Äänestys Maanpuolustus.net puoluegallup 2015-15.12.2017

Jos eduskuntavaalit järjestettäisiin nyt, niin mitä puoluetta äänestäisit?

  • Suomen Keskusta

    Ääniä: 7 4.3%
  • Perussuomalaiset

    Ääniä: 62 38.3%
  • Kansallinen Kokoomus

    Ääniä: 45 27.8%
  • Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

    Ääniä: 7 4.3%
  • Vihreä liitto

    Ääniä: 6 3.7%
  • Vasemmistoliitto

    Ääniä: 4 2.5%
  • Suomen ruotsalainen kansanpuolue

    Ääniä: 4 2.5%
  • Suomen Kristillisdemokraatit

    Ääniä: 5 3.1%
  • Joku muu puolue

    Ääniä: 22 13.6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    162
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Itse koen olevani ns. "asevelisosialisti" ja sellaisen on aika vaikea löytää sopivaa puoluetta. Sos. dem. kun ei ole enää ollenkaan sopiva moiselle ajattelukannalle Tuomiojineen jne.

Minä olen kenties markkinatalousvasemmistolainen? Opettelen elämänikäisenä projektina ihmisyyttä ja pyrin ruokkimaan hyviä tekoja. Ja silti olen kirotun epätäydellinen.
 
Toki voi olettaa mutta aika rohkea on oletus oleellisesti harhattomasta näytteestä kun näyte on valokoitunut jäsenistön foorumiaktiivisuuden perusteella.....
Olet ihan oikeassa forumin äänestyksen suhteen. Minä viittasin sillä kirjoittamallani ennemminkin oikeisiin vaaleihin ja niissä äänestämättä jättäneisiin.
 
Olet ihan oikeassa forumin äänestyksen suhteen. Minä viittasin sillä kirjoittamallani ennemminkin oikeisiin vaaleihin ja niissä äänestämättä jättäneisiin.

Miksi olisi syytä olettaa oikeissa vaaleissa äänestävien ja äänestämättä jättävien valikoituvan harhattomasti. Toki vaalituloshan ei ole estimaatti puolueiden kannatuksesta vaaleissa vaan todellinen kannatus, koska öh tulosta ei lasketa näytteestä vaan populaatiosta. Äänestämättä jättävien kannatuksen jakautumisesta ei kovin raskaita kannata lausahdella. Mä en ole äänestänyt pariin vuosikymmeneen enkä äänestä jatkossakaan. Kukaan ei Eduskunnassa käytä valtaa mun tarjoamalla mandaatilla niin vähäpätöinen kuin se onkin tai puhu mun puolesta ja sama koskee kaikkia muitakin nukkuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi olisi syytä olettaa oikeissa vaaleissa äänestävien ja äänestämättä jättävien valikoituvan harhattomasti.

Jos muuta tietoa ei ole käytettävissä, niin tuo on kyllä nollahypoteesi.

Toki vaalituloshan ei ole estimaatti puolueiden kannatuksesta vaaleissa vaan todellinen kannatus, koska öh tulosta ei lasketa näytteestä vaan populaatiost. Äänestämättä jättävien kannatuksen jaukautumisesta ei kovin raskaita kannata lausahdella. Mä en ole äänestänyt pariin vuosikymmeneen enkä äänestä jatkossakaan. Kukaan ei Eduskunnassa käytä valtaa mun tarjoamalla mandaatilla niin vähätpätöinen kuin se onkin tai puhu mun puolesta ja sama koskee kaikkia muitakin nukkuvia.

Miten sen nyt ottaa. Nukkumisen voi tulkita myös niin, että kantasi on:"Minulle on ihan sama, kuka siellä pitää valtaa", jolloin mandaattasi menee sille, kuka sattuu voittamaan oikeasti äänestäneiden äänet.

Tietenkin sitä voidaan kyseenalaistaa, että mikä on vaikka Suomeen syntyneen ihmisen antama mandaatti sille, että ylipäänsä yhteiskunta on organisoitu niin kuin on. Perustuslakihan ei ole tällä hetkellä elossa olevien enemmistöltä kysytty kanta, vaan sen ovat kirjoittaneet nyt jo kuolleet sukupolvet ja siitä on muutettu vain niitä kohtia, joille on saatu vähintään 2/3 enemmistö taakse. On siis ainakin periaattessa mahdollista, että Suomessa on käytössä perustuslaki, joka ei menisi läpi, jos siitä järjestettäisiin kansanäänestys nyt.
 
Demokratia ei ole täydellinen. Mutta se on aika hyvä. Kansalaisten tehtävä on lopulta VAATIA edustajiltaan ryhtiä ja tekoja. Tietyllä tapaa meidät on syvänukutettu olemaan passiivisia. Jokainen, jolla on silmät päässä voi nähdä, että se ei ole hyväksi. Kansalaisaktiivisuus on poikaa. Passiivisuus on itsestä perkeliestä.
 
Totta. Mutta viittasin siis suomalaiseen poliittiseen kenttään. Täällähän ns. hyvinvointivaltion puolustajaksi laskee itsensä jopa Kokoomus. Kun taas joissakin maissa oikeisto laskee käsitteen "hyvinvointivaltio" suorastaan kommunismiksi.

Kyllä, oma ajatukseni oli lähinnä tuoda esille tämä nelikenttä-testiin sisältyvä pieni ongelma jos tekee esim. amerikkalaisille suunnatun testin sikäläisin painotuksin tai vaikka tekisi suomenkielisenkin testin, mutta jossa ei ole huomioitu riittävällä tavalla niitä suomalaiseen yhteiskuntaan miellettäviä arvoja, joita myös oikeistolaisiksi laskettavat puolueet kannattavat esim. juuri hyvinvointivaltio. Eli etenkin jenkeille suunnatut testit voivat sijoittaa henkilön, vastauksista riippuen (jos kannattaa hyvinvointivaltiota ja valtion roolia tietyissä asioissa) sikäläisen katsontakannan mukaan vasemmalle vaikka Suomessa oltaisi enemmän keskellä ja/tai oikealla.

Olen tehnyt useita nelikenttätestejä ja - miten sen nyt ottaa - huonoimmillaan jenkeille suunnatussa testissä olen ollut nelikentän konservatiivisen sosialistin osassa, mutta olettaisin, että tässä testissä oli jotain ongelmaa, koska henk.koht. arvoilla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta valintaan eli tuli tunne, että kyseisessä testissä painotettiin hyvin paljon juuri taloutta ja etenkin yhteiskunnan roolia taloudessa ja hyvinvoinnissa. Se, että seksuaalisuuden, koulutuksen, huumepolitiikan, uskonnon tms. suhteen olin hyvinkin liberaali ei tuntunut olevan mitään merkitystä itse testin lopputulokseen. Pääsääntöisesti nelikentässä olen ollut vasemmistoliberaalin puolella, joskin viimeisen parin vuoden aikana liikettä on tapahtunut oikealle ja olen nyt lähempänä vasemmistoliberaalin ja oikeistoliberaalin rajaa.

vlad.
 
Lista tulee jatkumaan. Hallitusvastuu tulee vielä näkymään.

Kyllä se näin on. SDP:n ja erityisesti silloisen pj:n Urpilaisen kellossa ääni muuttui aika kovasti kun asema vaihtui oppositiojohtajasta valtiovarainministeriksi. Samoin käy, ja on käynyt, Soinin. Siinä mielessä kovaa riskonottoa Soinilta vaalien alla että hän kyllä kokeneena poliitikkona varmasti tiesi, miltä toiminta hallituksessa tulee monen äänestäjän silmiin näyttämään.
 
Minulla on usko loppunut edustukselliseen demokratiaan. 200 kansanedustajaa on helppo käännyttää mille tahansa asialle myönteiseksi tai kielteiseksi. Haluaisin Suomenkin siirtyvän aitoon kansanvaltaan. Ääni PS:lle on ääni vähiten huonoimmalle, mielestäni.

Tämän gallupin kysymys olisi voinut olla, että jos on pakko äänestää mainittuja puolueita, niin mitä äänestäisit?

No, jos asetelma olisi se, että jotain puoluetta on äänestettävä niin kyllä varmaan tuossa tapauksessa mielummin nöyrtyisin ja äänestäisin "vähiten huonoa" vaihtoehtoa ja kyseisessä tapauksessa se olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä Perussuomalaiset, vaikka en nyt aivan kaikesta puolueen ympärillä kohutusta ole erityisemmin pitänytkään.

Piraattipuolue putosi keväällä puoluerekisteristä, mutta olettaen se tulee palaamaan rekisteriin tulevaisuudessa ja katsotaan sitten millainen sen puolueohjelma on ja löytyykö sieltä järkeviä kannanottoja ja näkemyksiä vai mennäänkö aivan liikaa yksilövapauden ehdoilla. Teoreettinen vaihtoehto muista saattaisi olla tulevaisuudessa Piraatit.

vlad.
 
Ja mikään puolue ei ole koskaan kääntänyt takkia minkään asian suhteen...

Hallitusohjelmaanhan on kirjattu, että suomen vastuut eivät saa nousta. Eli koko hallitus on kääntänyt takkia jos sinne rahaa taas lapataan.

Mutta PS:ltä media "vaatii" täyttä taipumattomuutta. Kolmanneksen kannatuksella pitäisi sanella ehdot hallituskumppaneille.

Hieman tulee mieleen kun jossain Ylen vastarintataistelijadokkarissa juutalainen sanoi että hän koki että partisaaneissa hänen pitää olla kaikista rohkein, koska hän on juutalainen.

Näen tässä taustalla myös toimittajien asenteet. Kummasti koko ajan korostetaan nimenomaan Persujen takinkääntöjä vaikka jokainen puolue on aina joutunut tinkimään jostain hallituskumppaneiden kanssa. Toista se on Venäjällä, kun yksi puolue dominoi ja oppositiokin on lähinnä näytöksen vuoksi ylläpidettävää pehmyt"oppositiota". Nyt kun saadaan PSn kannattajakunta oikein pettyneeksi näillä otsikoilla niin toimittajien omat lempparit taas juoksevat ensi vaaleissa paremmin...
 
Ja mikään puolue ei ole koskaan kääntänyt takkia minkään asian suhteen...

Hallitusohjelmaanhan on kirjattu, että suomen vastuut eivät saa nousta. Eli koko hallitus on kääntänyt takkia jos sinne rahaa taas lapataan.
Noin voi tietenkin sanoa, mutta lienee aika selvää, että PS oli se puolue, jonka tuon halusi sinne hallitusohjelmaan. Muille hallituspuolueille tuosta tinkiminen ei siis ollut samanlainen takinkääntö kuin persuille.

Vastaava esimerkki: Ajatellaan, että hallitusohjelmaan kirjataan, ettei Suomi anna uusia rakennuslupia ydinvoimaloille, jotta vihreät saadaan mukaan hallitukseen. Ja sitten kuitenkin annetaan. Vaikka tässä siis rikottaisiin hallitusohjelmaa, niin sitä ei minusta voi pitää takinkääntönä niille hallituspuolueille, jotka suostuivat tuohon vain kompromissina saadakseen vihreät mukaan kuin vihreille.

Tietenkään mikään puolue ei halua sitä, että Suomen vastuut nousevat, mutta on aika selvää, että kyseisen asian vastustamisessa (jotta muut asiat saadaan toteutettua, esim. tässä tapauksessa pidettyä euro pystyssä) on varmasti vahvuustasoja. Persut olivat sen suhteen vahvimmin vastuiden nousua vastaan ja siten heidän pysyminen hallituksessa on takinkääntö. Ihan samalla tavoin kuin 2010, kun Vihreät pysyivät hallituksessa, joka teki periaatepäätöksen uusista ydinvoimaloista.
 
Noin voi tietenkin sanoa, mutta lienee aika selvää, että PS oli se puolue, jonka tuon halusi sinne hallitusohjelmaan. Muille hallituspuolueille tuosta tinkiminen ei siis ollut samanlainen takinkääntö kuin persuille.

Vastaava esimerkki: Ajatellaan, että hallitusohjelmaan kirjataan, ettei Suomi anna uusia rakennuslupia ydinvoimaloille, jotta vihreät saadaan mukaan hallitukseen. Ja sitten kuitenkin annetaan. Vaikka tässä siis rikottaisiin hallitusohjelmaa, niin sitä ei minusta voi pitää takinkääntönä niille hallituspuolueille, jotka suostuivat tuohon vain kompromissina saadakseen vihreät mukaan kuin vihreille.

Tietenkään mikään puolue ei halua sitä, että Suomen vastuut nousevat, mutta on aika selvää, että kyseisen asian vastustamisessa (jotta muut asiat saadaan toteutettua, esim. tässä tapauksessa pidettyä euro pystyssä) on varmasti vahvuustasoja. Persut olivat sen suhteen vahvimmin vastuiden nousua vastaan ja siten heidän pysyminen hallituksessa on takinkääntö. Ihan samalla tavoin kuin 2010, kun Vihreät pysyivät hallituksessa, joka teki periaatepäätöksen uusista ydinvoimaloista.

Tämäkin on aivan totta, ja toisaalta Persut on "protestipuolueena" esittänyt kovemmin linjaa, että jyräisi läpi kaikki ajamansa asiat ilman kompromisseja.

Mutta Persut muuttuu hallitusvastuun myötä "tavalliseksi" puolueeksi. Mielestäni päätös on oikea. Välihuutelijoista päättäviin elimiin siirtyminen varmaan karsii jotkut kannattajista mutta uskon että ulkopuolelle jääminen olisi ollut se todellinen "kuoleman suudelma" ko. puolueelle, koska olisi näyttänyt ettei se ikinä pääse oikeasti vaikuttamaan hallitukseen.
 
Mä en ole äänestänyt pariin vuosikymmeneen enkä äänestä jatkossakaan. Kukaan ei Eduskunnassa käytä valtaa mun tarjoamalla mandaatilla niin vähäpätöinen kuin se onkin tai puhu mun puolesta ja sama koskee kaikkia muitakin nukkuvia.

Usein kerrottu ns. yleinen tulkinta on, että "vaikeneminen on myöntymisen merkki." Oma näkemykseni on myös tämä. Toisin sanoin äänestämättä jättämisen voi tosiaan tulkita niinkin että sinulle on yhdentekevää kuka johtaa ja päättää puolestasi - sekin on muille ihan ok.
Oli niin tai näin, valtaa käytetään Sinun puolestasi, haluat sitä tai et. Voidaan myös sanoa että päätöksenteossa sinun yli kävellään surutta. Aloita äänestäminen jo seuraavassa mahdollisessa vaalissa.

.
 
Tämäkin on aivan totta, ja toisaalta Persut on "protestipuolueena" esittänyt kovemmin linjaa, että jyräisi läpi kaikki ajamansa asiat ilman kompromisseja.

Mutta Persut muuttuu hallitusvastuun myötä "tavalliseksi" puolueeksi. Mielestäni päätös on oikea. Välihuutelijoista päättäviin elimiin siirtyminen varmaan karsii jotkut kannattajista mutta uskon että ulkopuolelle jääminen olisi ollut se todellinen "kuoleman suudelma" ko. puolueelle, koska olisi näyttänyt ettei se ikinä pääse oikeasti vaikuttamaan hallitukseen.
Minustakin päätös on oikea, vaikken minä varmaan missään tilanteesa persuja äänestäisi, joten minun mielipiteeni asian suhteen on aika yhdentekevä.

Tässä tulee kuitenkin vastaan yksi Suomen poliittisen systeemin heikkous. Kun näitä takinkääntöjä ja kompromissejä tehdään, niin neljän vuoden kuluttua kansalle on jäänyt aika epäselvä kuva siitä, että edustivatko ne heidän äänillään eduskuntaan nousseet edustajat heidän tahtoaan (tai edes sitä, mitä lupasivat ennen edellisiä vaaleja). Koalitiohallituksissa puolueilla on aina mahdollista luikerrella tekemisistään sillä, että "se tehtiin hallituksen koossapitämiseksi" tai "jokaisen pitää aina joskus tinkiä jostain" ja kaiken päälle kaikesta neljän vuoden aikana tapahtuneesta huonosta voi aina syyttä hallituskumppaneita. Vaikka enemmistövaalitavassa onkin omat ongelmansa, niin niissä hallitukset ovat yleensä yhden puolueen muodostamia, jolloin kansalaisille on kristallinkirkasta, kuka maassa on ollut vallassa ja siten myös vastuussa päätöksistä.

Itse olen miheikin tavoin tullut myöhemmällä iällä entistä skeptisemmäksi sen suhteen, että on edes mahdollista toteuttaa sellaista edustuksellisen demokratian muotoa, joka oikeasti toimisi niin kuin sen pitäisi. En tosin ole täysin vakuuttunut, että kansanäänestyksistäkään se lääke tähän löytyisi. Jollain tavoin edustuksellinen systeemi ja suora kansanvalta pitäisi saada sidottua toisiinsa.
 
Tässä vähän luettavaa PS:n kannattajille. Pisti ainakin minut miettimään... http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/101...ys-takinkaantojen-maara-lienee-suomen-ennatys

Kookoomuksen äänenkannattaja Uusi Suomi puukottaa persuja kaikissa tilanteissa missä vaan mahdollista. Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä.
Nyt on tilanne se, että pääasia on pysyä hallituksessa - johtopaikoilla - ja sieltä käsin osallistua Suomen suunnan korjaamiseen. Politiikka ei ole aina helppoa ja selkeää peliä. Joskus joutuu taipumaankin, etenkin kun vaihtoehtojen vähyys helpottaa päätöksentekoa.

Soini ja Persut ovat jo saaneet minulta anteeksi asiat joista tavoiteltiin toisenlaista päätöstä, mutta se ei ole voinut toteutua ja moni muukin on antanut anteeksi.

.
 
Tässä tulee kuitenkin vastaan yksi Suomen poliittisen systeemin heikkous. Kun näitä takinkääntöjä ja kompromissejä tehdään, niin neljän vuoden kuluttua kansalle on jäänyt aika epäselvä kuva siitä, että edustivatko ne heidän äänillään eduskuntaan nousseet edustajat heidän tahtoaan (tai edes sitä, mitä lupasivat ennen edellisiä vaaleja).

Mietin, onko se oikeasti suoraa heikkoutta? Ehkä kyse onkin vain siitä, Persut ovat ensimmäistä kertaa hallituksessa ja terävintä kritiikkiä on helpointa kohdistaa juurikin heihin nyt.
Kok.Dem on yhdessä tehnyt lehmänkauppoja ja takinkääntöjä vuosikymmenet ja niitä ei tunnu kukaan muistelevan. Mikäs nyt? Mielestäni takavuosina oli nykyistä helpompi sopia ja käännellä takkia, koska todelliset ongelmat eivät päässeet niin kärjistymään koska raha ei ollut ongelma. Niin kauan kuin rahaa tulee ikkunoista ja ovista, niin poliittinen pulina voi olla ihan mitä tahansa ja takkia voi käännelä miten huvittaa - se kaikki menee vain poliittisen shown piikkiin ilman seurannaisvaikutuksia. Kansa on enimmäkseen vain hekotellut poliitikkojen mielenmuutoksille, eikä kansa ole pahemmin syntilistoja kirjannut mustiin pikku vihkoihinsa.
Tänä päivänä sisäpoliittisessa puristuksessa on ainakin yksi elementti lisää, eli raha, mikä aiheuttaa hankaluuksia ja ulkopoliitiikassa on sitten omat uutuutensa.

.
 
Viimeksi muokattu:
Usein kerrottu ns. yleinen tulkinta on, että "vaikeneminen on myöntymisen merkki." Oma näkemykseni on myös tämä. Toisin sanoin äänestämättä jättämisen voi tosiaan tulkita niinkin että sinulle on yhdentekevää kuka johtaa ja päättää puolestasi - sekin on muille ihan ok.
Oli niin tai näin, valtaa käytetään Sinun puolestasi, haluat sitä tai et. Voidaan myös sanoa että päätöksenteossa sinun yli kävellään surutta. Aloita äänestäminen jo seuraavassa mahdollisessa vaalissa.

.

"Äänestäjillä ei saa olla sellaista illuusiota, että he voivat ilmaista ulkomaalaisvihamielisyytensä vaaleissa äänestämällä esimerkiksi perussuomalaisia"
- - Matti Vanhanen Hufvudstadsbladetin haastattelussa, Hufvudstadsbladetin verkkolehti 14.1.2009

https://fi.wikiquote.org/wiki/Matti_Vanhanen

Se edustuksellisesta demokratiasta Suomessa..... Äänestäjien ei kannata kuvitella että politiikan sisältöön voi vaikuttaa äänestämällä....
 
@Oho - järjestelmien toimivuuteen voi parhaiten vaikuttaa sisällä ja mukana toiminnassa. Ulkopuolelta ei voi vaikuttaa.

Äänestämällä voit vaikuttaa ja voittaa.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top