteja, mutta espanjalainen valmistaja (HUOM valmistaja) lopetti tuotannon ja kyseinen ammus ilmeisesti täytti rypäleasekieltosopimuksen ehdot (0% räjähtämättömiä). Hankintamäärä 305 ja 230 inerttiä joista 136 kpl varastoissa 2011. AMOS ei ollut sarjatuotannossa vielä tuolloin joka varmaankin selittää ammusten pienen määrän (testikäyttö).
http://www.patria.fi/en/news and events/news/patria mortar systems have not been used to fire cluster ammunition in libya.html

Minun mielestäni suomeen ei missään vaiheessa oltu hankkimassa M26 raketteja MLRSsään (ei liity rypäleasekieltoon vaan suureen räjähtämättömien määrään joka aiheuttaa ongelmia omiin operaatioihin). GMLRS AW rypäleraketti saattaa olla mahdollinen vaihtoehto tullessaan tuotantoon.

Tykistöllä on 155 mm kuorma-ammuksia. 155 kua DM 662 pvy-51E (KTA 5814) ja tytärkranaatti DM 1385. Määristä ei ole mitään tietoa.

Ei tosiaan virallisesti, mutta kaikessa hiljaisuudessa olemme alkaneet noudattaa sopimusta. Seuraamuksia voi arvioida vertaamalla Pv:n suunnitelmia vaikkapa vuodelta 2008 siihen, mitä hankintoja lopulta on toteutettu. Asiahan oli pinnalla vielä Kaskealan komentajakaudella, mutta Puheloisen aikana ei rypäleitä ole enää edes haviteltu.

Suomen tilanne eroaa sopimuksen vaateiden täydellisestä toteuttamisesta ainoastaan siinä, että jo hankittuja vähiä kuorma-ammuksia ei ole tiettävästi hävitetty.
 
Ei tosiaan virallisesti, mutta kaikessa hiljaisuudessa olemme alkaneet noudattaa sopimusta. Seuraamuksia voi arvioida vertaamalla Pv:n suunnitelmia vaikkapa vuodelta 2008 siihen, mitä hankintoja lopulta on toteutettu. Asiahan oli pinnalla vielä Kaskealan komentajakaudella, mutta Puheloisen aikana ei rypäleitä ole enää edes haviteltu.

Suomen tilanne eroaa sopimuksen vaateiden täydellisestä toteuttamisesta ainoastaan siinä, että jo hankittuja vähiä kuorma-ammuksia ei ole tiettävästi hävitetty.

Mitähän järkeä on olla sopimuksen ulkopuolella jos kuitenkin noudatettaisiin sopimuksen ehtoja?
 
Mitähän järkeä on olla sopimuksen ulkopuolella jos kuitenkin noudatettaisiin sopimuksen ehtoja?

Tulee mieleen kolme perustetta, vältetään vastuulliseksi joutuminen, vältetään yleinen älämölö ja haitan korvaaminen puolustusvoimille, lisäksi voidaan säilyttää ne muutamat hankitut aseet. Miinakiellon käsittelystä on selvästi opittu jotakin.
 
Tulee mieleen kolme perustetta, vältetään vastuulliseksi joutuminen, vältetään yleinen älämölö ja haitan korvaaminen puolustusvoimille, lisäksi voidaan säilyttää ne muutamat hankitut aseet. Miinakiellon käsittelystä on selvästi opittu jotakin.

Tuntuu vaan että kansainvälisyys on nykyään aika tärkeää eli turhaan tuollaisten ulkopuolelle ei jäädä. Edelleenkin ainoa fakta on se että Suomi ei ole mukana sopimuksessa eikö totta?
 
Tuntuu vaan että kansainvälisyys on nykyään aika tärkeää eli turhaan tuollaisten ulkopuolelle ei jäädä. Edelleenkin ainoa fakta on se että Suomi ei ole mukana sopimuksessa eikö totta?

Toinen fakta on se, että kaikista sellaisista suunnitelluista kuorma-ammushankinnoista, jotka olisivat olleet kieltosopimuksen piirissä, on luovuttu ja jopa niistä puhuminen loptettu. Miksi, sitä voi tietysti vain arvella ja arvuutella.
 
Toinen fakta on se, että kaikista sellaisista suunnitelluista kuorma-ammushankinnoista, jotka olisivat olleet kieltosopimuksen piirissä, on luovuttu ja jopa niistä puhuminen loptettu. Miksi, sitä voi tietysti vain arvella ja arvuutella.

Mitä nämä ovat? MLRSsään ei oltu milloinkaan hankkimassa jo tuotannossa olevia kuormaraketteja. Nyt jopa jenkit on ruvenneet kehittämään parempia itsetuhomekanismeja kuorma-ammuksiinsa.
 
Toinen fakta on se, että kaikista sellaisista suunnitelluista kuorma-ammushankinnoista, jotka olisivat olleet kieltosopimuksen piirissä, on luovuttu ja jopa niistä puhuminen loptettu. Miksi, sitä voi tietysti vain arvella ja arvuutella.
Nämä suuret salaliittoteoriat ovat kyllä hauskoja... Voisiko rypäleasehankinnoista pidättäytymiseen olla mitään tekemistä sillä pienellä yksityiskohdalla, että rypäleasekieltoon liittyneet maat ovat sopimuksen solmiessaan sitoutuneet olemaan valmistamatta ja MYYMÄTTÄ rypäleaseita. Tämä lopetti mm. edellisisssä viesteissä mainitun Instalazan tuotannon ja myös kaupat Suomeen. Sama oli edessä 2009 Saksan ja Rheinmetallin kanssa.

Peelo jo mainitsikin 155 kua:n, joita ehdittiin hankkia ennen kuin Saksa liittyi sopimukseen. Nyt edessä on odottelu, että USA:sta tai Israelista saadaan hankittua sopivia ammuksia... (Ja odottelu, että suuri Israelin ystävä saadaan kammettua ulkoministeriöstä eläkkeelle...)

No, EDIToin vielä viestiä: Tämä kuorma-ammus -alue olisi kyllä sellainen, jossa oma suunnittelu ja tuotanto olisi perusteltua. Suomessa riittää erinomaista osaamista sulautettuihin softajärjestelmiin ja kiihtyvyysantureihin. Näillä avuilla voisi kehittää riittävän ilkeitä ja älykkäitä ammuksia, jotka kuitenkin toimisivat luotettavasti. Samalla näiden ammusten osalta ei oltaisi epävarmasta tuonnista riippuvaisia. Potentiaaliselle viholliselle täällä itsetehdyt ammukset olisivat haasteellisia, ihan varma ei voisi olla siitä, mitä ilkeää tsuhna on keksinyt ammukseensa...
 
Viimeksi muokattu:
Minun mielestäni suomeen ei missään vaiheessa oltu hankkimassa M26 raketteja MLRSsään (ei liity rypäleasekieltoon vaan suureen räjähtämättömien määrään joka aiheuttaa ongelmia omiin operaatioihin). GMLRS AW rypäleraketti saattaa olla mahdollinen vaihtoehto tullessaan tuotantoon.

Näin minäkin sen ymmärtäisin, eli että GMLRS AW:tä ei luokitella rypälepommiksi, joten se on mahdollinen. Jos se luokiteltaisiin rypälepommiksi, niin miksi sellaista oltaisiin
tuomassa tuotantoon USA:ssa, kun vanhoja rypälepommeja on vaikka "lampaat söisi".

Kun täällä on ollut paljon juttua rypälepommeista, päätin selvitellä mitä asiasta on suunniteltu USAssa. Tiedot ovat peräisin seuraavasta lähteestä:

http://www.the-monitor.org/index.php/cp/display/region_profiles/theme/3142

USA ei ole liittynyt rypälepommien kieltosopimukseen, niinkuin ei Suomikaan. Sensijaan USA:ssa on asettettu 10 vuoden siirtymäaika rypälepommeista luopumiselle, joka on suunniteltu
tapahtuvaksi v. 2018. Sen jälkeen USA ei enää käytä pommeja joista jää enemmän kuin 1% ammuksia räjähtämättömiksi.

2008 DoD policy on cluster munitions:

Under the 2008 Department of Defense (DoD) policy, by the end of 2018 the US will no longer use cluster
munitions that result in more than 1% unexploded ordnance (UXO).Until 2018, any use of cluster munitions
that exceed the 1% UXO rate must be approved by the Combatant Commander.The 10-year transition period was
seen as “necessary to develop the new technology, get it into production, and to substitute, improve, or
replace existing stocks.


Jo vuonna 2001 USA:ssa asetettiin rajoituksia rypälepommeille seuraavasti:

In 2001, then-Secretary of Defense William Cohen issued a policy memorandum stating that all submunitions
reaching the “full rate” production decision by fiscal year 2005 and beyond must have a failure rate of less
than 1%. The US has not budgeted any money for producing new cluster munitions since 2007


USA on asettanut vuodesta 2007 alkaen vientirajoituksia rypälepommeille:

The US first instituted a moratorium on the export or transfer of cluster munitions that do not meet the 1%
UXO standard in a 2007 appropriations.


v. 2011 jälkeen ainut USA:sta vientikelpoinen "kuorma-ammus" on CBU-97B/CBU-105, Sensor Fuzed Weapon (SFW), joka ei ole "rypälepommi" tuon määritelmän mukaan.

On 19 May 2011, the Defense Security Cooperation Agency (DSCA) issued a memorandum on the sale of cluster
munitions that incorporates these legal requirements into DSCA policy by adding them to the Security
Assistance Management Manual. According to the US agency that administers weapons transfers, “At present the
only cluster munition with a compliant submunition (one that does not result in more than 1% UXO across the
range of intended operational environments) is the CBU-97B/CBU-105, Sensor Fuzed Weapon (SFW). The CBU-107
Passive Attack Weapon, which contains non-explosive rods, is not captured by the ban.


Viimeisin M30 GMLRS-rypälepommivientilupa on tämän lähteen mukaan vuodelta 2006 UAE:lle, joka sisälsi "780 M30 GMLRS rakettia".

M26-rypälepommirakettien tuhoaminen on aloitettu v. 2007 USAssa:

The army has requested $109 million for the destruction of 98,904 M26 MLRS rockets from fiscal year 2007 to
fiscal year 2012.


Joten en nyt oikein osaa hirveästi moittia suomalaisia kenraaleita siitä ettei rahoja ole sijoitettu rypälepommiraketteihin, jotka menevät tuhottavaksi USA:ssakin
ja joita ei saa ostettua lisää sieltä.
 
Näin minäkin sen ymmärtäisin, eli että GMLRS AW:tä ei luokitella rypälepommiksi, joten se on mahdollinen. Jos se luokiteltaisiin rypälepommiksi, niin miksi sellaista oltaisiin
tuomassa tuotantoon USA:ssa, kun vanhoja rypälepommeja on vaikka "lampaat söisi".

Kun täällä on ollut paljon juttua rypälepommeista, päätin selvitellä mitä asiasta on suunniteltu USAssa. Tiedot ovat peräisin seuraavasta lähteestä:

http://www.the-monitor.org/index.php/cp/display/region_profiles/theme/3142

USA ei ole liittynyt rypälepommien kieltosopimukseen, niinkuin ei Suomikaan. Sensijaan USA:ssa on asettettu 10 vuoden siirtymäaika rypälepommeista luopumiselle, joka on suunniteltu
tapahtuvaksi v. 2018. Sen jälkeen USA ei enää käytä pommeja joista jää enemmän kuin 1% ammuksia räjähtämättömiksi.

2008 DoD policy on cluster munitions:

Under the 2008 Department of Defense (DoD) policy, by the end of 2018 the US will no longer use cluster
munitions that result in more than 1% unexploded ordnance (UXO).Until 2018, any use of cluster munitions
that exceed the 1% UXO rate must be approved by the Combatant Commander.The 10-year transition period was
seen as “necessary to develop the new technology, get it into production, and to substitute, improve, or
replace existing stocks.


Jo vuonna 2001 USA:ssa asetettiin rajoituksia rypälepommeille seuraavasti:

In 2001, then-Secretary of Defense William Cohen issued a policy memorandum stating that all submunitions
reaching the “full rate” production decision by fiscal year 2005 and beyond must have a failure rate of less
than 1%. The US has not budgeted any money for producing new cluster munitions since 2007


USA on asettanut vuodesta 2007 alkaen vientirajoituksia rypälepommeille:

The US first instituted a moratorium on the export or transfer of cluster munitions that do not meet the 1%
UXO standard in a 2007 appropriations.


v. 2011 jälkeen ainut USA:sta vientikelpoinen "kuorma-ammus" on CBU-97B/CBU-105, Sensor Fuzed Weapon (SFW), joka ei ole "rypälepommi" tuon määritelmän mukaan.

On 19 May 2011, the Defense Security Cooperation Agency (DSCA) issued a memorandum on the sale of cluster
munitions that incorporates these legal requirements into DSCA policy by adding them to the Security
Assistance Management Manual. According to the US agency that administers weapons transfers, “At present the
only cluster munition with a compliant submunition (one that does not result in more than 1% UXO across the
range of intended operational environments) is the CBU-97B/CBU-105, Sensor Fuzed Weapon (SFW). The CBU-107
Passive Attack Weapon, which contains non-explosive rods, is not captured by the ban.


Viimeisin M30 GMLRS-rypälepommivientilupa on tämän lähteen mukaan vuodelta 2006 UAE:lle, joka sisälsi "780 M30 GMLRS rakettia".

M26-rypälepommirakettien tuhoaminen on aloitettu v. 2007 USAssa:

The army has requested $109 million for the destruction of 98,904 M26 MLRS rockets from fiscal year 2007 to
fiscal year 2012.


Joten en nyt oikein osaa hirveästi moittia suomalaisia kenraaleita siitä ettei rahoja ole sijoitettu rypälepommiraketteihin, jotka menevät tuhottavaksi USA:ssakin
ja joita ei saa ostettua lisää sieltä.
Kiitoksia linkistä ja infosta! Minulle oli uusi tieto, että myös USA on rajoittanut rypäleaseiden vientiä.
 
Back
Top