KorpiSISSI
Kenraali
Taisitpa osua ytimeen ..ei vain KOTU:ssa vaan myös kouluettavien johtajilla, päälliköillä ja JJ:lla on oltava sitä MUNAA esittää oman joukkonsa koulutustarpeet ja tavoitteelliset vaatimukset oman joukkonsa koulutuksen ja jatkokoulutuksen perustaksi.Tässä KoSu-esimerkissäkin on lähinnä kaksi järkevää toimintatapaa:
1: Koulutetaan ja harjoitutetaan joukkue/komppania kerrallaan, lähdetään perusteista ja jokainen harjoittelee sijoituksensa mukaisia juttuja, johtajien toki aluksi oppiessa perusteet taistelija/partio/ryhmätasolta ja sitten keskittyen tehtävänsä mukaisiin juttuihin.
2. Koulutetaan ja harjoitutetaan kaikkien PAIKP:n MAAKKien johtajisto ainakin RJ-tasolle asti samalla kurssisarjalla, muuten sama kuin ylhäällä. Tämän jälkeen johtajat kouluttavat ja perehdyttävät alaisensa aiheen osalta seuraavassa harjoituksessa, joka voi ihan hyvin olla esim VEH:nä toteutettava, viikonlopun mittainen KoSu-harjoitus, jossa KoSu-kurssin kouluttajat ovat toimivien johtajien mentoreina, tukena ja katsomassa että tapahtuu oikeita asioita, mutta antaen yksikön muodostaa omat rutiininsa käytännön harjoitteissa havaittujen pointtien pohjalta. Tai vaikka seuraavassa PAPU:ssa johon yksikkö osallistuu.
Kaikki muu on lähtökohtaisesti sitä sillisalaattia, josta olen maininnut jo muutamassa aiemmassa viestissäni.
Kyllä KOTU:sta pitää löytyä munaa ehdottaa tavoitteellisempaa koulutusta kun näistä asioista kokoustetaan ALTSTO:n ja J-OS:n edustajien kanssa. Ongelma onkin sitten se, jos KOTU-puolellakaan ei nähdä tätä ongelmaa.
Ja sitäpaitsi, itse olen ainakin ymmärtänyt asian niin, että Paikallisjoukkojen uudesta tulemisesta asti ihan virallinenkin kanta asiaan on ollut, että MAAKKien koulutuksen toteuttaa pääasiassa MPK, KH:ita lukuunottamatta. Koulutuksen tilaaja sitten on kuka on, mutta homman on ajateltu pyörivän pääasiassa reserviläinen kouluttaa reserviläistä-periaatteella. Joten "I call bullshit" jokaiseen yritykseen pestä käsiään vastuusta tässä asiassa. Hyvä alainen osaa myös avata suunsa oikeassa paikassa, eikä vaan leikkiä jees-miestä, jos siihen on perusteet olemassa.
Arvioinneissa rakentavasti RISUJA ja "ruusut" vain todetaan että OK