Nyt on Uusimaa 17 - pääsotaharjoitus käytynä, ja lähes perinteiseen tapaan kirjoittelen tänne tunnelmia ja mietelmiä harjoituksesta OPSECin sallimissa rajoissa.
Uusimaa 17 oli nykymittapuulla hyvin suuri harjoitus, ja kokonaiskestoltaan myös pitkä, yli viikon repäisy. Kaikki osallistujat eivät kuitenkaan olleet harjoituksessa koko sen keston ajan, vaan esim. minulle harjoitus oli 4-päiväinen.
Koska Uusimaa 17 oli PV:n pääsotaharjoitus, kaikki resurssit olivat käytettävissä, ja se tosiaan näkyi. Kalustoa oli harjoitukseen tilattu runsaasti, joukkoja oli perustettu lähes tai kokonaan sodanajan vahvuuksiin ja ne oli varustettu niiden omalla, oikealla kovan tilanteen kalustolla.
Päällimmäisenä fiiliksenä minulle, yksittäiselle taistelijalle jäi tunne, että tällainen iso harjoitus on varmasti aivan kriittisen tärkeä ylempien johtoportaiden oppimistilanne, joukkojen johtamisesta, yhteistoiminnasta aselajien välillä jne. Sitä vastoin yksittäiselle taistelija Samsekselle harjoitus ei oppimismielessä antanut kyllä paljon mitään (paitsi hitonmoisen flunssan). Kokemuksena harjoitus oli silti mielenkiintoinen ja antoi kyllä varmuutta että yksikkömme suoriutuisi sodanajan tehtävästään.
Seuraavat plussat ja miinukset ovat nyt sitten yhden taistelijan näkökulmasta ja puhtaasti subjektiivisia.
Plussaa:
- aidon kokoiset yksiköt käytössä
- aito toiminta-alue
- koko sodanajan kalusto yksiköllämme käytössä (tai ainakin kuitattuna, vaikkei välttämättä kentällä käytössä). Esim. pimeätoimintakalustoa oli yksiköllämme vielä moninkertaisesti enemmän kuin olin tiennyt, mikä oli suuri positiivinen yllätys.
- lähes riittävästi ajoneuvoja
- riittävästi viestivälineitä
Miinusta:
- PERK. Voi helvetti sentään. En jaksa edes kertoa kaikkea siitä miten huolella ne taas kerran ryssivät, suututtaa vieläkin niin suunnattomasti, mutta pienenä kuvaavana yksityiskohtana, [sensuroitu]
- Johtuen suurelta osin edellisestä, ajankäyttö harjoituksessa oli erittäin tehotonta. Perustamiseen ja purkamiseen kului yli 2 vrk omasta 4 vrk harjoitusajastani. Vissiin ei vieläkään ole PV:llä harjoitusmäärärahat tarpeeksi vähissä, kun kertausharjoituspäiviä on varaa tuhlata PERKin perseilyyn.
- Muonitus kusi. Olimme erään suuremman joukkoyksikön huollon varassa, sillä seurauksella että suurin osa yksiköstämme oli nälkäkuurilla, esim. itse olin yhdessä vaiheessa 30h putkeen ilman (firman jakamaa) ruokaa. Onneksi olen sen verran vanha konna että osasin varautua ja oli omia sapuskoja mukana.
- Sattui karseat kelit, 4 päivää läpimärissä kamppeissa tehokkaasti lisäsi muonituksen kusemisen aiheuttamaa v-käyrän nousua.
Erikoista:
- kävi ilmi, että palstallamme vaikuttavat evp-kantahenkilökuntaan kuuluvat henkilöt ovat olleet rapsakasti väärässä liittyen siihen, mitä kalustoa (esim. mitä ajoneuvoja) on MaakKeilla käytössään ja mihin sodanajan organisaatioihin MaakKeja kuuluu. [sensuroitu]
EDIT Veli
@Stagideus huomautti oikeaan osuvasti, että kirjoituksessa oli vieläkin asioita jotka liippasivat turvaluokiteltuja juttuja. Näin ollen poistin ne.