MAAK tänään

Hajahavaintojen mukaan MAAKK:t / MKJ:t ovat operatiivisen puolen ammattisotilaille kiinnostavia kapineita. Tulkinta ongelmajätereserviläisten loppusijoituspaikasta on mitä ilmeisimmin pahantahtoinen ja/tai sopivan sumuinen selitys tämän maan annikalapinteille.

En olekaan pitkään aikaan katsonut tätä aloittamaani ketjua ja tännehän onkin tullut valtavasti keskustelua.
Kysyn tätä tämän foorumin kirjoittajien hahmotteleman ristiriidan taustoittamiseksi ja omaksi ymmärryksekseni. Olen nimittäin ketjun aloittamisen jälkeen liittynyt MAAKKiin ja osallistunut siihen liittyvään toimintaan kohta 10 harjoituksen verran. Meidän MAAKKissa hommaan määrätty kanta-kapteeni on ihan kympillä mukana ja muutaman portaan ylempänä organisaatiossa olevat EVL ja EV:kin käyvät joskus kertomassa lähes vaahtosuisina kehittämissuunnitelmista ja siitä missä MAAKK voisi jatkossa olla mukana.

No joo, itsekin olen ollut huomaavinani, että lähellä MAAKKia olevat kantapeikot ovat todella täydestä sydämestä mukana hommassa. Vain kerran sain eräästä aluetoimiston sotilaasta sellaisen kuvan, että hiukan lastenvahtimiskeikalta se hänen päivänsä varuskunnassa tuntui. Mutta ainakin siis reserviläisen suuntaan kantahenkilökunnan suhtautuminen on äärimmäisen vaikuttavaa.
 
No joo, itsekin olen ollut huomaavinani, että lähellä MAAKKia olevat kantapeikot ovat todella täydestä sydämestä mukana hommassa. Vain kerran sain eräästä aluetoimiston sotilaasta sellaisen kuvan, että hiukan lastenvahtimiskeikalta se hänen päivänsä varuskunnassa tuntui. Mutta ainakin siis reserviläisen suuntaan kantahenkilökunnan suhtautuminen on äärimmäisen vaikuttavaa.

Ihan samat kokemukset palveluksessa olevan kantahenkilökunnan suhteen - suhtautuminen on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivista ja kannustavaa, ja aina ainakin asiallista.

Ainoat todella nihkeät/väheksyvät kommentit ovat tulleet parilta evp:ltä joilla kummallakaan ei tietääkseni ollut juuri mitään henk koht kosketuspintaa nykyisenkaltaiseen aktiivireserviin.
 
Eihän pätevä kappari voi väheksyä maakuntakomppanioita.

Niissä on se paras tulos mitä hän on kolleegoineen saanut koulutettua
 
Eihän pätevä kappari voi väheksyä maakuntakomppanioita.

Niissä on se paras tulos mitä hän on kolleegoineen saanut koulutettua

Höpö höpö. Yksikkään MAAKK ei ole koulutettu yksikkönä, hyvä jos on jutkut saatu koulutettua edes oikeassa joukkuekokoonpanossa, koska porukka ei tule veh-kutsulla harjoituksiin. Osa käy, kaikkia ei edes kutsuta.
Niin sekalainen seurakunta, että hyvin harvasta voidaan puhua koulutettuna komppaniana.

Sitten kun koko yksikkö on ollut KH:ssa, jossa on mitattu yksikön suorituskyky, voidaan puhua osaamisesta. Toistaiseksi ympäri valtakuntaa opetellaan veh viikonlopuissa sotilaan perustaitoja.

Esim toisaalla käsiteltyyn itsenäiseen erikoisjoukkojen vastaiseen toimintaan ei taida olla vielä yhdestäkään MAAKK:sta, joten se jää ainakin toistaiseksi ammattilaisten ja jotu SPOLK:ien tehtäväksi.
 
Höpö höpö. Yksikkään MAAKK ei ole koulutettu yksikkönä, hyvä jos on jutkut saatu koulutettua edes oikeassa joukkuekokoonpanossa, koska porukka ei tule veh-kutsulla harjoituksiin. Osa käy, kaikkia ei edes kutsuta.
Niin sekalainen seurakunta, että hyvin harvasta voidaan puhua koulutettuna komppaniana.

Sitten kun koko yksikkö on ollut KH:ssa, jossa on mitattu yksikön suorituskyky, voidaan puhua osaamisesta. Toistaiseksi ympäri valtakuntaa opetellaan veh viikonlopuissa sotilaan perustaitoja.

Esim toisaalla käsiteltyyn itsenäiseen erikoisjoukkojen vastaiseen toimintaan ei taida olla vielä yhdestäkään MAAKK:sta, joten se jää ainakin toistaiseksi ammattilaisten ja jotu SPOLK:ien tehtäväksi.

En puhunutkaan mitään koulutetusta yksiköstä.

Jokainen maakkiissa oleva on käynyt asevelvollisena läpi kantahenkilökunnan koulutuksen.
 
Sitten kun koko yksikkö on ollut KH:ssa, jossa on mitattu yksikön suorituskyky, voidaan puhua osaamisesta. Toistaiseksi ympäri valtakuntaa opetellaan veh viikonlopuissa sotilaan perustaitoja.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä, että sotilaalla ja viikonloppusotilaalla on eroa. Mutta jos luen vain tuon lauseen niin se tarkoittaa mielestäni vähintään, että nykyisenkaltainen pienennetty kenttäarmeija, ehkäpä jopa lisää kutistettuna on kehitystä parempaan suuntaan. Tai jopa, että nykyisenkaltainen reserviläisarmeija on kuollut keksintö. Onko tämä mielipiteesi ilmeisesti evp:nä eli alan ammattilaisena? Puhas ammattisotilasarmeija varmasti olisi paras, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.

Yritän ymmärtää tuota ajatuskulkua niin, että vähemmän enemmän koulutettua porukkaa on parempi. Eli kuten joissain keskusteluissa on käynyt ilmi, nykyinen 230k miehen armeija pyörii melkeimpä, ainakin taistelevien joukkojen osalta, maks 5 vuotta sitten armeijassa olleilla nuorilla. Joita vielä johtaa ammattisotilaat hyvinkin alas asti organisaatiossa, kuten @CV9030FIN huomautti. Vieläkin tuoreampaa materiaalia saataisiin kun tiputettaisiin määrä 100 tuhanteen.

Mutta tekeekö tämä todella hyvää maanpuolustuskyvylle? Ensinnäkin tuo hyvin koulutettu, hyvin johdettu ja hyvin varustettu joukko alkaa harvenemaan pilliin viheltämisen jälkeen kohtuu kovaa kyytiä. Jos tilalle ei ole antaa kuin täysin kertauttamatonta ja edes niitä sotilaan perustaitoja osaamatonta porukkaa niin eikö tiputus lähtöhetken "parasta priimaa" tilanteesta 3kk sotatoimien aloittamisesta tilanteeseen ole liian jyrkkä? Varsinkin niille ammattijohtajille (tai siis niille ketä vielä on jäljellä), jotka tämän omin silmin näkevät ja turhautuvat käskyjen kaikuessa "siis täh? Mee ite jos kerta osaat" korville.
Toisekseen, jos ajatellaan tahtopuolta, onko riski että yhä enemmän ja enemmän homma menee siihen, että maanpuolustus on pienen porukan juttu. Se pienen pieni prosentti ketä varsinainen taistelutoiminta koskisi (jos nyt torjunta pitäisi) touhuaisi yksinään idässä ja jossain länsirannikolla hyvä, että edes tiedettäisiin moisesta. Vrt ukrainailmiö, missä kiovassa ei jotakuinkin edes tiedetty, että idässä soditaan. Tästähän kertoi tälläkin palstalla se palkkasotilas, että luuli menevänsä kiovaan lomilla sotasankari ilmaisen viinan ja naisten keskelle, mutta eihän ne perkeleet edes oikeastaan tienneet, että idässä on jotain kähinää. Okei, tämä ei vertaidu monesta syystä Suomeen, mutta pitkässä juoksussa suunta on tuo mitä pienemmäksi armeijaa työstetään.

Jos kuitenkin on niin, että näiden kysymysten pohjalta tuntuu siltä, että laajempi reserviläisarmeija on hyvä juttu, niin eikö edes niitä sotilaan perustaitoja harjoitellut porukka olisi pelkkää plussaa? Varsinkin sille ammattijohtajalle. Voi olla täysin merkityksetön asia, mutta olen miettinyt sitä omalta kannaltani: kaikki ne harjoitteet mitä olen harjoituksissa tehnyt, on satavarmasti parantanut toimintaani siinä tilanteessa, että jouduttaisiin oikeasti reissun päälle. Ja olen käynyt armeijan eli olen joskus ollut "5v kotiutumisesta jalokiven kova jermu". Jopa niin yksinkertainen asia kuin repun pakkaaminen valokurissa ei onnistu ilman harjoittelua. Tai yö yön perään märässä metsässä ja suossa könyäminen, se vituttaa, mutta toimintakyky kasvaa kun tietää mitä tekee. Tai marssiminen rinkka selässä pitkiä aikoja. Tai hiihtäminen umpihangessa. Omasta ei-res.aktiivisesta kaveripiiristäni noita asioita on viimeisen 10-15 vuoden aikana tehnyt aniharva. Olen 100% varma jos nyt pitäisi kentälle lähteä niin minulla jotkut asiat onnistuisivat paremmin kuin monella muulla heistä.
Ok, totta sekin, että sillä ei tosin ole mitään väliä jos vain se tuorein osa porukkaa itseasiassa tarvitaan. Mutta en halua uskoa tätä (ehkäpä tämä on se MAAKK toiminnan ydin: Suuri illuusio ja tosiasioiden kieltäminen :)).

Näistä syistä haluaisin todella tietää mitä kantikset ajattelevat MAAKKin kanssa "puuhastelevista" kantiksista. Meille harjoituksissa on kantahenkilökunnan toimesta esille esim semmoisia pointteja, että voitte pojat olla aika varmoja, ettei näille tiluksille muuta armeijaa riitä, että se on alueen puolustaminen aika pitkälti MAAKK:n harteilla. Minua tämmöinen tod.näk paskapuhe itseasiassa motivoi. En enää haaveile meneväni keihäänkärkenä rinta kaarella Utin jääkäreiden rinnalla pitkin koiliskulman peltoaukeita ja metsäsarkoja. Saan ylläpidettyä omaa maanpuolustustahtoani sillä, että tiedän jotain joukkueen kokoisen osaston toiminnasta, osaan ryhmän kokoisen yksikön asiat, tiedän olevani keskimääräistä paremmassa kunnossa, niin yksittäisen sotilaan tietojen kuin fyysisen kunnonkin osalta, ja lisäksi uskon olevani hyödyksi omassa maakunnassani, maakuntakomppanian kautta. Jos ei muuten niin vaikkapa lähivaruskunnan upseerikerhoa suojellakseni :)

Mutta kuten sanoin, ehkäpä tämä on se MAAKK toiminnan ydin: Suuri illuusio ja tosiasioiden kieltäminen.
 
..... onko riski että yhä enemmän ja enemmän homma menee siihen, että maanpuolustus on pienen porukan juttu........
Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.
Kantahenkilökunnan kannattaa miettiä noita pointteja niin kauan kuin meillä Suomessa on yleiseen asevelvollisuuteen perustuva maanpuolustuksen malli. Vaikka täällä eräät mielellään viljelevät niitä "ammattilaisten" ajatuksia niin tässä kokonaisuudessa he kuitenkin ovat vähemmistö. Nykytilanteessa ei mielestäni ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa vauhtia reserviläisten harjoittamiseen ja kantahenkilökunta joutuu luopumaan ylemmyydentunteestaan.
 
Näistä syistä haluaisin todella tietää mitä kantikset ajattelevat MAAKKin kanssa "puuhastelevista" kantiksista.

Tämän tyyppisiä kommentteja en ole tällä foorumilla koskaan ymmärtänyt. Kysymyksesi ei ole kovin relevantisti muotoiltu, sillä myöskään sotaväessä ei omia töitään pysty kovin laajoin vapausastein valikoimaan, varsinkaan sillä miellyttävällä rusinat pullasta menetelmällä, vaan myös pulla on syötävä, vaikka sen tarjoiluun voikin hyvässä tapauksessa jonkin verran itsekin vaikuttaa. Jos jonkin yksittäisen homman valmistelu- tai ohjausvastuu sisältyy tehtävänkuvaukseen, niin se on hoidettava käsketyissä puitteissa tai muuten löytää itsensä nopeasti sieltä kuuluisan kulmahuoneen punaiselta matolta asennossa seisomasta.

Parempi kysymyksen muotoilu olisi, että mitä kantaväki ajattelee MAAKK-puuhastelusta. Sekään ei silti ole järin relevanttia, koska em. toiminta on ylhäältä organisaatiolle käsketty tehtävä, joka on suoritettava käytettävissä olevien resurssien puitteissa siinä, missä muutkin organisaatiolle asetetut velvoitteet. Työ on työtä ja sen aiheuttamia rasitteita kompensoidaan rahallisella korvauksella - harrastukset sitten erikseen ja vapaa-ajalla. Vertailun vuoksi mitä itse ajattelet oman siviilityösi sisällöstä tai mahdollisen kollegasi erilaisista työtehtävistä?
 
Kröhm. Voi olla jopa mahdollista, että joitakin makkaranpaistoporukoita on koulutettu aiemmin KH:ssa komppaniakokoonpanossa ja voi olla, että ei. Nykytilanteessa valtion kukkarossa asustaa nimittäin Matin näköinen kaveri, joten tuomari juoksee kentällä keltainen kortti kädessä.

Omat kokemukseni ovat vailla riitasointuja kantahenkilökunnan ja makkaranpaistokaverikerhon välillä. Olen varmaan syntynyt onnellisten tähtien alla tai hodorini määrä on riittävän suuri peittämään kaiken muun. Kantahenkilökunnan vaihtuvuus on ollut suurempi kuin kerholaisten johtoluurangon. Päteviä alallaan ja mukavia henkilöitä myös ihmisinä ovat kantapeikot olleet (varttuneempi kaveri arvioi asioita monesta näkövinkkelistä). Palaute on ollut aina asiallista ja toimintaa kehittävää, omien johtajien sävyssä on ollut jopa vaativampi sävy - ja tietysti aiheesta. Siitä otetaan opiksi, mutta ei oteta itseemme.

EDIT: lisätty sana "aiemmin" selkeyden vuoksi makkaranpaistajien koulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Oma suhtautumiseni: minusta ainakin vapaaehtoisressujen kanssa puuhastelu on kivaa vaihtelua arkiduuniin. Ei juuri työt paina ja hommat ovat helppoja kun verrataan panostusta siihen kuinka paljon joutuu itseään laittamaan peliin kun tehdään joukkotuotantoa (VM koultus ja oikeat KH:t). Ikävää on tietysti se, että joutuu olemaan "ylimääräisiä" viikonloppuja töissä. Toki rahallisestihan viikonlopputyöt on mukavia bonuksia ja kyllähän noissa työmäärään nähden raha tulee helpolla. Siten tietysti aina välillä omatunto kolkuttaa, että tämänkin voisi tehdä paremmin ja että tässä ei ole mitään järkeä, mutta kun kerran esimiehet on käskeneet antaa ressujen puuhastella keskenään ja sinun vain toimia päältä katselijana niin sitten tehdään näin. Oikeat KH:t (oli sitten MAAKK tai vaikka tavallinen JK) hoidetaan sitten kuten kuuluu kapiaisten toimesta ja vaivoja säästelemättä; siellä ei ressut keskenään puuhastele.
 
Viimeksi muokattu:
Oma suhtautmiseni: minusta ainakin vapaaehtoisressujen kanssa puuhastelu on kivaa vaihtelua arkiduuniin. Ei juuri työt paina ja hommat ovat helppoja kun verrataan painostukseen siihen kuinka paljon joutuu itseään laittamaan peliin kun tehdään joukkotuotantoa (VM koultus ja oikeat KH:t). Ikävää on tietysti se, että joutuu olemaan "ylimääräisiä" viikonloppuja töissä. Toki rahallisestihan viikonlopputyöt on mukava bonuksia ja kyllähän noissa työmäärään nähden raha tulee helpolla. Siten tietysti aina välillä omatunto kolkuttaa, että tämänkin voisi tehdä paremmin ja että tässä ei ole mitään järkeä, mutta kun kerran esimiehet on käskeneet antaa ressujen puhastella keskenään ja sinun vain toimia päältä katselijana niin sitten tehdään näin. Oikeat KH:t (oli sitten MAAKK tai vaikka tavallinen JK) hoidetaan sitten kuten kuuluu kapiaisten toimesta ja vaivoja säästelemättä; siellä ei ressut keskenään puuhastele.

Ihan ensiksi kiitos vastauksesta! Vastasit kun kysyin, se on hienoa :) Vastaus tosin on sen laatuinen, että se tod.näk syö montaa miestä, mutta sehän on kuulijan ongelma, ei vastaajan :)

Itse asiasta, jos ymmärrän oikein, ero sinulle on nimenomaan se, että puhutaanko paikalle käsketyn SA-yksikön kouluttamisesta vaiko hajanaisen, vapaaehtoisesti paikalle tulleen porukan koukuttamisesta. Tämä on hyvä pointti ja selittää paljon tätä ns "suhtautumisongelmaa". Jos paikalla on eritasoista random porukkaa, joka koulutuksen jälkeen hajoaa kuka minnekin niin pelkästään pohtimalla sitä yksittäistä koulutusta, on se juurikin puuhastelua ammattilaisen näkökulmasta eikä suoraan "toimintaa jolla on tarkoitus".

Tähän lisään vain sen, että tällä toiminnalla on epäsuorempi ulottuvuus, se mihin viittasin kirjoituksessani. Se ylläpitää/kehittää yksittäisen res.sotilaan taitoja, esimerkiksi vaikka niitä kovia KH:ita silmällä pitäen. Eikä näin ollen ole ajanhukkaa. Tästä kiitokseni ammattilaisille ketkä vaivaantuvat paikalle jakamaan tietoaan ja päättäjille, jotka mahdollistavat tämän. Veronmaksajana olen halukas maksamaan sen yhden (yleisimmiten se on vain yksi) tai muutaman PV:n henkilön paikallaolon jos he oikeasti jakavat tietämystään ja valvovat toiminnan laatua.

Btw, se mistä en juuri pidä, on paikalle käsketyt pakolliset "viralliset valvojat". Siis nämä paukkupatruuna-herrat. He harvoin tuovat mitään oikeaa lisäarvoa harjoitukseen. Se on byrokratiaa se.. Ja sekös ärsyttää veronmaksajana.
 
Kyse on juuri siitä että MPK:n VEH:t joissa KOTU kouluttaa reserviläisiä on nimenomaan luonteeltaan sellaisia että niissä PV haluaa reserviläisten kouluttavat toisiaan ja sittenhän se laatu on juuri sitä itseään eli "puuhastelua". Harvalla osaaminen riittää sitä telamiinarastia vaativamman koulutuksen suunnitteluun, johtamiseen ja itse kouluttamiseen. En itse ymmärrä muuta syytä että miksi näitä pidetään kun maanpuolustustahdon ylläpito antamalle aktiiveille tekemistä. Ja hyvähän se on jos tämä pitää tahtoa yllä. Samalla sitten nämä hurjat pysyvät kuten @baikal on ounastellut PV:n valvonnassa ja saavat suunnata energiansa näennäisesti hyödylliseen toimintaan. Olen useasti sanonut että järjestelmää voitaisiin kehittää hyödyllisempäänkin suuntaan (ja ilokseni olen havaitsevinani merkkejä tästä) mutta pitkältä ja kiviseltä näyttää tie.

Kovat KH:t (ne joissa itse olen ollut ja joita olen johtanut) ovat ammattilaisten suunnittelemia, johtamia ja kouluttamia tiukoin tavoittein tiettyä määrättyä päämäärää tavoitteleva koulutuskokonaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Vertailun vuoksi mitä itse ajattelet oman siviilityösi sisällöstä tai mahdollisen kollegasi erilaisista työtehtävistä?

Olen mielestäni oikeassa positiossa tämänhetkiseen osaamistasoon nähden, työ on mielenkiintoista ja minua kompensoidaan siitä riittävästi (yleisten mittareiden mukaan erittäin hyvin). Mutta kehityksen pitää jatkua eli jos olen tässä viiden vuoden päästä en ole tyytyväinen (tai vaihtoehtoisesti: tyydyn siihen mihin pystyin niin säilyy elämänilo). Joistakin kollegoista näen, että he ovat ns side-tracked. Kyvyt eivät riittäneet, joten tulos ei ollut toivotun mukainen ja organisaatiomuutos heitti heidät sinällään ihan jees positioon, mutta urakehityksen kannalta ei nousujohteiseen sellaiseen.

Tätä hain alkuperäisellä kysymkselläni. Mikä on "MAAKK komennuksen" status PV:ssä. Siis se epävirallinen eli saunakeskusteluiden mielipide. Minua tämä kiinnostaa (joskus organisaatoiden "sisäinen politiikka" vain on mielenkiintoista).
 
Harvalla osaaminen riittää sitä telamiinarastia vaativamman koulutuksen suunnitteluun, johtamiseen ja itse kouluttamiseen.

Tämä on kirjaimellisesti oikein, merkityksellisesti ei :) Harva on vain noin pätevä. Usea on pätevämpi. Eli meillä on vain yhden sanan näkemysero asiasta :) Muuttaisin lausettasi niin, että korvaisin sanan "Harvalla" sanalla "Monella".

Siksi onkin hyvä juttu, että myös varsin vaativia koulutusohjelmia järjestetään.
 
Tämä on kirjaimellisesti oikein, merkityksellisesti ei :) Harva on vain noin pätevä. Usea on pätevämpi. Eli meillä on vain yhden sanan näkemysero asiasta :) Muuttaisin lausettasi niin, että korvaisin sanan "Harvalla" sanalla "Monella".

Siksi onkin hyvä juttu, että myös varsin vaativia koulutusohjelmia järjestetään.
Vai niin. Jännä homma että MPK piiripäälliköt ja isompinen tapahtumien suunnittelusta vastaavat "takapirut" on evp kapiaisia eikä ressuja jos ne ressut nyt vaan on niin päteviä...

Ja saahan sitä "vaativia" "koulutusohjelmia" järjestää, mutta mitään hyötyähän noista "vaativimmista" koulutuksista ei sotilaalliselle suorituskyvylle ole.

Varmaan tiedänkin firmassa vuoden töissä ollut perukoulupohjalta operoiva harkkari tulee ja opettaa asioita hyvin ellei peräti täydellisesti 2,5 vrk:ssa , vaikka edes 3v täysipäiväisesti korkeakoulussa opiskellut kaveri ei siihen pysty ja ammattilaiset suunnittelevat käyttävänsä siihen 6-7 vrk... näin käy esimerkiksi "joukkueen hyökkäys" -kurssissa. Ei sitä nyt vaan voi opettaa 1) 2,5 vrk:ssa millekään joukolle hyvin eikä 2) joukolle jolla ei ole takanaan useita ryhmätason harjoituksia samoissa ryhmäkokoonpanoissa edes 5 vrk:ssa tai 3) kouluttajan toimesta jonka oma sotilasammatillinen osaaminen rajoittuu joukkue tasolle vaikka kuinka olisi kasvatustieteiden tohtori.
 
Viimeksi muokattu:
Vai niin. Jännä homma että MPK piiripäälliköt ja isompinen tapahtumien suunnittelusta vastaavat "takapirut" on evp kapiaisia eikä ressuja jos ne ressut nyt vaan on niin päteviä...

Ja saahan sitä "vaativia" "koulutusohjelmia" järjestää, mutta mitään hyötyähän noista "vaativimmista" koulutuksista ei sotilaalliselle suorituskyvylle ole.

Varmaan tiedänkin firmassa vuoden töissä ollut perukoulupohjalta operoiva harkkari tulee ja opettaa asioita hyvin ellei peräti täydellisesti 2,5 vrk:ssa , vaikka edes 3v täysipäiväisesti korkeakoulussa opiskellut kaveri ei siihen pysty ja ammattilaiset suunnittelevat käyttävänsä siihen 6-7 vrk... näin käy esimerkiksi "joukkueen hyökkäys" -kurssissa. Ei sitä nyt vaan voi opettaa 1) 2,5 vrk:ssa millekään joukolle hyvin eikä 2) joukolle jolla ei ole takanaan useita harjoituksia samoissa ryhmäkokoonpanoissa edes 7 vrk:ssa tai 3) kouluttajan toimesta jonka oma sotilasammatillinen osaaminen rajoittuu joukkue tasolle vaikka kuinka olisi kasvatustieteiden tohtori.

En tarkoittanut ihan noin vakavasti ja minun jos kenen kirjoituksista olisi pitänyt kyllä käydä ilmi arvostukseni päteviä upseereja kohtaan! Jos ei ole käynyt niin toistetaan: Osaavalle upseerille on paikka yhteiskunnassamme.

Mutta ei jatketa tätä vääntöä pidempään. Menee aikaa turhaan. Meillä oli varmasti kummallakin pointtimme, eikä ne olleet toisiaan täysin poissulkevia.

Edit: Ja sitä paitsi mulle tulee vaan paha mieli kun mun illuusio särkyy pala palalta :) Mun tuntemien kapiaisten mulle luoma illuusio :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulen, että ammattilaisten hieman piikikkään äänensävyn alle hukkuu tässä nyt se pointti, ainakaan minun silmääni se ei näytä menevän perille. Toisaalta kannattaa myös pitää mielessä, ettei heillä välttämättä ole kokemusta juuri teidän MAAKK:n toiminnasta, joten ei kannata liikaa ottaa itseensä.

Jos otetaan hieman konkretiaa tähän esimerkin avulla. Pystytkö @vezuri listaamaan tähän esimerkiksi teikäläisen käymät kurssit, niin voisin niihin sitoen yrittää muotoilla mistä se kenkä puristaa?
 
Mä luulen, että ammattilaisten hieman piikikkään äänensävyn alle hukkuu tässä nyt se pointti, ainakaan minun silmääni se ei näytä menevän perille.

Jos otetaan hieman konkretiaa tähän esimerkin avulla. Pystytkö @vezuri listaamaan tähän esimerkiksi teikäläisen käymät kurssit, niin voisin niihin sitoen yrittää muotoilla mistä se kenkä puristaa?

Höpsis, mähän olin ihan samaa mieltä @CV9030FIN kanssa, tosin toin näkökulmaa laajemman maanpuolustustahdon kautta. Yksittäisen ressunkin perustaitojen parantaminen on mielestäni nykymuotoiselle armeijalle hyvä juttu. Ei elinehto, mutta aina kotiinpäin. Kuten kirjoitin kapiaisten paremmuudesta kouluttajana: "Tästä kiitokseni ammattilaisille ketkä vaivaantuvat paikalle jakamaan tietoaan ja päättäjille, jotka mahdollistavat tämän. Veronmaksajana olen halukas maksamaan sen yhden (yleisimmiten se on vain yksi) tai muutaman PV:n henkilön paikallaolon jos he oikeasti jakavat tietämystään ja valvovat toiminnan laatua.". Jokainen kuka menee oppiin, haluaa parasta mahdollista opetusta. Ja olen satavarma, että MPKK:n kasvatilla on enemmän tietoa asiasta kuin ressulla. (okei, voi olla jotain spesifejä poikkeuksia, kuten vaikka tunnistuskoulutus).

Lähinnä vitsinä takerruin hänen epäilyynsä, että harvasta ressusta oli kouluttamaan enemmän kuin telamiinaa. Minun mielestä useasta olisi enempäänkin. Mutta se vain vitsailuna, ei hänkään sitä kai kirjaimellisesti tarkoittanut.

Ja aidosti minua kiinnostaa miten MAAKK suhteutuu ammattilaisten arvoasteikolla. Tähän tulikin jo jotain kommentteja. Mutta voisi tulla lisääkin. Tuskin se varuskunnan uraohjusten komennus on, mutta tämä on vain aavistus.

Tässä on katsos ressun elämässä semmoinen vaihe menossa, että toisin kuin palstalainen @Honcho n elämässä, jossa lapset ovat ilmeisesti niin pieniä, että hän joutuu itse siivoamaan, minulla lapset on jo sen verran isoja, että voin lauantaisin keskittyä siivoustoimien johtamisen ja MAAKK-maihareiden rasvaamisen ohella palstalle kirjoitteluun :)

Kursseihin liittyen... En itseasiassa haluaisi avata enempää taustoja, sillä minusta kurssit ovat olleet hyviä, MAAKKissani henki on hyvä ja kantikset suhtautuvat toimintaan hienosti. Tarkoittaa kehittäen. Sääli olisi jos työyhteisö sisäisesti ei heidän panostaan arvostaisi. Itselleni touhu tuo lähinnä maanpuolustushenkisen viitekehyksen liikuntaharrastukseni ympärille. Kun en treenaa kasvattaakseni penkkitulosta, voittaakseni maratooneja tai yleisurheilukisoja, treenaan pärjätäkseni paremmin marsseilla, soilla, hangilla ja cooperissa. Tähän viitekehys luo motivaatiota. Ja kuten sanoin, tiedän olevani sen takia vähän parempi kovassa KH:ssa kuin olisin ilman tätä.

Sen verran sanon, että yhdessä TST-pelastaja koulutuksessa kurssin johtaja ja pääkouluttaja oli käsittääkseni entinen upseeri, tosin siviilipuolelle hypännyt. Ja se on ollut paras koulutukseni missä olen ollut. Toiminta oli särmää, porukkaa käskettiin, ajankäyttöä vahdittiin - touhu oli johtamiseltaan yksinkertaisesti tehokasta. Muistutti enemmän inttiä (siis niitä koulutuksia, ei odottelua) kuin MPK:n normikurssia. Pidän siitä, että tehdään tehokkaasti ja hiki päässä. En halua tuhlata viikonloppuani vaan ottaa siitä kaiken irti ja tuo koulutus oli juurikin sitä.
Ja ei, tämä ei tarkoittanut, että muut koulutukset olisivat olleet paskaa. Se tarkoitti vain, että tuo oli paras ja siinä pidin eniten siitä kun tehtiin se minkä koulutettava asia vaati eikä välttämättä mietitty, että onko kaikilla kivaa ja eihän vaan ole liian raskasta.
Viikonloppukoulutusten pitää olla rankkoja ja vähällä unella. Mitä rankempi sitä parempi. Joskus tietomäärällisesti, joskus fyysisesti, riippuen koulutuksesta.

Ei tässä keskustelussa sen enempää oltu ihon alla :)
 
Höpsis, mähän olin ihan samaa mieltä @CV9030FIN kanssa, tosin toin näkökulmaa laajemman maanpuolustustahdon kautta. Yksittäisen ressunkin perustaitojen parantaminen on mielestäni nykymuotoiselle armeijalle hyvä juttu. Ei elinehto, mutta aina kotiinpäin. Kuten kirjoitin kapiaisten paremmuudesta kouluttajana: "Tästä kiitokseni ammattilaisille ketkä vaivaantuvat paikalle jakamaan tietoaan ja päättäjille, jotka mahdollistavat tämän. Veronmaksajana olen halukas maksamaan sen yhden (yleisimmiten se on vain yksi) tai muutaman PV:n henkilön paikallaolon jos he oikeasti jakavat tietämystään ja valvovat toiminnan laatua.". Jokainen kuka menee oppiin, haluaa parasta mahdollista opetusta. Ja olen satavarma, että MPKK:n kasvatilla on enemmän tietoa asiasta kuin ressulla. (okei, voi olla jotain spesifejä poikkeuksia, kuten vaikka tunnistuskoulutus).

Minun olisi pitänyt muotoilla asia ehkä hieman toisin, en siis missään tapauksessa tarkoittanut, että tämä asia jäisi nyt epäselväksi ainoastaan sinulle.

Lähinnä vitsinä takerruin hänen epäilyynsä, että harvasta ressusta oli kouluttamaan enemmän kuin telamiinaa. Minun mielestä useasta olisi enempäänkin. Mutta se vain vitsailuna, ei hänkään sitä kai kirjaimellisesti tarkoittanut.

Valitettavasti yksi iso ongelma on, että suurella osalla kurssien osallistujista ei ole mitään oikeita perusteita arvioida sitä, onko koulutus hyvää vai ei. Sen huomaa hyvin helposti jo sillä, kun MPK:n koulutuksissa käyneiltä kavereilta kyselee tuntoja KHENK-vetoisen VEH-viikonlopun jälkeen ja laittaa kaverit vertailemaan näitä keskenään. Loppupeleissä siis usein on oikeasti arvioitu vain sitä, että viihtyikö kurssilla. Tällä ei ole mitään tekemistä SA-suorituskykyjen tuottamisen kanssa.

En osaa sanoa millä mielellä CV tuon telamiinajutun heitti, mutta vahva epäilykseni on, ettei se ihan niin vitsi ollut kuin luulet. Toki KOTU-yksiköistä ja etenkin näiden ulkopuolelta löytyy reserviläisiä, joiden rahkeet riittävät jo nyt tuota monimutkaisempaan ja lisäkouluttautumisella vielä johonkin muuhun, mutta valitettavasti oma näkemykseni on se, että rivikouluttajalla on tällä hetkellä aika ohuelti osaamista. Tämä ei tietenkään ole sen kaverin oma vika ja nyt pitääkin ymmärtää, että kritiikki kohdistuu koko SYSTEEMIIN, eikä sitä pitäisi ottaa vittuiluna yksittäisille henkilöille.


Kursseihin liittyen... En itseasiassa haluaisi avata enempää taustoja, sillä minusta kurssit ovat olleet hyviä, MAAKKissani henki on hyvä ja kantikset suhtautuvat toimintaan hienosti. Tarkoittaa kehittäen. Sääli olisi jos työyhteisö sisäisesti ei heidän panostaan arvostaisi. Itselleni touhu tuo lähinnä maanpuolustushenkisen viitekehyksen liikuntaharrastukseni ympärille. Kun en treenaa kasvattaakseni penkkitulosta, voittaakseni maratooneja tai yleisurheilukisoja, treenaan pärjätäkseni paremmin marsseilla, soilla, hangilla ja cooperissa. Tähän viitekehys luo motivaatiota. Ja kuten sanoin, tiedän olevani sen takia vähän parempi kovassa KH:ssa kuin olisin ilman tätä.

Jos oikein muistan, niin teikäläinen on hiljattain MAAKK:n liittynyt ja ajattelin tätä kautta sinun olevan hyvä esimerkki, kun vissiin noita kursseja on jo kertynyt vyön alle. Tietenkin jos olisit ruvennut listailemaan kursseja, niin varmaankin olisit voinut sen tehdä tarpeeksi laveasti, anonymiteetin rajoissa.
Uskon, ettet kumminkaan ihan meinannut asiaa kirjaimellisesti niin, että MAAKK olisi pelkkä viitekehys liikuntaharrastuksellesi. Sellainen kuva tuosta nimittäin jää, jos lukee kuin piru raamattua. Kyseessä on kumminkin SA-joukko ja siihen kuuluminen tuo mukanaan tiettyjä velvotteita.

Mitä tulee työyhteisön arvostukseen, niin varmaan se on ihan kohdallaan esim. yksittäisen ALTSTO:n sisällä, jossa useamman henkilön toimenkuvaan kuuluu olla kosketuksissa asian kanssa, tai vaikkapa J-OS:n sisällä MAAKKien kanssa useammin tekemisissä olleiden perusyksiköissä työskentelevien rivikouluttajien piirissä. Mutta mitään niin ihmeellistä aktiivireservin parissa tekeminen ei ole, että siitä pitäisi jotenkin nostaa jalustalle tai taputella jatkuvasti selkään. Duuni siinä missä muutkin ja suurin osa SA-joukoista tuotetaan kumminkin perusyksiköissä varusmiehistä. Oma lukunsa tietenkin on lähivuosien laihat KH-määrät ja näiden mukanaan tuoma fakta, että nuoren polven kantahenkilökunta ei välttämättä ole ollut missään tekemisissä reserviläisistä koostuvien SA-yksiköiden kanssa ja kuva reserviläisten toiminnasta on saattanut muodostunut pelkästään MPK:n kurssien kautta, jos ollenkaan.

Sen verran sanon, että yhdessä TST-pelastaja koulutuksessa kurssin johtaja ja pääkouluttaja oli käsittääkseni entinen upseeri, tosin siviilipuolelle hypännyt. Ja se on ollut paras koulutukseni missä olen ollut. Toiminta oli särmää, porukkaa käskettiin, ajankäyttöä vahdittiin - touhu oli johtamiseltaan yksinkertaisesti tehokasta. Muistutti enemmän inttiä (siis niitä koulutuksia, ei odottelua) kuin MPK:n normikurssia. Pidän siitä, että tehdään tehokkaasti ja hiki päässä. En halua tuhlata viikonloppuani vaan ottaa siitä kaiken irti ja tuo koulutus oli juurikin sitä.
Ja ei, tämä ei tarkoittanut, että muut koulutukset olisivat olleet paskaa. Se tarkoitti vain, että tuo oli paras ja siinä pidin eniten siitä kun tehtiin se minkä koulutettava asia vaati eikä välttämättä mietitty, että onko kaikilla kivaa ja eihän vaan ole liian raskasta.
Viikonloppukoulutusten pitää olla rankkoja ja vähällä unella. Mitä rankempi sitä parempi. Joskus tietomäärällisesti, joskus fyysisesti, riippuen koulutuksesta.

Tässä aletaan pääsemään vähän sinne jäljille. Kysymys: Onko teikäläinen sijoitettu taistelupelastajaksi? Jos on, niin peukku, jos ei niin malliesimerkki puuhastelusta. Ongelma kun on nimenomaan se, että useiden MAAKKien koulutus ei johdonmukaisesti kehitä yksikön SA-suorituskykyä, kun jengi puuhastelee millon mitäkin ja kauhea määrä koulutusvuorokausia, rahaa ja järjestävän tahon resursseja hukataan tähän harrastamiseen. Käsillä olisi konkreettisempiakin kehittämiskohteita, kun maanpuolustustahdon ylläpito. Ja sekin pysyy ja nousee aivan varmasti, jos taistelija kuuluu suorituskykyiseen SA-joukkoon, joka treenaa säännöllisesti ja johdonmukaisesti.
Homman pitäisi olla tavoitteellisemmin organisoitua niin, että ensin taistelijat laitetaan oman sijoituksensa mukaisille peruskursseille, jonka jälkeen keskitytään esim. vuosi tai puoli treenaamaan partio-ryhmäjuttuja, toinen joukkuejuttuja ja kolmantena vuonna komppaniakoossa. Samaan aikaan komppanian johtajien pitäisi ravata maasotakoululla muutamaan otteeseen, pohtia omassa porukassaan miten hommat hoidetaan omassa yksikössään, eikä mielestäni olisi ollenkaan pahitteeksi vetää jotain parin vklopun päivityskoulutusta joukkueen- (JJ:t & JVJ:t) ja ryhmänjohtamisesta (RJ:t & RVJ:t) jotta edes yksinkertaisimmat perustaistelumenetelmät ja yleensäkin nykypäivän ajattelu saataisiin kaikille ajettua sisään ja nostettua lähtötasoa edes pikkasen. Näillä eväillä on sitten huomattavasti mielekkäämpää toimia noissa ryhmä- ja joukkuetason harjoituksissa oman joukkonsa kanssa, kun on jonkinnäköiset perusteet hallussa ja muistissa, jolloin koko joukko saa parempaa treeniä eikä ole pelkkänä statistina JJ:den sekoiluteatterissa.

Asiahan nyt on niin, että kaikki paukut pitäisi keskittää siihen, että MAAKK:t saataisiin yksikköinä suorituskykyvaatimuksia vastaavalle tasolle. Tämän jälkeen, jos ylimäärästä rahaa on, sitä voisi sitten käyttää kaikenlaisiin yksilötaitoja ylläpitäviin ja kehittäviin kursseihin. Ongelma on tällä hetkellä se, että tehdään ihan hirveesti (kursseja ja koulutettavia on oikeasti paljon), mutta aikaan saadaan aika vähän vs. mitä voitaisiin aikaan saada, jos samat resurssit käytettäisiin järkevämmin.
 
Viimeksi muokattu:
Oma suhtautumiseni: minusta ainakin vapaaehtoisressujen kanssa puuhastelu on kivaa vaihtelua arkiduuniin. Ei juuri työt paina ja hommat ovat helppoja kun verrataan panostusta siihen kuinka paljon joutuu itseään laittamaan peliin kun tehdään joukkotuotantoa (VM koultus ja oikeat KH:t). Ikävää on tietysti se, että joutuu olemaan "ylimääräisiä" viikonloppuja töissä. Toki rahallisestihan viikonlopputyöt on mukavia bonuksia ja kyllähän noissa työmäärään nähden raha tulee helpolla. Siten tietysti aina välillä omatunto kolkuttaa, että tämänkin voisi tehdä paremmin ja että tässä ei ole mitään järkeä, mutta kun kerran esimiehet on käskeneet antaa ressujen puuhastella keskenään ja sinun vain toimia päältä katselijana niin sitten tehdään näin. Oikeat KH:t (oli sitten MAAKK tai vaikka tavallinen JK) hoidetaan sitten kuten kuuluu kapiaisten toimesta ja vaivoja säästelemättä; siellä ei ressut keskenään puuhastele.

Kerro sitten kuinka meidän puuhastelu pitäisi muuttaa että meistä tulisi kunnollisia
 
Back
Top