MAAK tänään

Taas sinulla on monta hyvää pointtia. Ja toisaalta on monta asiaa joista myös olemme perustavanlaatuisesti eri mieltä, sekä on yksi karu matemaattinen tosiasia joka, kaikella ystävyydellä, tuntuu sinulta jääneen huomioon ottamatta.

Se miksi mielestäsi "ihailen" jotu:a, johtuu siitä että sillä tuotetaan tehtävään valmiita joukkoja, joita ei tarvitse koko aikaa parsia.
Tässä keskustelussa on aiheena MAAKK ja sen naapurina pääsääntöisesti SPOLK.
Ei operatiivisiin ja alueellisiin joukkoihinkaan kerätä yksiköitä siitä aineksesta, jolla ei ole muuta sijoitusta.

Kyllä - ilman muuta joukkotuotettu yksikkö on parempi kuin se "parsittava". Yritin vain edellä - ehkä kymmenennen kerran - tuoda hiukan realismia tähän keskusteluun: meillä ei ole resursseja tuottaa vm-joukkotuotettuja yksiköitä paikallisjoukkojen tarpeisiin kuin rajallisessa määrin. Ei riitä ukot ja akat, juuri siksi että pitää joukkotuottaa alueellisia ja operatiivisia, sekä meri- ja ilmavoimia.

Pääosa paikallisjoukoista on saatava kasaan muilla tavoin. Tämän sanelee ihan puhdas matematiikka. Vm-joukkotuotettujen yksiköiden perään haaveileminen on turhaa. Eli niiden parsittavien yksiköiden kanssa nyt vaan paikallisjoukoissa pitää koettaa tulla toimeen.

Toinen vaihtoehto on alueellisten, operatiivisten, ja/tai ilma-ja merivoimien henkilöstövahvuuden roima laskeminen jotta vapautuu nuorta porukkaa paikallisjoukkoihin. Se ei minun puutteelllisen ymmärrykseni mukaan ole järkevää.

Siksi meidän kannattaisi mielestäni keskittyä keskustelemaan siitä, mitä MaakKeille voidaan tehdä, eikä haaveilemaan joukkotuotetuista yksiköistä joita ei ole eikä tule.

MAAKK konsepti on paikallispuolustukseen sopiva, mutta yksiköillä on ollut aikaa yli 10 v saada itsensä kuntoon.
Ainiin, joukko on ressuja joilla ei ole itsellään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.
Taas kerran, virkavastuulla oleva päällikkö suunnittelemaan miten suorituskykyvaatimukset täytetään.

Kyllä. Aamen. (Lihavointi edellä minun.)


Henkilöstöön suunniteltu kierto, niin että esim osaan tehtävistä rekrytoidaan aktiivisesti henkilöstöä naapuriyksiköistä ennen kuin niiden ensimmäisessä tehtävässä olo loppuu.

Ja jälleen realismia peliin. Meillä on ollut pahoja vaikeuksia saada kasaan aiempi tavoite, 15000 vapaaehtoista MaakKeihin EDIT ja muihin paikallispuolustuksen tehtäviin/vastaaviin ENDOFEDIT, vaikka on ollut todella laaja rekrytointipohja. Nykyisen, suuremman henkilöstötarpeen rekrytoiminen pienemmästä rekrytointipohjasta ei tule vapaaehtoispohjalta onnistumaan, siitä voin lyödä vetoa kuukauden palkan.

En väheksy maanpuolustusharrastusta SA- toiminnan tukena, mutta ressuilun ehdoilla ei pitäisi tehdä SA-joukkoja.

Samaa mieltä. Sitten pitää vain saada muutaman tuhannen palavasieluisimman aktiivin maanpuolustusinto jotenkin muuten kanavoitua hyödylliseen toimintaan tai on yhteiskuntarauha vaarassa. Heittoarviona uuden, rinnakkaisen järjestelmän kehittäminen tähän, maksaneeko 100 miljoonaa aluksi ja sitten muutaman kymmenen miljoonaa vuodessa? Joten olisikohan tämä nykyinen systeemi kuitenkin pienempi paha.

.
Keskeneräisten MAAKK:ien osalta joukkue harjoitukset hyödyttävät enemmän, koska silloin kouluttajat pystyvät keskittymään tarvittaessa partio- ja ryhmätasan asioihinkin. Kun joukkueet osaavat hommansa, sitten koko yksikön harjoituksia.

Kuulostaa hyvältä. Tervetuloa vetämään harjoituksia.

Samalla resurssimäärällä tosin saadaan paljon enemmän irti jotu-yksiköstä, jota voidaan viedä yksikkönä eteenpäin jokaisella KH-vrk:lla, oli kyseessä KRHK, JK tai SPOLK.

Joo. Paitsi että sitä jotu-yksikköä ei ole olemassa, eikä tule.
 
Viimeksi muokattu:
En väheksy maanpuolustusharrastusta SA- toiminnan tukena, mutta ressuilun ehdoilla ei pitäisi tehdä SA-joukkoja.

Ei ressuilun ehdoilla, ei. Tästä on kokemusta kauempaakin historiasta.

Tarvitsisimme uuden A. F. Airon. Mitäkö tarkoitan? Joskus on hyvä tuntea alkusyyt, kuten Kalevalassa sanotaan...

Nämä suorituskyky- ja johtamisongelmat ovat nimittäin sata vuotta vanhoja. Suojeluskuntajärjestöön kuului aikanaan 672 suojeluskuntaa 22 suojeluskuntapiirissä. Järjestön tehtäviä rauhan aikana oli vain virka-avun anto ja laillisen järjestysvallan turvaaminen. Se toimi tietysti runkona reserviläistoiminnalle ylläpitäessään rauhan aikana reservin koulutusta. Lähinnä kyse oli ampuma- ja liikuntakoulutuksesta (tai harrastuksesta).

MPK ja Maakuntajoukot ovat tavallaan sen työn jatkajia.

Suojeluskunnat oli häslännyt vuodesta 1918 kaikenlaista ja harjoitellut kommunistipelossaan mm. Tampereen uutta valtausta, kunnes eversti A. F. Airo päätti kehittää siitä Puolustusvoimien aluejärjestön, joka sai tehtäväkseen liikekannallepanon järjestämisen. Suojeluskuntayksiköille annettiin selkeät kotirintamatehtävät, ja suojeluskuntaan kuuluneet nuoremmat miehet sijoitettiin liikekannallepanossa vakinaisen armeijan yksiköihin.

Suojeluskuntien muuttuminen armeijan aluejärjestöksi muutti niiden luonnetta. Niiden kyky itsenäiseen "sotimiseen" poistui, ja suojeluskuntien komentotie integroitui käytännössä osaksi Puolustusvoimain yleistä johtamisjärjestelmää. Muutos ei ollut erityisen näkyvä ruohonjuuritasolla, mutta oli selvä ammattilaisille.

Toisen maailmansodan aikana suojeluskunnat toimivat integroidusti osana Puolustusvoimia. Erityisiä suojeluskuntajoukkoja ei muodostettu ja suojeluskuntapiirien esikunnat muodostivat paikalliset sotilashallintoelimet. Suojeluskuntalaiset toimivat hajautetusti omissa tehtävissään eri yksiköissä.

Plussaa: henkilökohtainen varustus ja erilaiset ylläpidetyt sotilastaidot olivat kantavia soluja yksiköissä. Miinusta: Kuten Halsti sanoi, suojeluskuntaporukoissa joukkoina oli muutamia erinomaisia sotilaallisesti kehittyneitä paikallisporukoita ja sitten taas paljon niitä lörpötteleviä herraseuroja, joissa oli jokainen johtajaa ja jotka neuvottelivat millä ehdoilla jotain tehdään jos tehdään.

Minusta kaikki MPK:n sotilaallinen energia pitäisi kanavoida paikallispuolustukseen (ex. kotirintama), jossa on paljon suojattavaa. Tämä rakennetaan viranomaisyhteistyöllä. Mikäli kursseilla pidetään yllä sotilastaitoja ja myös nuoremmat sijoitetut käyvät ampumassa ja päivittämässä tietoja JoJästä, uudesta tst-tavasta tai mistä hyvänsä, sillä on silti oma merkityksensä, että taistelijan taidoilta sopivia soluja on ympäri maata. Joukkojen liikkeet määrää yksin PV.
 
suojeluskuntaporukoissa joukkoina oli muutamia erinomaisia sotilaallisesti kehittyneitä paikallisporukoita ja sitten taas paljon niitä lörpötteleviä herraseuroja, joissa oli jokainen johtajaa ja jotka neuvottelivat millä ehdoilla jotain tehdään jos tehdään.

Myös tältä osin tietyt nykyiset aktiivireserviläisporukat jatkavat perinteitä tinkimättömästi :D
 
Myös tältä osin tietyt nykyiset aktiivireserviläisporukat jatkavat perinteitä tinkimättömästi :D
Ettäkö tuota meinastit "..ja sitten taas paljon niitä lörpötteleviä herraseuroja, joissa oli jokainen johtajaa ja jotka neuvottelivat millä ehdoilla jotain tehdään jos tehdään"? :cool::D
 
Taas sinulla on monta hyvää pointtia. Ja toisaalta on monta asiaa joista myös olemme perustavanlaatuisesti eri mieltä, sekä on yksi karu matemaattinen tosiasia joka, kaikella ystävyydellä, tuntuu sinulta jääneen huomioon ottamatta.

Kyllä - ilman muuta joukkotuotettu yksikkö on parempi kuin se "parsittava". Yritin vain edellä - ehkä kymmenennen kerran - tuoda hiukan realismia tähän keskusteluun: meillä ei ole resursseja tuottaa vm-joukkotuotettuja yksiköitä paikallisjoukkojen tarpeisiin kuin rajallisessa määrin. Ei riitä ukot ja akat, juuri siksi että pitää joukkotuottaa alueellisia ja operatiivisia, sekä meri- ja ilmavoimia.

Pääosa paikallisjoukoista on saatava kasaan muilla tavoin. Tämän sanelee ihan puhdas matematiikka. Vm-joukkotuotettujen yksiköiden perään haaveileminen on turhaa. Eli niiden parsittavien yksiköiden kanssa nyt vaan paikallisjoukoissa pitää koettaa tulla toimeen.

Toinen vaihtoehto on alueellisten, operatiivisten, ja/tai ilma-ja merivoimien henkilöstövahvuuden roima laskeminen jotta vapautuu nuorta porukkaa paikallisjoukkoihin. Se ei minun puutteelllisen ymmärrykseni mukaan ole järkevää.

Siksi meidän kannattaisi mielestäni keskittyä keskustelemaan siitä, mitä MaakKeille voidaan tehdä, eikä haaveilemaan joukkotuotetuista yksiköistä joita ei ole eikä tule.

Kyllä. Aamen. (Lihavointi edellä minun.)

Ja jälleen realismia peliin. Meillä on ollut pahoja vaikeuksia saada kasaan aiempi tavoite, 15000 vapaaehtoista MaakKeihin EDIT ja muihin paikallispuolustuksen tehtäviin/vastaaviin ENDOFEDIT, vaikka on ollut todella laaja rekrytointipohja. Nykyisen, suuremman henkilöstötarpeen rekrytoiminen pienemmästä rekrytointipohjasta ei tule vapaaehtoispohjalta onnistumaan, siitä voin lyödä vetoa kuukauden palkan.

Samaa mieltä. Sitten pitää vain saada muutaman tuhannen palavasieluisimman aktiivin maanpuolustusinto jotenkin muuten kanavoitua hyödylliseen toimintaan tai on yhteiskuntarauha vaarassa. Heittoarviona uuden, rinnakkaisen järjestelmän kehittäminen tähän, maksaneeko 100 miljoonaa aluksi ja sitten muutaman kymmenen miljoonaa vuodessa? Joten olisikohan tämä nykyinen systeemi kuitenkin pienempi paha.

Joo. Paitsi että sitä jotu-yksikköä ei ole olemassa, eikä tule.

Mielestäni Rautaristin provokatiivisen kirjoitustyylin sokaisemana tässä nyt vähän vedät kyllä mutkia suoriksi ja teet epärealistisia olettamia, jotta saat tukea omalle argumentaatiollesi. MAAKK:t pystyttäisiin kyllä JOTUttamaan varusmiespalveluksesta, jos muiden tuotettujen yksiköiden sijoitusaikaa pidennettäisiin (ja vastaavasti esim yks KH lisää per yksikkö), jolloin perusyksiköihin vapautuisi koulutuspaikkoja noille JOTUtettaville MAAKK/vast. yksiköille. Ihan toinen juttu on sitten se, että tässä mallissa menetettäisiin suurin osa vapaaehtoisten, enemmän elämänkokemusta, suhteita, kontakteja ja siteitä toiminta-alueeseen keränneen henkilöstön mukanaantuomat hyödyt.
Tuo mainitsemasi PAIKP:ien määrä taitaa olla hieman pielessä, jos se on johdettu suoraan MAAKKien määrästä kaavalla 1=1.

Mitä tulee rekryongelmiin, ei niistä kannata kyllä puhua yhtään. Koko systeemihän... tai no, koko systeemiä ei ole ollut olemassakaan! Yksiköt saataisiin kyllä täyteen, jos koko homma olisi alusta asti suunniteltua ja johdettua. Tiedäthän, vähän niinkun PV:n toiminta muutoin. Koko PAIKP ja aktiivireservikonsepti vaatisi nyt ihan kunnon annoksen "systeemiä", jotta hommaan tulisi enemmän järkeä ja kaikki yksiköt saataisiin suorituskykyvaatimusten tasolle.

Kannattaa aina muistaa Rautaristin kommentteja parsiessa, ettei hän omien sanojensakaan mukaan ole tutustunut jokaikisen yksikön toimintaan valtakunnassa. Valitettava tosiasia on myös se, että hänen mielipiteensä ovat muodostuneet ihan konkreettisista tosielämän kokemuksista. Toki täytyy myös muistaa, että kehitystä tapahtuu koko ajan ja osa hänen kokemuksistaan saattaa olla vanhentuneita, muttei se tee hänen pointeistaan yhtään vähemmän varteenotettavia. Kirjoitustyylinsä on hyvin silittelemätön ja paikoitellen kyllä tarpeettoman tökerö, mutta se ei anna kenellekään syytä vajota samalle tasolle, jottei tarvitsisi pureskella niitä hänen kirjoitustensa pointteja.

Tärkeää on myös ymmärtää, ettei MAAKK:n, tai minkään muunkaan yksikön henkilöstö itse ole millään tavalla pätevä tai objektiivinen toimija arvioimaan oman toimintansa tasoa, vaan se pitää tapahtua koulutustasomittausten ja taisteluharjoituksissa luotujen, todellista suorituskykyä mittaavien tilanteiden tuloksista jonkun organisaation ulkopuolisen tahon toimesta (Esim. J-OS:n KH:ssa kouluttajina toimiva henkilökunta).
Jos MAAKK:n päälliköiksi ei saada kapiaisia, niin vähintään ALTSTO:ista pitäisi määrätä pääkouluttaja jokaiselle MAAKK:lle. Yhden henkilön vastuulla voi olla useampikin yksikkö, koska sama paletti sopii lähtökohtaisesti joka yksikölle ja ainoa oikea duuni on sitten suunnitella ja järjestellä (+tilata) koulutustapahtumat, sekä seurata koulutuksen etenemistä. Kun yksiköt olisi sitten jossain vaiheessa saatu iskuun, lähtisi potti pyörimään kevyemmällä panostuksella, eli uudet jampat MAAKK perusteet-kurssisarjan kautta sisään, K:n oma henkilöstö perehdyttää uudet tulokkaat ja avaintehtävien osalta lähtevä perehdyttää seuraajansa, eli homma pyörisi organisoidun jatkuvuuden pohjalla. Sitten aika-ajoin yksikön osaamistaso varmistettaisiin KH:ssa suorituskykymittauksin ja muuten yksikölle tilattaisiin kohdennettua koulutusta MPK:n kautta, niin yksikkö-, kuin joukkotasollakin. Ongelma on se, että tehdään kokoajan vähän vasemmalla kädellä, ihan puolivaloilla eikä lopulta saada mitään aikaan, kun pitäisi puristaa paketti johdonmukaisesti ja kunnolla kerralla kasaan, jolloin ylläpito olisi sitten monin verroin helpompaa.

Ei ressuilun ehdoilla, ei. Tästä on kokemusta kauempaakin historiasta.

Tarvitsisimme uuden A. F. Airon. Mitäkö tarkoitan? Joskus on hyvä tuntea alkusyyt, kuten Kalevalassa sanotaan...

Nämä suorituskyky- ja johtamisongelmat ovat nimittäin sata vuotta vanhoja. Suojeluskuntajärjestöön kuului aikanaan 672 suojeluskuntaa 22 suojeluskuntapiirissä. Järjestön tehtäviä rauhan aikana oli vain virka-avun anto ja laillisen järjestysvallan turvaaminen. Se toimi tietysti runkona reserviläistoiminnalle ylläpitäessään rauhan aikana reservin koulutusta. Lähinnä kyse oli ampuma- ja liikuntakoulutuksesta (tai harrastuksesta).

MPK ja Maakuntajoukot ovat tavallaan sen työn jatkajia.

Suojeluskunnat oli häslännyt vuodesta 1918 kaikenlaista ja harjoitellut kommunistipelossaan mm. Tampereen uutta valtausta, kunnes eversti A. F. Airo päätti kehittää siitä Puolustusvoimien aluejärjestön, joka sai tehtäväkseen liikekannallepanon järjestämisen. Suojeluskuntayksiköille annettiin selkeät kotirintamatehtävät, ja suojeluskuntaan kuuluneet nuoremmat miehet sijoitettiin liikekannallepanossa vakinaisen armeijan yksiköihin.

Suojeluskuntien muuttuminen armeijan aluejärjestöksi muutti niiden luonnetta. Niiden kyky itsenäiseen "sotimiseen" poistui, ja suojeluskuntien komentotie integroitui käytännössä osaksi Puolustusvoimain yleistä johtamisjärjestelmää. Muutos ei ollut erityisen näkyvä ruohonjuuritasolla, mutta oli selvä ammattilaisille.

Toisen maailmansodan aikana suojeluskunnat toimivat integroidusti osana Puolustusvoimia. Erityisiä suojeluskuntajoukkoja ei muodostettu ja suojeluskuntapiirien esikunnat muodostivat paikalliset sotilashallintoelimet. Suojeluskuntalaiset toimivat hajautetusti omissa tehtävissään eri yksiköissä.

Plussaa: henkilökohtainen varustus ja erilaiset ylläpidetyt sotilastaidot olivat kantavia soluja yksiköissä. Miinusta: Kuten Halsti sanoi, suojeluskuntaporukoissa joukkoina oli muutamia erinomaisia sotilaallisesti kehittyneitä paikallisporukoita ja sitten taas paljon niitä lörpötteleviä herraseuroja, joissa oli jokainen johtajaa ja jotka neuvottelivat millä ehdoilla jotain tehdään jos tehdään.

Minusta kaikki MPK:n sotilaallinen energia pitäisi kanavoida paikallispuolustukseen (ex. kotirintama), jossa on paljon suojattavaa. Tämä rakennetaan viranomaisyhteistyöllä. Mikäli kursseilla pidetään yllä sotilastaitoja ja myös nuoremmat sijoitetut käyvät ampumassa ja päivittämässä tietoja JoJästä, uudesta tst-tavasta tai mistä hyvänsä, sillä on silti oma merkityksensä, että taistelijan taidoilta sopivia soluja on ympäri maata. Joukkojen liikkeet määrää yksin PV.

Saatanan. hyvää. tekstiä. Historiattomuus on tosi yleismaailmallinen ongelma: Iso osa ongelmista, joiden kanssa nykyaikana painitaan ei ole mitään uutta. Nykyinen pakolais-, soluttautuja- ja elintasosurffari-aalto ei ole mitään uutta, Eurooppa paini 2.ms aikaan moninkymmenkertaisten vastaavien ongelmien kanssa. Venäjän hybridisota ei ole _mitään_ uutta pitkällä tähtäimellä (Venäjän federaation mittakaavassa _ehkä_.), miten olis Suomen Kansantasavalta, Terijoen hallitus, Otto-Ville Kuusinen ihan näin lähiesimerkkinä? Suomettumisen mukanaan tuoma järjetön stigma SkY:n ylle on aivopessyt ihmiset pitämään sitä jonain ihan totaalisena tabuna ja osa pelkää edes ajatuksissaan piirtää yhtäkuinmerkkiä sen ja MPK:n /MAAKK:ien välille.

MPK:n rooli pitäisi mielestäni kohdentaa Paikallisjoukkojen koulutuksessa, rajoitetusti muiden SA-joukkojen VEH-koulutuksessa PV:n tarpeiden ja halujen mukaan, sekä sitten varareserville nousujohteisia sotilaallisten perustaitojen ylläpitokursseja, vähän niinkuin nämä MAAKK-perusteet kurssit. Tai jopa koulutushaarakohtaisia taitojen ylläpito- ja päivityskursseja. Tämän lisäksi sitten kaikkea erilaista maanpuolustustahtoa ylläpitävää tekemistä. Vähän kaikkea tätähän MPK tekeekin nykyään, mutta homma pitäisi olla tavoitteelisempaa ja koulutus kohdennetumpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Paitsi että sitä jotu-yksikköä ei ole olemassa, eikä tule.
En tarkoittanut jotu-MAAKK:ja vaan muita PAIKP yksiköitä.

Vastaisuudessa MAAKK:hin pitäisi rekrytoida henkilöstöä saman PAIKP SPOLK:sta, siinä vaiheessa kun niissä on rotaatio käymässä ja oikeasti tehtävään koulutettua porukkaa vapautumassa seuraavaan tehtävään.

Ymmärsinkö oikein, että vaikutat pk-seudulla?
 
En tarkoittanut jotu-MAAKK:ja vaan muita PAIKP yksiköitä.

Vastaisuudessa MAAKK:hin pitäisi rekrytoida henkilöstöä saman PAIKP SPOLK:sta, siinä vaiheessa kun niissä on rotaatio käymässä ja oikeasti tehtävään koulutettua porukkaa vapautumassa seuraavaan tehtävään.

Ymmärsinkö oikein, että vaikutat pk-seudulla?

Mulle on jäänyt nyt epäselväksi miksi PAIKP:n MAAKK:sta pitää tehdä joku yliikäisten SPOLK? Mitä toisella spolK:lla saavutettaisiin? Mun silmin ainakin pohjois-suomen toimintaympäristöön JvK sopii paljon parremmin. Se on PaikP:n iskevä nyrkki tulivoimeisempana, kuin spolK, jonka aika menee muutoinkin hajallaan partioidessa. MAAKK:n tehtävä on sitten tuhota havaittu vihollinen.

Tuo joukkokoulutus on hyvä idea. Miksei siihen voitaisi rekrytä jo kutsuntavaiheessa? "haluatko palvella kotiseutsi hyväksi" Eihän ne vapaaehtoiset tietenkään riittäisi kutsunnoissa, mutta sitten sijoitettaisiin tarvittava määrä lisää. Näistä miehistä muodostettaisiin komppanian runko 5-10 vuodeksi. Tätä täydennettäisiin sitten vapaaehtoisilla, kuten nytkin. Tämähän ei itseasiassa olisi mahdottomuus toteuttaa vaikka heti. Nimet vaihtuisi vaan listalla ja KH kierroasta että tulee naamat tutuksi. Mistäs me tiedetään vaikka näin olisikin.

Joku jossain sanoi ettei yksikään MAAKK olisi harjoitellut joukkona KH:ssa. Väärin, tännekkin linkatusta YLEN jutusta vuodelta 2013 voi jo päätellä muuta...

Nykyiselläänkin väitän että MAAKKit on taistelu tehokkaampia, kuin suurin osa joukkotuotetuista TST osastojen komppanioista. MaaKeista sentään osa on harjoitellut edes niitä mieskohtaisia taitoja. TSTosastot ei ees niitä. Ainakaan kukaan mun kaveripiirin henkilöistä ei ole käynyt kertaakaan KH:ssa, vaikka sijoitus olisi jv tst os. Ikä haarukka meillä 25-30v...
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Rautaristin provokatiivisen kirjoitustyylin sokaisemana tässä nyt vähän vedät kyllä mutkia suoriksi ja teet epärealistisia olettamia, jotta saat tukea omalle argumentaatiollesi. MAAKK:t pystyttäisiin kyllä JOTUttamaan varusmiespalveluksesta, jos muiden tuotettujen yksiköiden sijoitusaikaa pidennettäisiin (ja vastaavasti esim yks KH lisää per yksikkö), jolloin perusyksiköihin vapautuisi koulutuspaikkoja noille JOTUtettaville MAAKK/vast. yksiköille. Ihan toinen juttu on sitten se, että tässä mallissa menetettäisiin suurin osa vapaaehtoisten, enemmän elämänkokemusta, suhteita, kontakteja ja siteitä toiminta-alueeseen keränneen henkilöstön mukanaantuomat hyödyt.
Tuo mainitsemasi PAIKP:ien määrä taitaa olla hieman pielessä, jos se on johdettu suoraan MAAKKien määrästä kaavalla 1=1.

Mitä tulee rekryongelmiin, ei niistä kannata kyllä puhua yhtään. Koko systeemihän... tai no, koko systeemiä ei ole ollut olemassakaan! Yksiköt saataisiin kyllä täyteen, jos koko homma olisi alusta asti suunniteltua ja johdettua. Tiedäthän, vähän niinkun PV:n toiminta muutoin. Koko PAIKP ja aktiivireservikonsepti vaatisi nyt ihan kunnon annoksen "systeemiä", jotta hommaan tulisi enemmän järkeä ja kaikki yksiköt saataisiin suorituskykyvaatimusten tasolle.

Kannattaa aina muistaa Rautaristin kommentteja parsiessa, ettei hän omien sanojensakaan mukaan ole tutustunut jokaikisen yksikön toimintaan valtakunnassa. Valitettava tosiasia on myös se, että hänen mielipiteensä ovat muodostuneet ihan konkreettisista tosielämän kokemuksista. Toki täytyy myös muistaa, että kehitystä tapahtuu koko ajan ja osa hänen kokemuksistaan saattaa olla vanhentuneita, muttei se tee hänen pointeistaan yhtään vähemmän varteenotettavia. Kirjoitustyylinsä on hyvin silittelemätön ja paikoitellen kyllä tarpeettoman tökerö, mutta se ei anna kenellekään syytä vajota samalle tasolle, jottei tarvitsisi pureskella niitä hänen kirjoitustensa pointteja.

Tärkeää on myös ymmärtää, ettei MAAKK:n, tai minkään muunkaan yksikön henkilöstö itse ole millään tavalla pätevä tai objektiivinen toimija arvioimaan oman toimintansa tasoa, vaan se pitää tapahtua koulutustasomittausten ja taisteluharjoituksissa luotujen, todellista suorituskykyä mittaavien tilanteiden tuloksista jonkun organisaation ulkopuolisen tahon toimesta (Esim. J-OS:n KH:ssa kouluttajina toimiva henkilökunta).
Jos MAAKK:n päälliköiksi ei saada kapiaisia, niin vähintään ALTSTO:ista pitäisi määrätä pääkouluttaja jokaiselle MAAKK:lle. Yhden henkilön vastuulla voi olla useampikin yksikkö, koska sama paletti sopii lähtökohtaisesti joka yksikölle ja ainoa oikea duuni on sitten suunnitella ja järjestellä (+tilata) koulutustapahtumat, sekä seurata koulutuksen etenemistä. Kun yksiköt olisi sitten jossain vaiheessa saatu iskuun, lähtisi potti pyörimään kevyemmällä panostuksella, eli uudet jampat MAAKK perusteet-kurssisarjan kautta sisään, K:n oma henkilöstö perehdyttää uudet tulokkaat ja avaintehtävien osalta lähtevä perehdyttää seuraajansa, eli homma pyörisi organisoidun jatkuvuuden pohjalla. Sitten aika-ajoin yksikön osaamistaso varmistettaisiin KH:ssa suorituskykymittauksin ja muuten yksikölle tilattaisiin kohdennettua koulutusta MPK:n kautta, niin yksikkö-, kuin joukkotasollakin. Ongelma on se, että tehdään kokoajan vähän vasemmalla kädellä, ihan puolivaloilla eikä lopulta saada mitään aikaan, kun pitäisi puristaa paketti johdonmukaisesti ja kunnolla kerralla kasaan, jolloin ylläpito olisi sitten monin verroin helpompaa.



Saatanan. hyvää. tekstiä. Historiattomuus on tosi yleismaailmallinen ongelma: Iso osa ongelmista, joiden kanssa nykyaikana painitaan ei ole mitään uutta. Nykyinen pakolais-, soluttautuja- ja elintasosurffari-aalto ei ole mitään uutta, Eurooppa paini 2.ms aikaan moninkymmenkertaisten vastaavien ongelmien kanssa. Venäjän hybridisota ei ole _mitään_ uutta pitkällä tähtäimellä (Venäjän federaation mittakaavassa _ehkä_.), miten olis Suomen Kansantasavalta, Terijoen hallitus, Otto-Ville Kuusinen ihan näin lähiesimerkkinä? Suomettumisen mukanaan tuoma järjetön stigma SkY:n ylle on aivopessyt ihmiset pitämään sitä jonain ihan totaalisena tabuna ja osa pelkää edes ajatuksissaan piirtää yhtäkuinmerkkiä sen ja MPK:n /MAAKK:ien välille.

MPK:n rooli pitäisi mielestäni kohdentaa Paikallisjoukkojen koulutuksessa, rajoitetusti muiden SA-joukkojen VEH-koulutuksessa PV:n tarpeiden ja halujen mukaan, sekä sitten varareserville nousujohteisia sotilaallisten perustaitojen ylläpitokursseja, vähän niinkuin nämä MAAKK-perusteet kurssit. Tai jopa koulutushaarakohtaisia taitojen ylläpito- ja päivityskursseja. Tämän lisäksi sitten kaikkea erilaista maanpuolustustahtoa ylläpitävää tekemistä. Vähän kaikkea tätähän MPK tekeekin nykyään, mutta homma pitäisi olla tavoitteelisempaa ja koulutus kohdennetumpaa.

En ole miltään osin eri mieltä. Tosin en ollut eri mieltä ennenkään. Miksiköhän intämme kun olemme samaa mieltä...

PAIKP määrä on minulla oikein (julkinen tieto). Joukkotuotannon matematiikka riippuu KH-määrärahoista (= kuinka kauan joukko on kurantti). Nykymäärärahoilla suurin osa joukoista ei kertaa koskaan. Ikinä.

Semmoinen tietty jatkuvuus, tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus touhuun olisi ihan keskeinen parannus, eikä välttämättä vaatisi nykyiseen verrattuna edes yhtään lisää resursseja (= rahaa). Kuten aivan oikein sanoit, systeemiin tarvitaan lisää systemaattisuutta.
 
Vastaisuudessa MAAKK:hin pitäisi rekrytoida henkilöstöä saman PAIKP SPOLK:sta, siinä vaiheessa kun niissä on rotaatio käymässä ja oikeasti tehtävään koulutettua porukkaa vapautumassa seuraavaan tehtävään.

Onko sinulla tietoa/epäily että näin ei jo tehtäisi?

Vai tarkoitatko sanoa, että pitäisi tehdä jotenkin paremmin ja saada sieltä merkittävä osa sitoutumaan harrastukseen kun valtion sanktion uhalla ottama panos on juuri loppusuoralla? Ehkä viimeisen kertauksen kiisseleihin voisi laittaa jarrun sijaan jotain, joka aikaansa voimakasta euforiaa. Itse ehdottaisin Jallua.

Nähdäkseni MPKK:n perusopintoihin pitäisi sisältyä vähintään markkinoinnin peruskurssi ja esiupseerikurssiin pari opintoviikkoa lisää.
 
Vastaisuudessa MAAKK:hin pitäisi rekrytoida henkilöstöä saman PAIKP SPOLK:sta, siinä vaiheessa kun niissä on rotaatio käymässä ja oikeasti tehtävään koulutettua porukkaa vapautumassa seuraavaan tehtävään.

Eli sinä olet sitä mieltä, että tätä yli-ikäistä, sinällään hyvinkin viksua, ja aktiivisesti harjoitellutta aktiivireserviä - mikä erittäin suurella todennäköisyydellä ei ole hakemaasi SPOLK materiaalia - ei pitäisi sijoittaa minnekään?

Tämähän on kiva tietää. Juurikin ennen MAAKKiin liittymistä avasin tämän ketjun tietääkseni missä mennään tämän MAAKKin suhteen ja olisiko tämä järkevä loppusijoituspaikka täynnä tarkoitusta. Ja nyt tuolla tavalla vedetään pitkin korvallisia.

Näytä mulle se SPOLKkilainen mikä kepittää MP.net aktiivin ainakin tahdossa ja ehkä taidossakin niin mennään tasaselle kattoon! (vitsi :))
 
MAAKK eli tuttavallisemmin MAkkAranpaistoKaveriKerho koostuu "maakunnan" puolustukseen tarpeellisiksi katsotuista osasista. Osasiin voi kuulua vähän kaikenlaista taistelun kannalta tärkeää, esim. myös epäreilu palanen. Kuten @AJJV totesi, tehtäviin kuuluu siis aika paljon muuta(kin) kuin esim. kohteensuojaus ja vartiointi, joka on selvästi SPOLK first-hommia. Sanotaanko vaikka mutkan kautta niin, että MAAKK on paikallispuolustuksen monipuolinen työrukkanen, pokasaha ja porrikoukku pöllisavottaan. Ja pöllejä tehdään niin rauhan, epämääräisten olojen kuin sodan ajan oloissa.

Täällä on ollut hyvää ja toimintaa monella tavalla kehittämään pyrkivää keskustelua. Pieniä piikkejä suuntaan ja toiseen on ollut siellä täällä, mutta sanan säilä ei toivottavasti ole lannistanut tai loukannut henkilötasolla ketään luopumaan laulannasta. Harkitkaa kuitenkin kirjoittaessanne, onko management by p***** aidosti ja oikealla tavalla rakentava lähestymistapa ja sellainen, jolla haluatte asiat esittää. Keskustelun soisi myös jatkuvan.

Suorituskykyä voi ja pitää aina pyrkiä parantamaan. Toimintaa MAAKK:lla on ollut jo vuosikymmenen ajan eivätkä alusta saakka mukana olleet ole aikain saatossa ainakaan nuoremmaksi tulleet. Osa on jo siirtynyt varalisän kautta vertauskuvallisesti "kotiarmeijan" riveihin. On tärkeää, että joukko saa nuorempia, vetreitä hirvaita meidän hiljalleen harmaantuvien partojen tilalle. Joukko tarvitsee myös toistuvaa koulutusta vastaamaan kulloisenkin ajan tehtävävaatimuksia. Nykyiset entisestään tiukentuneet vaatimukset suorituskyvystä asettavat joukolle ja sen yksilölle haasteita, joihin on vastattava (koska PV tarvitsee välttämättä määrittelemäänsä suorituskykyä).

MAAKK ei ole olemassa minun tai meidän mukana olevien henkilökohtaisia tarpeita varten, vaan me sitoumuskaavakkeeseen allekirjoituksen antaneet reserviläiset olemme sitoutuneet vapaaehtoisesti olevamme käytettävssä Isänmaan tarpeisiin silloin kun tarvetta on. PV määrittää tarpeen ja kilistää välituntikelloa. Sitoumus on lupaus siitä, että pyrimme kehittämään itseämme ja osaamistamme niissä asioissa, joihin sitoumus meidät velvoittaa ja että täytämme meihin asetetut suorituskykyvaatimukset. Jokaiselle tulee jossain vaiheessa vastaan aika, jolloin viestikapula täytyy luovuttaa seuraavan kuljetettavaksi. Tässä haluankin kannustaa sopivan ikäisiä lukijoita, joilla voisi olla kiinnostusta, kykyä ja mahdollisuuksia, harkitsemaan vakavasti yhteydenottoa paikalliseen aluetoimistoon.

Olisi tietysti ihanteellista, että kaikki MAAKKilaiset olisivat sitoumuksen tehneitä, mutta realiteettien mukaan mennään. Sitoutuneet sotilaat ovat joukon runko ja ydin, mutta emme ylenkatso joukkoomme sijoitettuina tulleita jäseniä, vaan otamme heidät ilomielellä mukaan (ja pyrimme sitouttamaan toimintaan mikäli se on mahdollista).

Mitä tulee noihin koulutuksiin: jossain päin valtakuntaa on voinut käydä niin, että toimintaa on harjoiteltu myös komppaniakokoonpanossa vihreän kortin heiluessa.

EDIT: lisätty värväystekstiä
 
Viimeksi muokattu:
Gamoon. Monen viestin voimin on tolkutettu sitä kuinka "ressujen pitää iha ite" - vaatia - "oikeanlaista koulutusta ja toimintaa". Siitä vaan vaatimaan ja miehissä. Mitteepä lottootte, mitä siitä seuraa? Aluetoimisto on valinnut iha ite ne edustajat, jotka asioivat koulutussuunnittelu yms. asioissa sen kanssa. Yleensä siihen valikoituu kuin sattumalta kaikki sellaiset, jotka "ymmärtävät parhaiten" norjistaa selkärankaansa haluttuun suuntaan ja eivät muutoinkaan tallo vahingossakaan porsliinivarpaita. Eli ei kannata odottaa liikoja.

Sitäpaitsi PV on se, joka määrittää koulutuksen, resurssit, kouluttajat, jne. jne. Maakuntakomppanioiden huutoäänestystä tuskin tullaan näkemään missään kohtaa yhtään mistään. "teidän ressujen pitää vaatia", huhhuh, mitä sheibaa.

Homman tulee kulkea seuraavasti:

määritellään tarve

katsotaan resurssit (fyffe, hlöstö, kamppeet jne.)

suunnitellaan koulutus ja toteutetaan se just eikä melkein, tarve silmänaloissa kirkkaana

tarkastetaan välillä ja lopuksi

jatko

Kutakuinkin tuota rataa siis pitää mennä. Kuka päättää? PV. Ei kukaan muu. Reserviläisten "vaatimukset" otetaan varmasti kohteliaasti vastaan, mutta siihen se jää.

Tarve

Mikä on MAAKKiden ekologinen lokero, mitä pestiä niiden katsotaan hoitavan, mihin ne vastaavat?

Onko resurssoitu riittävästi ja oikein?

Onko koulutus alunalkaenkaan suunniteltu oikein ja onko tarve pysynyt kristallinkirkkaana koko ajan mukana?

Tarkastamista on varmasti tehty ja arvioitu monipeliin, missä ovat lopputulokset, onko niistä kerrottu?

Jatko

Miten onnistuttiin? Missä mätti? Muuttuiko joku tekijä matkan varrella, esim. uhka-arvio, todennäköinen tarve jne.

Muuttui. PV ryhtyi joukkotuottamaan PAIK-joukkoja. Miksi? Huvikseen? Tuskin.

Vapaaehtoistoiminnassa joko olette mukana tai ette ole. Määkiminen tuskin auttaa mitään ja ketään. Jos touhu ei nappaa, niin harrastuskentässä on tilaa toimijoille.

Vastuun siirtäminen reserviläisille on kyllä sitä ihtiään. Toki yksittäinen ressu voi kantaa "vastuutaan" huolehtimalla siitä, että on fyysisesti jaksavassa vedossa ja saapumalla erityisesti käskettyihin harjoituksiin ja mahdollisuuksien mukaan veh:iin. .., mutta siihen se "vastuu" kyllä jää. Kyllä PVn on iha ite hoidettava joukkojen kouluttaminen tiukasti TARVE kiikarissa pysyen. Jos tätä touhua ylipäätään jollain muulla tavalla hoidetaan, niin kyllä se on voivoi, oivoi, ja vielä huihai koko touhu. Olipa kyse vm-palveluksesta tai ressutoiminnasta.
 
Gamoon. Monen viestin voimin on tolkutettu sitä kuinka "ressujen pitää iha ite" - vaatia - "oikeanlaista koulutusta ja toimintaa". Siitä vaan vaatimaan ja miehissä. Mitteepä lottootte, mitä siitä seuraa? Aluetoimisto on valinnut iha ite ne edustajat, jotka asioivat koulutussuunnittelu yms. asioissa sen kanssa. Yleensä siihen valikoituu kuin sattumalta kaikki sellaiset, jotka "ymmärtävät parhaiten" norjistaa selkärankaansa haluttuun suuntaan ja eivät muutoinkaan tallo vahingossakaan porsliinivarpaita. Eli ei kannata odottaa liikoja.

Sitäpaitsi PV on se, joka määrittää koulutuksen, resurssit, kouluttajat, jne. jne. Maakuntakomppanioiden huutoäänestystä tuskin tullaan näkemään missään kohtaa yhtään mistään. "teidän ressujen pitää vaatia", huhhuh, mitä sheibaa.

Homman tulee kulkea seuraavasti:

määritellään tarve

katsotaan resurssit (fyffe, hlöstö, kamppeet jne.)

suunnitellaan koulutus ja toteutetaan se just eikä melkein, tarve silmänaloissa kirkkaana

tarkastetaan välillä ja lopuksi

jatko

Kutakuinkin tuota rataa siis pitää mennä. Kuka päättää? PV. Ei kukaan muu. Reserviläisten "vaatimukset" otetaan varmasti kohteliaasti vastaan, mutta siihen se jää.

Tarve

Mikä on MAAKKiden ekologinen lokero, mitä pestiä niiden katsotaan hoitavan, mihin ne vastaavat?

Onko resurssoitu riittävästi ja oikein?

Onko koulutus alunalkaenkaan suunniteltu oikein ja onko tarve pysynyt kristallinkirkkaana koko ajan mukana?

Tarkastamista on varmasti tehty ja arvioitu monipeliin, missä ovat lopputulokset, onko niistä kerrottu?

Jatko

Miten onnistuttiin? Missä mätti? Muuttuiko joku tekijä matkan varrella, esim. uhka-arvio, todennäköinen tarve jne.

Muuttui. PV ryhtyi joukkotuottamaan PAIK-joukkoja. Miksi? Huvikseen? Tuskin.

Vapaaehtoistoiminnassa joko olette mukana tai ette ole. Määkiminen tuskin auttaa mitään ja ketään. Jos touhu ei nappaa, niin harrastuskentässä on tilaa toimijoille.

Vastuun siirtäminen reserviläisille on kyllä sitä ihtiään. Toki yksittäinen ressu voi kantaa "vastuutaan" huolehtimalla siitä, että on fyysisesti jaksavassa vedossa ja saapumalla erityisesti käskettyihin harjoituksiin ja mahdollisuuksien mukaan veh:iin. .., mutta siihen se "vastuu" kyllä jää. Kyllä PVn on iha ite hoidettava joukkojen kouluttaminen tiukasti TARVE kiikarissa pysyen. Jos tätä touhua ylipäätään jollain muulla tavalla hoidetaan, niin kyllä se on voivoi, oivoi, ja vielä huihai koko touhu. Olipa kyse vm-palveluksesta tai ressutoiminnasta.

Siinä olikin 80-kiloisen aikuisen yhden vuorokauden annoksen ylittävä fiksi inhorealismia :D
 
Monen viestin voimin on tolkutettu sitä kuinka "ressujen pitää iha ite" - vaatia - "oikeanlaista koulutusta ja toimintaa"...... "teidän ressujen pitää vaatia".......
Tosiaankin shaibaa on se, että homma pyörii paikallaan. PV ei päästä irti vaikka ressujoukoissa olisi motivaatiota tai ressujoukot pyytävät yhteistyötä, mutta PV ei pysty rahan takia vastaamaan. Endless game.
Osa harjoittamisesta pitää irroittaa PV:stä, jolle se siihen pysty.

Vapaaehtoistoiminnassa joko olette mukana tai ette ole. Määkiminen tuskin auttaa mitään ja ketään. Jos touhu ei nappaa, niin harrastuskentässä on tilaa toimijoille.
Juuri näin. Edelliseen viitaten jos PV ei rahan ja resurssinpuutteen takia pysty niin ressut pitää vapauttaa aloittamaan oman järjestyneen koulutuksensa. PV antaa vaan nuotit mihin suuntaan ja sillä mennään. Sotilaskoulutusta sekä puolustusvoimissa että reserviläisjoukoissa. Sekä/että -mallissa osat täydentävät toisiaan.

Perustelu: on kohtuutonta edellyttää harjoittamattomien reserviläisten astua kriisin kohdatessa palvelukseen kun asiaan voisi ja pitäisi valmistautua. On epäreilua PV harjoitttaa vain omaa henkilöstöä ja jättää muut heitteille.
Kuten @baikal sanoo, tässä kohdassa on siis tilaa muillekin toimijoille jos ei PV pysty huolehtimaan reserviläisistä. Täysin selkeä lähtötilanne.


.
 
Viimeksi muokattu:
Gamoon. Monen viestin voimin on tolkutettu sitä kuinka "ressujen pitää iha ite" - vaatia - "oikeanlaista koulutusta ja toimintaa". Siitä vaan vaatimaan ja miehissä. Mitteepä lottootte, mitä siitä seuraa? Aluetoimisto on valinnut iha ite ne edustajat, jotka asioivat koulutussuunnittelu yms. asioissa sen kanssa. Yleensä siihen valikoituu kuin sattumalta kaikki sellaiset, jotka "ymmärtävät parhaiten" norjistaa selkärankaansa haluttuun suuntaan ja eivät muutoinkaan tallo vahingossakaan porsliinivarpaita. Eli ei kannata odottaa liikoja.

Sitäpaitsi PV on se, joka määrittää koulutuksen, resurssit, kouluttajat, jne. jne. Maakuntakomppanioiden huutoäänestystä tuskin tullaan näkemään missään kohtaa yhtään mistään. "teidän ressujen pitää vaatia", huhhuh, mitä sheibaa.

Homman tulee kulkea seuraavasti:

määritellään tarve

katsotaan resurssit (fyffe, hlöstö, kamppeet jne.)

suunnitellaan koulutus ja toteutetaan se just eikä melkein, tarve silmänaloissa kirkkaana

tarkastetaan välillä ja lopuksi

jatko

Kutakuinkin tuota rataa siis pitää mennä. Kuka päättää? PV. Ei kukaan muu. Reserviläisten "vaatimukset" otetaan varmasti kohteliaasti vastaan, mutta siihen se jää.

Tarve

Mikä on MAAKKiden ekologinen lokero, mitä pestiä niiden katsotaan hoitavan, mihin ne vastaavat?

Onko resurssoitu riittävästi ja oikein?

Onko koulutus alunalkaenkaan suunniteltu oikein ja onko tarve pysynyt kristallinkirkkaana koko ajan mukana?

Tarkastamista on varmasti tehty ja arvioitu monipeliin, missä ovat lopputulokset, onko niistä kerrottu?

Jatko

Miten onnistuttiin? Missä mätti? Muuttuiko joku tekijä matkan varrella, esim. uhka-arvio, todennäköinen tarve jne.

Muuttui. PV ryhtyi joukkotuottamaan PAIK-joukkoja. Miksi? Huvikseen? Tuskin.

Vapaaehtoistoiminnassa joko olette mukana tai ette ole. Määkiminen tuskin auttaa mitään ja ketään. Jos touhu ei nappaa, niin harrastuskentässä on tilaa toimijoille.

Vastuun siirtäminen reserviläisille on kyllä sitä ihtiään. Toki yksittäinen ressu voi kantaa "vastuutaan" huolehtimalla siitä, että on fyysisesti jaksavassa vedossa ja saapumalla erityisesti käskettyihin harjoituksiin ja mahdollisuuksien mukaan veh:iin. .., mutta siihen se "vastuu" kyllä jää. Kyllä PVn on iha ite hoidettava joukkojen kouluttaminen tiukasti TARVE kiikarissa pysyen. Jos tätä touhua ylipäätään jollain muulla tavalla hoidetaan, niin kyllä se on voivoi, oivoi, ja vielä huihai koko touhu. Olipa kyse vm-palveluksesta tai ressutoiminnasta.

Taisit vetää aikalailla tajunnanvirtana, mutta siitäkin huolimatta dumaan, että aikamoista paskaa. Yksikään SA-johtaja ei totisesti ansaitse paikkaansa, jos ymmärtää asioiden ovan huonolla tolalla, mutta ei tee asialle mitään käsien levittelyä kummempaa. Saa olla aika helvetin laitostunut, jos reserviläisten oma-aloitteellisuuteen ja laatikon ulkopuolelle nojaaviin ratkaisutapoihin perustuvassa systeemissä odottaa, että jokainen asia neuvotaan ihan kädestä pitäen, jos omalla ajattelullakin ne voisi ratkaista.

Tärkeää ei ole, että ymmärtää kaiken vaan että tiedostaa oman tietämättömyytensä! Tämän valaistumisen jälkeen voi avata leipäläpensä ja ilmaista ammattilaisille, että nyt on homma vähän hukassa ja tarttis pikkasen enemmän perehdytystä tehtäviinsä. Ja jatkaa asian esilletuomista kunnes sille tehdään jotain.

Paikallispataljoonien ja MAAKK:ien koulutusta ainakin tietyillä valtakunnan alueilla suunnitellaan kyllä ihan pyöreän pöydän äärellä reserviläisten ja kapiaisten ajatuksia vaihtaen, ja vähän näin se on pakkokin koska näiden yksiköiden reserviläisjohdolla ei pääsääntöisesti ole perusteita suunnitella ja toteuttaa joukkonsa koulutusta pelkästään jonkun kusisen sähköpostilla toimitetun A4-kokoisen vaadelistan perusteella, koska suurin osa heistä ei ole ollut koskaan edes missään tekemisissä JOTU-systeemin kanssa jo ihan ikänsä puolesta. Ja tämä on nimenomaan PV:n vika, koska vaativaan hommaan on laitettu siihen kouluttamaton kaveri.

Toinen syy tälle, että heitän pallon reserviläisille on se, että yksiköt ja jopa sen osaset J/R-tasolle asti voivat aivan hyvin ottaa lapion omiin kauniin kätösiin ja järjestää itselleen MPK:n kautta tarvittavaa koulutusta, jos suuremmassa mittakaavassa homma liikkuu liian hitaasti.
Jos kaikenmaailman puuhastelukursseja saadaan viriteltyä, niin lupaudun vaikka itse latomaan tauluun sitä vihreäpukuista, joka resurssienkin sen salliessa ja ilman pätevää syytä kieltäytyisi järkkäämästä jollekin SA-joukolle tavoitteellista treeniä esim. tietylle joukolle kohdennettuna yleisiä sotilaallisia taitoja palvelevana kurssina.

Mielestäni suurin typerys on se, joka lähtee hyppäämään laskuvarjolla lentokoneesta, vaikka ei ole saanut mitään koulutusta siihen ja varjokin saattaa olla jäänyt varastolle, ja huutelee sitten maata kivenlailla kohti syöksyessään, että "EI OO MUN VIKA, EI OO OPETETTU!!" Itse lähden mieluiten A2 Keltaisen kanssa tasaiselle mahdollisimman paljon yhdessä joukkona treenanneiden, puoliammattimaisten Jäger-X:ien, kuin jonkun Balkanin Hajoamissotien paramilitaarijoukkoja muistuttavan rosvokoplan kanssa.

Mä en millään tavalla yritä puolustella PV:tä missään, on aivan täysin selvää että aktiivireservihomma on osittain pahasti tuuliajolla muuten niin hyvin organisoidussa systeemissä. Viestini on se, ettei se organisaation kädettömyys ole mikään tekosyy olla tekemättä itse asialle mitään! Ihan Kehitysmaamentaliteettia sellainen.

Ensimmäinen askel voi olla jo se oman ryhmän ilmoittautuminen kokonaisuudessaan samalle MPK:n kurssille ja sen aikana tiukasti omassa porukassa treenaaminen, jos siihen on mahdollisuus. (Ja näinhän jotkut jossain toimivatkin, aploodit heille.) Häiritsemättä yhtäkään Herraa ja kuluttamatta yhtäkään ylimääräistä euroa on saatu jo huomattavasti enemmän oikeaa suorituskykyä korjattua talteen vs perustilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Eli sinä olet sitä mieltä, että tätä yli-ikäistä, sinällään hyvinkin viksua, ja aktiivisesti harjoitellutta aktiivireserviä - mikä erittäin suurella todennäköisyydellä ei ole hakemaasi SPOLK materiaalia - ei pitäisi sijoittaa minnekään?

Tämähän on kiva tietää. Juurikin ennen MAAKKiin liittymistä avasin tämän ketjun tietääkseni missä mennään tämän MAAKKin suhteen ja olisiko tämä järkevä loppusijoituspaikka täynnä tarkoitusta. Ja nyt tuolla tavalla vedetään pitkin korvallisia.

Näytä mulle se SPOLKkilainen mikä kepittää MP.net aktiivin ainakin tahdossa ja ehkä taidossakin niin mennään tasaselle kattoon! (vitsi :))
SA-joukkoon ei pitäisi sijoittaa ketään oppimaan. Sellaista SA-joukkoa ei pitäisi olla, jonka koulutus on kesken.
Valtaosan MAAKK:eista tehtävä on sellainen kuin niiden joihin perehdyin aikanaan. Heitinjoukketta lukuun ottamatta joukko voitaisiin henkilösijoitta sijoittamattomasta spol-reservistä, jolla on valmis koulutus suojaus- ja valvontatehtäviin.
 
Tosiaankin shaibaa on se, että homma pyörii paikallaan. PV ei päästä irti vaikka ressujoukoissa olisi motivaatiota tai ressujoukot pyytävät yhteistyötä, mutta PV ei pysty rahan takia vastaamaan. Endless game.
Osa harjoittamisesta pitää irroittaa PV:stä, jolle se siihen pysty.


Juuri näin. Edelliseen viitaten jos PV ei rahan ja resurssinpuutteen takia pysty niin ressut pitää vapauttaa aloittamaan oman järjestyneen koulutuksensa. PV antaa vaan nuotit mihin suuntaan ja sillä mennään. Sotilaskoulutusta sekä puolustusvoimissa että reserviläisjoukoissa. Sekä/että -mallissa osat täydentävät toisiaan.

Perustelu: on kohtuutonta edellyttää harjoittamattomien reserviläisten astua kriisin kohdatessa palvelukseen kun asiaan voisi ja pitäisi valmistautua. On epäreilua PV harjoitttaa vain omaa henkilöstöä ja jättää muut heitteille.
Kuten @baikal sanoo, tässä kohdassa on siis tilaa muillekin toimijoille jos ei PV pysty huolehtimaan reserviläisistä. Täysin selkeä lähtötilanne.


.

PV ja SA-joukot eivät ole olemassa, jotta joku aktiivi ressu saisi harrastaa sotimista.
Ymmärrän halun puolustaa isänmaata, mutta se tulee tehdä annetuissa raameissa.
Kerrotko mitä epäreilua on PV:n henkilöstön koulutuksessa?
 
PV ja SA-joukot eivät ole olemassa, jotta joku aktiivi ressu saisi harrastaa sotimista. Ymmärrän halun puolustaa isänmaata, mutta se tulee tehdä annetuissa raameissa.
Tässä mielestäni onkin epäkohta. Kuten itsekin esität, PV pitää oikeuden olla se instanssi, joka hoitaa maanpuolustuksen ja siihen liittyvän koulutuksen. Ei tästä ole pakko olla samaa mieltä. Niin kauan kuin ressuilla on velvollisuus astua riviin kriisin sattuessa, niin voi aivan perustellusti vaatia myös sitä että heille suodaan harjoitusta. "...joku aktiivi ressu"... heh...heh... selvitähän hieman sitä toimettomien miesten lukumäärää.

Kerrotko mitä epäreilua on PV:n henkilöstön koulutuksessa?
Se yksipuolisuus verrattuna siihen että reserviläinen ei saa harjoitusta, vaikka samaan tilanteeseen pitäisi mennä kriisin sattuessa. Perustele sinä minulle miksi vain PV henkilöstöstä pidetään huolta mutta muut jätetään harjoittamisen osalta heitteille - jätä raha pois perustelusta ja anna laajempi näkökulma tähän laiminlyöntiin.

.
 
. Heitinjoukketta lukuun ottamatta joukko voitaisiin henkilösijoitta sijoittamattomasta spol-reservistä, jolla on valmis koulutus suojaus- ja valvontatehtäviin.

Tarkennus. Sijoittamattomista SPOLleista, vaikka kuinka jumalan kaltaisia ovatkin selvästi eräiden mielestä, ei löydy osaajia

- heitinjoukkueeseen
- huoltojoukkueeseen, varsinkaan talousryhmään
- komentojoukkueeseen, varsinkaan viestiryhmään
- kuskeja mahdollisesti tarpeeksi
- ylipäätään miehiä tarpeeksi.

En myöskään ole lainkaan vakuuttunut spollejen taktisesta osaamisesta PST:ssä, joka muutamille paikallisjoukoille on aika oleellinen juttu.
 
Back
Top