Äänestys Maanpuolustus.net puoluegallup 2015-15.12.2017

Jos eduskuntavaalit järjestettäisiin nyt, niin mitä puoluetta äänestäisit?

  • Suomen Keskusta

    Ääniä: 7 4.3%
  • Perussuomalaiset

    Ääniä: 62 38.3%
  • Kansallinen Kokoomus

    Ääniä: 45 27.8%
  • Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

    Ääniä: 7 4.3%
  • Vihreä liitto

    Ääniä: 6 3.7%
  • Vasemmistoliitto

    Ääniä: 4 2.5%
  • Suomen ruotsalainen kansanpuolue

    Ääniä: 4 2.5%
  • Suomen Kristillisdemokraatit

    Ääniä: 5 3.1%
  • Joku muu puolue

    Ääniä: 22 13.6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    162
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Mitäköhän nuo "Joku muu puolue" mahtaa olla? Piraatit, Muutos2011, SKP..?

Foorumisofta antaa valita äänestykseen vaihtoehtoja vain 10 kpl. Pakko oli pudottaa äänestyksestä osa puolueista pois. Valitsin ne suuruusjärkestyksessä.
 
Olen siirtynyt Vihreiden äänestäjäksi persuleiden rasismin takia.
 
Olen siirtynyt Vihreiden äänestäjäksi persuleiden rasismin takia.

Kun en kuulu kumpaankaan kööriin, niin kysynkin: kumpi huutaa kovemmin, Persunatsit vai suvaitsevaisto? Onneksi suurin osa tätä katajaista kansaa edelleen taaplaa ilman rääkymistä ja älinää. Huutakaa te keskenänne, mutta hiljentykää klo 21 vahvistettua Nato-aikaa, jotta kunnon ihmiset saavat nukkua....:cool:
 
Kun en kuulu kumpaankaan kööriin, niin kysynkin: kumpi huutaa kovemmin, Persunatsit vai suvaitsevaisto? Onneksi suurin osa tätä katajaista kansaa edelleen taaplaa ilman rääkymistä ja älinää. Huutakaa te keskenänne, mutta hiljentykää klo 21 vahvistettua Nato-aikaa, jotta kunnon ihmiset saavat nukkua....:cool:
Ei minun tarvitse asiaa huutaa. Kirjoitan vain äänestyslipukkeen. Ylipäätään olen kokenut arvomuutoksen ja sen mukaisen päivityksen. Tuskin se ketään kiinnostaa sen enempiä kuin puoluekantasi, mutta iirikseni selaavat edessäni avautuvaa maailmaa eri tavoin kuin ennen.
 
No, jos se on kerta niin perhanan ihana vaalitapa, jota 100% kansasta suorastaan rakastaa, niin miksi siellä sitten oli äänestys vaalitavan muuttamisesta?

Äänestys vaalitavan muuttamisesta = vaalitapa ei toimi (UK)

Ei äänestystä vaalitavan muuttamisesta = homma toimii (Fin)
Niin, siis vaihtoehto hävisi äänestyksen pystyyn (muistaakseni jotain 75-25) ja sitä ajanut puolue (liberaalidemokraatit) on sittemmin myös melkein pyyhitty puoluekartalta.

Jaa miksi se tuli kansanäänestykseen? Siksi, että vallankahvaan pääsi ensi kertaa vuosikymmeniin joku muu kuin konservatiivit tai työväenpuolue, jotka ovat siis suurimmat hyötyjät nykysysteemistä. Siellä siis oli koalitiohallitus, jossa konservatiivien piti antaa periksi libdemille oikeus järjestää kansanäänestys (mutta luonnollisesti konservatiivit itse kamppanjoivat nykysysteemin).

Siis minun pointtini ei ollut, että first-past-the-post systeemi on ihana. Minä en voinut tajuta, miten britit halusivat jatkaa sillä. Minusta siirtovaalitapa on tuota systeemiä parempi pareto-optimaalisesti (eli en voi ajatella tilannetta, jossa siirtoäänivaalitapa olisi huonompi). Olen koittanut tässä keskustella tuoda esiin syitä, miksi suhteellinen vaalitapa sisältää heikkouksia näihin enemmistövaalitapoihin (nuo molemmat ovat periaatteessa kaksi tapaa toteuttaa enemmistövaali) verrattuna.

Itselleni tuon huomaaminen on ollut varsin mieltä avartavaa siksi, että olen ollut aiemmin samalla kannalla kuin sinä, eli suhteellisen vaalitavan pitäisi olla ylivoimainen. Sittemmin olen tullut siihen tulokseen, että siirtovaalitapa välttää pahimmat enemmistövaalien ongelmat (ennen kaikkea sen, että joku voi tulla valituksi vaalipiiristä, vaikka 2/3 äänestäjistä siellä pitää häntä huonoimpana ehdokkaana) ja sillä tavoin enemmistövaali voisi hyvinkin olla kelvollinen vaihtoehto.
 
Nosto. Päivittäkääpä kantojanne. Tuntuuko sittenkin Vihr ja Vas nyt seksikkäämmältä kun PS:n hallitustaival ei ole mennyt ainakaan imagollisesti ihan putkeen?
 
Joku muu puolue; SuomiDemokraatit

(jos PS ei löydä tietään pois Soinin egon varjosta ja mamutulva jatkaa pahenemistaan niin ihmettelen jos ei seuraaviin vaaleihin mennessä tällaista ole polkaistu pystyyn)
 
Nosto. Päivittäkääpä kantojanne. Tuntuuko sittenkin Vihr ja Vas nyt seksikkäämmältä kun PS:n hallitustaival ei ole mennyt ainakaan imagollisesti ihan putkeen?
No, olen edelleen sitä mieltä että tässä realisoituu nyt Persujen äänestäjien harhakuvitelmat siitä, mitä politiikka tosiasiassa demokratiassa on. Kovin moni tuntui kuvittelevan, että vajaan 20% kannatuksella voisi yksin sanella hallituksen linjat ja päätökset. Nyt kun reaalitodellisuus on äänestäjille valjennut, koetaan puolueen pettäneen äänestäjänsä.
No, ehkä se onkin - toisaalta Keskustan, Kokoomuksen ja vaikkapa SDP:n äänestäjille politiikan pelin henki on ollut tuttua jo vuosikymmeniä. He eivät odota puolueiltaan mahdottomia.
Minusta Persut ovat onnistuneet hallituksessa ihan kelvollisesti. Demokratia on kompromisseja. Moni Persuäänestäjä ilmeisesti odotti Persu-diktatuuria.
 
No, olen edelleen sitä mieltä että tässä realisoituu nyt Persujen äänestäjien harhakuvitelmat siitä, mitä politiikka tosiasiassa demokratiassa on. Kovin moni tuntui kuvittelevan, että vajaan 20% kannatuksella voisi yksin sanella hallituksen linjat ja päätökset. Nyt kun reaalitodellisuus on äänestäjille valjennut, koetaan puolueen pettäneen äänestäjänsä.
No, ehkä se onkin - toisaalta Keskustan, Kokoomuksen ja vaikkapa SDP:n äänestäjille politiikan pelin henki on ollut tuttua jo vuosikymmeniä. He eivät odota puolueiltaan mahdottomia.
Minusta Persut ovat onnistuneet hallituksessa ihan kelvollisesti. Demokratia on kompromisseja. Moni Persuäänestäjä ilmeisesti odotti Persu-diktatuuria.

Näin on. Itselleni kun nimenomaan oli tavallaan iloinen yllätys ettei Persut änkyröineet itseään oppositioon, lähtee tietenkin harhakuvitelmien "tuulentuoma" kannatuksesta pois. Tiedä sitten tasaantuuko joidenkin pettymys vielä vai ei.
 
Oma puoluekanta pysyy samana.

Sveitsin kaltainen suorademokratia sopisi suomelle, ja täällä olisi moni asia paremmin, uskoisin näin.
 
No, olen edelleen sitä mieltä että tässä realisoituu nyt Persujen äänestäjien harhakuvitelmat siitä, mitä politiikka tosiasiassa demokratiassa on. Kovin moni tuntui kuvittelevan, että vajaan 20% kannatuksella voisi yksin sanella hallituksen linjat ja päätökset. Nyt kun reaalitodellisuus on äänestäjille valjennut, koetaan puolueen pettäneen äänestäjänsä.
No, ehkä se onkin - toisaalta Keskustan, Kokoomuksen ja vaikkapa SDP:n äänestäjille politiikan pelin henki on ollut tuttua jo vuosikymmeniä. He eivät odota puolueiltaan mahdottomia.
Minusta Persut ovat onnistuneet hallituksessa ihan kelvollisesti. Demokratia on kompromisseja. Moni Persuäänestäjä ilmeisesti odotti Persu-diktatuuria.

Ei. Ensinnäkin sekoitat osuuden maanlaajuisesta kokonaiskannatuksesta osuuteen hallituksen päätäntävallasta. Hallituspuolueilla on yhteensä 124 edustajaa joista persuja 38, tästä tulee 31% osuus hallituksesta joten hallituksen linjassa pitäisi olla noin kolmasosan kokoinen persujen käpälänjälki. Pettymys kumpuaa siitä ettei hallituksen linjassa tunnu olevan jälkeäkään ennen vaaleja hehkutetuista perussuomalaisista linjoista. Sipilän, Stubbin ja Orpon johdolla mennään sillä aikaa kun Soini juo Merkelin kanssa hillomunkkikahveja. Kreikka, maahanmuutto, talous = Kreikkaan lisää rahaa, satoja pakolaisia päivässä, pakkolakeja/supistuksia/leikkauksia. Pelkkää virtsaa ps-äänestäjien niskaan eikä Soini edes yritä selittää sitä sateeksi. Kyllä äänestäjät tietää ettei hallitus voinut olla pelkkää persudiktatuuria mutta sitä ei tarvitse sietää että se on pelkkää kepu/kok-diktatuuria. Pidän rajua kannatusnotkahdusta hyvänä asiana koska se joko herättää Soininkin tuumimaan että nyt ei ehkä mene oikein, tai sitten joko Soini tai koko ps joutaakin mennä. Epäilen että loppuvuotta kohti kannatus vielä laskee koska tämänpäiväisten Soinin, Putkosen, Slunga-Poutsalon kommenttien perusteella siellä ollaan vielä lappu ainakin toisella silmällä.
 
Ei. Ensinnäkin sekoitat osuuden maanlaajuisesta kokonaiskannatuksesta osuuteen hallituksen päätäntävallasta. Hallituspuolueilla on yhteensä 124 edustajaa joista persuja 38, tästä tulee 31% osuus hallituksesta joten hallituksen linjassa pitäisi olla noin kolmasosan kokoinen persujen käpälänjälki. Pettymys kumpuaa siitä ettei hallituksen linjassa tunnu olevan jälkeäkään ennen vaaleja hehkutetuista perussuomalaisista linjoista. Sipilän, Stubbin ja Orpon johdolla mennään sillä aikaa kun Soini juo Merkelin kanssa hillomunkkikahveja. Kreikka, maahanmuutto, talous = Kreikkaan lisää rahaa, satoja pakolaisia päivässä, pakkolakeja/supistuksia/leikkauksia. Pelkkää virtsaa ps-äänestäjien niskaan eikä Soini edes yritä selittää sitä sateeksi. Kyllä äänestäjät tietää ettei hallitus voinut olla pelkkää persudiktatuuria mutta sitä ei tarvitse sietää että se on pelkkää kepu/kok-diktatuuria. Pidän rajua kannatusnotkahdusta hyvänä asiana koska se joko herättää Soininkin tuumimaan että nyt ei ehkä mene oikein, tai sitten joko Soini tai koko ps joutaakin mennä. Epäilen että loppuvuotta kohti kannatus vielä laskee koska tämänpäiväisten Soinin, Putkosen, Slunga-Poutsalon kommenttien perusteella siellä ollaan vielä lappu ainakin toisella silmällä.

Voisko Soini & Co sittenkin olla oikeassa, että kannatusheikennys olisi nimenomaan näistä säästöasioista eikä maahanmuutosta?

http://yle.fi/uutiset/slunga-poutsa...ivat_siirry_vasemmiston_kannattajiksi/8365395

Itse pitäisin MaMu-asiaa ihan yhtä todennäköisenä syynä mutta outoa se olisi jos menisivät vasemmiston tai vihreiden leiriin. Tietty virhemarginaalia on, ettei tästä välttämättä voi ihan sillä tasolla analysoida.
 
Voisko Soini & Co sittenkin olla oikeassa, että kannatusheikennys olisi nimenomaan näistä säästöasioista eikä maahanmuutosta?

http://yle.fi/uutiset/slunga-poutsa...ivat_siirry_vasemmiston_kannattajiksi/8365395

Itse pitäisin MaMu-asiaa ihan yhtä todennäköisenä syynä mutta outoa se olisi jos menisivät vasemmiston tai vihreiden leiriin. Tietty virhemarginaalia on, ettei tästä välttämättä voi ihan sillä tasolla analysoida.

Noi on vahvasti kytköksissä toisiinsa; humamu-kriisi toimii vipuvaikuttimen lisäten säästöistä johtuvaa #%tutusta. Alunperin demareista lähtenyt ps-duunarikin tajuaa että jos duunarilta leikataan ja samalla maahan lappaa humamua kymmenientuhansien vuositahtia menee ne säästöt jälkimmäisten elättämiseen eikä siihen että talouskäppyrät lähtisivät nousuun ja duunarin oma elämäntilanne paranisi tulevaisuudessa. Jos ps olisi torpannu humamutulvan alkuunsa niin joukkopako tuskin olisi ollut näin suuri koska leikkaukset olisi voinut vierittää kepulien ja kokkareiden syyksi samalla kun ottaa sulan hattuun siitä ettei tarvinnut leikata enempää koska ei tullut tuhansia uusia elättejä lisää.
 
Ei. Ensinnäkin sekoitat osuuden maanlaajuisesta kokonaiskannatuksesta osuuteen hallituksen päätäntävallasta. Hallituspuolueilla on yhteensä 124 edustajaa joista persuja 38, tästä tulee 31% osuus hallituksesta...
Jaa meinaatko että noin 1/3 osuus hallituksesta sitten antaisi jotenkin suuremman vallan hallituksessa jossa on mukana 3 puoluetta, joiden jokaisen kannatus on noin 20%??
En siis sotkenut yhtään mitään, persujen kokonaiskannatus antaa hallituksessa noin 1/3 sananvallan, ei diktaattorin oikeuksia sanella hallituksen linjaa.
Edelleen olen sitä mieltä, mitä olin heti vaalien jälkeen: suuri osa persujen äänestäjistä ei ole siinä määrin valveutunutta porukkaa tältä osin, että olisi ymmärtänyt odotustensa puoluensa mahdollisuuksista hallituksessa olevan täysin epärealistisia.
Nyt se asia sitten realisoituu takinkääntösyytöksinä, pettymyksenä ja kannatuksen laskuna.
Harmi sinänsä, koska Persut ovat hoitaneet hallitusvastuutaan ihan kelvollisesti.
 
Jaa meinaatko että noin 1/3 osuus hallituksesta sitten antaisi jotenkin suuremman vallan hallituksessa jossa on mukana 3 puoluetta, joiden jokaisen kannatus on noin 20%??

Mitä kohtaa kohdasta "joten hallituksen linjassa pitäisi olla noin kolmasosan kokoinen persujen käpälänjälki." et ymmärtänyt?

Hallitusvastuun hoitamisen kelvollisuudesta voi olla montaa mieltä. Mitäänsanomattomalta heittopussilta se on tänne vaikuttanut.
 
Noi on vahvasti kytköksissä toisiinsa; humamu-kriisi toimii vipuvaikuttimen lisäten säästöistä johtuvaa #%tutusta. Alunperin demareista lähtenyt ps-duunarikin tajuaa että jos duunarilta leikataan ja samalla maahan lappaa humamua kymmenientuhansien vuositahtia menee ne säästöt jälkimmäisten elättämiseen eikä siihen että talouskäppyrät lähtisivät nousuun ja duunarin oma elämäntilanne paranisi tulevaisuudessa. Jos ps olisi torpannu humamutulvan alkuunsa niin joukkopako tuskin olisi ollut näin suuri koska leikkaukset olisi voinut vierittää kepulien ja kokkareiden syyksi samalla kun ottaa sulan hattuun siitä ettei tarvinnut leikata enempää koska ei tullut tuhansia uusia elättejä lisää.

Olisiko hallituksella ollut muita vaihtoehtoisia laillisia toimintamalleja turvapaikkakriisissä?

Ilmeisestikin on niin, että säädösten mukaan turvapaikkahakemus pitää ottaa kaikissa tapauksissa vastaan. Ruotsin raja olisi toki voitu sulkea saattamalla valmiuslaki voimaan osittain, mutta se olisi ollut aika järeä toimi, jolla olisi ollut omat seurannaisvaikutuksensa.
 
Olisiko hallituksella ollut muita vaihtoehtoisia laillisia toimintamalleja turvapaikkakriisissä?

Ilmeisestikin on niin, että säädösten mukaan turvapaikkahakemus pitää ottaa kaikissa tapauksissa vastaan. Ruotsin raja olisi toki voitu sulkea saattamalla valmiuslaki voimaan osittain, mutta se olisi ollut aika järeä toimi, jolla olisi ollut omat seurannaisvaikutuksensa.

Tottakai. Sisärajatarkistus olisi voitu ottaa käyttöön erikoistilanteen takia, on niin jo aikaisemminkin tehty Suomessa. Ruotsista pyrkiville EU-alueelle laittomasti tulleille todetaan Dublin II artikla 10 kohta 1. mukaisesti että heidän tp-hakemuksensa on käsiteltävä siinä maassa johon he laittomasti ensikertaa tulivat. Irak/Afganistan/Somalia olisi pitänyt julistaa jo ajat sitten riittävän turvallisiksi maiksi ettei sieltä lähteneille myönnetä turvapaikkoja. Jäljelle jäävät tp-hakijat heti rajalta parakkikylään tarkan valvonnan alle JHa:n ehdotuksen mukaisesti, pois ympäri kuntia tapahtuva SPR bisnes ja keinottelu VOK:illa.

Schengenit,Dublinit, pakolaissopimukset ovat täynnä tulkinnanvaraisuutta. Miksi Suomi pyrkii tulkitsemaan näitä aina kaikkien muiden eduksi maan oman edun kustannuksella on minulle mysteeriö.
 
Olisiko hallituksella ollut muita vaihtoehtoisia laillisia toimintamalleja turvapaikkakriisissä?
EU lait muuttuivat kyseenalaisiksi sillä hetkellä kun ulkorajat lopettivat pitämisensä. Nyt jälkikäteen yleisesti maat ovat sitä mieltä että käyttöön otetaan tiukkoja toimia ja ikäänkuin palataan lähtötilanteeseen torjunta-asemiin.
Eli kun EU ulkorajat pettivät, Suomi olisi aika rauhassa voinut antaa omien lakiensakin "pettää" ja muita hieman aikaisemmin aloittaa tiukennukset.

Ilmeisestikin on niin, että säädösten mukaan turvapaikkahakemus pitää ottaa kaikissa tapauksissa vastaan.
Suomen ongelma on yleisesti se, että me luemme niitä säädöksi pirusti liian tarkkaan. Muut osaavat pelata paremmin niillä säännöillä ja kun menee hieman vierestä, niin kestävät nuhtelun, joka siitä seuraa.
Suomi ei kestä nuhteluita...koska maine..... :)

Ruotsin raja olisi toki voitu sulkea saattamalla valmiuslaki voimaan osittain, mutta se olisi ollut aika järeä toimi, jolla olisi ollut omat seurannaisvaikutuksensa.
Ennen sulkemista voidaan toimia lievemminkin; jarruttaa, valikoida, pysäyttää, leiriyttää, torjua, rajoittaa .....jne... Kyse on vain keinoista jotka itse valitaan käyttöön.
Suomen ongelmaksi muuttui se kun Orpo ei ottanut mitään toimia käyttöön. Nyt ne ovat valtoimenaan täällä ympäriinsä. Ja mikä pahinta - ne ovat sisällä.

Seurannaisvaikutukset? Kerro tarkemmin lisää, mitä ne ovat ja kenellä olisi niihin aikaa, kun ottaa huomioon että muilla mailla on muuta ensisijaisesti pähkäiltävää.


.
 
Mahtavia uutisia. Persut kokemassa yksinkertaisten ihmisten kansoittaman protestiliikkeen perinteisen kohtalon: kuihtumisen pikkupuolueeksi.

Kierre alkaa tästä, vuoden vaihteen jälkeen jo Vihreiden ja Vasureiden kanssa samassa kerhossa.
 
Itse lopetin persujen kannatuksen toistaiseksi. Käytännössä en seuraa enää politiikkaa. Suuri osa ansioistani koostuu ylitöistä sekä sunnuntai korvauksista. Persut halusivat leikata niitä rajusti. En halua muslimeja tuhat määrin Suomeen. Persut eivät pysty asialle mitään. En halua että kreikkaa eikä muitakaan tueta rahallisesti. Persuja ei asia haittaa. Miksi ihmeessä äänestäisin puoluetta joka toimii täysin minun etuani vastaan. No,en kyllä äänestäisi mitään hiton demareitakaan. Eiköhän persut ryhdistäydy ja asiat muuttuvat paremmiksi heille. Tai sitten kova linja ottaa irtioton..
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top