Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
baikal kirjoitti:Mikähän on rynnäkkökoneiden perspektiivi tulevaisessa, jos kun Venäjäkin ilmoittaa tästedes valmistavansa vain täsmäaseita? Jää nämä Kab-kannujen rahtarit historiaan silloin.....haasteita riittää varmasti myös siellä torjuntapuolella.
Mosuri kirjoitti:baikal kirjoitti:Mikähän on rynnäkkökoneiden perspektiivi tulevaisessa, jos kun Venäjäkin ilmoittaa tästedes valmistavansa vain täsmäaseita? Jää nämä Kab-kannujen rahtarit historiaan silloin.....haasteita riittää varmasti myös siellä torjuntapuolella.
Epäillä sopii, että tulevaisuus näyttää hieman toiselta kuin mitä useimmat luulevat. Tuskin on tulossa ainakaan sellaista Persianlahti I:n toisintoa, kuten eräät luulevat.
Toki eräät muutkin ovat valmistautumassa siihen 90-luvun alun ilmasotaan. Esimerkkinä vaikka Heikki Nikunen jonka Airpower - ilmavoimat teoksen viimeiset 70 sivua herättävät lähinnä myötähäpeää.
Mosuri kirjoitti:Esimerkiksi sellainen lähde kuin Ilmatorjuntamiehen ilma-asekuvasto muuten antaa SU-24:n lakikorkeudeksi 17 500 metriä (todennäköisesti suurin mahdollinen korkeus kevyellä polttoainelastilla). Fencerin tapaisella rynnäkkökoneella vaihtelu suoritusarvoissa voi heitellä rajusti kuorman mukaan, mikä ei ole ihme kun koneen suurin lentoonlähtöpaino on tuplasti suurempi kuin tyhjäpaino!
Morgenstern kirjoitti:Ah kuinka hiljaista tulee, kun kyselen noiden maantiekenttien merkityksestä taktiikalle...
voisikos niistä olla jokin ratkaiseva hyöty, eikä vain piilossa puskissa luikkiminen jotta koneet pysyvät ehjinä vaikkeivat lennä, ainakaan tuhoten ketään.
baikal kirjoitti:Karmea skenaariohan se on, jos Iskander yms. tulevat olemaan tulenkäytön runkoa esim. 10 vuoden kuluessa.....se ei ole enää hassua ollenkaan. Saa nähdä.
Vielä pelottavampi skenaario on se että halvat liitopommit tulevat olemaan Runkona 10 vuoden kuluessa. JDAM-ER kitti maksaa 10 000$ eli koko hoito 37 000$ ja kantama on 80 km:ä. Yhden modernin hävittäjän hinnalla saa 3000 liitopommia. Niillä pistää niin lentokentät kuin lentokonesuojt ja varalaskupaikat remonttiin.Hande kirjoitti:baikal kirjoitti:Karmea skenaariohan se on, jos Iskander yms. tulevat olemaan tulenkäytön runkoa esim. 10 vuoden kuluessa.....se ei ole enää hassua ollenkaan. Saa nähdä.
Siinäpä sitä onkin suomipojalle jatkossa pureskeltavaa, jos tuollaiseen mennään. Onhan Iskanderin todellinen ulottuvuuksiin arvioitu huomattavasti ilmoitettua suuremmaksi, joten välimatkakaan ei puolustautuvaa pelasta. Oman hävittäjäkapasiteetin merkittävästi supistuesSa ja naapurin suhteellisen kyvyn säilyessä pitäisi siinä sivussa vielä kyetä torjumaan suuri määrä tiedusteluhärveleitä ja niiden avulla maalitettavia ballistisia ohjuksia. Ei homma tuossa ainakaan helpotu.
Morgenstern kirjoitti:hitaampi kone jolla on pienempi amet (ja huonompi tutkatuki ja vähemmän kavereita ja tuhotumpi johtoinfra; tuskin kiinteät maatutkamme kauaa seisovat)
pääsisi järkevältä etäisyydeltä edes koettamaan ampumista, ellei se käytä ainoaa valttiaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Eli yllättävää nousua maasta viholliskoneen "alle" jolloin viholliskone joutuu reilusti Hornetin amet-säteen sisään, ja erittäin pikaista laukaisua ohjuksella.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Kaikissa muissa tapauksissa joko viholliskone pakenee nopeusylivoimallaan ennen kuin joutuu Hornetin pienemmän ametin sisään (kaiketi vain jos ei lennä porukalla),
tai käy sellaiseen hyökkäykseen jossa se pysyttelee Hornetin pienemmän ametin ulkopuolella,
mutta oman vaikutusetäisyytensä sisällä.
kunnas kirjoitti:Vielä pelottavampi skenaario on se että halvat liitopommit tulevat olemaan Runkona 10 vuoden kuluessa. JDAM-ER kitti maksaa 10 000$ eli koko hoito 37 000$ ja kantama on 80 km:ä. Yhden modernin hävittäjän hinnalla saa 3000 liitopommia. Niillä pistää niin lentokentät kuin lentokonesuojt ja varalaskupaikat remonttiin.
Hande kirjoitti:Morgenstern kirjoitti:Ah kuinka hiljaista tulee, kun kyselen noiden maantiekenttien merkityksestä taktiikalle...
voisikos niistä olla jokin ratkaiseva hyöty, eikä vain piilossa puskissa luikkiminen jotta koneet pysyvät ehjinä vaikkeivat lennä, ainakaan tuhoten ketään.
Tuskin asiaa täällä kukaan riittävällä tarkkuudella edes tuntee tai kaikkia muuttujia ymmärtää. Vielä parempi jos ymmärtää, muttei kerro.
AIM-120B 50 kmMorgenstern kirjoitti:Voisiko joku ohjuksiin perehtynyt kaivaa tyyppikoodien kirjosta ven ohjuksia, joilla "ampumaetäisyys " on suurempi kuin Hornetin ohjuksilla.
kunnas kirjoitti:AIM-120B 50 kmMorgenstern kirjoitti:Voisiko joku ohjuksiin perehtynyt kaivaa tyyppikoodien kirjosta ven ohjuksia, joilla "ampumaetäisyys " on suurempi kuin Hornetin ohjuksilla.
R-27R: up to 80 km
R-27T: up to 70 km
R-27ER: up to 130 km
R-27ET: up to 120 km
R-27AE up to 130 km
R-27EM: up to 170km[
RVV-AE 80 km
RVV-SD 110 km
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/
Hande kirjoitti:Mihin muuten perustuu se, että kahdessa käytännössä samankokoisessa ohjuksessa, joissa on myös samankokoinen tst-lataus ja jotka ovat ulkoisestikin melko identtiset, voi toisessa olla 60% enemmän kantamaa? Näin esim. RVV-AE/AIM-120C7-vertailussa:
(nopea haku erillisistä yksittäislähteistä)
paino 175/157kg
tst-lataus 22,5/20kg
L 3,60/3,65m
D 0,20/0,18m
km 80/48
Ilmeisesti itäohjuksessa on tuo ylimääräinen paino kokonaan moottorissa, vai onko tässä mukana se kaviaaritekijä? Ymmärtäisin, jos itäkalulle annettaisiin 55 tai 60km, mutta 80?