Maavoimien kehittäminen

Jos 1 prosentti rynnäkkökiväärin patruunoista onnistuu tuhoamaan tosipaikan tullen vihollissotilaan, niin Suomella on kyky pysäyttää Venäjän asevoimat
Sun prosentissa on enemmän kun pilkkuvirhe; siihen huonompaan suuntaan. IV Armeijakunta käytti kesäkuussa 1944 25 milj. kpl kiväärikaliberin ja kp:n patruunaa; käytännössä 3 vk aikana. Yhden promillenkin osumaprosentti olisi tarkoittanu 25.000 sotilaan tappioita neukuille pelkällä kivääritulella. Ei ole uskottavaa kun pääosa tappioista syntyi tutkimusten mukaan epäsuoralla tulella. Nykyisin on vielä panssarisuojaa tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Sun prosentissa on enemmän kun pilkkuvirhe; siihen huonompaan suuntaan. IV Armeijakunta käytti kesäkuussa 1944 25 milj. kpl kiväärikaliberin ja kp:n patruunaa; käytännössä 3 vk aikana. Yhden promillenkin osumaprosentti olisi tarkoittanu 25.000 sotilaan tappioita neukuille pelkällä kivääritulella. Ei ole uskottavaa kun pääosa tappipista syntyi tutkimusten mukaan epäsuoralla tulella. Nykyisin on vielä panssarisuojaa tarjolla.

Sarkasmitutkanne kaipaa kalibrointia. :) Mun kommentti pitää ymmärtää samassa suhteessa kuin minua edeltäneen kirjoittajan pohdinta, että sadoilla tuhansilla panssarimiinoilla tuhotaan tuhansia tankkeja, jos edes 1 prosentti miinoista tuhoaa vaunun.
 
Se käyttökielto rajaa laukaisu periaatteen mukaan. Et periaatteessa saa virittää kässäriäkään henkilömiinaksi, jonka ohikulkijan nyhtäisemä ansalanka laukaisee.
Verrokiksi; viuhkamiina muuttui viuhkapanokseksi ja käyttö asiakkaan laukaisemalla ansalangalla (tms.) kiellettiin. Sinun täytyy tehdä se laukaisu.
Ja putkimiina on ok kunhan vetää itse sokan pois kolostaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Menee aika tekniseksi, mutta drone ohittaa tuon henkilömiina käsitteen vaikka teknisesti se kuuluu kategoriaan. Eli jos drone tunnistaa esim hahmon, sillä on kaksi vaihtoehtoa, 1) ilmoittaa käyttäjälle tai 2) autonomia. Loitering munitions voi käyttää helposti hahmon tunnistusta ja lentää vielä parvessa. Mutta se ei kuulu sopimuksen piiriin. Jaloilla kulkevat dronet eivät ole enään kömpelöitä. Pyörät ja telat on normi keinoja. Miinasta tulee kallis mutta parempaan tulokseen pystyvä kuin passiivisesta työkalusta. Tekoäly antaa vielä enemmän mahdollisuuksia, jos sillä on käytössä tunnistekirjasto, missä esim myös äänet yhdistetään hahmoon, kohteen taikka kohteiden varmistamiseksi.

Teknisesti se myös täyttää sopimusehtoja, tehden ko vehkeestä monimutkaisen. Miina muodossa akku ajaa tehtävänsä, niin että vehje ajaa itsensä ales taikka jos sille on asetettu aikaraja täyttyy. Mutta se laukaisu, koska siinä ei ole ihmistä välistä on eettinen asia.
 
Menee aika tekniseksi, mutta drone ohittaa tuon henkilömiina käsitteen vaikka teknisesti se kuuluu kategoriaan. Eli jos drone tunnistaa esim hahmon, sillä on kaksi vaihtoehtoa, 1) ilmoittaa käyttäjälle tai 2) autonomia. Loitering munitions voi käyttää helposti hahmon tunnistusta ja lentää vielä parvessa. Mutta se ei kuulu sopimuksen piiriin. Jaloilla kulkevat dronet eivät ole enään kömpelöitä. Pyörät ja telat on normi keinoja. Miinasta tulee kallis mutta parempaan tulokseen pystyvä kuin passiivisesta työkalusta. Tekoäly antaa vielä enemmän mahdollisuuksia, jos sillä on käytössä tunnistekirjasto, missä esim myös äänet yhdistetään hahmoon, kohteen taikka kohteiden varmistamiseksi.

Teknisesti se myös täyttää sopimusehtoja, tehden ko vehkeestä monimutkaisen. Miina muodossa akku ajaa tehtävänsä, niin että vehje ajaa itsensä ales taikka jos sille on asetettu aikaraja täyttyy. Mutta se laukaisu, koska siinä ei ole ihmistä välistä on eettinen asia.
Tulevaisuudessa ehkä voidaan ajatella olevan autunomiseen tekoälyyn pohjautuvia miinoitteita tai panoskenttiä. Riistakameran tyyliset laitteet tunnistavat kentälle tulevan joukon sotilaiksi eikä metsärekellä oleviksi lapsiksi. Räjäyttää panoksia kum hekilöt ovat oikealla kohdalla. Mahdollisesti laukaisee aluevaikutteisen hyppykaverin tai viuhkamiinan. Tekoäly kulkeutuu enemmin tai myöhemmin myös alueen käyttörajaaviin sovelluksiin.
 
Kommentoin nyt tänne, niin on edes vähän oikeammassa ketjussa.

Puolustusvoimien sodanajan vahvuus on 280 000 ja tästä määrästä maavoimien vahvuus on se suurin. Lisäksi ilma, meri ja laitoksilla on omat vahvuutensa.
Puolustusvoimat perustaa joukkoja useammassa erässä ja osa eristä on myös jaettu vielä A ja B eriin.

Sijoittamaton reservi on niitä henkilöitä joilla voidaan yrittää paikata taistelussa tulleita tappioita ja vaikka reservin vahvuus on 900 000 ei kaikki reserviläiset ole käyttökelpoisia eri syistä.

Tällä 280 000 vahvuudelle pyritään hankkimaan ja löytämään varusteet ja välineet sotatyön suorittamiseen.

Tuon joukon ulkopuolelle ei ole suunniteltu mitään ruutiukkojoukkoja vaan mm. paikallisjoukot ovat osa tuota 280 000 taistelijan vahvuutta.

Kaikki muu perustaminen sekä varustaminen edellyttää eduskunnan päätöstä ja tällä hetkellä sellaisia ei ole.

1990 luvulla puolustusvoimat hankki aseita hieman päälle 500 000 sotilaan PO armeijaa varten ja nyt ylivahvuudessa on n 200 000 asetta.
 
1990 luvulla puolustusvoimat hankki aseita hieman päälle 500 000 sotilaan PO armeijaa varten ja nyt ylivahvuudessa on n 200 000 asetta.
Onko muuta rompetta niin, että voitaisiin perustaa vaikkapa jotakin voimalaa tai vesilaitosta suojaavia joukkoja tuon 280000 yli? Eli siis käytännössä vaikkapa maastopukua, kypärää, jne... rynkyn lisäksi niin, että saataisiin tuollaisille kriittisille kohteille turvaajia tuon varsinaisen 280000 taistelijan lisäksi?
 
Onko muuta rompetta niin, että voitaisiin perustaa vaikkapa jotakin voimalaa tai vesilaitosta suojaavia joukkoja tuon 280000 yli? Eli siis käytännössä vaikkapa maastopukua, kypärää, jne... rynkyn lisäksi niin, että saataisiin tuollaisille kriittisille kohteille turvaajia tuon varsinaisen 280000 taistelijan lisäksi?
No, jos poliitikot eduskunnassa tekisivät tuollaisen päätöksen niin niille etsittäisiin mitä hyllystä löytyy tai on jäljellä..mutta varustus olisi Cajander tyylistä, koska isoja ylivarastoja ei pidetä.
SA-kauppa realisoi tavaraa kovaa vauhtia..

Yksi syy supistaa sodanajan vahvuutta oli se, että joukoille joita perustetaan on oikeasti jakaa varusteita.
 
No, jos poliitikot eduskunnassa tekisivät tuollaisen päätöksen niin niille etsittäisiin mitä hyllystä löytyy tai on jäljellä..mutta varustus olisi Cajander tyylistä, koska isoja ylivarastoja ei pidetä.
SA-kauppa realisoi tavaraa kovaa vauhtia..

Yksi syy supistaa sodanajan vahvuutta oli se, että joukoille joita perustetaan on oikeasti jakaa varusteita.
Katsoin Wikipedian kalustoluettelosta, että meillä on tuollainen 570300-570500 rynnäkkökivääriä ainakin (miinus tietty mitä lahjoitettiin Ukrainalle). Kahdesta mallista ei sanota hankittuja määriä eli 7.62 RK 54 (hankittiin 1950-luvulla ennen kuin RK-62:tta saatiin hankittua tarpeellinen määrä) ja AK-74M, joka on MPK:n koulutuskäytössä. Onko tietoa paljonko näitä kahta rynnäkkökivääriä meille on hankittu? Ja paljonko jäljellä varastoissa?
 
Katsoin Wikipedian kalustoluettelosta, että meillä on tuollainen 570300-570500 rynnäkkökivääriä ainakin (miinus tietty mitä lahjoitettiin Ukrainalle). Kahdesta mallista ei sanota hankittuja määriä eli 7.62 RK 54 (hankittiin 1950-luvulla ennen kuin RK-62:tta saatiin hankittua tarpeellinen määrä) ja AK-74M, joka on MPK:n koulutuskäytössä. Onko tietoa paljonko näitä kahta rynnäkkökivääriä meille on hankittu? Ja paljonko jäljellä varastoissa?
Nuo venäläiset RK 54 aseet on pääsääntöisesti sulatettu. Niitä tuli myös jokaisen hankitun neuvostokaluston mukana ja osa oli todella loppuun kulutettuja.
 
Nuo venäläiset RK 54 aseet on pääsääntöisesti sulatettu. Niitä tuli myös jokaisen hankitun neuvostokaluston mukana ja osa oli todella loppuun kulutettuja.
Okei.

Ja entäs tuo AK-74M, joka on englanninkielisen Suomen Maavoimien kalustoluettelon sivun mukaan MKP:n käytössä koulutusaseena?
 
Sitten tulee vielä tukuttain kaikkia takaportaan vartio ym. tehtäviä joissa ei todellakaan tarvi olla rivissä esim. alle 30v "paperilla hyvä kuntoista" reserviläistä.

Edelleen voimassa on harha etu- ja takaportaasta, taistelua käydään koko valtakunnan syvyydessä ja nämä takaportaan ei niin hyväkuntoiset ovat Ukrainassa olleet niitä jotka kohtaavat VDV-joukkoja sekä muita vympeleitä, ja joilla pitäisi olla kykyä taistella erikoisjoukkoja vastaan.
 
Katsoin Wikipedian kalustoluettelosta, että meillä on tuollainen 570300-570500 rynnäkkökivääriä ainakin (miinus tietty mitä lahjoitettiin Ukrainalle). Kahdesta mallista ei sanota hankittuja määriä eli 7.62 RK 54 (hankittiin 1950-luvulla ennen kuin RK-62:tta saatiin hankittua tarpeellinen määrä) ja AK-74M, joka on MPK:n koulutuskäytössä. Onko tietoa paljonko näitä kahta rynnäkkökivääriä meille on hankittu? Ja paljonko jäljellä varastoissa?
Noita satoja kappaleita tuskin kannattaa tuijottaa. Jotain on kulunut loppuun ja jotain poistettu matkan varrella muista syistä. Ilmoitetut määrätkin ovat varmaan kymmenen tuhannen tarkkuudella. Ja tuollainen tarkkuushan riittää mainiosti tämän kokonaisuuden tarkasteluun.
 
Turvallisempi asentaa, ilman että räjäyttää itsensä. Putkimiina räjähtää heti, eikä ole 3-4 sekunnin viivettä kuten käsikranaatissa.
Lisäksi vanhassa käsikranaatissa oli 70g tenttua ja putkarissa180g. Miinan tappavaksi katsottu alue ulottui 15 metriin ja haavoittava 30 metriin. Toki liiveillä voi olla tuota heikentävä vaikutus, mutta ei säästä haavoittumiselta, mikä on vielä parempi.
 
Kommentoin nyt tänne, niin on edes vähän oikeammassa ketjussa.

Puolustusvoimien sodanajan vahvuus on 280 000 ja tästä määrästä maavoimien vahvuus on se suurin. Lisäksi ilma, meri ja laitoksilla on omat vahvuutensa.
Puolustusvoimat perustaa joukkoja useammassa erässä ja osa eristä on myös jaettu vielä A ja B eriin.

Sijoittamaton reservi on niitä henkilöitä joilla voidaan yrittää paikata taistelussa tulleita tappioita ja vaikka reservin vahvuus on 900 000 ei kaikki reserviläiset ole käyttökelpoisia eri syistä.

Tällä 280 000 vahvuudelle pyritään hankkimaan ja löytämään varusteet ja välineet sotatyön suorittamiseen.

Tuon joukon ulkopuolelle ei ole suunniteltu mitään ruutiukkojoukkoja vaan mm. paikallisjoukot ovat osa tuota 280 000 taistelijan vahvuutta.

Kaikki muu perustaminen sekä varustaminen edellyttää eduskunnan päätöstä ja tällä hetkellä sellaisia ei ole.

1990 luvulla puolustusvoimat hankki aseita hieman päälle 500 000 sotilaan PO armeijaa varten ja nyt ylivahvuudessa on n 200 000 asetta.
Toivottavasti ylijohdossa ei ajatella että tappioita korvaaville sotilaille ei tarvitse varata mitään varustusta etukäteen! Jos luotetaan siihen että kaikilta kaatuneilta ja vangiksi jääneiltä saadaan evakuoitua aseet ja kamppeet täydennysmiehille niin pieleen menee. Tai jos aiotaan varustaa täydennykset vihollisen sotasaaliilla niin silloin sitä vasta talvisodan mallia ajatellaankin...

Varaa pitää laskea myös vihollisen tuhoamien varastojen ja kuljetusten vuoksi, siihen että osa kuljetuksista päätyy kuitenkin väärään paikkaan, aseita tuhoutuu ja häviää myös ilman henkilötappioita, yms. yleistä kitkaa. Eli rynnäkkökivääreistä puhuttaessa, 280000 eli sama kuin sodan ajan vahvuus on liian vähän. Mutta 480 tuhannesta kyllä riittää myös Ukrainaan lähetettäväksi. Oikea ylivahvuuden taso on sitten oma kysymyksensä eikä varmasti mikään yksinkertaisella kaavalla laskettava (saati julkinen) asia. Mielestäni sodan ratkaisun jälkeen varastorasvaan jäänyt kivääri on kuitenkin pienempi paha kuin ilman asetta yksikköön lähetetty täydennysmies.

Mutta tuo 280 tuhatta taitaakin olla laskettu pitkälti siitä, miten isolle armeijalle riittää sitä henkilökohtaista varustusta raskaampaa kalustoa? Joten esimerkiksi ilmatorjunnan korkeatorjuntahankkeen hankintojen saapuessa vahvuus periaatteessa tulisi nousemaan, koska tuo hankehan ei itsessään korvaa mitään kalustoa joka samalla poistuisi? Toisaalta alueellisen kattavuuden hanke ei välttämättä vaikuttaisi vahvuuteen, mikäli se käytännössä päätyisi olemaan Crotalen korvaamisprojekti?
 
Kyllä tuollainen 900 000 jannua aseissa on itsensä pettämistä. Tuollaista porukkaa ei varusteta eikä liikuteta mitenkään. Hyvä jos tuo 280 000 jamppaa saadaan liikkumaan edes maastonvärisillä ajoneuvoilla.
Kyllä täällä pulaa on monenmoisesta alkaen ihan perustaistelijan varustuksesta ja päättyen aseisiin, ammuksiin, tiedusteluun, johtamiseen, liikkumiseen. Kyllä pitäisin tuota 3-4%/bkt puolustusbudjettia Suomen koko ja sijainti huomioiden aikalailla miniminä. Sen päälle sitten suurempia hankintoja varten lisäbudjetit.
 
Kyllä tuollainen 900 000 jannua aseissa on itsensä pettämistä. Tuollaista porukkaa ei varusteta eikä liikuteta mitenkään. Hyvä jos tuo 280 000 jamppaa saadaan liikkumaan edes maastonvärisillä ajoneuvoilla.
Kyllä täällä pulaa on monenmoisesta alkaen ihan perustaistelijan varustuksesta ja päättyen aseisiin, ammuksiin, tiedusteluun, johtamiseen, liikkumiseen. Kyllä pitäisin tuota 3-4%/bkt puolustusbudjettia Suomen koko ja sijainti huomioiden aikalailla miniminä. Sen päälle sitten suurempia hankintoja varten lisäbudjetit.
Ei niiden paikallisjoukkojen tarvitse liikkua juuri nimeksikään. Kunhan jollain bussilla tai kuormurilla pääsevät alle 10km siirtymään tarvittaessa niin hyvä niin. Vaikka omilla autoillaan, jos ei muuten. Siinäpä se onkin, kun niiden ei tarvitse tehdä mitään strategisia siirtymiä.
 
Ei niiden paikallisjoukkojen tarvitse liikkua juuri nimeksikään. Kunhan jollain bussilla tai kuormurilla pääsevät alle 10km siirtymään tarvittaessa niin hyvä niin. Vaikka omilla autoillaan, jos ei muuten. Siinäpä se onkin, kun niiden ei tarvitse tehdä mitään strategisia siirtymiä.
Niiden täytyy vain pystyä koordinoituun puolustukseen ja vastaiskuihin. Vastassa on tedennäköisimmin vastustajan erikoisjoukkoa. Kyllä sotaa käydään tänäpäivänä myös selustassa paljon jossa paikallisjoukot toimivat.
 
Back
Top