No siltähän tämä näyttäisi. Kohteiden suojaamiseen käypää lihaa meillä riittää.
Suomen näkökulmasta jatkuva navettamisen, liikkumisen ja oikeaoppisen, lyhyen radioliikenteen painottaminen näyttäisi olevan ihan hyvä vastaus Venäjän nykyisen ilma-aseen vaikutuksen vähentämiseksi. Lennokkeja vastaan löytyy kohtuuverran havainnointikykyä eri sensorein ja lävä/kevalla sekä vaikutuskykyä Ito05:llä, Stingereillä ja sergeillä. Päälle kun luodaan systemaattinen valemaalien rakentaminen, esim serbityyliin tusinaan Volvoon kamiinapiiput etuikkunan läpi, takaluukku irti, takakonttiin pieni lämpölähde ja koko paketti suolle, voidaan PV:n toimintaa suojata kohtuuhyvin vaikka Lappeenrannan sosialistisen valtakunnan Su-34:t Suomen ilmatilassa lentelisivätkin.
Mitä naapuri ajattelee kun jossain tien poskessa alkaa olla porukkaa pitkin metsiä.
Sitten sinne ilmestyy Sergeitä Stingereitä jne. ja liikenne alueella muutenkin lisääntyy.
Paikasta tulee mahdollinen maali. Ja jos sieltä vielä havaitaan radioliikennettä, jonka sopii maalin kuvaan. Niin on kyllä toimenpiteiden aika.
Itse kyllä hoitaisin tuon viettiliikenteen maanpäällä johonkin muualle, mitä radioliikenne hoidetaan.
Meillä ei voi olla mitään liikennettä kentän ja koneen välillä, sillä se paljastaa.
Ja kone ei saa lähettää mitään paluulennolla, jotta sen reitti pysyisi mahdollisimman hyvin salassa.
Yleensä ottaen olisi hyvä jos laskupaikka perustettaisiin vasta koneiden ”startattua kentältä” ja starttipaikka purettaisiin samalla kun koneen perävalot häviäisivät.
Ilmavoimissa on luettu ketjua!
http://yle.fi/uutiset/uusi_taistelu...isen_on_vaikeampi_tietaa_missa_olemme/8358491
Uusi taistelutapa ensimmäistä kertaa Ilmavoimien käytössä – "Vihollisen on vaikeampi tietää, missä olemme"
Harjoittelemme nyt ensimmäistä kertaa näin isossa harjoituksessa ilmasta-maahan-toimintaa, mikä on uusi elementti meille. Otamme nyt ensimmäistä kertaa käyttöön myös uuden taistelutavan ja kaluston liikuteltavuuden, Karjalan lennoston komentaja, eversti Jari Mikkonen sanoo.
Uusi taistelutapa vaikeuttaa vihollisen toimintaa, sillä taistelutapa perustuu liikkumiseen.
– Tukikohtien kriittiset voimavarat ovat paremmin pyörien päällä eli pystymme paremmin liikkumaan tukikohdasta toiseen sekä tukikohtien sisällä. Vihollisen on siis vaikeampi tietää, missä olemme.
Hienoa että PV: on keksinyt ruudin uudestaan.
Saksalaisethan harrastivat tuota sodanlopussa hyvällä menetyksellä.
Kenttää vaihdettiin tiuhaan ja kaikki toiminnat naamioitiin hyvin.
Saattoi tapahtua että lähtöpaikka ei ollut sama minne koneet laskeutuivat.
Kohta varmaan meidän kenraali keksivät että radio majakoita voidaan sijoita vapaasti ja luoda täten yöhävittäjien käyttämä ”maasto”.
Jota koneet voivat käyttää.
( Saksalaiset yöhävittäjät käyttivät karttoja joissa oli eri radio- ja valomajakat merkitty.
Hävittäjien oli täten yöllä helpompi lentää kuin päivällä (hyvissä olosuhteissa).
Näiden paikkoja vaihdettiin säännöllisesti joten niistä ei ollut hyötyä liittoutuneille)