Maamiinojen korvaaminen uusilla aseilla

Sain etuoikeuden kouluttautua mm. laivaston tukeutumisjoukkueen johtajaksi. Tätä en kylläkään reserviläisenä tee. Kuitenkin, silloin back in the day, meille koulutettiin, että saaren ranta miinoitetaan. Tämä tietenkin siltä varalta jos vihollisen uimari/kanoottisankari/sammakkomies nousee maihin. Rantaan asetettiin putkimiinoja ansaksi. Niitä, joiden myöhemmin opin räjähtävän epäoptimaalisesti. Tunnustettakoon, että olen osin hedonistisen elämän pehmittämä ressu kun taas vastapeluri on erikoisjoukkojen ammattisotilas. Siis kovan harjoittelun pätevöittämä ammattimainen kurkunleikkaaja joka saapuu yön pimeydessä vedenpinnan alta. Silloin laskeskelin, että asetelma vaikutti mielestäni pikkuisen epäreilulta. Koska näitä tyyppejä on hyvin vaikea löytää ja spotata. Sellainen merihätään joutunut veneilijä tai maissa marjastaja tai muu hätään päätynyt henkilö on toisinaan vaikea löytää, kuten tiedetään. Tällainen henkilö haluaa elää ja toivoo, että hänet löydetään. Hän viittoilee, pukeutuu kirkkaasti ja häntä etsitään helikopterilla ilmasta maailmanluokan lämpökameroilla. Etsijät tekevät pelastamista työkseen ja ovat siinä taitatavia. Mietin, että erikoisjoukkojen sukeltajaa ei löydä mitenkään ellei sattuma käy tai vasta sitten kun paukkuu tai joku kuolee. Toisaalta ajattelin, että luotia sekin tottelee ja jos en minä, niin kuka sitten? Tilannetta tasaa, että mulla on monta miestä, hyökkääjällä on vähän ja saammehan tiedon kun miina räjähtää jolloin luultavasti ainakin yksi on pelistä pois. Koska palkinto on tosi lihava (esim. ohjusvene tai miinalaiva) sitä yritetään varmasti monin eri tavoin. Tietysti, voimmehan me nytkin laittaa liiketunnistimia ja muita laitteita hälyttämään. Olisin halunnut tappaa näitä hyökkääjiä ihan heti samantien ja maksimaalisella tehokkuudella. En verenhimosta vaan siksi, että kunnioitan vastustajan taitoja ja tunnen omani...

Miinakenttä on yksi asia. Seuraava ei ole pahalla, rakkaat ystävät. Olen vain niin turhautunut yksisilmäisyyteen ja siihen kuinka "suurilla linjoilla" selitetään jotakin, mikä ei ainakaan mulle, selitä todellakaan mitään. Se selittää zero, nil, nothing. Täällä on ressujen perustelut kuin armeijakuntien komentajan suuret strategiset linjat. Entä ruohonjuuri? Entäs minä? Entäs mun miehet? Mua ei liikkuva taistelutapa tai miinakenttä (vain tässä kontekstissa) kiinnosta tipan tippaa. Se ei ole mulle mikään perustelu. Ei mikään. Mua kiinnostaa oma tehtävä. Ja ne tehtävät, joihin olen koulutettu, joihin voin päätyä ja joista jotakin edes tajuan. Liikkuvasta taistelutavasta en tajua yhtään mitään. Noin yleisesti tuo kiinnostaa, ihan kuten kaikki aiheeseen liittyvä. Voisin kuvitella, että tuollaisia "pistemäisiä" kohteita olisi Suomessa muitakin. Tai ehkä ei ole, niissä sitten on ei-tappava hälytyslaite.

Kyllähän se huollon taistelijan toimintaa helpotti kun lopposodissa vastapuolen kaverit käveli useasti meijän paukkuputkivarotinharjoitusmiinoihin..
 
Enemmänkin juostaisiin omiin miinoihin.

Käsittääkseni oma tuli ei ole kovin harvinainen syy tappioille?

Mitäs jos luopuisimme (Venäjään nähden) yksipuolisesti myös rynnäkkökivääreistä, tykeistä ja ilmavoimista? Meinaan, että jos tuo on pätevä argumentti...
 
Käsittääkseni oma tuli ei ole kovin harvinainen syy tappioille?

Mitäs jos luopuisimme (Venäjään nähden) yksipuolisesti myös rynnäkkökivääreistä, tykeistä ja ilmavoimista? Meinaan, että jos tuo on pätevä argumentti...

Kyllähän joku Kassi-Alma mielellään lähtisi ajamaan tuota.
 
Kohteensuojaustakin helpottaisi huomattavasti jos voitaisiin vain estää tiettyjen alueiden käyttö.
Itse olen miettinyt että voitaisiin laskea tarpeeksi hyvä tekoäly panoksen laukaisijaksi. Esimerkiksi askelten taajuuden perusteella nelijalkaiset eläimet pois + painon perusteella liian kevyet kohteet pois + tietyn magneettiherätyksen kautta ei reagoi vaikka marjamummoon. Tietokone laukaisee panoksen vasta kun kaikki kolme herätettä antavat vihreää valoa mutta ilmoittaa muuten painavien kaksijalkaisten liikkeestä ja käyttäjä voi myös manuaalisesti laukaista panoksia.
Voisi olla myös moodi jossa tietokone kysyy ennen laukaisemista paitsi jos menettää yhteyden käyttäjään tai tämän kuolleenmiehenkytkin laukeaa.
Lisäksi raivauksenesto panoksille ja itsetuhomekanismi tietokoneelle.

Ymmärtääksen uudessa (liikkuvassa) taistelutavassa miinäkenttien merkitys ei ole niin iso kuin vanhassa taistelutavassa jossa istuuttiin paikalla ja odotettiin vihollisen tulevan.
Toisaalta voisi olla itsetuholla varustettuja miinoja irtautumisen suojaamiseksi.

Ehdotus on maamiinojen korvaamisesta uudella tyylillä. Minä en ainakaan erota lelukaupan muutaman kympin kopteria milspec -vehkeistä.

Army partners with Marine Corps on 3-D printed drones
By David McNally, ARL Public AffairsDecember 18, 2017 https://www.army.mil/article/198313/army_partners_with_marine_corps_on_3_d_printed_drones

Pimeänäöllä tai lämppärillä varustetut eivät ole erityisen halpoja. Lisäksi riskinä on lennokki -> lennokinkäyttäjä -> panoksenkäyttäjä -> panos, yhteydet. Jos yksi noista katkeaa tai hillotetaan niin homma ei toimi.
 
Ymmärtääksen uudessa (liikkuvassa) taistelutavassa miinäkenttien merkitys ei ole niin iso kuin vanhassa taistelutavassa jossa istuuttiin paikalla ja odotettiin vihollisen tulevan.
Enemmänkin juostaisiin omiin miinoihin.
Ainot mihin joskus kaipaisin miinaa on se latu joka on syntynyt suomalaisen sissin paetessa iskun jälkeen.
Itse kyllä keksin suoralta kädeltä useammankin käyttökohteen nimenomaan sakaramiinoille tai erilaisille hyppymiinoille. Ensimmäisenä mieleen tulee väijytyksestä irtaantumisen suojaaminen: jos tien laitaan olisi viritelty niitä riittävästi, ei sieltä kukaan tulisi irtaantuvan joukon perään - mitään muuta en tähän hommaan oikein keksi, kun viuhkapanostakaan ei enää irtaantuessa ehdi laukaista, vaan se pitää tehdä vielä asemissa laukaisimen vieressä ollessaan. Myös asevarikkojen, rannikkotykistölinnakkeiden ja ilmavoimien maantietukikohtien suojaamisessa ne olisivat omiaan, koska niitä suojaamaan menisi muuten paljon suurempi määrä miehiä.
 
Myös asevarikkojen, rannikkotykistölinnakkeiden ja ilmavoimien maantietukikohtien suojaamisessa ne olisivat omiaan, koska niitä suojaamaan menisi muuten paljon suurempi määrä miehiä.
Ei mennyt, vihollinen vain pääsee todennäköisemmin vaikutukseen.
 
Foorumilla tarkastellaan asioita aina silloin tällöin yllättävän mustavalkoisesti, joko-tai mentaliteetilla, äärilaidasta äärilaitaan. Vähän tätä hajua oli ketjussa havaittavissa.

Todellisuudessa maailma on vaikea, monimutkainen, ja täynnä harmaan sävyjä. Niin myös tämä miina-case.

Miinat ovat ennen kaikkea liikkumisen hidastin. Ne soveltuvat siis hyvin staattiseen sodankäyntiin, viivyttämiseen / oman peräytymisen suojaamiseen. Ja näin siis myös taktisella tasolla, pistemäisissä kohteissa. Mutta, strategisella tasolla tarkasteltuna, todettiin, että Venäjän tulijyrä tuhoaa staattisen puolustuksen. Siksi on vaihdettu uuteen, liikkuvaan taistelutapaan. Siinä omista miinoista olisi myös haittaa. (lisäksi tulee muistaa, että PV sai kompensaatiota miinoista luopumisesta).

Nythän tämä kehitteillä oleva uusi miina-ase-hanke on äärimmäisen mielenkiintoinen. Julkisuudessa on puhuttu miinakauhun palauttamisesta ja rivien välissä Ottawan sopimuksen kiertämisestä.

Näkisin itse tämän paljon kiinnostavampana seuraavasta syystä: meidän on ehkä mahdollista luoda järjestelmä, joka salpaa vastustajan liikkeen, mutta ei rajoita omien joukkojen liikettä. Tällä olisi parhaimmillaan suorastaan mullistava vaikutus juuri yhdistettynä liikkuvaan taistelutapaan. Siksi asiaa kannattaa tutkia ja kehittää, vaikka ihan heti ei saataisikaan valmista aikaiseksi.
 
Itse kyllä keksin suoralta kädeltä useammankin käyttökohteen nimenomaan sakaramiinoille tai erilaisille hyppymiinoille. Ensimmäisenä mieleen tulee väijytyksestä irtaantumisen suojaaminen: jos tien laitaan olisi viritelty niitä riittävästi, ei sieltä kukaan tulisi irtaantuvan joukon perään - mitään muuta en tähän hommaan oikein keksi, kun viuhkapanostakaan ei enää irtaantuessa ehdi laukaista, vaan se pitää tehdä vielä asemissa laukaisimen vieressä ollessaan. Myös asevarikkojen, rannikkotykistölinnakkeiden ja ilmavoimien maantietukikohtien suojaamisessa ne olisivat omiaan, koska niitä suojaamaan menisi muuten paljon suurempi määrä miehiä.

Jos tosi rähinä alkaa ja sissiporukka tekee väijytysiskun tieuralla etenevään vihollisen kolonnaan ja irtaantuessaan ainoa keino on käyttää viuhkapanosta+miestä odottamaan, seuraavaa vihollista.....eiköhän ne lankalaukaisut jossain vaiheessa kaiveta repusta, kuten vihollinenkin tekee, kun tarpeeksi on menetetty miehiä. Valittaako rys..vihollinen sen jälkeen jonnekkin (Brysseliin? Ottawaan?), että täällä tapetaan heidän miehiä väärin, kun ollaan laillisin keinoin tulossa tappamaan , raiskaamaan, ryöstämään, alistamaan Suomen kansaa?
 
Miinat ovat ennen kaikkea liikkumisen hidastin. Ne soveltuvat siis hyvin staattiseen sodankäyntiin, viivyttämiseen / oman peräytymisen suojaamiseen.
Olen ymmärtänyt, että miinoitteiden suurin hyöty on, että etenkin puolustava taho voi jossakin määrin varmistaa, ettei miinoitetulta suunnalta tule uhkaa ainakaan suuressa määrin ja/tai yllättäen. Myös nykyinen liikkuva ryhmiin jakautunut taistelutaktiikkamme tietenkin hyötyy asiasta kun torjuttavan voiman tulosuuntaan voidaan vaikuttaa.

Parhaimmillaan hyöty on siis lähellä miinoitekenttiä operoidessa. Kauempana niistä miinoitteen kierto on jo varteenotettava uhka ja yhtäläillä huomioitava tekijä kun uhan kohtaamista ajoitetaan.
 
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sirotemiinat ovat laillisia kunhan niissä on ajastin joka deaktivoi miinan tietyn ajan kuluttua?

Jos tämä pitää paikkansa, niin mikäli viuhkamiinaan joku keksisi lisätä ajastimen, voisi sissiryhmä käyttää tätä langan kanssa asetettuna perääntymisreitillään?
 
Jos tosi rähinä alkaa ja sissiporukka tekee väijytysiskun tieuralla etenevään vihollisen kolonnaan ja irtaantuessaan ainoa keino on käyttää viuhkapanosta+miestä odottamaan, seuraavaa vihollista.....eiköhän ne lankalaukaisut jossain vaiheessa kaiveta repusta, kuten vihollinenkin tekee, kun tarpeeksi on menetetty miehiä. Valittaako rys..vihollinen sen jälkeen jonnekkin (Brysseliin? Ottawaan?), että täällä tapetaan heidän miehiä väärin, kun ollaan laillisin keinoin tulossa tappamaan , raiskaamaan, ryöstämään, alistamaan Suomen kansaa?

Kai ne valittavat, kun virallisesti ne ovat kuitenkin tulossa tänne vapauttamaan Suomea fasismista tms. ja miinojen käyttö on vain yksi osoitus lisää Suomen hallinnon "fasistisesta pahuudesta".
 
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sirotemiinat ovat laillisia kunhan niissä on ajastin joka deaktivoi miinan tietyn ajan kuluttua?
Olen ymmärtänyt kyllä toisin, koska miinan laukaisun pitää tapahtua ns ihmisen toimesta ja päätöksellä. Se ei tietenkään poista deaktivoinnin käyttöä mutta poissulkee kaikki herätteet miinan laukaisussa: lankalaukaisin, kosketus- paine ym sensorit. Ajastettu laukaisu sen sijaan onnistunee mutta korvaa vain etälaukaisun.

2 artikla

Määritelmät

1. "Jalkaväkimiina" tarkoittaa miinaa, joka on suunniteltu räjähtämään henkilön läsnäolosta, läheisyydestä tai kosketuksesta ja joka tekee taistelukyvyttömäksi, haavoittaa tai tappaa yhden tai useampia henkilöitä. Miinoja, jotka on suunniteltu räjähtämään ajoneuvon mutta ei henkilön läsnäolosta, läheisyydestä tai kosketuksesta ja joissa on käsittelynestolaite, ei tämän laitteen vuoksi katsota jalkaväkimiinoiksi. http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2012/20120013/20120013_2

Eli näin ollen henkilö tulee havaita jollakin keinolla joka on vapaavalintainen mutta itse miinan laukaisu ei saa tapahtua niin, että henkilön läsnäolo tekee sen itsenäisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sirotemiinat ovat laillisia kunhan niissä on ajastin joka deaktivoi miinan tietyn ajan kuluttua?

Jos tämä pitää paikkansa, niin mikäli viuhkamiinaan joku keksisi lisätä ajastimen, voisi sissiryhmä käyttää tätä langan kanssa asetettuna perääntymisreitillään?

Nyt menee varmaan miinakielto ja rypäleasekielto sekaisin?
 
Nyt menee varmaan miinakielto ja rypäleasekielto sekaisin?
Joo, rypäleaseet ovat sallittuja, jos niissä rypäleissä on riittävän luotettava (olikohan 99,9% tms. varmuus) deaktivointiajastin. Tai ne "rypäleet" ovat tarpeeksi painavia, AT-2-miinaraketit menivät muistaakseni tähän kategoriaan. Niin ja kolmantena rypäleaseet ovat sallittuja, jos niitä käyttävä maa ei ole allekirjoittanut rypäleasekieltosopimusta.
 
Kiitokset herroille täsmennyksestä! Täytyy itsekin todeta sama mikä tähän triidiin on varmaan tuhat kertaa jo kirjoitettu, että helvetti kun parin kommarin piti kikkailla tällainen paskasopimus meille..
 
Kai ne valittavat, kun virallisesti ne ovat kuitenkin tulossa tänne vapauttamaan Suomea fasismista tms. ja miinojen käyttö on vain yksi osoitus lisää Suomen hallinnon "fasistisesta pahuudesta".
Eivät ole tainneet Ukrainan suhteen valittaa tai sitten tuo valitus on hukkunut muuhun älämölöön. Toisaalta venäjän propagandaan uskoville ei tuo enää tee kummoista eroa käytetäänkö JV-miinoja vai ei.
 
Kiitokset herroille täsmennyksestä! Täytyy itsekin todeta sama mikä tähän triidiin on varmaan tuhat kertaa jo kirjoitettu, että helvetti kun parin kommarin piti kikkailla tällainen paskasopimus meille..
Onneksi saivat läpi vain toisen noista kahdesta... vaikka sitä toistakin meillä lähes noudatetaan, kai poliittisesta pelosta tms. :(
 
Back
Top