Maakuntajoukoista Kodinturvajoukkoihin

Meillä on siis 26 maavoimien ja 9 merivoimien maakuntajoukkoa. Ne ovat sodanajan paikallispuolustusjoukkoja, jotka sentään harjoittelevat. Vapaaehtoiset, sijoituskelpoiset reserviläiset voivat hakeutua niihin ja sitoutua niiden toimintaan. Mutta se tietää myös harjoittelua. Maakin perusteissa se kunto kyllä katsotaan. Enemmän on silti halukkaita kuin lopultakaan niitä, joita sitten voi oikeasti ottaa.

MPK on kiinnostunut myös hyvistä kouluttajista. Monet kouluttajat ovat tulleet ensin kursseille, osoittaneet kykyjään minkä jälkeen he ovat käyneet kouluttajakursseja, ajolupakursseja, TSTEA-kursseja, TRA-kursseja, hieroneet ryhmän taistelua ja joukkueen taistelua välillä MPK:n ja toisinaan kantahenkilökunnan ohjauksessa. Jotkut erikoistuvat ammuttajiksi, jotkut vääpeleiksi, jotkut kouluttavat etupäässä Maakuntajoukkoja ja jotkut pyörittävät esikuntaa ja tukitoimia. Perustaminen ja purku on aina jonkun käsialaa.

Aktiivista ihmistä tarvitaan, ei perässävedettäviä. Vain aktiivinen voi sitä paitsi tempaista aloitteen tiukan paikan tullen myös naapurilta. Jos se on niin, että yksilö pitää hinata raananosturilla sohvalta, ei sillä ole mitään arvoa.

Siksi markkinointi ei voi olla suffelia. Sotilaskoulutuspuoli tarvitsee kuitenkin etupäässä ottelijoita ja sellaisia, jotka oppivat nopeasti koulutuksen kaavan - sotilaallisen sellaisen. Reserviläisen urapolku ja toiminnan jäntevöittäminen kaikkialla ovat kyllä hyvän aineksen rekrytoimiseksi oikeita toimia.

Tarkotus olisi alkaa jumpata ens vuonna noita koulutusjuttuja omasta alasta..
 
No, eipä tästä taaskaan päästä eteenpäin. Niin meinaat @Creidiki että poliisi pyytelee pari kertaa viikossa virka-apua kuukausi- tai vuositolkulla ilman, että otetaan käyttöön poikkeustilalainsäädäntöä? Sulla taitaa tosiaan olla aika heikoissa kantimissa luotto Suomalaiseen yhteiskuntaan, viranomaisiin ja päätöksentekoon. Ei se Vaalimaan yli rynnivä panssarilautta ole ainoa asia, joka voi käynnistää toimenpiteitä ja reservin käskemistä palvelukseen, esimerkiksi juuri niitä paikallispataljoonia MAAKKeineen ja SPOLKeineen. Mutta jos on vakuuttunut siitä, että asia on näin niin silloin ymmärrän miksi ajattelee noin.
 
Ei johda mihinkään? MPK:n toiminta ei lopu kriisin eikä sodan aikana vaan silloin sitä vasta toden teolla tarvittaisiinkin ja jokainen kokenut fyysisesti ja henkisesti ok ukko ja naisetkin mukaan!
Ok PV saa siis tiedon kuka mitäkin on käynyt ja huomioi sen. Kun tätä yritin kysellä tuolla markkinoilla niin ei se esittelijä oikein antanut selvää kuvaa. En viitsinyt jankuttaa siinä siten pitempään kun nuo kylillä pitävät mua jo muutenkin omituisena :D. Olisi silti hyvä saada vähän tarkennusta keiden kannattaa mihinkin kurssille hakeutua esim. onko kohteensuojauskurssin käymisellä mitään merkitystä kun tuo nostoväki on niin lähellä (suunnittelin tätä, työnantaja järjesti sitten muuta)? Voi tietysti kysyä miksen mene vaan? No nuo sotaväenhommat ei nyt sinällään niin mukavia ole että täytyy olla jokin korkeampi tavoite kuin pelkkä ulkoilu, muijakin on todennäköisesti sitten seuraavan viikon perkeleen kiukkuinen.
 
@Vonka olet oikeassa, mutta lienet samaa mieltä että kehittämisen varaa tuossa olemassa olevasta organisaatiossakin on? Itse näin sitä erityisesti rekrytoinnissa ja koulutusputkien/polkujen luonnissa sekä koulutuksen suunnittelun & toteuttamisen jäntevöittämisessä.

Rekrytointia voisi kyllä tehostaa ja urapoluista kertomista.

Ite olen kokeillut tunkea ihteöni VEH keikoille, joissa käsitellään omaa alaani. Kun MPK:n yleiset kurssit on käyty.

Vastauksena ei oteta edes varalle, kun tämä on kohdennettu harjoitus
 
ässä keskustelu alkoi MAAK -> Kodinturva ? maanpuolustuksesta.

Jos MAAK kehittyy Armeijan neljänneksi haaraksi pohjoismaisten kodinturva-palvelun malliin tai US NG:n tapaan tai UK TA:n tapaan, jota minä täysin kannatan. niin otettakoon huomioon näiden organisaatioiden luonne. Mikään niistä ei ole muiden aselajien palveluksen jatke. Toisin sanoen US GI tai UK squaddie ei jatka vapaaehtoisena NG:ssä, Ruotsalainen, Norjalainen tai Tanskalainen asevelvollinen ei jatka palvelustaan Hemvärmnetissä. Ne ovat vaihtoehtoinen tapa suorittaa aseellinen palvelus.

Suomessa tuolla mallilla ei sitten saada mitään arvoa jos sitä ei värvätä puolisalaa reserviläisistä?

Niin meinaat [ että poliisi pyytelee pari kertaa viikossa virka-apua kuukausi- tai vuositolkulla ilman, että otetaan käyttöön poikkeustilalainsäädäntöä?

Jos se jatkuu vuositolkulla niin mitä valiä on sillä tapahtuuko se poikkeustilan vai rauhantilan alla? Tuossa tilanteessa kodinturva rakennetaan pikavauhtia tai sitten se syntyy kansalaisten omasta toimesta itsestään.
 
......

Tuossa tilanteessa kodinturva rakennetaan pikavauhtia tai sitten se syntyy kansalaisten omasta toimesta itsestään.

Ihanko totta? Jos tuollaista alkaa ilmenemään, niin arvaappa kahdesti ketkä "leiritetään" turvasäilöön.
 
Ihanko totta? Jos tuollaista alkaa ilmenemään, niin arvaappa kahdesti ketkä "leiritetään" turvasäilöön.


Jos nykyinen Suomi saadaan ryssittyä sisällissodan partaalle niin suurimman vastuun kantavat päättäjät ja valtio.
Se kannattaa muistaa laillisuus ennen kaikkea ajattelevienkin.
 
Jos MAAK kehittyy Armeijan neljänneksi haaraksi pohjoismaisten kodinturva-palvelun malliin tai US NG:n tapaan tai UK TA:n tapaan.....
Olen mieltänyt asian niin että Suomeen mahdollisesti kehitettävällä jalostetummalla reserviläismallilla ei vielä ole edes nimeä. "Kodinturvajoukot" on vain sellainen tilapäinen työnimi, jotta olisi edes jokin kiinnekohta siihen mistä saattaisi olla kyse. Voihan se olla niinkin että Suomeen mahdollisesti kehitettävä malli ei ole mikään noista muiden malleista vaan joku ihan oma rakenne. Niin tai näin, sen mahdollisesti tulevan uuden mallin tulee olla PV:n tarpeita tukevaa. Vain PV:n tarpeita tukevaa reserviläis-porukkaa.
Voihan tuolle tässä vaiheessa olla joku muukin työnimi - pidetään ajatuksemme vapaana.
 
Ihanko totta? Jos tuollaista alkaa ilmenemään, niin arvaappa kahdesti ketkä "leiritetään" turvasäilöön.

Ihan totta, monella maaseutupaikkakunnalla poliisia ei saa paikalle, joka on johtanut omankädenoikeuteen esim varkaita ja ilkivallantekijöitä vastaan. Jos muutama pakolainen riittää saattamaan "isänmaalliset" katupartiot liikenteeseen niin ei ole ollenkaan vaikeaa uskoa että vakavampien levottomuuksien sattuessa porukka perustaa oman järjestyskaartinsa, jos uskoo saavansa sen kautta paremman suojan.

Ironista on että tuollainen toiminta kääntyy itseään vastaan kun valtiovalta yrittää samoilla resursseilla hallita niin levottomuuksia kuin niiden vastailmiöitäkin
 
Nopeasti muistellen:
Voimakkaar syysmyrskyt vuosina 2011, 2013 ja 2014.
Pohjanmaan vakavat tulvat vuonna 2011
Konkreettisesti mikä reagointi jäi missä vajaaksi? 2011 ei edes ollut mitenkään erityisen voimakkaita syysmyrskyjä.
Miten tämä kodinturvajoukko olisi parantanut tilannetta?

Edellämainituissa esimerkeissä on aikaisempina vuosikymmeninä puolustusvoimien apua käytetty ja miksipä ei olisi käytetty, varusmiehiä on ollut sokerijuurikkaan nostossakin.
ja kuinka usein Pv:n apu on jäänyt riittämättömäksi? Talkootöihin ei mitään lakiuudistusta tarvita.

Väkijoukkojen hallinta ja ohjaus on myös MAAK:lle ja kodinturvalle ominainen tehtävä, ainakin kun kansainvälisiä esimerkkejä katsoo. Tiettävästi joukot eivät edes harjoittele kyseistä tehtävää varten, saatikka sitten että niitä koskaan siihen on käytetty.
On kyllä enemmän Spollien heiniä.


Kerropa sitten esimerkki, jos pystyt.
No esimerkiksi täällä oli yksi tapaus joka olikin väärä hälytys mutta siitä ei enempää.

Tietääkseni MAAK ei suorita salaisiksi määriteltyjä Black Opseja.
Eihän se sitten olisikaan musta operaatio jos te tietäisitte. :D

Kävin juuri, oikein kaunis iltakävely. Vastaehdotuksena kehotan katsomaan iltauutiset. Ei tarvitse kuin mennä lätäkön loikaus länteen niin löydetään poliisi joka ei kykene hoitamaan tehtäviään tietyillä alueilla kuten Rinkebyssä, Pariisin lähiöt ovatkin sitten ihan oma lukunsa ja keskieuroopassa ammutaan porukkaa kadulle kerran kuussa.

Maailma on menossa sellaiseen suuntaan että siinä missä avoimen konfliktin todennäköisyys pienenee, jatkuva matalan tason konflitsi on lähitulevaisuudessa lähes varma.

Ei koske Suomea, ei voi tapahtua täällä. Meitä uhkaa vain Venäjä.

Just.
Ja tämä kodinturvajoukko edistäisi tilannetta miten?

Valitettavasti tilanne ei ole ihan niin yksinkertainen. Sen lisäksi että eurooppaan kohdistuu yleisesti väestöpaine afrikasta ja lähi-idästä, joidenkin arvioiden mukaan tulevaisuudessa jopa miljoonaa tulijaa vuodessa, joista Suomi saa osansa on meillä tuo rakas Venäjä ja venäläistaustaiset tulevat olemaan Suomen suurin vähemmistö. Etninen venäläisvähemmistö on Venäjälle vaikuttamisväline, katso nyt vaikka baltiaa.

Eli siinä missä pitkään suurin uhkakuva oli panssarilautta Kymenlaaksossa, tulevaisuudessa tulemme kokemaan loputtoman harmaan vaiheen jossa Suomeen vaikutetaan propagandalla/informaatiosodalla, levottomuuksilla, mellakoilla ja väkivallanteoilla joiden tehtävänä on heikentää kansalaisten uskoa valtioon ja valtion kykyä turvata kansalaisiaan. Tätä voidaan varsin pienin panostuksin jatkaa siihen asti että se panssarilautta kymenlaakossa ei jaksa enää kiinnostaa ja tuntuu joistakin ihan tervetulleelta kunhan saadaan "järjestys" maahan.

Eli entäs sitten kun poliisi pyytää PV:ltä virka-apua pari kertaa viikossa seuraavat 5 vuotta? Itänaapuri pystyy kyllä sen järjestämään, sitähän ne puuhaavat Ukrainassa, Kaukasuksella ja Baltiassa juuri nyt eikä veli Venäläinen vaivaudu täyteen sotaan jos saa keikutettua Suomea "pienellä" kiusanteolla.
No ensi alkuun voidaan aktivoida VA-joukkue per maakunta, aktivoida FRDF:n osia, jne.

Jos MAAK kehittyy Armeijan neljänneksi haaraksi pohjoismaisten kodinturva-palvelun malliin tai US NG:n tapaan tai UK TA:n tapaan, jota minä täysin kannatan. niin otettakoon huomioon näiden organisaatioiden luonne. Mikään niistä ei ole muiden aselajien palveluksen jatke. Toisin sanoen US GI tai UK squaddie ei jatka vapaaehtoisena NG:ssä, Ruotsalainen, Norjalainen tai Tanskalainen asevelvollinen ei jatka palvelustaan Hemvärmnetissä. Ne ovat vaihtoehtoinen tapa suorittaa aseellinen palvelus.

Suomessa tuolla mallilla ei sitten saada mitään arvoa jos sitä ei värvätä puolisalaa reserviläisistä?
Aiheena nyt ei ole Ruotsin tai Amerikan malli vaan teidän kansalaisaloitteen malli.

Jos se jatkuu vuositolkulla niin mitä valiä on sillä tapahtuuko se poikkeustilan vai rauhantilan alla?
On sillä aika huomattava merkitys esimerkiksi rahoituksen, mandaatin ja käytettävissä olevien joukkojen vuoksi.

Tuossa tilanteessa kodinturva rakennetaan pikavauhtia tai sitten se syntyy kansalaisten omasta toimesta itsestään.
Joka tarkoittaa tässä tapauksessa mitä? Naapurivartiota?
 
Tasan jos jokin porukka alkaa rakennella jotain militiaa, niin ensin tulee poliisi ja jos se ei riitä, RVL ja sitten PV.

Ihan turha kuvitella, että Suomen tasavalta katselee jotain rinnakkaista väkivaltaorganisaatiota, vaan etenkin harmaassa vaiheessa se on nippuside ja turvasäilö moisista haaveileville.

Kyseessä kun on kapina demokraattista yhteiskuntajärjestystä ja laillista hallintoa vastaan.
 
Aiheena nyt ei ole Ruotsin tai Amerikan malli vaan teidän kansalaisaloitteen malli.

Turha meidän on ryhtyä juupas/eipäs vaihtoon jos meillä on näin perustavaa laatua oleva näkemyksellinen ero.

Katsos minä uskon että suomalainen asevelvollinen pääasiallisesti on motivoitunut hoitamaan asepalveluksensa hyvin, tapahtuipa se sitten perinteisellä varusmiespalveluksella tai kodinturvamallilla.

Minä uskon että Suomi kykenee tuottamaan jatkuvassa valmiudessa olevan joukon samoilla metodeilla kuin TA, NG tai HV. Erona vain se että siinä missä edelliset maksavat palveluksesta palkkaa, me käyttäisimme asevelvolllisuutta suorittavia ja reservin vapaaehtoisia.

Minä uskon että vaikka valtiojohto on kykenevä päätöksentekoon poikkeustilan suhteen, meidän tulisi nostaa sen kynnystä sillä että paikallisviranomaisilla on rauhanaikana mahdollsimman laajat resurssit minkä tahansa alueellisen häiriön hoitoon.

Minä uskon että poliisin, pelastustoimen ja puolustusvoimien on oltava näkyvästi esillä arjessa ja kansalaisten on uskottava että he itse kykenevät vaikuttamaan omaan turvallisuuteensa osallistumalla. Ja mikäli tämä ei toteudu seurauksena on omatoimiset järjestyskaartit ja se ei ole hyvä asia.

Nuo ovat niitä uskonasioita joista meillä ei tule yhteisymmärrystä jollei jompikumpi koe kääntymystä.

Se mikä taas ei ole uskon asia on että paikallispuolustusta ei voida jättää puhtaasti vapaaehtoisuuden varaan. Olipa kysymyksessä sitten paikallisjoukkojen muodostus taikka kodinturvamalli niin sen on ilmennyttävä konkreettisina muutoksina. Jos paikallisjoukkojen kehityksessä ei näy rahaa, miestyövuosia ja varustusta, niin sitten kyseessä on alueellisiin joukkoihin verrattava propagandapläjäys. Muistutan että vuodesta 2000 alkaen alueellisten joukkojen varustus ja koulutus oli 15 vuotta yhtämittaa aina "seuraavana".

MPK antoi lausunnon puolustusselontekoon (linkki) jossa se arvioi että kyetäkseen tuottamaan koulutusta paikallisjoukoille, se tarvitsisi n 2 miljoonan lisärahoituksen. Siinä on helppo mittari kuinka vakavissaan Plm ja PV ovat niiden kehityksessä. Toisaalta näillänäkymin MPK:n rahoitus on jäädytetty vuoteen 2020 asti (linkki).

MPK:n nykyinen valtionrahoitus, on 1.6 miljoonaa / vuosi, suunnilleen tuon verran PV käyttää koskenkorvaan (lue: edustukseen), eli karkeasti ottaen MPK pitäisi kolminkertaistaa, sitä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
"kansalaisella on oikeus harjoitella vapaaehtoisesti maanpuolustusasioita"....eikös se laki kutakuinkin näin ole kirjattu?

MPK tarjoaa siihen puitteet, raamit, ohjelmiston, valvonnan, kaluja jne. Jotta oikeus toteutuu. Ettei kukaan voi väittää, etteikö hän saisi toteuttaa oikeuttaan.

Siihen 1.6 miljoonan euron budjetti riittää hyvin.
 
Siihen 1.6 miljoonan euron budjetti riittää hyvin.

Niin ja kannattaa muistaa, että summa ei kuvaa todellista kulurakennetta.

Ensinnäkin kurssilaiset maksavat kursseistaan joilla sitten katetaan mm. ruokailuista aiheutuvia kuluja.

En myöskään usko, että puolustusvoimat myöskään veloittaa käytettävistä patruunoista ja valvojista todellisia kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
"kansalaisella on oikeus harjoitella vapaaehtoisesti maanpuolustusasioita"....eikös se laki kutakuinkin näin ole kirjattu?

MPK tarjoaa siihen puitteet, raamit, ohjelmiston, valvonnan, kaluja jne. Jotta oikeus toteutuu. Ettei kukaan voi väittää, etteikö hän saisi toteuttaa oikeuttaan.

Siihen 1.6 miljoonan euron budjetti riittää hyvin.

Ja MPK:n oman arvion mukaan, jos siitä kehitetään "Puolustusvoimien strategisena kumppanina pohjoismaisten toimintaperiaatteiden mukaisesti." niin se loppuu kättelyssä.
 
Turha meidän on ryhtyä juupas/eipäs vaihtoon jos meillä on näin perustavaa laatua oleva näkemyksellinen ero.
Senkus perustelet järjestelmäsi edut.

Katsos minä uskon että suomalainen asevelvollinen pääasiallisesti on motivoitunut hoitamaan asepalveluksensa hyvin, tapahtuipa se sitten perinteisellä varusmiespalveluksella tai kodinturvamallilla.
Mutta jos seulot tuosta ne jotka eivät halua suorittaa 6 kuukauden palvelusta niin käteen jää?

Minä uskon että Suomi kykenee tuottamaan jatkuvassa valmiudessa olevan joukon samoilla metodeilla kuin TA, NG tai HV.
Paitsi että ei puhuta samoista metodeista.

Erona vain se että siinä missä edelliset maksavat palveluksesta palkkaa,
Tuon on pienin ero koska olisivat oikeutettuja korvauksiin 64.6 € per vuorokausi x 95 vrk -> 6137 € per lärvi. Vastaavasti varusmiehen päiväraha on 5.10 € vrk, no 5652.5 € enemmän rahaa kyllä motivoisi aika monia lähtemään teidän KT-joukkoihin.

me käyttäisimme asevelvolllisuutta suorittavia
Mutta ei niitä jotka eivät ole suorittaneet P-kautta eli ei vaikuta toimintaan.

ja reservin vapaaehtoisia.
Aivan vapaaehtoisista kuten nytkin. Kukaan KT-joukkoihin lähtevä ei olisi velvoitettu osallistumaan.

Minä uskon että vaikka valtiojohto on kykenevä päätöksentekoon poikkeustilan suhteen, meidän tulisi nostaa sen kynnystä sillä että paikallisviranomaisilla on rauhanaikana mahdollsimman laajat resurssit minkä tahansa alueellisen häiriön hoitoon.

Minä uskon että poliisin, pelastustoimen ja puolustusvoimien on oltava näkyvästi esillä arjessa ja kansalaisten on uskottava että he itse kykenevät vaikuttamaan omaan turvallisuuteensa osallistumalla. Ja mikäli tämä ei toteudu seurauksena on omatoimiset järjestyskaartit ja se ei ole hyvä asia.
Ja tämä KT-joukkonne edistäisi asiaa miten?

Nuo ovat niitä uskonasioita joista meillä ei tule yhteisymmärrystä jollei jompikumpi koe kääntymystä.
Se mikään uskon asia ole vaan lasku, rahoitus ja järjestely kysymys.

Se mikä taas ei ole uskon asia on että paikallispuolustusta ei voida jättää puhtaasti vapaaehtoisuuden varaan.
Ei ole moneen vuoteen ollutkaan.

Olipa kysymyksessä sitten paikallisjoukkojen muodostus taikka kodinturvamalli niin sen on ilmennyttävä konkreettisina muutoksina. Jos paikallisjoukkojen kehityksessä ei näy rahaa, miestyövuosia ja varustusta, niin sitten kyseessä on alueellisiin joukkoihin verrattava propagandapläjäys. Muistutan että vuodesta 2000 alkaen alueellisten joukkojen varustus ja koulutus oli 15 vuotta yhtämittaa aina "seuraavana".
Ei sen tarvitse täällä näkyä.

MPK antoi lausunnon puolustusselontekoon (linkki) jossa se arvioi että kyetäkseen tuottamaan koulutusta paikallisjoukoille, se tarvitsisi n 2 miljoonan lisärahoituksen. Siinä on helppo mittari kuinka vakavissaan Plm ja PV ovat niiden kehityksessä. Toisaalta näillänäkymin MPK:n rahoitus on jäädytetty vuoteen 2020 asti (linkki).
Tosin lisäksi on Pv:n tilaamat koulutukset ja Pv:n omat koulutukset.

MPK:n nykyinen valtionrahoitus, on 1.6 miljoonaa / vuosi, suunnilleen tuon verran PV käyttää koskenkorvaan (lue: edustukseen), eli karkeasti ottaen MPK pitäisi kolminkertaistaa, sitä odotellessa.
Ja mitä kaikkea menisi leikkuriin teidän KT-joukon rahoittamiseksi?
 
Mutta jos seulot tuosta ne jotka eivät halua suorittaa 6 kuukauden palvelusta niin käteen jää?

Laki asevelvollisuudesta ei puhu kuudesta kuukaudesta vaan 165 vuorokaudesta, johon tulee päälle kertausharjoitusvelvollisuus. Koidinturvassa palvelevalla ei tarvitsisi olla edes lomaoikeutta eli verrattuna normivarusveijariin hän saisi Vlv:n vastaavan määrän verran enemmän koulutusvuorokausia

Tuon on pienin ero koska olisivat oikeutettuja korvauksiin 64.6 € per vuorokausi x 95 vrk -> 6137 € per lärvi. Vastaavasti varusmiehen päiväraha on 5.10 € vrk, no 5652.5 € enemmän rahaa kyllä motivoisi aika monia lähtemään teidän KT-joukkoihin.

Miksi ihmeessä asepalvelusta suorittavalle asevelvolliselle maksettaisiin resereviläispalkkaa?

Tosin lisäksi on Pv:n tilaamat koulutukset ja Pv:n omat koulutukset.

MPK:lla ei ole resursseja toimittaa enempää koulutusta ennenkuin se saa enemmän rahoitusta. Mietinnön mukaan lisärahaa pitäisi panostaa miltsi henkilöstön palkkaamiseen ja toinen koulutukseen

Kenen arvio? Nimi, asema ja linkki / lähde perään, kiitos.
Ole hyvä vain
MAANPUOLUSTUSKOULUTUSYHDISTYKSEN (MPK)LAUSUNTO PUOLUS-TUSSELONTEKOON 5/2017
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2017-AK-112667.pdf
 
Ole hyvä vain
MAANPUOLUSTUSKOULUTUSYHDISTYKSEN (MPK)LAUSUNTO PUOLUS-TUSSELONTEKOON 5/2017
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2017-AK-112667.pdf

Niin, siis Suomessa paikallisjoukkojen operatiivisesta suunnittelusta ja käytöstä vastaa Puolustusvoimat, ei mikään kodinturvaorganisaatio. MPK ei näe tarvetta laajentaa rooliaan operatiiviseen suunnitteluun ja joukkojen käyttöön. PV suunnittelee ja käyttää joukkoja. Jos pilliin vihelletään, MPK:n kouluttajista sijoitetut lähtevät samantien.

MPK:n lakisääteisenä tehtävänä on sotilaallisen koulutuksen ja sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen toteuttaminen Puolustusvoimien ohjauksessa. Siksi pitää varautumisessa ottaa huomioon, että on syytä olla myös kouluttajia, jotka ovat sitoutuneet MPK:hon mutta eivät välttämättä ole PV:n sijoittamia.
 
Back
Top