Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

Venäjän ilmavoimta eivät ole alueella operoineet

Ukrainan propaganda muistaakseni väitti 14.7 pudotetun kuljetuskoneen olleen ammuttu venäläisellä MIG hävittäjällä.
MUTTA pudotuksesta kuvattu video osoittaa mielestäni tyhjentävästi että se ammuttiin maasta ilmaan ohjuksella ja vieläpä venäjän puolelta.

Kenelläkään ei ollut todellista syytä ampua matkustajakonetta. Mutta mikäli BUK laiteten miehistöä käskettiin ampumaan korkealla kohti tulevaa lentokonetta miehistöhän ampuu. Todennäköisimmin MH17 konetta luultiin pilvien yläpuolella lähestyväksi IL76 koneeksi jolla oli tiettävästi tarkoitus huoltaa rajan läheisyydessä olevia joukkoja.

Alue jolta BUK laukaistiin oli kapinallisten hallussa. Ja heillä todistetusti oli BUK laite jossa M1 ohjuksen näköisiä ohjuksia. Ensin 4 kpl. Sitten vain 3kpl ohjuksia.
Osa kapinallisista sanoo että he ovat ampuneet BUK laitteella 14.7 ja puoli tuntia ennen MH17 turmaa. Mutta niistä laukaisuista ei ole mitään todisteita puheen lisäksi.
Vain MH17 tuhonnut laukaisu on kuvattu ja todistajin vahvistettu.

Kaikki venäjän esittämät materiaalit Ukrainan Buk laitteista lähialueella on osoittautuneet väärennöksiksi.

Kapinalliset taas olivat jo aiemmin pudottaneet Ukrainan armeijan huoltolentoja tehneitä koneita alas ohjuksilla - edelleen väitän, että koneen ampuivat alas kapinalliset. Puutteellinen ilmatilannekuva, virheellinen maalin tunnistus ja aavistuksen taitamaton BUK-miehistö..ja siinä se.

Jep jep.

btw. 17.7 tutkamateriaalissa muuten näkyy myös hetken aikaa venäjän armeijan sotilashelikopteri, suunnilleen siinä suunnassa minne MH17 oli menossa. Se osoittaa senkin että alueen tutka näkee todella alhaalle. Eli jos alueella lentäisi esim. SU25 kone 2km korkeudessa, se varmaan näkyisi tutkassa.
 
Sensijaan kun asiaa lähestyy vähän toiselta kantilta, niin se tiedetään että Ukrainan ilmavoimien koneita ammuttiin ohjuksilla alas noina aikoina useampia. Venäjän ilmavoimta eivät ole alueella operoineet, kapinallisilla ei ole tuohon aikaan ollut koneita käytössään = Ukrainan armeijan ilmatorjunnan maalit taivaalla ovat olleet vähän vähissä = miksi Ukrainalaiset olisivat yhtäkkiä päättäneet pamauttaa BUK:lla alas koneen, jonka lentokorkeus jne jne viittaavat aivan muuhun kuin yhteenkään kuviteltavissa olevaan maaliin - ja joita ei siis siihen mennessä ole ollut yhtään taivaalla koko sodan aikana??

Wikin lista on lienee suht kattava.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_aircraft_losses_during_the_Ukrainian_crisis

Vain muutama päivä ennen MH-17:sta pudotusta sepot (tai ryssät) ampuivat alas ukrainalaisen kuljetuskoneen, joka lensi jossain kuuden ja puolen kilometrin korkeudessa. Mikään kevyt MANPAD (Strela / Igla) ei tätä ampunut alas. Eli kyllä siellä oli pakostikin raskaampaakin ilmatorjuntaohjuskalustoa. Sitten sepot haksahtivat malesialaiskoneen suhteen. Jos tässä jotain menee Ukrainan piikkiin, niin ehkä se, ettei Kiovassa hoksattu sulkea koko Itä-Ukrainan ilmatilaa siviililiikenteeltä. Rajoituksiahan oli annettu vain alakorkeuksiin, kun sepot olivat kevyillä it-ohjuksillaan jo pudotelleet ukien rynnäkkökoneita.
 
Jos tässä jotain menee Ukrainan piikkiin, niin ehkä se, ettei Kiovassa hoksattu sulkea koko Itä-Ukrainan ilmatilaa siviililiikenteeltä. Rajoituksiahan oli annettu vain alakorkeuksiin, kun sepot olivat kevyillä it-ohjuksillaan jo pudotelleet ukien rynnäkkökoneita.

Samaa mieltä - viitteitä kuitenkin oli myös siitä, että Ukrainan armeijan BUK-lavetti/ lavetteja on jäänyt kapinallisten käsiin..edellä mainittujen alasampumisten lisäksi - joten ilmatilan sulkeminen olisi varmasti ollut perusteltua. Toki sitten lentoyhtiötkin voisivat seurailla tilannetta ja omilla päätöksillään muuttaa käyttämiään reittejä, kuten moni lentoyhtiö taisi tehdäkin kun Itä-Ukrainassa taistelutoiminta kiihtyi. No, isosta rahasta on varmasti kyse lentoyhtiöillä noissa asioissa, mutta kuitenkin.
 
>viitteitä kuitenkin oli myös siitä, että Ukrainan armeijan BUK-lavetti/ lavetteja on jäänyt kapinallisten käsiin..

Ukrainalla oli tieto kapinallisille jääneistä laitteista. He tiesivät että ne kaikki oli tuhottu käyttökelvottomaan kuntoon.
Tuosta on kuvallisia todisteita ja tiedot siitä että Venäjä yritti ainakin yhtä sellaista korjata siinä onnistumatta.

>ilmatilan sulkeminen olisi varmasti ollut perusteltua.

14.7 tapahtunut ampuminen ei todisteiden valossa ole tapahtunut Ukrainan maaperältä.

Mutta 17.7 aamulla oli Ukrainalla tiedustelutieto että BUK laite oli tullut maahan.
17.7 puolen päivän maissa ensimmäiset videot kapinallisten ampumalaitteesta ladattiin internetiin.
Ilmatila olisi pitänyt sulkea jos vaarasta oli epäilys. Mutta jälkiviisaus on turhinta viisautta.

Lentoyhtiöiden päätöksenteon vaikauksista tuolla:
http://www.pprune.org/rumours-news/543733-mh17-down-near-donetsk-79.html#post8903626


Ja Tutkaspämmi:
Tietääkseni aluetta kuvasi kaksi primääritutkaa + sekundääritutkat ja niistä on muodostettu myös tämä (alunperin venäjän julkaisema) video:
(MH17 on MAC17 tunnisteella)

Ja ohjeet tutkan ymmärtämiseksi mm. täällä:
http://www.whathappenedtoflightmh17.com/russian-radar-does-not-show-any-ukraine-fighter-aircraft/
Ja lisää tutkan lukuohjetta:
http://www.whathappenedtoflightmh17.com/russian-atc-lesson-101-the-phantom-su25/


Ja kuriositeetti, venäjän taisteluhelikopteri kehystettynä punaisessa ruudussa?
https://drive.google.com/file/d/0B5INjAze86wxQWhrNnNQcVFfRGc/view
Tuolla kohdin myös runsaasti Venäjän BUK laitteita, mutta eivät tod. näk. liity MH17 tuhoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tuossa Ukrainan ja Venäjän lennonjohtojen välisessä keskustelussa tarkoittaa tuo Rostovin lennonjohdon lause: It seems that target started falling apart. Viittaako tuo siihen että Venäjän lennonjohdossa näkivät tutkakuvasta että kohde hajoaa ilmassa?

Jep, se näkyy tutkavideollakin.
Transponderin lähetys loppuu ja näytölle jää kaksi kaikua siinä kohden missä MH17 koneen piti olla.
Koneen keskirunko kaartaa jyrkästi itään, ohjaamo + kevyt romu tipahtaa lähemmäs BUK räjähdyspistettä.
Molemmat näkyvät selkeästi tutkassa ja kaiut vastaavat romujen putoamispaikkaa maastossa.

(tutkakuvassa nopeasti liikkuvilla kohteilla näkyy nopeusvektori eli viiva siihen suuntaan minne kappaleen odotetaan kulkevan lähiminuutteina, hitaasti liikkuvilla kuten helikopterilla tai suoraan alas tppuvalla lentokoneen romulla ei näy nopeusvektoria. Esineiden/lentokoneiden aiemmasta sijainnista piirtyy ne pisteet kohteen takapuolelle.)
 
Itse näkisin, että lännen, ja varsinkin niiden maiden joiden kansalaisia turmassa menehtyi intresseissä on pitää asia koko ajan vireillä kanssakäymisessä Venäjän kanssa. Missään nimessä tämä ei saisi painua unholaan eikä tätä rikosta saisi lakaista mukavuussyistä maton alle. Olisiko todennäköinen skenaario, että esim. MH17 linkittyisi talouspakotteiden ylläpitämiseen ?

Näin varmasti tullaankin toimimaan mikäli Ukrainan sodassa ei tapahtu todella merkittävää eskaloitumista ja sodankäynnin entistä suurempaa raaistumista ja sen myötä sitä, että (niin ikävä tapahtuma kuin MH17:sta on), koneen pudottaminen painuu tavallaan taka-alalle muiden - entistä suurempien rikosten - noustessa otsikoissa "etusivulle". Nyt tilanne on edelleen se, että tapahtumat puhuvat sen puolesta, että MH17:sta tulee pysymään otsioissa jatkossakin, ei ole mitään tarvetta unohtaa sitä vaan venäläisiä tullaan muistuttamaan tapahtuneesta ainakin niin kauan kunnes selkeä tunnustus tullaan saamaan - tapahtuuko tämä Putinin valtakaudella vai vasta tulevaisuudessa aikana jolloin valta on vaihtunut, en ota kantaa - veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Yksittäisenä tapahtumana MH17:sta on oletetusta vahingosta (ts. alas ampuminen oli vahinko tai sellaiseksi luokieltava teko) huolimatta koko sodan eräs merkittävimmistä yksittäisistä tapahtumista, tapahtuma, joka on jättänyt merkin useamman valtion "kollektiiviseen muistiin", joten helpolla se ei sieltä katoa. Vaaditaan sodankäynnin huomattavaa eskaloitumista, raaistumista entisestään (ukrainalainen Srebrenica etc.) jotta voisin kuvitella, että MH17:sta painuu otsikoista taustalle.

vlad.
 
Karttakuvia ja tutkakuvia verrattaessa pitää huomata että pohjois-etelä suunta on joissain kuvissa magneettisen pohjoisnavan mukaan ja joissain se on maantieteellisen pohjoisnavan mukaan.
Ja toisinaan kuvat on vaan kallellaan. ;-)

Pieni HOX: Lentotutkien kartassa DON piste on Donetskin surullisen kuuluisalla lentokentällä.


>Paljon oli koneita ilmassa tuolla hetkellä.

Niinpä. Onkin silkkaa potaskaa että MH17 ohjattiin "teuraaksi" kyseiselle alueelle. Ei sitä ohjattu sen kummemmin "teuraaksi" kuin nuita muitakaan koneita donbasin yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni Sukhoin "virallinen" kanta on nimen omaan tuo.
R60 ohjukset maastaistelulentokoneessa on tarkoitettu helikoptereita yms. vastaan maajoukkojen tukena.

(taistelukärki painaa 3kg ja hakeutuu kohteen moottoriin mutta edes kaksi 40kg taistelukärkeä ei kyennyt katkaisemaan Korean Airlinesin konetta joka oli saman kokoinen. Sen sijaan BUK taistelukärki on 70Kg ja hakeutuu kohteen keskirunkoon, edestäpäin ammuttaessa räjähtää koneen keulan edessä ja yläpuolella)

Kuten olen ketjussa aiemmin todennut, UA:n ilmavoimien Su-25 koneet oli varustettu juuri R-60 tai R-60M -ilmataisteluohjuksin, ohjusten hakupää ir. Ohjusten taistelukärki on sen noin 3 kg ja esim. kerran aiemmin kyseisellä ohjuksella neuvostoliiton ilmavoimien hävittäjä (ilmeisesti PVO:n Su-15) on tulittanut Korean Airlinesin konetta (Boeing 707-321...) Kuolan niemimaan alueella v. 1978 sillä seurauksella, että koneen moottoreista yksi vaurioitui, 1-2 matkustajaa kuoli sirpaleisiin ja koneen lentäjän onnistui tehdä hallittu pakkolasku järven jäälle Kuolan niemimaan alueella. Kyseessä oli KAL:n lento 902.

Sukhoi Su-25:den R-60 tai R-60M ilmataisteluohjukset ovat käytännössä omasuoja ja ne on tarkoitettu tuomaan (minimaalista) suojaa vihollisen lentokoneita ja helikoptereita vastaan. Niiden taistelukärki on sen kokoinen, että se vaurioittaa tai hyvässä lykyssä pudottaa hävittäjän/helikopterin mutta kyseistä ohjusta ei ole tarkoitettu pudottamaan kuljetuskoneita tai esim. matkustajakoneita - niitä tehtäviä varten on sitten omat ohjuksensa. Jo ohjuksen kantama (n. 8000 m) osoittaa sen ettei ohjus ole tarkoitettu muuta kuin lähitaisteluaseeksi.

Venäjän ilmavoimien Sukhoi Su-25 koneita on varustettu uudemmilla R-73 ilmataisteluohjuksilla, näidenkin hakupää on ir. Kantama olennaisesti pidempi (20-40 km, riippuen mallista) ja taistelukärki on reilut tuplaten suurempi (7,4 kg).

Kapinalliset taas olivat jo aiemmin pudottaneet Ukrainan armeijan huoltolentoja tehneitä koneita alas ohjuksilla - edelleen väitän, että koneen ampuivat alas kapinalliset. Puutteellinen ilmatilannekuva, virheellinen maalin tunnistus ja aavistuksen taitamaton BUK-miehistö..ja siinä se.

Keskustelin (yksityisesti) viime kesänä MH17:sta tapahtuman jälkeen pv:n palveluksessa olleen henkilön kanssa, hän on toiminut Buk-kouluttajana ja käynyt koulutuksessa myös Venäjällä. Hän totesi, että aikana jolloin hän koulutuksensa sai Buk kuului niihin ilmapuolustusjärjestelmiin joihin Venäjällä ei varusmiehillä ollut mitään asiaa, koko miehistö oli kantahenkilökuntaa ja yksikön johtajana oli vähintäänkin kapteenin-arvoinen upseeri. Tämän jälkeen Venäjällä sopimussotilaiden määrä on olennaisesti kasvanut ja tämä on voinut vaikuttaa siihen millainen miehitys nykyään esim. Venäjän maavoimien niillä yksiköillä on jotka ovat varustettuja Novator 9K37 Buk'eilla. Hän siis piti hyvin epätodennäköisenä jo tuolloin, että Buk:in "puikkoissa" olisi ollut vapaaehtoisia tai puutteellisesti koulutettuja varusmiehiä tai vuosia aiemmin Ukrainassa koulutuksensa saaneita sotilaita.

Saman suuntaista kommenttia sain myös toiselta henkilöltä, joka on pv:n palveluksessa operoinut Bukeilla. Joskaan hänellä ei ollut kokemusta venäläisten systeemeistä ja siitä kuinka kouluttavat ja miehittävät Buk-yksiköt.

(Harmillista etten voi tarkistaa kaikkia kyseisiä viestejä, koska ne sijaitsevat sellaisen palstan yv-kansiossani jonne minulla ei ole enää kirjoitusoikeuksia - typeryyttäni en kopioinut viestejä omalle koneelle).

vlad.
 
"Kapinallisilla" tarkoitan näissä yhteyksissä kaikkia Ukrainan armeijaa vastaan taistelevia - siis myös venäläisiä sotilaita. Mutta oli siellä BUK-miehistössä ketä tahansa, uskon ja väitän että kyseessä oli vahinko - tarkoituksella tapahtuville asioille on löydettävissä jokin rationaalinen syy/ selitys - matkustajakoneen alasampumiselle sellaista ei oikein löydy. Kukaan ei hyötynyt siitä, siksi kallistun edelleen vahingon kannalle = maalin uskottiin olevan joku muu kuin mikä se oli.
 
Kyl tää case näyttää mun silmään riittävän klaarilta sen suhteen mitä ilmassa on tapahtunut. Ehkäpä ohjuksen laukaisija on ammuttu, ehkä hän tunnustaa sen ennen kuolemaansa. Kuka tahansa selväjärkinen katuu tuollaista tähtitieteellisesti. Maalia on luultu Ukrainan kuljetuskoneeksi tai muuksi isoksi koneeksi ja se ammuttu hölmöyttään. Tästä ei varmaan ole kiistanalaisuutta missään maailmankolkassa missä ollaan älyllisesti rehellisiä.

Seppojen spontaani eka twitter-ilkamointi kertoi kaiken oleellisen ja kaikki tähän mennessä esitetty on tukenut sitä.
 
Seppojen spontaani eka twitter-ilkamointi kertoi kaiken oleellisen ja kaikki tähän mennessä esitetty on tukenut sitä.

Yleisesti ottaen länsimaisessa oikeuskäytännössä rikosten suhteen ensimmäiset lausunnot ja havainnot ovat painoarvoltaan aika kovia - niin se vain on tässäkin.
Tietysti voidaan rakennella tämänkin ympärille janusputkosmaisia false flag-kuvioita vaikka kuinka paljon väittämällä että Ukraina ampui koneen alas ja tekaisi sosiaaliseen mediaan sopivat viestit jne jne - totuus vain on useimmiten, eli aina, false flag:ja huomattavasti tylsempää.
 
... tulittanut Korean Airlinesin konetta (Boeing 707-321...) Kuolan niemimaan alueella v. 1978 sillä seurauksella, että koneen moottoreista yksi vaurioitui, 1-2 matkustajaa kuoli sirpaleisiin ja koneen lentäjän onnistui tehdä hallittu pakkolasku järven jäälle Kuolan niemimaan alueella. Kyseessä oli KAL:n lento 902. ....

Jeps.
Ja KAL 007 lennolla oli puolestaan Boeing 747 joka on kooltaan lähellä Boing777 kokoa. Edes kaksi 40kg taistelukärjellä varustettua kaliningrad ohjusta ei onnistunut repimään konetta kuten tapahtui MH17:lle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007

FDR tallenne KAL007:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Korean_Air_Lines_Flight_007_flight_data.jpg

FDR tallenne MH17:
http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/albums/1155/thumbs/89b80f3f22efmh-17-bijlage-a940x500.jpg

Spädäbum eli spämmink, seuraavassa on tutkavideo yhdistetty karttakuvan kanssa:
 
Viimeksi muokattu:
Kyl tää case näyttää mun silmään riittävän klaarilta sen suhteen mitä ilmassa on tapahtunut. Ehkäpä ohjuksen laukaisija on ammuttu, ehkä hän tunnustaa sen ennen kuolemaansa. Kuka tahansa selväjärkinen katuu tuollaista tähtitieteellisesti. Maalia on luultu Ukrainan kuljetuskoneeksi tai muuksi isoksi koneeksi ja se ammuttu hölmöyttään. Tästä ei varmaan ole kiistanalaisuutta missään maailmankolkassa missä ollaan älyllisesti rehellisiä.

Seppojen spontaani eka twitter-ilkamointi kertoi kaiken oleellisen ja kaikki tähän mennessä esitetty on tukenut sitä.

Yleisesti ottaen länsimaisessa oikeuskäytännössä rikosten suhteen ensimmäiset lausunnot ja havainnot ovat painoarvoltaan aika kovia - niin se vain on tässäkin.
Tietysti voidaan rakennella tämänkin ympärille janusputkosmaisia false flag-kuvioita vaikka kuinka paljon väittämällä että Ukraina ampui koneen alas ja tekaisi sosiaaliseen mediaan sopivat viestit jne jne - totuus vain on useimmiten, eli aina, false flag:ja huomattavasti tylsempää.




Tässä viime syksynä ilmestyneessä Vice Newsin pätkässä toimittaja Simon Ostrovsky haastattelee kapinapäällikkö Nikolai Kozitsynia, joka myöntää koneen tulleen ammutuksi alas ohjuksella. Kun Ostrovsky tämän jälkeen kysyy, tunteeko Kozitsyn kuka tai ketkä ohjuksen ampuivat, on vastaus "en kommentoi".

Ja sitten on tietenkin vielä tämä s*atanan Igor Girkin, joka ilakoi some-viestillään kuinka "ukrainalainen An-26" tuli juuri tonttiin. Viime kesän jälkeen herra sitten luikki karkuun takaisin Venäjälle. Syksymmällä oli myös tarinaa, että Igor käväisi Laatokalla Valamon luostarissa. Näinköhän kävi pyytämässä syntejään anteeksi ? Ja kun "Pyhän Venäjän ja slaavien asialla" ollaan koko ajan oltu, niin ei tarvitse välittää mitään mokomasta pikkuasiasta, että tuli murhattua melkein 300 täysin sivullista ihmistä.

Jotenkin vaan tuntuu, että tämän kaltaisilta ihmisiltä on turha odottaa tunnustusta, saati edes anteeksipyyntöä uhrien omaisille.

Girkin.webp
 
"Kapinallisilla" tarkoitan näissä yhteyksissä kaikkia Ukrainan armeijaa vastaan taistelevia - siis myös venäläisiä sotilaita. Mutta oli siellä BUK-miehistössä ketä tahansa, uskon ja väitän että kyseessä oli vahinko - tarkoituksella tapahtuville asioille on löydettävissä jokin rationaalinen syy/ selitys - matkustajakoneen alasampumiselle sellaista ei oikein löydy. Kukaan ei hyötynyt siitä, siksi kallistun edelleen vahingon kannalle = maalin uskottiin olevan joku muu kuin mikä se oli.

Olen myös sillä kannalla, että kyseessä on vahinko - tästä syystä johtuen en kovinkaan mielelläni kutsu tapauhtunutta sotarikokseksi. Tilanne on tietty toinen jos paljastuu teon olleen tahallisen ja tarkoituksenmukaisen, mutta en näe mitään järkeä sille, että tahallisesti olisi pudotettu alas matkustajalentokone - kaikkinaiset riskit olisivat tuolloin olleet aivan liian suuret ja teko kaikella tapaa hyödytön.

Olen sillä kannalla, että kuviteltiin ammutun alas UA:n ilmavoimien kuljetuskone, pudotuksen jälkeiset ensimmäiset twitter-viestit viittaisivat tähän (Girkinin nyt jo poistettu viesti) ja kun todellisuus paljastui alkoi epämääräinen salailu ja valheiden verkon luominen, joka on sitten jatkunut tähän päivään saakka.

On ilmeistä, että paineisessa tilanteessa myös koulutetulle henkilökunnalle voi tapahtua virhe, tehdään virhepäätelmä ja kuvitellaan ammutun kuljetuskonetta (etenkin tämä on mahdollista kun käytössä oli vain ohjusvaunu ja sen oma tutka, jonka näyttämä kohteen korkeuslukema on viitteellinen - en nyt muista sanatarkkaa kuvausta korkeuslukemaa näyttävästä mittarista viime kesältä) jolloin on mahdollista erehtyä tekemään johtopäätös jonka mukaan kohde on UA:n kuljetuskone eikä olennaisesti korkeammalla lentävä matkustajalentokone. (UA:n kuljetuskoneet Iljushin Il-76:sia lukuunottamatta lensivät olennaisesti MH17:sta matalammalla ja matalammat lentokorkeudet oli suljettu siviililiikenteeltä, heinäkuun 1. jälkeen lentokorkeus alle 7900 m oli suljettu siviililiikenteeltä ja 14. heinäkuuta alkaen 9800 m saakka ylettyvä alue oli suljettu siviililiikenteeltä, olettamus siis oli se, että sitä korkeammalla olisi turvallista lentää - mikä sitten paljastui vääräksi olettamukseksi, ja jo ennen heinäkuun alkua oli rajoituksia kohdistettu siviili-ilmailulle Donbassin alueella).

Ilmatilan sulkua alemmilla korkeuksilla perusteltiin ketjussakin esille tuotujen pudotusten tähden, viimeisimmät ennen MH17:sta pudotusta 14. heinäkuuta pudotettu ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone ja 16. heinäkuuta pudotettu Sukhoi Su-25 rynnäkkökone, joka ukrainalaislähteiden mukaan pudotettiin Venäjän ilmavoimien toimesta (Venäjä kiisti tapahtuneen) ja joidenkin lähteiden mukaan Venäjän alueelta ammutulla it-ohjuksella. Mutta merkittävää on se, että kumpikin kone pudotettiin korkeudessa jonne separatistien manpadseilla ei pitänyt yltää, ei edes Venäjän uusimmalla manpadsilla ns. Verballa (jonka torjuntakorkeus on max. 4,5+ km).

vlad.
 
Sanomalehti Novaja Gazeta on muuten käsittääkseni ainoana venäläistahona ottanut suoraan kantaa syyllisyyskysymykseen. Etusivun otsikkona luki: "Anna meille anteeksi Hollanti."

original.webp
 
Dajey Petros on kaiken aikaa ollut sitä mieltä että kapinoivien puolelle ollut BUK patteri oli koko ajan yhteydessä venäjän sotilastutkiin.
Viimeisinpien kuvien perusteella lähin BUK tulenjohtokeskus kait noin 22km päässä. Eli DP arvelee että ampujilla oli tiedossa että kyseessä on siviililentokone, mikäli yhteys venäjän puolella olevaan yksikköön oli olemassa.
http://ukraineatwar.blogspot.co.uk/2015/03/evidence-of-russian-buk-battery-near.html
http://ukraineatwar.blogspot.co.uk/2015/03/never-published-before-satellite-images_20.html

Mutta tuo mielestäni aika epätoivoista hakuammuntaa, vahinko ja rikollinen huolimattomuus on toistaiseksi todennäköisin skenario MH17 pudotuksen takana.
 
Olen myös sillä kannalla, että kyseessä on vahinko - tästä syystä johtuen en kovinkaan mielelläni kutsu tapauhtunutta sotarikokseksi. Tilanne on tietty toinen jos paljastuu teon olleen tahallisen ja tarkoituksenmukaisen, mutta en näe mitään järkeä sille, että tahallisesti olisi pudotettu alas matkustajalentokone - kaikkinaiset riskit olisivat tuolloin olleet aivan liian suuret ja teko kaikella tapaa hyödytön.
Samalla kannalla olen että vahinko, mutta vältettävissä oleva vahinko. Joko siviilikoneiden ei olisi pitänyt tuolla lentää tai ilmapuolustusveikoilla oli kohteentunnistus mennyt pahasti väärin.
 
Back
Top