Samses
Ylipäällikkö
3 Tarkoittaako tuo, että VEH-perustuisessa koulutuksessa ei harjoitella kovalla kokoonpanolla, vaan luodaan harjoituskohtainen kokoonpano paikalle tulleista?
Kyllä. Huom - monessa kurssimuotoisessa VEHissä on hyvin pieni joukko paikalla, kurssilla voi olla esim. vain 10 paikkaa, silloin niistä kymmenestä muodostetaan ryhmä ja harjoitellaan sillä kokoonpanolla.
Ei liity suoranaisesti MAAKK toimintaan mitenkään, koska kyseessä poliisin joukot PV:n PASI:ssa, jota ajaa (veikkaukseni mukaan) ammatti sotilapoliisit tai joku muu VATI koulutettu ammattisotilas.
Pasia ajaa todnäk khenk tai vm-kuski, mutta perässähiihtäjät ovat Lapin MaakKin EDIT ja Rajan jamppoja (ne joiden selässä ei lue "Poliisi").
Alkuaikoina oli tarkoitus, että joka vuosi järjestettäisiin ainakin yksi kova harjoitus koko komppanialle ja sen lisäksi olisi sitten 2-3 VEH viikonloppua. Sitten tyydyttiin yhteen KH:en joka toinen vuosi ja nyt ei ole enää tiedossa sitäkään. Ilmeisesti PV on laskenut, että on kuitenkin kustannustehokkaampaa kouluttaa määrällisesti suurempi joukko matalammalle osaamistasolle, kuin suunnata koko joukon KH:t Maakuntakomppanioille, nyt kun Paikallispataljooniakin pitää kouluttaa ainakin johdon osalta. Valitettavasti MAAK:n osaaminen joukkona ei tällä harjoitustavalla juurikaan parane. Terävälle päälle tosin järjestetään erikseen johtamiskoulutusta. VEH:n määrä on tosin kyllä lisääntynyt, käytännössä nuo kovat KH:t on korvattu VEH:lla.
Jep, ja lisäksihän on vielä erityyppisiä VEHejä: komppanian VEHejä ja kursseja.
Moniko VEH-kutsuttu saapuu harjoitukseen? Kolmannes? Onko vähän hankala saada esim. komppanian suorituskyky hyväksyttävälle tasolle, jos veh-tilkkutäkin voimin kasaillaan palikoita?
Olisi kiintoisaa tietää, saavutettiinko missään MAAKKssa niitä tavoitteita, jotka asetettiin silloin aikanaan? Jos pitää arvata, niin ei saavutettu. Tällä en tarkoita vähätellä ketään enkä mitään. Olivatko muodot ja toteutuneet harjoitukset sittenkään riittäviä?
Jos on kyseessä komppanian VEH, niin ainakin meidän porukassa valtaosa tulee paikalle. Kurssi-VEHeissä on aina paikkoja vähemmän kuin olisi tulijoita, mutta usein kursseilla pyörii samat naamat.
Ja on, on vaikeaa saada koko porukan suorituskykyä ylös ilman koko porukan yhdessä harjoittelua. Kertauksia tarvittaisiin rutosti lisää, nimenomaan "kovan käskyn" kertauksia koko orkesterilla.
Hei, vaikka se MAAKK:n päällikkö ei virkamies olisikaan, niin Pataljoonan komentajan tasalta sellainen pitäisi löytyä. Jonkun on paneuduttava asiaan työnsä puolesta, vaikkei kenties näkisikään sen makkaranpaistokomppanian osalle kovin suurta käyttöarvoa.
Jep. Niin sanotusti luulisi kiinnostavan PAIKP komentajaa, niin paljon niitä komppanioita ei ole että olisi varaa jättää yhtään heitteille. Vaan eipä aina tunnu kiinnostavan.
Kuinkahan moni MAAKK:lainen on perillä PAIKP ajan MAAKK todellisesta tehtävästä ja suorituskykyvaatimuksista?
Tehtävä (pää-) on ainakin meidän porukassa tiedossa noin yleisellä tasolla kaikilla, ainakin kaikilla sitoutuneilla. Suorituskykyvaatimuksien suhteen, ei varmaan ole yhtä hyvä tilanne mutta toisaalta kun 1-sijaisen tehtävän tietää voi päätellä suunnilleen mitä pitäisi pystyä tekemään.
sillisalaatti, että ryhmän jäsenet ovat saaneet oppinsa vaikkapa TRA-tekniikoista kolmelta eri kouluttajalta, jotka ovat kaikki vetäneet asian hieman eri tavalla ja painotuksilla. Tällöin joukolle ei ole missään vaiheessa muodostunut selkeää käsitystä ja yhteistä kieltä asiassa, jolloin tarvitaan lisää harjotusta ja aikaa jotta kaikki saadaan pelaamaan samojen nuottien mukaan.
Aamen. Nämä ovat juuri niitä asioita mitä seuraa siitä kun ei ole tarpeeksi koko porukan kovia harjoituksia joissa a) opittaisiin tekemään asia X samalla tavalla ja b) harjoiteltaisiin yhdessä asian X tekemistä.
Esimerkki elävästä elämästä: ajoneuvotarkastuspisteen toiminta. Minulle on opetettu se tähän mennessä kolmella eri tavalla, joista tavat 2 ja 3 ovat toisensa poissulkevia. Kouluttaja 3 haukkui meidät ensi töikseen pataluhaksi, kun hänen harjoituksensa aluksi toimimme tavalla joka oli opetettu harjoituksessa 2. Harjoitukseen 4 mennessä joku joka ei ollut harjoituksessa 3, tulee oppineeksi jollain kurssilla tavan 5. Ennustan että käytännön toiminta tsekkarilla harjoituksen 4 alussa muistuttaa läheisesti sirkusta.
Koulutus on pakko rukata uusiksi, jotta yksikkö kykenisi vastaamaan suorituskykyvaatimuksiin ja täyttämään sille annetun tehtävän.
Kyllä.
Tuo on havaittavissa suurelta osaa asiaa täällä komentoivien vastauksista. Suorituskykyvaatimukset ja yksikön 1. SA-tehtävä ovat perusteet koulutuksen suunnittelulle ja järjestämiselle.
Jos niitä ei ole tiedossa, ei voi tietää mitä yksiköltä vaaditaan. 1. SA-tehtävä sanelee asian vielä tarkemmin. Sotilaallinen yleissivistys on hyvä asia, mutta yksikön koulutus pitää tässä vaiheessa keskittyä sen suunniteltuun tehtävään osana 2015 aloittanutta PAIKP:ta.
Näinpä. Vielä kun olisi sitä koulutusta tarpeeksi.
RA-virka-apu ehkä ainoa, koulutukseen sitoutumista ei tarvita joukkotuotetuissa yksiköissäkään. Jos taistelija ei tule kertaamaan, tilalle voidaan vaihtaa joku varalisästä tai "alemmasta" tehtävästä.
Onko PV:n varusteiden kotiin lainaamisesta jotain oikeeta hyötyä?
On hyötyä, ja liittyy sitoutumiseen. Harjoituksen/tehtävän alussa joukon perustaminen nopeutuu oleellisesti, vaikka aina on joukossa niitäkin joilla ei vielä ole varusteita. Ne joilla kamppeet on, ovat tarvittaessa reilussa vartissa toiminnassa kuitattuaan rynkyn ja kypärän, näin vain hieman kärjistäen. Nopeuttaa esim. RA-virka-aputehtävän suorittamisen aloittamista aika tavalla kun ei tarvitse aloittaa rättivarastolta, joka voi jossain päin maata sijaita muutaman sadan kilometrin päässä.
Viimeksi muokattu: