Maamiinojen korvaaminen uusilla aseilla

Tuommonen reppuun joka ukolle, niin porapatruunat sakaroineen on korvattu.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/01/18/potd-sawed-off-40mm-hand-cannon/
POTD: Sawed Off 40mm Hand Cannon
Posted 1 min ago in NFA / Suppressors / Class III, Photo Of The Day with 57 Comments
Tags: 40mm grenade launcher, LMT, operator

1516338672567.webp
Photo with no context. The guy in the photo is holding a LMT L2BPG grenade launcher however it looks like the barrel has been cut down. Here is a stock photo for comparison.
l2bpg.jpg


I do not recognize the optic. At first I thought it might be the Vortex UH-1 or a DI Optical optic but it is not.
More importantly I wonder why someone felt the need to chop down the barrel and top rail a couple of inches? Seems like a lot of work for very little benefit. Anyone have experience with handheld grenade launchers? Any reason why a slightly shorter barrel is preferred
 
Jussi Niinistön kommentit.

http://jussiniinisto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249407-ylipaallikon-tulkinta


Totesin Keskisuomalaisen haastattelussa, ettei olisi yllättävää, että kriisissä, jossa kansainväliset sopimukset on heitetty romukoppaan, Suomea puolustettaisiin kaikin mahdollisin keinoin, kielletyt jalkaväkimiinat mukaan lukien.

Vaikka Ottawan sopimus kieltää meitä ylläpitämästä valmiutta jalkaväkimiinojen kehittämiseen ja valmistukseen, ja sopimusta luonnollisesti noudatamme, olisi teoriassa mahdollista verrattain helposti käynnistää kiellettyjen sakara- ja putkimiinojen tyyppisten aseiden tuotanto – kyse kun ei ole mistään rakettitieteestä.
 
Periaatteessa valtiosopimusoikeutta koskeva Wienin yleissopimus vuodelta 1969 mahdollistaisi 62. artiklallaan Ottawan sopimuksesta irtaantumisen ilman varoitusaikaa ja sodankin aikana, mutta tämä vaatii tulkintaa:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1980/19800033#idp451583344
62 artikla
Olosuhteiden olennainen muutos

1. Olennaiseen muutokseen, joka on tapahtunut valtiosopimuksen tekemisaikana vallinneissa olosuhteissa ja jota osapuolet eivät ole ennakolta tienneet, ei voi vedota perusteena valtiosopimuksen saattamiselle päättymään tai siitä luopumiselle paitsi milloin:

a) tällaiset olosuhteet ovat muodostaneet olennaisen perusteen osapuolten suostumukselle valtiosopimuksen noudattamiseen; ja

b) muutoksesta seuraa valtiosopimukseen perustuvien vielä täyttämättömien velvoitusten jyrkkä muutos.

2. Olosuhteiden olennaiseen muutokseen ei voida vedota perusteena valtiosopimuksen saattamiselle päättymään tai luopumiselle siitä:

a) jos valtiosopimus määrää aluerajan; tai

b) jos olennainen muutos johtuu siihen vedonneen osapuolen rikkomuksesta, joka kohdistuu joko valtiosopimukseen perustuvaan velvoitukseen tai muuhun sen kansainväliseen velvoitukseen jotakin muuta valtiosopimuksen osapuolta kohtaan.

3. Milloin osapuoli edellä olevien kappaleiden mukaan voi vedota olosuhteiden olennaiseen muutokseen perusteena valtiosopimuksen saattamiselle päättymään tai siitä luopumiselle, se voi myös vedota muutokseen perusteena valtiosopimuksen soveltamisen keskeyttämiselle.
Tämä siis vaatisi sen, että 2000-luvun alun syvää rauhanaikaa katsottaisiin olennaiseksi perusteeksi sille, että Suomi liittyi Ottawan sopimukseen, ja että Venäjän aseellinen hyökkäys aiheuttaisi sopimuksen velvoitteisiin (ehdottomaan jalkaväkimiinakieltoon) jyrkän muutoksen, kuten ehkä esimerkiksi Venäjän itse käyttämät miinat voisivat aiheuttaa (siis sen, että jokin muu osapuoli käyttääkin yhtäkkiä miinoja Suomessa, jota Suomi ei kuitenkaan saisi tehdä, mikä tarkoittaisi alentunutta suvereniteettia suhteessa hyökkääjään sopimuksen velvoitteena, jolloin sitä voitaisiin pitää irtisanomisperusteena).

Kuitenkin tällä perusteella tehdystä sopimuksesta luopumisesta pitäisi päättää välittömästi olosuhteiden muutoksen tapahduttua (kuten Suomi teki mm. Pariisin rauhansopimuksen sotilaallisten rajoitusten kohdalla), eli heti kun Venäjä olisi käyttänyt miinoja Suomen puolella.
 
Kolumni: Miinasopimuksesta tulee irtautua
3E6E0BE816C9C5C4EA46DDA674A2EB6A.jpg



Suomi liittyi Ottawan miinakieltosopimukseen marraskuussa 2011. Sopimus kieltää henkilömiinojen käytön, valmistuksen, varastoinnin ja myynnin. Suomi ei koskaan myynyt ulkomaille kyseisiä miinoja vaan valmisti niitä vain oman maanpuolustuksen tarpeisiin.

Jalkaväkimiina on puhtaasti puolustuksellinen ase, joka on halpa valmistaa ja erityisen tehokas silloin, kun puolustettavaa aluetta on paljon. Suomella on maarajaa Venäjän kanssa 1 340 kilometriä.

Suomalainen jalkaväkimiina on tarkoitettu vain maahamme hyökkäävää vihollista vastaan. Miinoitteiden paikat suunnitellaan niin, että niillä suojataan omia joukkoja ja estetään vihollisen jalkaväen yllätykselliset manööverit. Jalkaväkimiinoilla suojataan myös hyökkääjän panssarivaunuja vastaan tehdyt miinoitteet, jolloin vihollisen on vaikea raivata ne. Suomessa jokainen maastoon asetettu miina merkitään karttaan, ja kun sitä ei enää tarvita, se raivataan pois. Miinoista on haittaa vain vihollisen sotilaille, ei omille joukoille eikä siviileille.

Henkilömiina on yksinkertainen valmistaa, varastoida ja käyttää. Lyhyenkin varusmiespalveluksen aikana on mahdollista kouluttaa koko ikäluokalle oleellisin tärkeimpien miinojen käytöstä. Jalkaväkimiina sopii siis erityisen hyvin Suomen reserviläisiin perustuvaan puolustusjärjestelmään. Koko maan puolustamisen näkökulmasta miina on suomalaisissa olosuhteissa kustannustehokkain yksittäinen ase.

Henkilömiinat eivät ole korvattavissa millään muulla järjestelmällä. Jalkaväkimiinojen pelotevaikutusta ei saavuteta muilla aseilla. Toki lennokeilla voidaan hyvissä olosuhteissa valvoa alueita ja kauaskantoisilla aseilla aiheuttaa hyökkääjälle tappioita siellä, missä miinoillakin, mutta huomattavasti miinoja kalliimmalla. Ja tehottomammin.

Ottawan miinakieltosopimus jäi tavoitteestaan, kun maailman suurimmat valtiot eivät liittyneet siihen. Suurimmat sotilasmahdit, kuten USA, Kiina ja Venäjä eivät ole ratifioineet miinakieltoa. Liittymällä miinakieltoon Suomi siis heikensi sotilaallisesti omaa asemaansa suhteessa Venäjään. Omasta aloitteestaan ja ilman pakkoa.

Tämän vuosikymmenen alun jälkeen kansainvälinen tilanne Suomen lähialueella on kiristynyt muun muassa Krimin ja Itä-Ukrainan tapahtumien vuoksi. Mikään taho tuskin pahastuisi, vaikka Suomi päättäisikin nykytilanteessa irtautua Ottawan sopimuksesta. Tämä on mahdollista pelkällä yksipuolisella ilmoitusmenettelyllä. Kuuden kuukauden päästä ilmoituksesta Suomi olisi vapaa miinasopimuksen rajoitteista.

Suomen ajoivat jalkaväkimiinat kieltävään sopimukseen silloinen tasavallan presidentti Tarja Halonen ja sen aikainen ulkoministeri Erkki Tuomioja. Asiasta vastaavana hallinnonalana ja asiantuntijana Puolustusministeriö vastusti Ottawan sopimukseen liittymistä.

Ottawan sopimus on Suomelle haitallinen. Sotilaallinen tasapaino Suomen ja Venäjän välillä olisi nykyistä parempi, jos kumpikin maa olisi miinakiellon suhteen samassa asemassa. Suomi ei olisi vuonna 2011 liittynyt sopimukseen ilman Halosen ja Tuomiojan voimakasta vaikuttamista. Aika on ajanut kyseisten poliitikkojen ohi, ja nyt on katsottava uutta tilannetta, Suomen etua, sekä irtauduttava puolustukselliset miinat kieltävästä sopimuksesta.

JUKKA AHLBERG
Kauhavan lentosotakoulun entinen johtaja, eversti evp
https://www.pohjalainen.fi/mielipid...tulee-irtautua-1.2529890#.WngMzWCB_9k.twitter
 
Mielestäni keskustelu julkisuudessa pyörii edelleen ja taas aikalailla toisarvoisen asian ympärillä. Se alkaa olevaan volyymiltaan kohta sitä luokkaa että joku voisi joku jo sanoa tarkoitukselliseksi mölyksi peittämään isommat puutteet ja niistä keskustelun.
Meillä on melkoisesti isompia puutteita ihan siellä taisteluteknisen ja taktisen tason välineistössäkin kuin jo lähinnä sotahistoriaa edustavat putki- ja sakaramiinat.
 
Mielestäni keskustelu julkisuudessa pyörii edelleen ja taas aikalailla toisarvoisen asian ympärillä. Se alkaa olevaan volyymiltaan kohta sitä luokkaa että joku voisi joku jo sanoa tarkoitukselliseksi mölyksi peittämään isommat puutteet ja niistä keskustelun.
Meillä on melkoisesti isompia puutteita ihan siellä taisteluteknisen ja taktisen tason välineistössäkin kuin jo lähinnä sotahistoriaa edustavat putki- ja sakaramiinat.

Kyllä. Tämä miina-asia on mölyä kansalle ja sijaispuhetta, jonka avulla -osittain- vältetään keskustelua niistä oikeasti polttavammista asioista. Jos PM ei muuta puhuttavaa ala keksiä, tilaisuudesta toiseen, olisi parasta varmasti pyytää apua vaikka edustamansa ministeriön virkahenkilöiltä. Uskon, että sotilaat voisivat heittää uusia keskustelunaiheita ilman mielikuvittelua.

Boldasin rohkeasti erään kohdan. Kun ottaa huomioon kenttäarmeijamme koon vaikkapa puolikkaalla vahvuudella, niin ei tarvitse olla tietäjä ja näkijä, kun tuon uskoo.
 
Meillä on melkoisesti isompia puutteita ihan siellä taisteluteknisen ja taktisen tason välineistössäkin kuin jo lähinnä sotahistoriaa edustavat putki- ja sakaramiinat.
Voitaisiin kerrata porukalla mitä, jotta muistuu sitten mieleen keskustellessa sivistämisen tarpeessa olevien kanssa... taisteluteknisellä välineistöllä tarkoitit aseita ja asejärjestelmiä vai myös jotain muuta? Radioita?

Joo, en ymmärrä mikä muu kuin Jussi Niinistön kannatus on motiivina miinojen perään itkemiselle. Yritetäänkö lypsää toistamiseen korvaamiseen rahaa?
 
Viimeksi muokattu:
Voitaisiin kerrata porukalla mitä, jotta muistuu sitten mieleen keskustellessa sivistämisen tarpeessa olevien kanssa... taisteluteknisellä välineistöllä tarkoitit aseita ja asejärjestelmiä vai myös jotain muuta?

Muutamina esimerkkinä mainitsen tykistön ajanmukaiset ampumatarvikkeet, pimeätoimintakyvyn parantamisen edelleen, taistelijan perusvarustuksen hankinnat siten että jossakin vaiheessa jokaiselle sotilaalle olisi nykyaikainen perusvarustus saatavissa muutenkin kuin itse Lekasta ostettuna Särmä-varusteina, henkilökohtaisten aseiden optiset tähtäimet, ajoneuvokaluston hankinnat siten että ottokalustoon ei juurikaan tarvitsisi tukeutua jne jne jne.
Jo yksin tuo tähtäinasia on sellainen että enemmän pitäisin siitä melua kuin putkimiinoista. No, Aimpoint microja toki uutisoitiin tilattavan jonkin verran, mutta ei pidä antaa sen hämätä - äärimmäisen harva tulee ikinä sellaistakaan tähtäintä näkemään kuin omassa harrasteaseessaan korkeintaan.
Ei tästä kauaa ole kuin jossakin mediassa oli artikkeli suunnilleen otsikolla "autosi voi olla korvamerkitty armeijalle".
Eli mitä helv...iä oikeasti??? Siviiliautoillako aiomme viedä joukot sotaan 2010-luvun lopulla ja uhkakuvassa jossa reagointiajan sanotaan olevan lyhyt?
 
Viimeksi muokattu:
Muutamina esimerkkinä mainitsen tykistön ajanmukaiset ampumatarvikkeet, pimeätoimintakyvyn parantamisen edelleen, taistelijan perusvarustuksen hankinnat siten että jossakin vaiheessa jokaiselle sotilaalle olisi nykyaikainen perusvarustus saatavissa muutenkin kuin itse Lekasta ostettuna Särmä-varusteina, henkilökohtaisten aseiden optiset tähtäimet, ajoneuvokaluston hankinnat siten että ottokalustoon ei juurikaan tarvitsisi tukeutua jne jne jne.
Jo yksin tuo tähtäinasia on sellainen että enemmän pitäisin siitä melua kuin putkimiinoista. No, Aimpoint microja toki uutisoitiin tilattavan jonkin verran, mutta ei pidä antaa sen hämätä - äärimmäisen harva tulee ikinä sellaistakaan tähtäintä näkemään kuin omassa harrasteaseessaan korkeintaan.
Ei tästä kauaa ole kuin jossakin mediassa oli artikkeli suunnilleen otsikolla "autosi voi olla korvamerkitty armeijalle".
Eli mitä helv...iä oikeasti??? Siviiliautoillako aiomme viedä joukot sotaan 2010-luvun lopulla ja uhkakuvassa jossa reagointiajan sanotaan olevan lyhyt?
Poliitikko hakee ääniä, varsinkin sellainen poliitikko joka on putoamassa eduskunnasta. Vanha totuus on, että jonkin asian kannattaminen ei herätä tunteita samalla lailla kuin vastustaminen. J. Niinistö ensisijaisesti vastustaa aikanaan tehtyä miinakieltopäätöstä.

Ketään ei kiinnosta jos PM vaatii lisää tähtäimiä armeijalle. Sen sijaan maamiinat herättävät tunteita, varsinkin kun miinat on meiltä epäreilusti viety. Mielikuvien miinarosvona vielä sopivasti sattuu olemaan väärään poliittiseen viiteryhmään kuuluvaa porukkaa.
 
Tuo miina-asia on kustannustehokas perusjuttu, että jos tuollainen asia on ryssitty, ei anna kyllä hyvää kokonaiskuvaa. Yhtään löysää siimaa ei ole Suomella varaa antaa missään ratkaisussa maanpuolustuksessa.
 
Meillä on melkoisesti isompia puutteita ihan siellä taisteluteknisen ja taktisen tason välineistössäkin kuin jo lähinnä sotahistoriaa edustavat putki- ja sakaramiinat.
Kyllä mutta hyvin vähän sellaisia jotka voi korvata yhtä halvalla, yhtä nopeasti ja osittain pelkästään kentällä tapahtuvilla toimenpiteillä.
Kuten käsikranaatin voi muuttaa alle eurolla (olettaen että tehdään useampi) prismasta saatavilla tarpeilla JV-miinaksi joka laukeaa jos siima kiristyy sekä jos siima katkaistaan.
 
Kyllä mutta hyvin vähän sellaisia jotka voi korvata yhtä halvalla, yhtä nopeasti ja osittain pelkästään kentällä tapahtuvilla toimenpiteillä.
Kuten käsikranaatin voi muuttaa alle eurolla (olettaen että tehdään useampi) prismasta saatavilla tarpeilla JV-miinaksi joka laukeaa jos siima kiristyy sekä jos siima katkaistaan.

Aika huonosti menee jos putkimiinalla tarvitsee yrittää mekanisoitua pysäyttää. Muutenkin noilla aiheutetut tappiot menee niin marginaaliseksi ettei se kiinnosta kuin miinaan mennyttä ja sen paria kaveria, joiden älämölö ei edes kantaudu komppanian päälikön korviin... vahtinahan nuo olivat ok, mutta siihenkin on muita ratkaisuja jo, ja tähysteisenä laukaistu viuhkapanos on muutenkin tehokkaampi ja varmempi.

Jos taas mennään käsikranaateista tehtyihin ansoihin, niin ne voivat toimia asutusalueilla, mutta sitten ei tiedä kulkeeko siihen Pirkko vai Pjotr. Ja taaskin se Pjotr:n epäonni hukkuu siihen sodan meteliin...
 
Aika huonosti menee jos putkimiinalla tarvitsee yrittää mekanisoitua pysäyttää. Muutenkin noilla aiheutetut tappiot menee niin marginaaliseksi ettei se kiinnosta kuin miinaan mennyttä ja sen paria kaveria, joiden älämölö ei edes kantaudu komppanian päälikön korviin... vahtinahan nuo olivat ok
Yksinään kyllä mutta jos varotaan metsässä olevia miinoja ja seurauksena jyrä saa kylkeen kolme rinnan laitettua iskumassaa niin asia on eri.

mutta siihenkin on muita ratkaisuja jo, ja tähysteisenä laukaistu viuhkapanos on muutenkin tehokkaampi ja varmempi.
Olettaen että
A. Viuhkoja on tarpeeksi.
B. Vahteja on tarpeeksi.
C. Vahdeille on antaa tarpeeksi asiallista optiikkaa.

Jos taas mennään käsikranaateista tehtyihin ansoihin, niin ne voivat toimia asutusalueilla, mutta sitten ei tiedä kulkeeko siihen Pirkko vai Pjotr. Ja taaskin se Pjotr:n epäonni hukkuu siihen sodan meteliin...
On tuossakin menetelmänsä kuten barrikoidaan ansoitettu alue ja laitetaan siihen miinoitettu kylttejä tai ympäröidään miinoitettu alue piikkilangalla.

Miksi käsikranaatti ei toimisi metsässä?
 
Yksinään kyllä mutta jos varotaan metsässä olevia miinoja ja seurauksena jyrä saa kylkeen kolme rinnan laitettua iskumassaa niin asia on eri.

Olettaen että
A. Viuhkoja on tarpeeksi.
B. Vahteja on tarpeeksi.
C. Vahdeille on antaa tarpeeksi asiallista optiikkaa.

On tuossakin menetelmänsä kuten barrikoidaan ansoitettu alue ja laitetaan siihen miinoitettu kylttejä tai ympäröidään miinoitettu alue piikkilangalla.

Miksi käsikranaatti ei toimisi metsässä?

Onko siellä metsässä jotain sellaista miksi siellä pitäisi olla? Uran sivustan suojaajat siellä joskus menevät, mutta yleensä vasta sen kärkivaunun/tiedustelijoiden tuhoutumisen jälkeen tai kun muuten saaneet tiedon vastustajasta... jalkaisin on vähän huono pysytellä tankin vauhdissa pidempää matkaa. Ja miinaa enemmän pelkäisin vastustajan rk:ta, ne kun tuppaa olemaan muitakin kuin yksittäistapauksia.

"Vahtina" tarkoitin lähinnä sitä että laitettiin se putkimiina sinne jontkaan/pöpelikköön minne vartiomies ei kunnolla nähnyt, ihan vaan että kuullaan jos sieltä joku yrittää. Sama saadaan aikaan ääni/valoilmaisimella. Noita viuhkoja nyt tekee helposti ihan pelkästä r-aineesta ja metalliromusta tai vaikka pikkukivistä. Ei ne yhtä hyviä ole kuin teollisesti valmistetus, mutta voidaanhan laatua korvata r-aineen määrällä...

Mä vaan ihmettelen mitä Pjotr tekisi alueella jossa kyltti ilmoittaa miinavaarasta... tietty sinne mennään minne käsketään, mutta varovaisuuden aste voi olla vähän toinen kun on kyltit/barrikadit paikalla. Tai sit kilautellaan pioneereille tai panssarivaunulle.

Ei sen käkrin tappava alue niin suuri ole, ja jos siihen mies menee niin voi voi, ei se possujuna siihen pysähdy. Ja jos mies ei mene, niin sitten tuurilla se käkri on siellä metsässä ansana vielä sodan jälkeenkin. Tähysteisenä viuhkapanos niin saadaan varmemmin tappioita aikaan ja siitä ylläkkö sovitusti käyntiin.
 
Onko siellä metsässä jotain sellaista miksi siellä pitäisi olla? Uran sivustan suojaajat siellä joskus menevät, mutta yleensä vasta sen kärkivaunun/tiedustelijoiden tuhoutumisen jälkeen tai kun muuten saaneet tiedon vastustajasta... jalkaisin on vähän huono pysytellä tankin vauhdissa pidempää matkaa. Ja miinaa enemmän pelkäisin vastustajan rk:ta, ne kun tuppaa olemaan muitakin kuin yksittäistapauksia.

"Vahtina" tarkoitin lähinnä sitä että laitettiin se putkimiina sinne jontkaan/pöpelikköön minne vartiomies ei kunnolla nähnyt, ihan vaan että kuullaan jos sieltä joku yrittää. Sama saadaan aikaan ääni/valoilmaisimella. Noita viuhkoja nyt tekee helposti ihan pelkästä r-aineesta ja metalliromusta tai vaikka pikkukivistä. Ei ne yhtä hyviä ole kuin teollisesti valmistetus, mutta voidaanhan laatua korvata r-aineen määrällä...

Mä vaan ihmettelen mitä Pjotr tekisi alueella jossa kyltti ilmoittaa miinavaarasta... tietty sinne mennään minne käsketään, mutta varovaisuuden aste voi olla vähän toinen kun on kyltit/barrikadit paikalla. Tai sit kilautellaan pioneereille tai panssarivaunulle.

Ei sen käkrin tappava alue niin suuri ole, ja jos siihen mies menee niin voi voi, ei se possujuna siihen pysähdy. Ja jos mies ei mene, niin sitten tuurilla se käkri on siellä metsässä ansana vielä sodan jälkeenkin. Tähysteisenä viuhkapanos niin saadaan varmemmin tappioita aikaan ja siitä ylläkkö sovitusti käyntiin.
Hyvä on väännän rautalangasta.
Jyrään voidaan vaikuttaa erilaisilla panoksilla jotka eivät toimi tavallisen tellun tavoin mutta usein näihin voidaan vaikuttaa raivaajilla ja tätä helpottaa jos näitä ei voi suojata JV-miinoilla tai ilkeillä ansoitteilla. Tietysti ansoittamista ei olla täysin kielletty mutta tasoa on heikennetty.
Jos miinavaaran havainnut vihollinen hidastuu, lähtee kiertämään tai odottamaan vahvistuksia niin näillä on ollut jo vaikutusta.
Ei ole pakko olla vain käkri tai yksi käkri ja sisseille voidaan tehdä jotain missä on itsetuho.
Ja esimerkiksi erikoisjoukko partiolle yhdenkin taistelijan haavoittuminen sekä paljastuminen ennen H-hetkeä on huonompi homma.

Tähysteisillä viuhkapanoksilla EI päästä varmemmin tappiohin.
- Alue johon näillä voidaan vaikuttaa on pienempi koska tähystäjiä ei riitä.
- Käyttäjät ovat voineet kuolla tai joutuneet siirtymään.
- Yhteys panoksen ja käyttäjän välillä voi katketa.
- Käyttäjä ei välttämättä havaitse maalia. Varsinkin jos on pimeää ja VV:tä ei ole.
 
Olettaen että
A. Viuhkoja on tarpeeksi.
B. Vahteja on tarpeeksi.
C. Vahdeille on antaa tarpeeksi asiallista optiikkaa.
Ja olettaen, että niitä on aikaa jäädä tähystelemään. Väijytyksestä irtaantuessa kun olisi mieluummin keskittymässä johonkin muuhun kuin siihen, onko se vihollinen nyt juuri sillä sopivalla viuhkan vaikutusalueella.

Lisäksi sopimus kieltää kylkipanosten käytön ansalankaan viritettyinä, mikä on erittäin ongelmallista sekin.
 
Back
Top