Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

BUK lienee todennäköisin syy koneen putoamiseen. Mikä ohjusversio ja kenen ampuma - voi olla vaikeaa identifioida. En tunne IT-järjestelmiä kuin nimeksi, joten en lähde sitä kautta asiaa arvioimaan. Sensijaan kun asiaa lähestyy vähän toiselta kantilta, niin se tiedetään että Ukrainan ilmavoimien koneita ammuttiin ohjuksilla alas noina aikoina useampia. Venäjän ilmavoimta eivät ole alueella operoineet, kapinallisilla ei ole tuohon aikaan ollut koneita käytössään = Ukrainan armeijan ilmatorjunnan maalit taivaalla ovat olleet vähän vähissä = miksi Ukrainalaiset olisivat yhtäkkiä päättäneet pamauttaa BUK:lla alas koneen, jonka lentokorkeus jne jne viittaavat aivan muuhun kuin yhteenkään kuviteltavissa olevaan maaliin - ja joita ei siis siihen mennessä ole ollut yhtään taivaalla koko sodan aikana?? Lisäksi Ukrainan armeijan IT:llä on ollut käytössään koko BUK-järjestelmä, ei siis vain pelkkä ohjuslavetti, joten maalin tunnistus on melkolailla varmaa - tosin riittävällä tarkuudella maalin kyllä tunnistaa tuossa tilanteessa myös pelkän ohjuslavetinkin järjestelmillä.
Jos taas tarkoitus olisi ollut ampua matkustajakone alas, miksi se olisi tehty SU-25:llä kun käytössä on myös Su-27:ja, jolle pudotus olisi ollut helppoakin helpompaa?

Kapinalliset taas olivat jo aiemmin pudottaneet Ukrainan armeijan huoltolentoja tehneitä koneita alas ohjuksilla - edelleen väitän, että koneen ampuivat alas kapinalliset. Puutteellinen ilmatilannekuva, virheellinen maalin tunnistus ja aavistuksen taitamaton BUK-miehistö..ja siinä se.

Muutama pointti:

1) Ellen väärin muista tapahtuma aluetta ja tilannetta siellä, niin jos kone olisi ammuttu Ukrainalaisten toimesta, niin eikö osuma olisi tullut takaa tai vähintään sivulta? Siis, kun kerta tiedetään melko tarkkaan missä koneeseen osui? Enkä usko, että Ukrainalaiset olisivat tuoneet tuollaisen patteriston tykistön kantamalle. Nyt osuma tuli edestä, joten laukaisupaikka on kohtuullisella tarkkuudella paikannettavissa.

2) Kapinalliset eivät ainoastaan olleet pudottaneet koneita alueella, vaan he myös kertoivat ampuneen koneen alas juuri siellä, missä MH17 tuli alas ja aika myöskin täsmää! Tämä seikka varmaan on useimmilla tiedossa, mutta halusin palauttaa mieleen ihan vain Putler huoria ärsyttääkseni.
 
Luulisi, että tälläkin foorumilla jollakulla olisi käytännön kokemusta tuosta BUK järjestelmästä tai edes jostain osa alueesta. Sehän on kaiketi poistumassa oleva systeemi, niin "opsec" tuskin vaarantuisi jos sellainen henkilö kantaisi kortensa kekoon. Mahtaako suomessa olla kun pelkkää kantisporukkaa tuollaisen puikoissa.
 
Luulisi, että tälläkin foorumilla jollakulla olisi käytännön kokemusta tuosta BUK järjestelmästä tai edes jostain osa alueesta. Sehän on kaiketi poistumassa oleva systeemi, niin "opsec" tuskin vaarantuisi jos sellainen henkilö kantaisi kortensa kekoon. Mahtaako suomessa olla kun pelkkää kantisporukkaa tuollaisen puikoissa.

Kuten aiemmin viittasin, keskustelin viime kesänä MH17:sta alasampumisen jälkeen yksityisesti pv:n palveluksessa olleiden henkilöiden kanssa, toinen oli toiminut buk-kouluttajana ja käynyt koulutuksessa myös Venäjällä. Toinen henkilöistä ei ollut toiminut kouluttajana. Valitettavasti en pääse lukemaan käymiäni keskusteluja uudelleen, koska keskustelut sijaitsevat sellaisen palstan yv-kansiossa jonne minulla ei ole enää kirjoitusoikeuksia. Muutama muistinvarainen huomio.

Ainakin tuolloin kun tämä upseeri toimi Suomessa buk-kouluttajana myös varusmiehiä koulutettiin operoimaan buk:illa eli tilanne oli toinen mikä Venäjällä oli tuolloin. Tämän buk-kouluttajan mukaan hänen ollessa koulutettavana Venäjällä, Novator 9K37 M1 "Buk" (kuin myös muut versiot) oli miehitetty vain ja ainoastaan kantahenkilökuntaan kuuluvilla henkilöillä ja komentava upseeri oli käytännössä aina arvoltaan vähintään kapteeni. Näin siis tuolloin Venäjällä, sen jälkeen sopimussotilaiden määrä on Venäjällä lisääntynyt ja heitä on myös ilmapuolustuksesta vastaavien joukkojen palveluksessa, joten on mahdollista, että nykyään myös Venäjällä käytäntö on muuttunut ja Buk-miehistöön otetaan sopimussotilaita.

Samoin viitattiin siihen, että ohjusvaunussa on myös mittari (analoginen mittari ei siis mikään näyttö), joka näytti ohjusvaunun tutkaan perustuen kohteen lentokorkeuden, mutta mittari ei missään nimessä ollut tarkka vaan vain ja ainoastaan suuntaa-antava. Arvion mukaan senkään perusteella ei kuitenkaan olisi pitänyt erehtyä lentokorkeudessa kilometrejä. Buk-laukaisualustan tutkalla ei kyetä luomaan kokonaisvaltaista tilannekuvaa tai kuvaa valvottavasta ilmatilasta, tähän tehtävään vaaditaan järjestelmän muita yksiköitä esim. 9S18M1-1 tar-ajoneuvoa (tutka) ja komentokeskusajoneuvoa.

(huom: minulla on lupa siteerata kyseisiä havaintoja ko. henkilöiltä, kuitenkin siten ettei heidän henkilöllisyytensä paljastu)

vlad.
 
>1) Ellen väärin muista tapahtuma aluetta ja tilannetta siellä, niin jos kone olisi ammuttu Ukrainalaisten toimesta, niin eikö osuma olisi tullut takaa tai vähintään sivulta?

Jep. MH17 koneen lentosuunnassa ei voinut olla Ukrainan BUK laitteita. Siinä ei olisi mitään järkeä.
Mikäli 900km/h kulkevaa kohdetta ammutaan jostain muusta suunnasta kuin edestä, yksinkertaisen logiikan BUK ohjuksella, ohjuksen tähdätessä suoraan kohti kohdetta se päätyisi osumaan kohteen sivusta keskelle kohdetta tai takaa päin kohteen perään.
BUK ohjuksen räjähdyksen ajoitus on varmasti optimoitu taisteluhävittäjän kokoiseen kohteeseen eli ammuttaessa 70mx70m kokoista MH17 konetta vauriot tulee vain "reunoille".

> Enkä usko, että Ukrainalaiset olisivat tuoneet tuollaisen patteriston tykistön kantamalle.

Juuri näin.

>2) Kapinalliset eivät ainoastaan olleet pudottaneet koneita alueella, vaan he myös kertoivat ampuneen koneen alas juuri siellä, missä MH17 tuli alas ja aika myöskin täsmää!

Jep. Järkevät venäläiset tietävät että totuus tästäkin tulee esille.
Mutta strategiahan Putlereilla on se että tuuttiin pusketaan niin paljon disinformaatiota että keskustelu ja asian selvittely tukehtuisi valheiden sammuttamiseen ja totuus jäisi silloin vähemmälle huomiolle.
 
mielenkiintiunen video. Animaatiovideot vaan aina pyllyllään ohjuksen sijainnin ja tulokulman suhteen.
 
Uusi video aiheesta


Tuo jutussa haastateltu puolalainen ohjusekspertti on minulle ennestään tuntematon, mutta Janesin analyytikkojen asiantuntemusta en vähättele. Janes on jo vuosikymmenien ajan ollut yksi maailman arvostetuimmista puolustusalan ja sotatekniikan asiantuntijatahoista.
 
Vähintään kyseenalaista toimintaa maikkarilta. Ei pienintäkään mainintaa MH17 terroriteosta Euroopan tuhoisimpien onnettomuuksien joukossa vaikka yleisesti tilastoissa otetaan huomioon myös terroriteot. Bravo.
Vakavat lentoturmat harvinaisia läntisessä Euroopassa

Edellinen vakava eurooppalaiselle lentoyhtiölle tapahtunut onnettomuus oli vuonna 2009, kun Air Francen kone syöksyi Atlanttiin.

Air Francen turmassa kuoli 228 ihmistä

1. kesäkuuta 2009: Air Francen Airbus 330 syöksyi Atlanttiin matkalla Rio de Janeirosta Pariisiin. 228 ihmistä sai surmansa.

20. elokuuta 2008: Spanairin MD-82 suistui nousussa kiitoradalta ja syttyi tuleen. 154 ihmistä kuoli ja 18 loukkaantui.

14. elokuuta 2005: Kyproslaisen Helios Airwaysin Boeing 737 putosi Ateenan pohjoispuolella ilmeisesti paineistuksen petettyä. 121 ihmistä sai surmansa.

1. heinäkuuta 2002: Venäläinen Bashkirian Airlinesin Tupolev 154 ja DHL-yhtiön Boeing 757-rahtikone törmäsivät Etelä-Saksassa. 71 ihmistä kuoli.

8. lokakuuta 2001: SAS:n MD-87 törmäsi sumussa pienkoneeseen Milanon Linaten lentokentällä. 118 ihmistä kuoli, joukossa oli kuusi suomalaista.

25. heinäkuuta 2000: Air Francen Concorde -yliäänimatkustajakone putosi ja osui hotelliin heti noustuaan Charles de Gaullen kentältä. 109 koneessa ja neljä hotellissa ollutta ihmistä kuoli.

Samoin uutisointi aivan eri luokkaa, 17.7 maikkari malttoi kertoa vasta 22.08 lyhyesti MH17. Tänään taas uhrattiin 8 ensimmäistä minuuuttia Germanwingsin tapaukselle.
Surkeata toimintaa.
 
Vähintään kyseenalaista toimintaa maikkarilta. Ei pienintäkään mainintaa MH17 terroriteosta Euroopan tuhoisimpien onnettomuuksien joukossa vaikka yleisesti tilastoissa otetaan huomioon myös terroriteot. Bravo.
Vakavat lentoturmat harvinaisia läntisessä Euroopassa

Edellinen vakava eurooppalaiselle lentoyhtiölle tapahtunut onnettomuus oli vuonna 2009, kun Air Francen kone syöksyi Atlanttiin.

Air Francen turmassa kuoli 228 ihmistä

1. kesäkuuta 2009: Air Francen Airbus 330 syöksyi Atlanttiin matkalla Rio de Janeirosta Pariisiin. 228 ihmistä sai surmansa.

20. elokuuta 2008: Spanairin MD-82 suistui nousussa kiitoradalta ja syttyi tuleen. 154 ihmistä kuoli ja 18 loukkaantui.

14. elokuuta 2005: Kyproslaisen Helios Airwaysin Boeing 737 putosi Ateenan pohjoispuolella ilmeisesti paineistuksen petettyä. 121 ihmistä sai surmansa.

1. heinäkuuta 2002: Venäläinen Bashkirian Airlinesin Tupolev 154 ja DHL-yhtiön Boeing 757-rahtikone törmäsivät Etelä-Saksassa. 71 ihmistä kuoli.

8. lokakuuta 2001: SAS:n MD-87 törmäsi sumussa pienkoneeseen Milanon Linaten lentokentällä. 118 ihmistä kuoli, joukossa oli kuusi suomalaista.

25. heinäkuuta 2000: Air Francen Concorde -yliäänimatkustajakone putosi ja osui hotelliin heti noustuaan Charles de Gaullen kentältä. 109 koneessa ja neljä hotellissa ollutta ihmistä kuoli.

Samoin uutisointi aivan eri luokkaa, 17.7 maikkari malttoi kertoa vasta 22.08 lyhyesti MH17. Tänään taas uhrattiin 8 ensimmäistä minuuuttia Germanwingsin tapaukselle.
Surkeata toimintaa.

Laittakaa palautetta, minä laitan.
 
Ei ollut eurooppalainen lentoyhtiö, MH17 oli malesialainen.
 
Hollannin poliisi julkaisi lyhyehkön videon MH17 turmasta Venäjäksi, tarkoituksena ilmeisesti saada todistajia BUK-M1 ampumalaitteen tarkalle sijainnille, reitille Donetskin alueella ja mahdolliselle myöhemmälle kohtalolle.
Tekstitykset myös Englanniksi, kannattaa katsoa.

Youtubesta en nyt jostain syystä pysty suoraan videota lisäämään, linkin takaa löytyy.
Linkki
 
Viimeksi muokattu:
Hollannin poliisi julkaisi lyhyehkön videon MH17 turmasta Venäjäksi, tarkoituksena ilmeisesti saada todistajia BUK-M1 ampumalaitteen tarkalle sijainnille, reitille Donetskin alueella ja mahdolliselle myöhemmälle kohtalolle.
Tekstitykset myös Englanniksi, kannattaa katsoa.

Youtubesta en nyt jostain syystä pysty suoraan videota lisäämään, linkin takaa löytyy.
Linkki
Lisätietoja Joint Investication Tiimiltä:
http://www.jitmh17.com/

Bellingcat kirjoittaa aiheesta:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...joint-investigation-teams-call-for-witnesses/
 
Täytyy todella toivoa, että paikalliset silminnäkijät ymmärtäisivät ja uskaltaisivat ottaa yhteyttä ja kertoa tietonsa tutkijoille. Uskallan kyllä epäillä, että sepot ovat omalta osaltaan kyllä pelotelleet seurauksilla, mikäli tietoja heidän rikoksestaan annetaan eteenpäin.
 
Hollannin poliisi julkaisi lyhyehkön videon MH17 turmasta Venäjäksi, tekstitykset myös englanniksi, kannattaa katsoa. Linkki

Tämä on loistavaa! Toivon todellakin että asialle sataa niitää "viimeisiä niittejä" ja tapaus voidaan selvittää siten että tekijällä ei ole enää väittämistä. Peukkua tälle!
 
Tämä on loistavaa! Toivon todellakin että asialle sataa niitää "viimeisiä niittejä" ja tapaus voidaan selvittää siten että tekijällä ei ole enää väittämistä. Peukkua tälle!

Venäjä iskee välittömästi takaisin, ei se noin ole, sanomisiamme vääristellään. Voinemme olla varmoja siitä, että riippumatta siitä mihin johtopäätökseen tutkijalautakunta päätyy ja miten asia uutisoidaan meillä ja lännessä, venäläisille kerrotaan toinen totuus ja se ainoa totuus!



http://rt.com/news/245141-reuters-witness-misreport-mh17/
Reuters lied’: MH17 witness says reporter falsified testimony


http://rt.com/op-edge/245441-mh17-us-intelligence-lies/
MH17 investigation going off in ‘wrong direction’ could embarrass ‘many powerful people’


http://rt.com/news/242337-lavrov-mh17-report-investigation/
Lavrov condemns Reuters report on MH17 crash, calls for 'unbiased, professional' investigation
Published time: March 19, 2015 19:12
Edited time: March 19, 2015 20:36
Get short URL

 
Back
Top