Maakuntajoukoista Kodinturvajoukkoihin

Ymmärrän hyvin tämän sinun omavartiointisopimus-analogian, mutta se ei poista sitä faktaa että jokainen meistä voi halutessaan ilmoittaa epäilemästään rikoksesta viranomaisille ja toisissa rikostyypeissä on siihen velvollinen.

Noin siis kirjoittaa mies joka vetosi kirkon nuorisotyöhön järjestyspartioiden oikeuspohjana? Taisi nyt kuitenkin paljastua, että sinun analogiasi venekerhojen vartionnin ja järjestyspartioiden samankaltaisuudesta paljastuivat lähinnä pelkäksi ymmärtämättömän naputteluksi.
 
Ilman rikosepäilyä ei siis saa toisiin koskea tai heitä komentaa, se oikeus on ainoastaan poliisilla tai virallisella järjestyksenvalvojalla. Periaatteessa muuten vartijakaan ei saa valvoa yleistä turvallisuutta, vaan he puuttuvat tilanteisiin noilla yleisillä kiinniotto-oikeuksilla ja/tai kiinteistön omistajan toivomuksesta. Ainoastaan JV-kyltin rinnassa omaava voi toimia yleisellä alueella järjestyksenvalvojana. Tästä syystä mm. Helsingin metrossa kulkee järjestyksenvalvojia jotka voivat häätää deekuja, ei vartijoita.

Tämä ei pidä ihan paikkaansa. Varsinkin lakimuutoksen jälkeen vartijalla on nyt oma-aloitteinen poistamisoikeus ja vartija voi myös tietyissä tapauksissa evätä pääsyn alueelle. Yleisen järjestyksen valvonta tosiaan ei vartijoille kuulu.
 
Suomesta löytyy myös perustuslaki, joka normihierarkiassa ylittää poliisilain.

Poliisilaki perusteisesti säilöönotettu voi ihan vapaasti vedota perustuslakiin.

Ei vaikuta mihinkään millään tavalla. Jos on vielä aamulla kovin kiihtynyt, niin sitä kopitusta voidaan jatkaa kunnes perustuslaki, YK:n ihmisoikeuksien julistus sekä muut käskyvaltaa sekoittavat ajatusrakennelmat poistuvat korvien välisestä tuulitunnelista.
 
Poliisilaki perusteisesti säilöönotettu voi ihan vapaasti vedota perustuslakiin.

Ei vaikuta mihinkään millään tavalla. Jos on vielä aamulla kovin kiihtynyt, niin sitä kopitusta voidaan jatkaa kunnes perustuslaki, YK:n ihmisoikeuksien julistus sekä muut käskyvaltaa sekoittavat ajatusrakennelmat poistuvat korvien välisestä tuulitunnelista.


Lainaan itseäni: "Muutenkin käsitys jossa viranomaiset "antavat löysää" kansalaisille on melko mielenkiintoinen tässä kontekstissa ja valitettavan yleinen vieläkin Suomessa. Niin viranomaisissa kuin "alamaisissa", joita monet täällä yhä kokevat olevansa. Toki Suomessa on yleistä asenne jossa täysin laillinen toiminta muuttuukin jollain lailla laittomaksi tai vähintäänkin epätoivottavaksi, jos kansalaiset alkavat ahkerasti oikeuttaan käyttää."

Suomi ottaakin asukaslukuun nähden selvästi eniten tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta. Mistä lie johtuu.. Se muuten maksaa veronmaksajille ison rahan kun valtio käy näitä tuomioita tasaisin väliajoin kuuntelemassa. Mutta, "ei vaikuta mihinkään millään tavalla".

Ja nyt lupaan pyhästi lopettaa off-topicin, tai Mörökölli minut vieköön.
 
Noin siis kirjoittaa mies joka vetosi kirkon nuorisotyöhön järjestyspartioiden oikeuspohjana? Taisi nyt kuitenkin paljastua, että sinun analogiasi venekerhojen vartionnin ja järjestyspartioiden samankaltaisuudesta paljastuivat lähinnä pelkäksi ymmärtämättömän naputteluksi.

Asioita voi halutessaan ymmärtää rajattomasti väärin ja haastaa riitaa siltä pohjalta. Jään kuitenkin vielä odottamaan viiltävää analyysiäsi siitä, mikä PoHa:n ja @proileri :n postauksissa ja lausunnoissa on juridisesti väärin ja lainvastaista, sanktioitua ja ylittää syytteennostamisen rajan. Erityisen suurella mielenkiinnolla odotan kritiikkiäsi PoHa:n tulkinnasta ja sen lainvastaisuudesta koskien katupartioita. Tämä olisi erityisen mielenkiintoista kuulla, koska siltä pohjalta voisit kannella lausunnosta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Lisäksi @Rantojen mies jättämä tarkentava kommentti oli mainio. Se on jo hyvänä tarkennuksena ja huomiona noteerattu, sitä sinun ei tarvitse toistaa.

Nyt jos jättäisin aiheen käsittelyn...

EDIT: Rantojen miehen mainiot kommentit. Sieltä tuli toinen perään.
 
Viranomaiset eivät anna "löysää kansalaisille" vaan "tulkitsevat lakia harkintansa mukaan".. ;)

Itsellä esim. on vieläkin luottamus poliisiin, että jos joutuisin vaikeuksiin, niin en olisi se jota syytettäisiin. Tietty jos toinen on laudoissa, saattaisin olla raudoissa... :D
 
Yritetään pysytellä otsikon aiheessa kaikin käytettävissä olevin voimin. :rolleyes:

Hämmästelen suuresti tätä maanpuolustusaiheisen foorumin suhtautumista tähän kysymykseen.

Jokainen valtio joka taipuu ja antaa vähänkin väkivaltamonopoliaan jollekkin huomioliiveihin pukeutuvalle vigilantti posselle sahaa pahasti omaa oksaansa.

Vieläpä tälläisena aikana jolloin Suomeen kohdistuu hybiridisodan uhka!

Sitten kehdataan vielä ihmetellä kun Krimillä toteltiin pieniä vihreitä miehiä?

No kaipa täällä sitten löytyy perustuslakiymmärtäjiä ja ihmisoikeusneuvostomyönteisiä kun Lappeenrannan poliisiaseman edustalle ilmesty kauniina juhannusaamuna 2019 parikymmentä huomioliiveihin ja reisitaskuhousuihin pukeutunutta miestä. Kaikilla on vyölaukut (saahan sellaiset olla) ja viidellä miehellä koulutetut koirat mukana (saa koiria ulkoiluttaa). Työvuoroon tullut henkilökunta, katsoo parhaimmaksi vyölaukun sisällön esittelyn jälkeen seurata kohteliasta huomioliivimiestä. Häke toki välillä ihmettelee kun kaikki partiot on ilmoittanut olevansa tauolla. Mutta vain rasisti epäilisi murteellisella suomella annettua selitystä... Mitä perkelettä ne maalaiskunnan tollot valittaa jostain metsästäjistä ja urheiluampujista. Eikä se häkelle kuulu, että lentokentällä on 100 miestä töissä. Niillähän on rakennuskypärät, haalarit ja asianmukaiset huomioliivit!
 
Viimeksi muokattu:
Hämmästelen suuresti tätä maanpuolustusaiheisen foorumin suhtautumista tähän kysymykseen

Elähän hättäile. Ei tässä ole tarkoitus mitenkään -suhtautua- tähän kysymykseen. Ehkä yritin tuoda esiin sitä, että ensisijaisesti ja lähtökohtaisesti maanpuolustus on käsitetty aiheena, jonka piirissä pohditaan valtionvihollisten poistamista liikenteestä. Toki kaikki mahdollinen linkittyy maan ja kansalaisten turvallisuuteen.

Marginaalikatupartioreisitaskupilottitakkihumppasu ei sentään perusteellisesti ole vikuuttanut oikeastaan yhtään mitään.

Suomalaisten keskinäinen eripura on lähinnä "vielä" hieman sellainen harhakuva, joka on luotu muutaman sadan äänekkään volahtelijan toimesta.
 
Elähän hättäile. Ei tässä ole tarkoitus mitenkään -suhtautua- tähän kysymykseen. Ehkä yritin tuoda esiin sitä, että ensisijaisesti ja lähtökohtaisesti maanpuolustus on käsitetty aiheena, jonka piirissä pohditaan valtionvihollisten poistamista liikenteestä. Toki kaikki mahdollinen linkittyy maan ja kansalaisten turvallisuuteen.

Marginaalikatupartioreisitaskupilottitakkihumppasu ei sentään perusteellisesti ole vikuuttanut oikeastaan yhtään mitään.

Suomalaisten keskinäinen eripura on lähinnä "vielä" hieman sellainen harhakuva, joka on luotu muutaman sadan äänekkään volahtelijan toimesta.

En kyllä yhtään epäilekkään mitään "suhtautumista".

Odinilaiset ja Vastarintaliikkeen jäsenet eivät ole mikään oikea uhka. Saattaa jopa olla, että poliisin ylijohdon perustuslakiunelmahöttölinjaus hörhelöiden vapaudesta ajoi taktisesti myös poliisin asiaa. Kyllä sitä lipilaari tai vasemmistolainenkin höllää kukkaron nyöriä kun de facto vaskitsi alkaa pyöriä pääkadulla. Kaikenlaista resurssia on irronnut varmaan ihan kivasti. Aktivistien seurailu maijassa musiikkia kuunnellen ja ylityökorvauksia nauttien tuskin on ollut rivikonstuollekkaan mikään ylitsepääsemätön paikka.

Käärmeen munien päälle tallominen on kuitenkin parempi ratkaisu, kuin niiden jahtaaminen viidakosta.

Tämäkin sonta olisi voitu lopettaa alkuunsa poliisilakiperusteisesti, sitä en epäile yhtään. Nyt meillä on sitten ihan omatekoinen ongelma ja vieläpä sellaisella alueella joka liippaa läheltä yhteiskunnan ydintoimintoja.

Piru kyllä tarkkailee ja se analysoi. Pienestäkin repaleesta pääsee vetämään koko paskan halki, jos vain tietää mitä tekee.
 
Odinilaiset ja Vastarintaliikkeen jäsenet eivät ole mikään oikea uhka.

Nykyisellään ne eivät ole uhka vaan pikemminkin oire, pienillä ongelmilla on pient oireet. Omatekoiset katupartiot ja järjestyskaartit syntyvät silloin kun ihmiset tuntevat turvallisuutensa uhatuksi ja eivät koe pystyvänsä parantamaan asiaintilaa viranomaistoimin. Siis huomatkaa, kyseessä on tunteen ja uskon asia jolla voi olla tai voi olla olematta todellisuuspohjaa.

Pahimmassa tapauksessa syntyy itseään ruokkiva kierre, ihmiset kokevat olonsa uhatuksi ja valtiovallan välinpitämättömäksi. Syntyy järjestyskaarteja ja valtiovallan pitää hallita sekä alkuperäisiä levottomuuksia ja syntyneitä kaarteja. Omavaltaisia kaarteja ei pidä sallia, mutta jos ne pääsevät syntymään niitä on vaikeaa tukahduttaa.

Pelastustoimen puolella meillä on VPK:t ja VAPEPA

Britanniassa on hyvä esimerkki täydennyspoliisi-mallista joka voisi toimia Suomessakin, siellä naapurin Reiska partioi 4 tuntia viikossa poliisina.
http://recruit.college.police.uk/Special/Pages/default.aspx

MAAK:n ja MPK:n näkyvyyttä pitäisi parantaa reippaasti.

Pohdin vain sitä, ettei organisaatio ole todellakaan lihoitettu pihvillä ja kermavanukkailla. Silti se on organisaatio, joka pystyy todennäköisesti tarpeeksi hyvin tiettyihin tehtäviin.

Itse vertaisin sitä Ötzin nurkkapitseriaan, siellä on helevatan hyvä kuuden euron pitsa ja kebab, joka ajaa asiansa. Mutta ennenkuin Ötzi pystyy toimimaan pitopalveluna 200 vieraan pohjalaishäissä (eli PV:n strategisena kumppanina), täytyy hänen palkata lisää porukkaa ja laittaa koneisto kuntoon. Se vaatii investointeja.
 
Se ei ole lakiehdotus vaan Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä
Joka saisi olla kohtuullisen selvä koska ette ole mukana tuota laatimassa eivätkä nämä henkilöt lukisi MP nettiä.

TS PV:llä takalauta siitä kenet osa-aikapalveluun päästetään.
Ja kuka lopulta päättää tuosta? Entä jos tuota käytetään hankalista tapauksista eroon pääsemiseen?

Asevelvollinen määrätään osallistumaan koulutukseen ja koulutuksen on oltava suoraan maakuntajoukkojen harjoituksia tai niihin liitettyä MPK:n sotilaallista koulutusta.
Ja ymmärrätte varmaan että tuo ei muuttaisi käytettävissä olevia resursseja tai rahoitusta? Jokainen osa-aikapalvelun koulutuspäivä olisi poissa MAAKK:n oman SA-joukon kouluttamisesta.

Mahdollinen toteutuva virka-apu on palvelusta siinä missä varusmiehilläkin. Eduskunnalla on valiokunnat ja palkattu henkilökunta jotka sorvaa tuosta lakiteknisesti pätevän tekstin.
Nämä eivät olisi käytettävissä virka-apuun sen enempää varusmiehinä kuin reserviläisinäkään vaan jäisivät limboon siihen välille. VA-joukkueeseen näitä ei ainakaan laitettaisi.

Miten homma parantuisi nykyisestä:

1) Maakuntajoukot ovat käyttökelpoinen konsepti, mutta ne kärsivät kroonisesta miehistöpulasta. Krooninen miehistöpula johtuu siitä että vaikka valtaosa Suomalaisista on halukas suorittamaan asevelvollisuutensa on vain rajattu määrä halukas sitoutumaan vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Siirtämällä varusmiehiä pallvelukseen maakuntajoukkoihin voidaan siellä olevien reseviläisten koulutusta hyödyntää paremmin. Lisäporukka kasvattaa myös MAAK:n suorituskykyä
Väärin. Kroonista miehistöpulaa ei ole ainakaan valtakunnan tasolla mikä näkyy tavoitevahvuutta suuremmassa määrässä komppanioita. Miksi oletat että nämä varusmiehet joilla on yksinhuoltaja, yrittäjä, omaishoitaja jne taustaa olisivat tavallista halukkaampia vapaaehtoiseen maanpuolustukseen?
MAAKK SA-vahvuus pysyisi saman ja keskimääräinen koulutuksen keskimääräinen taso laskisi. Puhumattakaan vaikutuksesta moraaliin ja tulevasta halukkuudesta hakeutua.
Vaikutus tulisi pakosta olemaan MAAKK suorituskykyä laskeva ja nostaisi ennestään kynnystä käyttää niitä.

2) Usko tai älä, mutta ihmisillä on ihan oikeasti moninaiset syyt tehdä erilaisia valintoja elämässään. Yksinhuoltaja, yrittäjä, omaishoitaja tai opiskelija voi olla vaikka kuinka motivoitunut maanpuolustaja ja siitä huolimatta haluaa järjeestää asepalveluksensa toisella tavalla.
No voi voi. Kysymys oli miten tämä palvelisi valmiutta, maanpuolustusta, harmaaseen vaiheeseen reagointia, jne.

3) Sikäli mikäli MAAK järjestää osallistujilleen järkevää toimintaa voi varusmiespalvelus MAAK:ssa olla se paras metodi värvätä jatkamaan sitoumusta vapaaehtoisesti. Jos palvelee hyvässä porukassa ja saa laadukasta koulutusta ja toimintaa on kynnys valmiussitoumuksen allekirjoittamiseen pieni.
Nuo olisivat enimmäkseen omassa porukassa jo ihan tasoerojen vuoksi ja samalla olisivat selvillä tulevan toiminnan vähäisyydestä sitoutuneina.

4) MAAK:ssa voidaan ohjata myös varusmiehiä yksikön tarpeiden mukaisesti. Jos MAAK tarvitsee lääkintä- tai viestimiestä voidaan varusveijari ohjata jatkokoulutukseen joka luonnollisesti pidentää pavelusaikaa
Ihan kuin noin ei voitaisi jo tehdä ja ehkä mielummin niille jotka ovat käytettävissä.

5) Varusmiespalvelu MAAK:ssa ei vie reserviltä mitään pois. Vaikka vapaaehtoinen palvelus ei kiinnostaisikaan on vuorokautensa täyteen palvellut mies edelleen koulutettu reserviläinen joka on sijoituskelpoinen ja velvollinen osallistumaan kertausharjoituksiin niin määrättäessä.
Paitsi saman määrän vuorokausia ja resursseja.

6) Vähemmän tarvetta petipaikoille kasarmilla
Ihan kuin sängyt meinaisivat loppua kesken.

7) Operatiivisiin joukkoihin koulutettavilla varusmiehillä on enemmän kantahenkilökunnan kouluttajia/nokka.
Luulen kyylä että leikkuri ei osuisi ensimmäisenä operatiivisiin joukkoihin.

Eli loppupelissä: Jos MAAK:lle ei löydy aikuisten oikeesti tehtäviä niin se pitää joko korjata tai lopettaa.
No tuo boldattu tavoite olisi kyllä paljon helpommin toteutettavissa ehdottamienne muutosten jälkeen.
 
Väärin. Kroonista miehistöpulaa ei ole ainakaan valtakunnan tasolla mikä näkyy tavoitevahvuutta suuremmassa määrässä komppanioita.

Juu porukkaa on niin että seinät repee


Mistä lähdettiin liikkeelle 2004:
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen, puhe Maanpuolustuskiltojen liitto ry:n turvallisuuspoliittisessa seminaarissa
...
"Esityksen mukaisesti joukkojen vahvuus olisi olemaan 50 000 - 100 000 henkeä, ja ne koostuisivat puhtaasti reserviläisistä"


Ei tullut takkia, mutta jos tulisi liivit? HS vuonna 2004:
eli 20 000:n


Kaleva Vuonna 2005:


Hämeen Sanomat Vuonna 2006:


Ei tullut liiviä mutta jos tulisi lakki? MTV vuonna 2008:


Yle vuonna 2009:



KP24 Vuonna 2016:
Maakuntakomppania kymmenvuotias - juhlii keskiviikkoiltana
Keski-Pohjanmaan maakuntakomppaniaan kuuluu noin 60 sitoumuksen tehnyttä reserviläistä.
maakuntakomppanian määrävahvuus lienee n. 120?


Tätä nykyä maakuntajoukkojen 5000 vahvuuteen luetaan myös koulutus- ja tukiyksiköt, eli ei siitä sitten lakkia tullutkaan, tuli kynäkotelo
 
Viimeksi muokattu:
MAAKK:t ovat kaikki täysivahvuisia: koulutussitoomuksen tehneiden lisäksi jokainen yksikkö on sijoitettu täyteen reserviläisiä samoin periaattein kuin mikä tahansa muukin SA-yksikkö. Lähtököhtaisesti aktiiviuran lopettavat sijoitetaan edelleen yksikköön iän yms. puitteissa, vaikkeivat he koulutussitoomusta enää solmisikaan. Annetun koulutuksen ja kertyneen kokemuksen ei anneta valua hukkaan.

Tämä välihuomiona, ettei kenellekään jää väärää kuvaa asioiden tilasta.

Se taas on toinen asia, että rekry pitäisi saada käyntiin ja toimimaan valtakunnallisesti. Paikalliset käytännöt vaihtelevat huomattavasti, mutta muutaman viime vuoden aikana on jalkautettu enenemissä määrin hyväksi havaittuja toimintamalleja laajemminkin. Mitä enemmän koulutussitoomuksen tehneitä yksikön vahvuudessa on, sen parempi.

Tuo luku n. 5000 taistelijaa on pelkät MAAKK:t, siihen ei vielä sisälly mitään muita paikallispataljoonien yksiköitä, muista sitoomuksen tehneistä joukoista puhumattakaan.
 
MAAKK:t ovat kaikki täysivahvuisia: koulutussitoomuksen tehneiden lisäksi jokainen yksikkö on sijoitettu täyteen reserviläisiä samoin periaattein kuin mikä tahansa muukin SA-yksikkö. Lähtököhtaisesti aktiiviuran lopettavat sijoitetaan edelleen yksikköön iän yms. puitteissa, vaikkeivat he koulutussitoomusta enää solmisikaan. Annetun koulutuksen ja kertyneen kokemuksen ei anneta valua hukkaan.

Tämä välihuomiona, ettei kenellekään jää väärää kuvaa asioiden tilasta.

Se taas on toinen asia, että rekry pitäisi saada käyntiin ja toimimaan valtakunnallisesti. Paikalliset käytännöt vaihtelevat huomattavasti, mutta muutaman viime vuoden aikana on jalkautettu enenemissä määrin hyväksi havaittuja toimintamalleja laajemminkin. Mitä enemmän koulutussitoomuksen tehneitä yksikön vahvuudessa on, sen parempi.

Tuo luku n. 5000 taistelijaa on pelkät MAAKK:t, siihen ei vielä sisälly mitään muita paikallispataljoonien yksiköitä, muista sitoomuksen tehneistä joukoista puhumattakaan.

Vapaaehtoisten Maakuntakomppaniat liitettiin osaksi paikallispataljoonia. Paikallisjoukkoihin kohdennetaan noin viidesosa maavoimien sodan ajan joukkovahvuudesta. Vuoden 2015 alusta järjestellyissä joukoissa hyödynnetään paljon vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen joukkoja ja vapaaehtoisuutta. Paikallisjoukot antavat yksittäiselle reserviläiselle mahdollisuuden jatkaa palvelustaan alueellisten tai operatiivisten joukkojen jälkeen. Idea on, että pääosa paikallisjoukoista koostuisi 30-50-vuotiaista reserviläisistä, jotka tuntevat toiminta-alueen hyvin.

Paikallisjoukkojen toiminta ei kuitenkaan ollenkaan perustu vapaaehtoisuuteen, vaan vapaaehtoisuus on osa sitä toimintaa.

Jokaiselle reserviläiselle on tarjolla mahdollisuus toimia maanpuolustuksen hyväksi. Siitä ei ole ollut pitkään aikaan kiinni.
 
Mutta niin paljon helpompaa on jäädä kotiin. Harjoitellessa tulee hiki. Mutta omalla alueellani sadat harjoittelevat joka viikko.

Entä MPK:n vapaaehtoisuus? Suunnitellessa pitää tehdä paperitöitä ja istua palavereissa ja olla yhteydessä piiripäällikköön. Toteuttaessa pitää tehdä tukipyyntöjä, turvallisuussuunnitelmia, olla yhteydessä piiripäällikköön, aluetoimistoon ja istua PV:n valvojan briefingissä. Valvoessa pitää tapella reserviläisten kanssa milloin varusteista milloin siitä, että he tekevät jotain niin lennokasta, että rykmentistä tulee häätö for ever. Jotta jokin 450 - 500 hengen kurssiviikonloppu onnistuu, pieni joukko suunnittelee, toteuttaa, valvoo, perustaa, purkaa, auttaa vääpeleitä, antaa kuljetuksia, paikkaa, kotiuttaa, hoitaa kriisit jne.

Ilman tätä kivenkovaa porukkaa siellä olisi tullut jo monta kertaa vainajia ja olisi päästy Iltalehteen.

Kotona ovat sunnuntaina, jos eivät joudu maanantaiaamuna vielä tulemaan keskusvarastolle jotain palauttamaan. Ajoneuvoja haetaan ehkä perjantaiaamuna jo.

Tällä lailla jotkut elävät 10-12 viikonloppua vuodessa. Vaimo viilaa kynsiään, kala- ja golfreissut voi välillä unohtaa...

Totta kai pääsisimme helpommalla istumalla sohvalla rynnäri kaapissa ja harjoittelemalla kerran vuodessa for nothing! Mutta ei meistä olisi hyötyä. Jos Ruotsi joutuu koetteelle, se murskautuu. Se systeemi ei vain toimi. Siksi asevelvollisuutta palautellaan. Sekään ei tule toimimaan. Ruotsissa armeija on poljettu kansan sydämistä, ei siellä mentäisi tuollaisessa paraaatissa kuin meillä 4.6. mennään, ei mennä soittokunnan kanssa Ruotsin liput liehuen. Ei. Heillä on nuorison kanssa vakavampia ongelmia, katsokaa vaikka Mika Niikon blogi tämän päivän Uudesta Suomesta.

Totta kai jokaiselle on tarve myös rauhan aikana. Mutta se vaatii aikaa ja uhrauksia, panostusta.

Pyydän kaikkia asettumaan hetkeksi mielikuvaan. Miettikää työpaikkaanne. Menkää pukuhuoneeseen tai kuvitelkaa naulakko ovella, aula tai joku realistinen tila. Työkaverinne lähtevät perjantaina kuka kaljalle, kuka mökille. Siinä on pomo paikalla. Siinä ovat ne vihreitä ja demareita äänestävät lyylit, joilta toivoit saavasi pikkujouluissa. Nyt vedät mielikuvassasi pokkana nollavitoset päälle ja maiharit jalkaan. Koska sinä lähdet viikonloppusoturiksi.

Jos hyvä veli tähän kykenet, olet tervetullut.

Tyhmyys annetaan aina anteeksi. Mutta jotain outoa siinä on, että niin moni rupeaa roopeluhtalaksi ja keksii, että hän onkin sellainen napoleon, että pistää PV:n ja reservin uusiksi netissä. Siinä se sitten onkin.
 
Mutta niin paljon helpompaa on jäädä kotiin. Harjoitellessa tulee hiki. Mutta omalla alueellani sadat harjoittelevat joka viikko.

Entä MPK:n vapaaehtoisuus? Suunnitellessa pitää tehdä paperitöitä ja istua palavereissa ja olla yhteydessä piiripäällikköön. Toteuttaessa pitää tehdä tukipyyntöjä, turvallisuussuunnitelmia, olla yhteydessä piiripäällikköön, aluetoimistoon ja istua PV:n valvojan briefingissä. Valvoessa pitää tapella reserviläisten kanssa milloin varusteista milloin siitä, että he tekevät jotain niin lennokasta, että rykmentistä tulee häätö for ever. Jotta jokin 450 - 500 hengen kurssiviikonloppu onnistuu, pieni joukko suunnittelee, toteuttaa, valvoo, perustaa, purkaa, auttaa vääpeleitä, antaa kuljetuksia, paikkaa, kotiuttaa, hoitaa kriisit jne.

Nyt tuli Vongalta timanttia. Moni dissaa MPKta pitäen sitä jonkinlaisena pilipali- porukkana, mutta tuossa se totuus tuli. Siellä tehdään valtavasti töitä yhden kurssin eteen.

Kun itse kävin kolme viikonloppua ammunnanjohtaja-kurssia, nieleskelin ja katselin silmät pyöreänä sitä paperityön, puhelinsoittojen, palaverien ja järjestelyn ja fiksailun määrää mitä yhteen ammuttamiseen tarvitaan. Meinasi usko loppua ja tajunta karata. Ne jotka sitten tulevat ampumaan eivät tajua alkuunkaan sitä, millainen duuni kaiken järjestämisessä on ollut, jo kuukausia ennen tapahtumaa, ja millainen duuni vielä viimeisen laukauksen jälkeenkin on. Ei se todellakaan mene niin että lähetetään kutsut, tullaan paikalle, ammutetaan ja lähdetään kotiin.

Minäkin teen kuitenkin vielä niitä helpompia hommia, eli johdan ammuntoja, logistiikka niissä on varmasti aika lailla kevyempää kuin jossain komppanian viikonloppuharjoituksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Vasta kun aloin itse tekemään, tajusin miten arvokasta porukkaa tätä hommaa tekee. Vapaaehtoisena, rakkaudesta lajiin. :salut:


Pyydän kaikkia asettumaan hetkeksi mielikuvaan. Miettikää työpaikkaanne. Menkää pukuhuoneeseen tai kuvitelkaa naulakko ovella, aula tai joku realistinen tila. Työkaverinne lähtevät perjantaina kuka kaljalle, kuka mökille. Siinä on pomo paikalla. Siinä ovat ne vihreitä ja demareita äänestävät lyylit, joilta toivoit saavasi pikkujouluissa. Nyt vedät mielikuvassasi pokkana nollavitoset päälle ja maiharit jalkaan. Koska sinä lähdet viikonloppusoturiksi.

Kyllä ne töissä tietää mitä minä harrastan, itse asiassa pari kertaa olen juuri noin tehnytkin, vetänyt pukkarissa nollavitoset niskaan ja baretin päähän, ja lähtenyt suoraan harjoitukseen. Työkaverit pitävät hieman hulluna, mutta myös kunnioittavat sitä. Katsovat sen sellaiseksi hyväksi hulluudeksi.
 
Totta kai pääsisimme helpommalla istumalla sohvalla rynnäri kaapissa ja harjoittelemalla kerran vuodessa for nothing!

Kiteytit hienosti vapaaehtoisuuden mahdollisuudet ja rajat yhteen postiin. Vapaaehtoisia elämäntapaintiaaneja on, mutta ei määräänsä enempää. Jos paikallispataljoonien koulutus siirtyy MPK:lle, tarvitaan lisää kouluttajia, mutta mistä tulijat?

Mutta omalla alueellani sadat harjoittelevat joka viikko.

Vuonna 2015 MPK antoi 49 000 osallistujalle 88 200 vuorokautta koulutusta, keskimäärin 1.8 vrk/kävijä
Vuonna 2016: 50 914 osallistujaa 89 715 vuorokautta, keskmäärin 1.7/kävijä

Eli pieni joukko harjoittelee säännöllisesti (maakuntajoukot), osa käy yhden viikonlopun/vuosi, ja valtaosaosa yhden päivän. Mistä tulijat paikallistataljoonaan? Mistä tulijat VEH:n? Rohkenen epäillä että käskettyjä kertauksia ei noihin käytetä.

Valtiovarainministeriö julkaisee tässä kuussa budjettiesityksen vuodelle 2018, jos sieltä löytyy tuo MPK:n lausunnossa mainittu +1 M€ vapaaehtoisen maanpuolustuksen valtionosuuteen niin on edes jonkinlainen mahdollisuus että paikallispataljoonista tulee jotain. Mikäli ei löydy niin luvassa on sammutinrasteja ainakin vuoteen 2020 asti.
 
Mistä tulijat paikallistataljoonaan?.

En nyt jaksa tätä enempää selittää. Ei tästä ole hyötyä, koska kieltäydyt ymmärtämästä. Sijoitusasioita ei ehkä ole hyväkään liikaa aukoa. Jos niitä yrität kalastaa tällä showlla, ei tipu.

Sinulle on nyt aika monta kertaa kerrottu täysin julkinen asia: paikallisjoukot eivät koostu vapaaehtoisista, vaan ne ovat sijoitettuja joukkoja. Maakit on liitetty organisatorisesti paikallispataljooniin mukaan vuoden 2015 alusta. Pataljoonan toimissa käytetään reserviläisten paikallistuntemusta ja osaamista hyväksi.

Wanaja 2014 oli ensimmäinen koeharjoitus, jossa tätä mallia testattiin. Mukana oli muutenkin monia eri tahoja. Normaalin "sotaväen" lisäksi poliisi, pelastuslaitos, aluehallintoviranomaiset, ely ja myös kunnat ja harjoittelemassa oli Kanta-Hämeen paikallisjoukko.
 
Sinulle on nyt aika monta kertaa kerrottu täysin julkinen asia: paikallisjoukot eivät koostu vapaaehtoisista, vaan ne ovat sijoitettuja joukkoja. Maakit on liitetty organisatorisesti paikallispataljooniin mukaan vuoden 2015 alusta. Pataljoonan toimissa käytetään reserviläisten paikallistuntemusta ja osaamista hyväksi.

Tämä ei ole uutta eikä ihmeellistä. paikallisjoukkoja on ollut iät ja ajat ja ne ovat aina koostuneet alueensa sijoitetuista reserviläisistä ja niiden suorituskyky on ollut suoraan verrannollinen kertausharjoitusten määrään. Eli mikä paikallisjoukkojen konseptissa on uutta?

Jotta tästä saataisiin jotain irti niin käskettyjä harjoituksia pitäisi olla enemmän. Sen voi mitata ihan julkilähteistä saatavilla numeroilla, jos katsoo.
 
Back
Top