Maamiinojen korvaaminen uusilla aseilla

Onkohan tuossa jonkinlaista modulaarista rakennetta, että peruspalikasta voidaan rakentaa isompi levy. Ja myös mietityttää miten suora pellettipinta käyttäytyy kun aiemmin nämä on olleet viuhkoja. No - kaikenlaista. Kehitteillähän julkaistiin joskus myös olevan viuhkapanos joka on pieni varusteliiveihin mahtuva jokaisen taistelijan varuste. Näitä viuhkoja oli jo pienempiä mutta voisiko tämä olla uusi sellainen. Antaako siis tuo yhtälö eri kokoluokkia räjähteelle.

No näin ymmärsin, että tuo yhtälö on skaalautuva. Koko dokkarin havainnekuvissa on piirretty usean eri kokoluokan viuhkoja.

Modulaarisuus ei kai toisi muuta etua kuin tiheämmän viuhkan, koska kaksi samanlaista paukkua vierekkäin ampuvat käytännössä identtisen viuhkan. Yhtälössä oleellista oli pelletin halkaisija ja sen etäisyys takaseinästä. Eli paukun kasvattamiseen (kantama ja viuhkan koko) tarvitaan paksumpaa pellettiä ja enemmän räjähdysainetta?
 
Enpähän tiedä. Luulisin, että pitäisi olla kohtuullisen haurasta sekä tasalaatuista, jottei energiaa kulu liikaa pelletin rikkomiseen sirpaleiksi. Kuten sanoit niin esisirpaloitu. Mietin vaan, että pyöreän tangon esisirpalointi on varmaan jokseenkin hankalampaa, kuin levyn. Sirpaleviuhkan muoto varmaan tulee räjähdysrintaman suunnasta eikä viuhkan fyysisesta ulkomuodosta.

Tuommoinen rivistöihin ja erillisiin lokeroihin perustuva jaottelu mahdollistaa osiltaan myös erilaisen vaikutuksen hakemisen. Keskimmäisessä voi olla isompia sirpaleita ja jotain lisäainetta, jotta saadaan enemmän läpäisyä kevyisiin ajoneuvoihin ja polttovaikutus, reunoilla sitten pienempää jalkaväkeä vastaan. Kerta VP10 läpäisee 2mm terästä 50 metristä niin mitä tällä voidaankaan saada aikaan? Kevyellä viuhkalla ällistä läpi?? Saa nähdä mitä tästä tulee.

Pellettiä ei kuvattu juuri mitenkään, joten se lienee hyvin simppeli. Voihan tuollaisen pelletin tehdä tuubin sisään vaikka kuulista liimaamalla. Kun liima on kuiva, nostaa tuubin pois niin kädessä on kuulatanko, jonka saa pirstaloitua vaikka kopauttamalla sen pöydän kulmaan.
 
Pellettiä ei kuvattu juuri mitenkään, joten se lienee hyvin simppeli. Voihan tuollaisen pelletin tehdä tuubin sisään vaikka kuulista liimaamalla. Kun liima on kuiva, nostaa tuubin pois niin kädessä on kuulatanko, jonka saa pirstaloitua vaikka kopauttamalla sen pöydän kulmaan.

Mahdollista sekin, että se on vaan kuulamatriisi ja siinä jokin liima tai vastaava, joka pitää sen kasassa.
 
Yksi tekninen ratkaisu, mitä ei suuremmin ole nähty on MEFP eli multiple explosive formed penetrator eli käytännössä viuhkan ja kylkkärin risteytys.
 
Viimeksi muokattu:
Patenttituotteen etupinta on suora ja koostuu pystysuuntaisista lieriöistä, joissa patentin mukaan on pellettejä. Pelletit ovat yhtenäisessä puikossa lieriön sisällä, mutta räjähdys fragmentoi pelletit erikseen.
Eli tuon viimeisimmän pdf:n mukaan voi olla myös kaareva siis täysin vastaavan näköinen kun jo markkinoilla olevat.
 
Onpahan jännä nähdä millainen tuosta sitten oikeasti seuraa. Hyvä patentti on kai sellainen mistä ei saa selvää, mutta sillä pystyy menemään silti oikeuteen tekijänoikeusrikkomuksesta.
Vähän huonosti nyt olen kerennyt tässä kommentoidessa noihin dokkareihin tutustumaan mutta olisiko niin, että suorapintaiset piirrokset on periaatepiirroksia millä tuo idea patentoidaan eikä sitä sidota liiemmin pinnan kaarevuuteen tmv. Ja että kyse on juurikin jo tehtyjen panosten vasta nyt valmiiksi saatetuista ja läpi menneistä patenttihakemuksista. Niitähän ei voi kukaan muu patentoida jos nuo ovat olleet jo käsittelyjonossa.
 
Eli tuon viimeisimmän pdf:n mukaan voi olla myös kaareva siis täysin vastaavan näköinen kun jo markkinoilla olevat.

Se kaareva pdf:ssä oleva panos näyttää siltä mikä löytyy Forcitin sivuiltakin eli vanha tuote. Sen kuvat olivat dokkarissa vain referenssinä jalustalle ja tähtäinlaitteille. Näin selitettiin siinä tekstiosassa. Eivät kai jaksaneet piirtää uusia kuvia uudesta panoksesta jalustalla. Itsekin menin hieman sekaisin tuossa kohtaa, niin piti päntätä kuin piru raamattua.

Hieman vaikeaselkoista luettavaa koko dokumentti. Lakimiehet :)
 
Enemmän minua kiinnostaa se millä herätteellä ja laukaisukoneistolla tuo toimii kuin itse panos. Jos tarkoitus on korvata sakaramiinoja ja vapauttaa miehistöä valvomasta piuhan perästä joiltain alueilta, on käytettävä automaattista sensoria ja laukaisinta tai vaihtoehtoisesti kameraa + etäyhteyttä.

Luulisi että kun riistakameratkin toimivat nykyään IR-sensoreilla niin tuo tekniikka olisi ihan järkevän hintaista jatkokehiteltynä sotilaskäyttöön. Ongelmana on se miten sensori tunnistaa eri maalit kuten metsäneläimen, ajoneuvon ja miehen toisistaan. Myös tunnistimen herkkyys voi tuottaa ongelmia joten luulen että laukaisimissa on etäohjaus ja IR-kamera.
 
Vähän huonosti nyt olen kerennyt tässä kommentoidessa noihin dokkareihin tutustumaan mutta olisiko niin, että suorapintaiset piirrokset on periaatepiirroksia millä tuo idea patentoidaan eikä sitä sidota liiemmin pinnan kaarevuuteen tmv. Ja että kyse on juurikin jo tehtyjen panosten vasta nyt valmiiksi saatetuista ja läpi menneistä patenttihakemuksista. Niitähän ei voi kukaan muu patentoida jos nuo ovat olleet jo käsittelyjonossa.

Mun mielestä se mitä tuossa patentoidaan on nimenomaan se kaava, jolla syntyvän viuhkan hajonta pidetään hallinnassa/vakiona. Siihen liittyy pystysuuntaiset pellettilieriöt ja niiden halkaisijan suhde viuhkapanoksen paksuuteen ja se pitkälti määrittelee optimaalisen rakenteen/mittasuhteet panokselle.

Kaarevaa viuhkapanosta on tehty vuosikymmenet, joten mitään patentteja siihen itsessään tuskin voi hakea. Oli se sitten kaareva tai suora. Tämä Forcitin (ansiokas) viritys on niinkuin "next gen" ja yrittävät tietenkin lukita halvat kopiot pois markkinoilta :)
 
Enemmän minua kiinnostaa se millä herätteellä ja laukaisukoneistolla tuo toimii kuin itse panos. Jos tarkoitus on korvata sakaramiinoja ja vapauttaa miehistöä valvomasta piuhan perästä joiltain alueilta, on käytettävä automaattista sensoria ja laukaisinta tai vaihtoehtoisesti kameraa + etäyhteyttä.

Luulisi että kun riistakameratkin toimivat nykyään IR-sensoreilla niin tuo tekniikka olisi ihan järkevän hintaista jatkokehiteltynä sotilaskäyttöön. Ongelmana on se miten sensori tunnistaa eri maalit kuten metsäneläimen, ajoneuvon ja miehen toisistaan. Myös tunnistimen herkkyys voi tuottaa ongelmia joten luulen että laukaisimissa on etäohjaus ja IR-kamera.

Forcit kehittää panoksia. Etälaukaukaisu- ja tähystysmenetelmät ovat jonkun muun firman heiniä uskoisin. Sehän ei ole kuin sytytinkysymys millä se paukku lähtee, onko sitten vetosytkä, radioaalloilla toimiva tai tekstiviestillä aktivoituva.

Tämä Forcitin uutuus voi liittyä tai ei liity mitenkään langan otsikon aiheeseen. Joka tapauksessa on musta hienoa, että kotimaasta löytyy osaamista ja tuotantokykyä tämän tyyppisille tuotteille.
 
Forcit kehittää panoksia. Etälaukaukaisu- ja tähystysmenetelmät ovat jonkun muun firman heiniä uskoisin. Sehän ei ole kuin sytytinkysymys millä se paukku lähtee, onko sitten vetosytkä, radioaalloilla toimiva tai tekstiviestillä aktivoituva.

Tämä Forcitin uutuus voi liittyä tai ei liity mitenkään langan otsikon aiheeseen. Joka tapauksessa on musta hienoa, että kotimaasta löytyy osaamista ja tuotantokykyä tämän tyyppisille tuotteille.
On se viuhka hyvä ase mutta tässä stoorissa pohditaan maamiinojen korvaamista ja sitähän ei yksin viuhkaPANOS tee.
Todellinen pointti on kuitenkin sakara-ja putkimiinojen korvaaminen ja siten että yhä vähentyneet joukot saavat niistä tehoja irti.

Teknologian korvaamiseksi siellä tienvarressa pitää olla muuten niitä ukkoja ja mieluiten väheksyttyjä sissejä, joiden kouluttaminen on nykyään syntiä monen mielestä. Sanokaa minun sanoneen, vielä palataan vanhaan eli Erkkeihin tai pienempiin yksiköihin jotka väijyttävät ja liikkuvat vihollisen kärjen takana kuluttamassa...
 
On se viuhka hyvä ase mutta tässä stoorissa pohditaan maamiinojen korvaamista ja sitähän ei yksin viuhkaPANOS tee.
Todellinen pointti on kuitenkin sakara-ja putkimiinojen korvaaminen ja siten että yhä vähentyneet joukot saavat niistä tehoja irti.

Teknologian korvaamiseksi siellä tienvarressa pitää olla muuten niitä ukkoja ja mieluiten väheksyttyjä sissejä, joiden kouluttaminen on nykyään syntiä monen mielestä. Sanokaa minun sanoneen, vielä palataan vanhaan eli Erkkeihin tai pienempiin yksiköihin jotka väijyttävät ja liikkuvat vihollisen kärjen takana kuluttamassa...

Eihän tässä nyt yhden viuhkapanoksen varaan kukaan ole maanpuolustusta rakentamassa.

Mä luulen, että tässä nyt vaan heräsi mielenkiinto ja spekuloiva pohdinta Forcitin tuoreen patenttihakemuksen pohjalta asiassa joka toki liippaa otsikkoa. Lisää uutisia odotellessa.

Tuo mainitsemasi vihollisen kärjen ympärillä nyhjääminen, väijyttäminen ja kuluttaminen kuulostaa hieman alueellisten joukkojen uudelta taistelutavalta.
 
Joka tapauksessa on musta hienoa, että kotimaasta löytyy osaamista ja tuotantokykyä tämän tyyppisille tuotteille.
No onhan se jotakin, että voidaan omasta takaa suunnitella ja saada tuotanto jolla perustaa älykkäitä miina- tai räjähdekenttiä. Tai yksittäisiä räjähteitä. Jalkaväen suhteen ei paljon pirullisempaa vastarintaa voi kuvitella kuin tuollaisten seasta etsiä sitten suojaa tai edetä. Toivottavasta laukaisinmekanismien kirjo on yhtä pirullinen kuin tuo kuulasade.
:solthum:

Se jalkaväkimiinoja korvaa hanke sisältää huhujen mukaan etäaktivoitavia hyppymiinan tapaan käyttäytyviä panoksia jotka räjähtäessään kylvävät sirpaleita/kuulia ylhäältä alas päin tai alaviistoon. Siis huhun mukaan.
 
Enemmän minua kiinnostaa se millä herätteellä ja laukaisukoneistolla tuo toimii kuin itse panos. Jos tarkoitus on korvata sakaramiinoja ja vapauttaa miehistöä valvomasta piuhan perästä joiltain alueilta, on käytettävä automaattista sensoria ja laukaisinta tai vaihtoehtoisesti kameraa + etäyhteyttä.

Luulisi että kun riistakameratkin toimivat nykyään IR-sensoreilla niin tuo tekniikka olisi ihan järkevän hintaista jatkokehiteltynä sotilaskäyttöön. Ongelmana on se miten sensori tunnistaa eri maalit kuten metsäneläimen, ajoneuvon ja miehen toisistaan. Myös tunnistimen herkkyys voi tuottaa ongelmia joten luulen että laukaisimissa on etäohjaus ja IR-kamera.
Se henkilö tarvitaan sinne narun päähän koska sopimuksilla on kielletty "victim operated anti-personel mines" Eli vaikka olisi kuinka "älyä" sensorissa mikään ei saa räjähtää automaattisesti henkilön toimesta, ei rajoita mm. Telamiinoja koska niiden sytytin järjestelmä toimii vain ajoneuvoja vastaan.

Sitä paitsi niin putkimiinan kun sakaramiinan suorituskyky on täysimittaisesti pystytty korvaamaan jo Putkimiinan viuhkapanoksilla (VRP2010) ja sakaramiinan Raivaamisen estopanoksilla (REP12).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
S äe henkilö tarvitaan sinne narun päähän koska sopimuksilla on kielletty "victim operated anti-personel mines" Eli vaikka olisi kuinka "älyä" sensorissa mikään ei saa räjähtää automaattisesti henkilön toimesta, ei rajoita mm. Telamiinoja koska niiden sytytin järjestelmä toimii vain ajoneuvoja vastaan.

Sitä paitsi niin putkimiinan kun sakaramiinan suorituskyky on täysimittaisesti pystytty korvaamaan jo Putkimiinan viuhkapanoksilla (VRP2010) ja sakaramiinan Raivaamisen estopanoksilla (REP12).

Homman nimi on se, että miinat tai miinakenttä on etänä aktivoitavissa tai deaktivoitavissa. Näin se aktivointi voi tapahtua jollakin tapaa tehdyn havainnon mukaan ja jopa omien ensin läpäistessä räjähdekentän.
 
Homman nimi on se, että miinat tai miinakenttä on etänä aktivoitavissa tai deaktivoitavissa. Näin se aktivointi voi tapahtua jollakin tapaa tehdyn havainnon mukaan ja jopa omien ensin läpäistessä räjähdekentän.
Täh? Mitä sä höpiset? Ei se kenttä saa olla milläänlailla sellainen että sen voi joku henkilö laukaista omalla herättelemään tai on sopimuksen vastainen. Lukekaa se soppari ennen kun kommentoitte. Henkilön pitää siis laukaista panos kun näkee vihollinen - vihollisen itsensä omalls toiminnallaan laukaisemat miinat ja ansat on yksiselitteisesti kielletty.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
S äe henkilö tarvitaan sinne narun päähän koska sopimuksilla on kielletty "victim operated anti-personel mines" Eli vaikka olisi kuinka "älyä" sensorissa mikään ei saa räjähtää automaattisesti henkilön toimesta, ei rajoita mm. Telamiinoja koska niiden sytytin järjestelmä toimii vain ajoneuvoja vastaan.

Sopimus muuten sallii sen, että operaattori aktivoi miinan vihollisen tullessa sen vaikutusalueelle. Silloin se saa laueta vihollisen aiheuttamasta herätteestä. Tai korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta tuota tietääkseni voidaan kutsua käsittelynestolaitteeksi.
 
Sopimus muuten sallii sen, että operaattori aktivoi miinan vihollisen tullessa sen vaikutusalueelle. Silloin se saa laueta vihollisen aiheuttamasta herätteestä. Tai korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta tuota tietääkseni voidaan kutsua käsittelynestolaitteeksi.
SA-int tulkinta ei ole tuo.

Käsittelyn estolaitteet on erikseen sallittu panssarimiinojen osalta sopimuksessa.
 
Back
Top