Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

No törkeä ja röyhkeä sotarikoshan se on ilman muuta.

Minusta olisi nyt pirun reilua ja oikein todeta asia edes Suomessa. Jenkkien, brittien jne. sotarikoksia olemme tuominneet paljon vähemmilläkin "todisteilla", idf ollaan tuomittu miehissä hyvinkin kyseenalaisin perustein ja monta kertaa. Ei lähdetä tekemään tästä tapauksesta yhtään sen vaikeampaa kuin on tarpeen.

Idän tapahtumien tuossa vaiheessa, kun tuo siviilikohde tuhottiin, BUKn joystickiä peukaloi hyvin todennäköisesti venäläinen sotilas ja tuskin ilman käskyä. Kuten sanoin, olemme paljon vähemmillä todisteilla langettaneet foorumin tuomion ennenkin.
 
Kertoo tuosta YK:n äänestyksestä aika paljon, että turvaneuvoston 15:sta jäsenestä 11 puolsi oikeusistuimen perustamista. Angola, Kiina ja Venezuela pidättäytyivät äänestämästä. Eli Venäjä jäi täysin yksin kun käytti veto-oikeuttaan.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305973789289

Kiinan pidättyväisyyttä äänestyksestä ei mielestäni voi tulkita tueksi Venäjälle. Kiina ei sekaannu tai ota kantaa ongelmiin, jos Kiinan intressit eivät suoraan ole vaarassa.

Johannes
 
Kiinan pidättyväisyyttä äänestyksestä ei mielestäni voi tulkita tueksi Venäjälle. Kiina ei sekaannu tai ota kantaa ongelmiin, jos Kiinan intressit eivät suoraan ole vaarassa.

Johannes

Juurikin näin. Ja mahtoi olla ryssille kolaus kun ovat herra ties kuinka kauan jaksaneet vaahdota BRICS-maiden ystävyydestä yms. Joka tapauksessa MH-17 -äänestyksen kaataminen oli massiivinen propagandatappio Putlerille. Nyt sitten vaan odotellaan syksyllä ilmestyvää loppuselontekoa, joka melkoisella varmuudella syyllistää kapinalliset (ja ehkä myös Venäjän).
 
Vähintä mitä voidaan tehdä on se, että eri valtiot ja yhteisöt yhdistävät voimansa ja suorittavat oman tutkintansa annetuilla ja saatavilla olevilla tiedoilla - missään nimessä tähän ei pidä tyytyä, ei pidä hyväksyä Venäjän toimintaa YK:ssa ja tämän jälkeen luovuttaa.

Viranomaistahot Alankomaissa ovat suorittaneet omaa tutkintaa (joskin sikäli puutteellista ettei heillä ole ollut käytössä kaikkea aineistoa): http://www.onderzoeksraad.nl/upload...3acad0ceprem-rapport-mh-17-en-interactief.pdf

Tämä tutkinta yhdistettynä bellingcatin tekemiin tutkimuksiin ja siihen lisättynä venäläisen ohjusvalmistajan Almaz-Anteyn tunnustus (jota hollantilaisilla ei ollut käytössä heidän tehdessä omia tutkimuksia) siitä, että kyseessä on heidän valmistamansa ohjus, ja tähän sitten lisättynä Venäjältä Novaja Gazetan suorittamat tutkimukset (ja mahdollinen aineisto jota heillä on), niin saadaan perusta jolta laaja kansainvälinen tutkimus voidaan aloittaa. Tietenkään ei pidä unohtaa Ukrainan viranomaisten aineistoa ja tutkimuksia, eikä muutakaan luotettavaa todistusaineistoa (todistipa aineisto sitten mitä tahansa).

Eli kuten totesit, perustyötä on tehty jo huomattavan paljon ja aineistoa on vähintäänkin kohtuullisesti, joten sen pohjalta perusteellinen tutkinta ja lopputulosten julkaisu ja jos sen perusteella Venäjä naulataan kiinni "ladon seinään" niin sitten naulataan - kyse on kuitenkin teosta, jossa kuoli lähes 300 siviiliä ja kolmansien maiden kansalaista, joten mielestäni turhat diplomaattiset hienostelut on syytä työntää tässä tapauksessa syrjään. Mikäli teko oli vahinko/tahaton, se voidaan olettaen todistaa, jos kyse oli tahallisesta teosta niin tuolloin kyse on jo sotarikoksesta, ja jos tämä on ehdottomasti todistettavissa niin vähintä mitä olisi tehtävä, on todeta kyseinen tosiasia vaikka tekijää ei kenties koskaan saataisi vastaamaan teostaan.

vlad.

Kyse ei ole diplomaattisesta "hienostelusta" vaan valtioiden välisestä kommunikaatiosta. Valtiolla on tietyt säännöt ja forumit, missä ja miten kommunikaatio tapahtuu. Näin se vaan on ja MH17 -tapaus ei tule tekemään tuossa poikkeusta.

Jos Ukraina olisi ratifioinut Rooman sopimuksen Haagin kansainvälisestä tuomioistuimesta vuodelta 2002, Ukraina voisi nostaa asian esille siellä, koska teko on joka tapauksessa tapahtunut Ukrainan virallisten rajojen sisäpuolella. Ukraina on itse pelannut tuon kortin huonosti ja tuota ratifiointia ei ole ikinä tapahtunut. Sinänsä mielenkiintoista, että Kiovan hallinto meuhkaa sotarikoksista, mutta ei ole hyväksynyt kansainvälistä tuomioistuinta niitä ratkomaan. Tietämättä Ukrainan perustuslaista, uskoisin, että ratifioinnit tarvitsevat parlamentin suuren enemmistön tuen taakseen. Voi olla, että tuota suurta enemmistöä ei ole.

Toinen tapa saada aikaan tuomioistuin virallisesti tutkimaan on viedä asia YK:n yleiskokouksen käsittelyyn. Tuosta on olemassa ennakkotapaus Suezin kriisin ajoilta:
http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/unef1backgr2.html

Käytännössä tuo ei tule tapahtumaan ilman USA:n aktiivista vaikuttamista. Jää nähtäväksi, kuinka aktiivisen kannan USA tulee tuossa asiassa ottamaan.

Johannes
 
Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole diplomaattisesta "hienostelusta" vaan valtioiden välisestä kommunikaatiosta. Valtiolla on tietyt säännöt ja forumit, missä ja miten kommunikaatio tapahtuu. Näin se vaan on ja MH17 -tapaus ei tule tekemään tuossa poikkeusta.

Jos Ukraina olisi ratifioinut Rooman sopimuksen Haagin kansainvälisestä tuomioistuimesta vuodelta 2002, Ukraina voisi nostaa asian esille siellä, koska teko on joka tapauksessa tapahtunut Ukrainan virallisten rajojen sisäpuolella. Ukraina on itse pelannut tuon kortin huonosti ja tuota ratifiointia ei ole ikinä tapahtunut. Sinänsä mielenkiintoista, että Kiovan hallinto meuhkaa sotarikoksista, mutta ei ole hyväksynyt kansainvälistä tuomioistuinta niitä ratkomaan. Tietämättä Ukrainan perustuslaista, uskoisin, että ratifioinnit tarvitsevat parlamentin suuren enemmistön tuen taakseen. Voi olla, että tuota suurta enemmistöä ei ole.

Toinen tapa saada aikaan tuomioistuin virallisesti tutkimaan on viedä asia YK:n yleiskokouksen käsittelyyn. Tuosta on olemassa ennakkotapaus Suezin kriisin ajoilta:
http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/unef1backgr2.html

Käytännössä tuo ei tule tapahtumaan ilman USA:n aktiivista vaikuttamista. Jää nähtäväksi, kuinka aktiivisen kannan USA tulee tuossa asiassa ottamaan.

Johannes

Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, että Ukrainan hallinto puhuu sotarikoksista vaikka ei olekaan hyväksynyt kv. tuomioistuinta niitä ratkomaan. Sotarikoksista käydään keskustelua monessa sellaisessa valtiossa, jolta on joko ratifioimatta tai allekirjoittamatta ja ratifioimatta Rooman perussääntö (huom: ei Rooman sopimus) - tällä sektorilla framilla on ollut esim. Yhdysvallat, joka G.W. Bushin kaudella vetäytyi sopimuksesta. Venäjä, joka ei ole ratifioinut sopimusta mutta on allekirjoittanut sen Ukrainan tapaan, puhuu yhtälailla sotarikoksista ja niihin syyllistyneistä tahoista.

On syytä muistaa, että se, että Rooman perussääntö määrittelee sen, milloin sotarikos siirtyy Kansainvälisen rikostuomioistuimen toimivaltaan kansallisilta tuomioistuimilta. Sotarikokset määritellään myös Geneven sopimuksissa ja sotarikostuomion voi tietenkin saada henkilö myös kansallisessa tuomioistuimessa tai kv. tuomioistuimessa (toki tietyt valtiot kieltäytyvät luovuttamasta kansalaisiaan kv. tuomioistuimeen Haagiin). Ukraina on hyväksynyt Geneven sopimukset I-IV ja protokollat I-III ja Venäjä G:n sopimukset I-IV ja protokollat I-II eli tätä kautta aihetta voi myös lähestyä ja löytää perusteita toiminnalle.

Mutta MH17:ntoista kohdalla on nähdäkseni aivan mahdollista perustaa kv. tutkimuskomissio siitä huolimatta, että Venäjä sellaista vastustaa. Venäjälle annettiin mahdollisuus pelata avoimin kortein, mutta se omalla veto-oikeuden käytöllään ilmaisi sen mitä mieltä se on YK:n asettamasta tutkimuskomissiosta, joten vaihtoehtoja tämän jälkeen ei ole enää kovinkaan montaa a) unohtaa koko asia b) kv. tutkimuskomissio ilman YK:n valtuutusta c) muutamien maiden keskinäisiin sopimuksiin pohjautuva tutkimuskomissio d) jotain muuta.

Tapahtuma kuitenkin on sellainen ettei se voi jäädä selvittämättä ainakin pääperiaatteiltaan, se voi jo uhrien kannalta olla tärkeää, että suoritetaan mahdollisimman puolueeton tutkinta monikansallisen komission toimesta - valitettavaa ettei tämä tapahdu YK:n valtuutuksella, mutta se taas johtuu yksinomaan Venäjän toiminnasta ja valinnasta. Sille annettiin mahdollisuus, oikeastaan parempaa mahdollisuutta ei juuri voi saada, mutta itse menivät ja ryssivät sen. Ja veto-oikeuden käyttö tässä tapauksessa on signaaliltaan hyvin voimakas ja tuomitseva - sen käyttö heittää varjon Venäjän ylle ja useimpien silmissä se tarkoittaa yhtä kuin sitä, että Venäjä on syyllinen.

Ja tietenkin minä ymmärrän sen, että asia on jatkossakin selvitettävä mahdollisimman sivistyneesti ja diplomaattisesti - ei siellä olla kurkkuun käymässä kiinni. Kielellistä kikkailua tällainen diplomatian hylkääminen omassa viestissäni. Mutta se, että Venäjä haraa vastaan tai Venäjän kanssa ei päästä mihinkään sopimukseen ei tarkoita sitä, että asia on unohdettava. Ja kuten tänään jossain artikkelissa näin viittauksenomaisesti mainittavan Putin pelaa nyt samaa peliä mitä pelasi Milosevic aikanaan - aprikoitiin, että viekö lopulta myös Putinin tie Haagiin.

vlad.

edit:

Lainaus wikipediasta artikkelista Sotarikos:

"Kansainvälisellä rikostuomioistuimella on toimivalta seuraavissa tilanteissa:


  • yksi tai useampi asianosainen on sopimusvaltio
  • syytetty on sopimusvaltion kansalainen
  • rikos on tehty sopimusvaltion alueella
  • valtio, joka ei ole liittynyt sopimukseen, on erikseen hyväksynyt tuomioistuimen toimivallan suhteessa rikokseen, joka on tehty sen alueella tai jonka on tehnyt sen kansalainen
  • tai YK:n turvallisuusneuvosto on käynnistänyt toimivallan YK:n peruskirjan VII-luvun mukaisissa kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden uhan tilanteissa"
Eli tällä perusteella Kansainvälisen rikostuomioistuimen toimivalta olisi mahdollista ulottaa myös koskemaan lentoa MH17:sta.
 
Viimeksi muokattu:
No törkeä ja röyhkeä sotarikoshan se on ilman muuta.

Minusta olisi nyt pirun reilua ja oikein todeta asia edes Suomessa. Jenkkien, brittien jne. sotarikoksia olemme tuominneet paljon vähemmilläkin "todisteilla", idf ollaan tuomittu miehissä hyvinkin kyseenalaisin perustein ja monta kertaa. Ei lähdetä tekemään tästä tapauksesta yhtään sen vaikeampaa kuin on tarpeen.

Idän tapahtumien tuossa vaiheessa, kun tuo siviilikohde tuhottiin, BUKn joystickiä peukaloi hyvin todennäköisesti venäläinen sotilas ja tuskin ilman käskyä. Kuten sanoin, olemme paljon vähemmillä todisteilla langettaneet foorumin tuomion ennenkin.

Rikollinen teko tietenkin oli, mutta onko kyseessä sotarikos on jo sitten hiukan vaikeammin määriteltävissä, koska ymmärrykseni mukaan pitäisi kyetä osoittamaan aukottomasti se, että ohjuksen laukaisupäätöksen tehnyt henkilö tiesi ampuvansa siviilikohdetta - jos usko oli se, että kyseessä on sotilaskohde (esim. Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone, jonka odotettiin saapuvan alueelle ja jollaisen Strelkov kuvitteli ammutun alas vk:n viestissään), niin tuolloin teko ei välttämättä ole sotarikos.

Toisaalta kysymys liene myös se, että onko Venäjän toiminta sellaista, että sitä voidaan pitää sotarikokseen verrattavana toimintana ja jos on, niin onko tätä kautta mahdollista löytää perusteita nostaa syyte ohjuksen laukaisseita henkilöitä kohtaan ja syyttää heitä sotarikoksesta?

Tekoa on kuvattu sotarikokseksi tai teoksi, joka on mahdollisesti sotarikos - mitään ehdotonta vastausta ei ole voitu tunnetuista syistä johtuen antaa - mutta eihän edellinen taas estä esim. Suomea tuomitsemasta aktiivisemmin Venäjän toimia Ukrainassa.

vlad.
 
Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, että Ukrainan hallinto puhuu sotarikoksista vaikka ei olekaan hyväksynyt kv. tuomioistuinta niitä ratkomaan. Sotarikoksista käydään keskustelua monessa sellaisessa valtiossa, jolta on joko ratifioimatta tai allekirjoittamatta ja ratifioimatta Rooman perussääntö (huom: ei Rooman sopimus) - tällä sektorilla framilla on ollut esim. Yhdysvallat, joka G.W. Bushin kaudella vetäytyi sopimuksesta. Venäjä, joka ei ole ratifioinut sopimusta mutta on allekirjoittanut sen Ukrainan tapaan, puhuu yhtälailla sotarikoksista ja niihin syyllistyneistä tahoista.

On syytä muistaa, että se, että Rooman perussääntö määrittelee sen, milloin sotarikos siirtyy Kansainvälisen rikostuomioistuimen toimivaltaan kansallisilta tuomioistuimilta. Sotarikokset määritellään myös Geneven sopimuksissa ja sotarikostuomion voi tietenkin saada henkilö myös kansallisessa tuomioistuimessa tai kv. tuomioistuimessa (toki tietyt valtiot kieltäytyvät luovuttamasta kansalaisiaan kv. tuomioistuimeen Haagiin). Ukraina on hyväksynyt Geneven sopimukset I-IV ja protokollat I-III ja Venäjä G:n sopimukset I-IV ja protokollat I-II eli tätä kautta aihetta voi myös lähestyä ja löytää perusteita toiminnalle.

Mutta MH17:ntoista kohdalla on nähdäkseni aivan mahdollista perustaa kv. tutkimuskomissio siitä huolimatta, että Venäjä sellaista vastustaa. Venäjälle annettiin mahdollisuus pelata avoimin kortein, mutta se omalla veto-oikeuden käytöllään ilmaisi sen mitä mieltä se on YK:n asettamasta tutkimuskomissiosta, joten vaihtoehtoja tämän jälkeen ei ole enää kovinkaan montaa a) unohtaa koko asia b) kv. tutkimuskomissio ilman YK:n valtuutusta c) muutamien maiden keskinäisiin sopimuksiin pohjautuva tutkimuskomissio d) jotain muuta.

Tapahtuma kuitenkin on sellainen ettei se voi jäädä selvittämättä ainakin pääperiaatteiltaan, se voi jo uhrien kannalta olla tärkeää, että suoritetaan mahdollisimman puolueeton tutkinta monikansallisen komission toimesta - valitettavaa ettei tämä tapahdu YK:n valtuutuksella, mutta se taas johtuu yksinomaan Venäjän toiminnasta ja valinnasta. Sille annettiin mahdollisuus, oikeastaan parempaa mahdollisuutta ei juuri voi saada, mutta itse menivät ja ryssivät sen. Ja veto-oikeuden käyttö tässä tapauksessa on signaaliltaan hyvin voimakas ja tuomitseva - sen käyttö heittää varjon Venäjän ylle ja useimpien silmissä se tarkoittaa yhtä kuin sitä, että Venäjä on syyllinen.

Ja tietenkin minä ymmärrän sen, että asia on jatkossakin selvitettävä mahdollisimman sivistyneesti ja diplomaattisesti - ei siellä olla kurkkuun käymässä kiinni. Kielellistä kikkailua tällainen diplomatian hylkääminen omassa viestissäni. Mutta se, että Venäjä haraa vastaan tai Venäjän kanssa ei päästä mihinkään sopimukseen ei tarkoita sitä, että asia on unohdettava. Ja kuten tänään jossain artikkelissa näin viittauksenomaisesti mainittavan Putin pelaa nyt samaa peliä mitä pelasi Milosevic aikanaan - aprikoitiin, että viekö lopulta myös Putinin tie Haagiin.

vlad.

edit:

Lainaus wikipediasta artikkelista Sotarikos:

"Kansainvälisellä rikostuomioistuimella on toimivalta seuraavissa tilanteissa:


  • yksi tai useampi asianosainen on sopimusvaltio
  • syytetty on sopimusvaltion kansalainen
  • rikos on tehty sopimusvaltion alueella
  • valtio, joka ei ole liittynyt sopimukseen, on erikseen hyväksynyt tuomioistuimen toimivallan suhteessa rikokseen, joka on tehty sen alueella tai jonka on tehnyt sen kansalainen
  • tai YK:n turvallisuusneuvosto on käynnistänyt toimivallan YK:n peruskirjan VII-luvun mukaisissa kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden uhan tilanteissa"
Eli tällä perusteella Kansainvälisen rikostuomioistuimen toimivalta olisi mahdollista ulottaa myös koskemaan lentoa MH17:sta.

Kansainväliset sopimukset ovat pieniä valtioita varten isojen poikien pelissä. USA:n ja Venäjän ei tarvitse olla osana Rooman sopimusta, koska suurvallat kokevat toimivansa myös maailmanpoliiseina.

On eri asia, mikä on rikos ja miten rikos tutkitaan ja miten siitä tuomitaan. Geneven sopimus ei ole tuomioistuin eikä sopimus anna pohjaan sellaisen ad-hoc määrittelylle. Geneven sopimus myös takaa valtionpäämiehille koskemattomuuden. Putinia ei Geneven sopimuksen nojalla tulla syyttäämään, niin kauan kun hän on virassa. Tuskin sen jälkeenkään, koska syyttämien edellyttää että Venäjä luovuttaisi Putinin rikostuomioistuimen eteen. En usko, että tulee tapahtumaan...

Ainoa institutio jonka alaisuudessa MH17 voidaan käytännössä tutkia on YK. Venäjä torppasi asian eteenpäin viemisen turvallisuusneuvostossa, mutta Venäjä ei voi sitä torpata yleiskokouksessa, jos asian käsittely sinne päätyy.

Edelleenkin avainasemassa jatkon kannalta on USA. En ole täysin varma siitä, että USA haluaa aktiivisesti ajaa tutkimukset loppuun ja tehdä tästä ennakkotapaus, varsinkin, jos USA:lla on varmasti tiedossa, että Venäjä on ollut osallisena MH17 -tapaukseen. USA:lla kun tuppaa rapatessa roiskumaan kun täsmämaseet eivät osu maaliin. Myöskin USA:n liittolainen Israel pommittaa joskus busseja tai kouluja tai YK:n rajavartioasemia ihan vaan vahingossa. Oikeudellisesti on hyvin vaikea tehdä eroa noiden tapausten välillä. Mikä on se uhriluku, jonka jälkeen teko on rikos eikä enää vahinko? Ja mikä tuosta rikoksesta voi olla rangaistus?

Voi olla niin, että USA:n kannalta asia kannattaisi jättää tähän, koska länsi tällä hetkellä uskoo, että Venäjä on syyllinen. USA on jo saavuttanut propagandavoiton.

On selvää, että Ukraina joka samaan aikaan on tuonut esille halukkuutta liittyä EU:hun ja NATO:oon ei ole vielä edes lähtökuopissa sen suhteen, mitä kaikkea se sopimuksellisesti tarkoittaa.

Johannes
 
Andrey Piontkovsky sanoin:
"Kauhistuttava ja opettavainen Historian mystiika. Putinin rikollisen regimen edeltäjä, kommunistinen Neuvostoliitto, syyskuussa 1983 tuhosi etelä-korealaisen matkustajalentokonen. Neuvostohallinnon virallisen version miten Nl:lla ei ole osuutta eikä arpaa tähän ja miten kone "poistui meren päin" kertoi kukapa muu kun nuori NL lähetystön press-sihteri - Vitaly Churkin. Tämä erinomainen ihminen oman ei niinkän pitkän elämän aikana onnistunut tulla vuosisadan kahden rikoksen avustajaksi. XX- ja XXI vuosisadan. Kunniapalkinto odottaa sankaria.
 
Kyllä on ryssillä kova uho päällä.

http://fi.sputniknews.com/politiikka/20150730/280205.html

"Sellaisissa tapauksissa, kun on jo ennestään tiedossa, että joku neuvoston pysyvistä jäsenistä aikoo käyttää veto-oikeuttaan, äänestystä ei tapahdu. Tällä kertaa äänestyksen tarkoius on provosoida Venäjää käyttämään veto-oikeuttaan.

"Mutta miksi Venäjä kaatoi hankkeen?

Siihen on kaksi syytä.

YK:n olemassaolon aikana useampi siviililkone on pudonnut ohjuksen ampumana. Niistä tapauksista käytiin kiivaita keskusteluja, mutta ei ole koskaan ennen pyritty perustamaan erityistuomioistuinta YK:n äänestyksellä.

Toinen syy on että malesialaiskone on tärkeä ase Lännen informaatiosodassa Venäjää vastaan: "Verenhimoinen tiraani Putin aloitti sodan Euroopassa ja ampui alas siviilikoneen". Kuolleiden matkustajien omaiset haluavat tietää totuuden, mutta USA ei tarvitse totuutta.

Kansainvälinen Boeing-tuomioistuin ei löytäisi todisteita Venäjän osallisuudesta koneen ampumiseen. Mutta sen pelkkä olemassaolo olisi jo viesti siitä, että koko maailma on Venäjää vastaan. Tuomioistuimen työtä käytettäisiin tieto- ja poliittisena aseena. Saati kun se kutsuisi todistajiksi ensin Venäjän sotilaita, sitten viranomaisia ja lopulta Vladimir Putiniakin.

Tietysti Venäjän päätöstä kaataa päätöslauselman myös tullaan käyttämään Venäjää vastaan. Mutta kahdesta pahasta on valittava pienempi."


Ei siis tietoakaan mistään yhteistyöhalukkuudesta tutkinnan kanssa. Uhoaminen vaan jatkuu ja tämän myötä Venäjän syyllisyys vaan korostuu entistä enemmän. Lihavoin nuo loukkaavimmat kommentit.
 
Litvinenkon tapausta selvitettiin ja vedettiin aika selkeät johtopäätökset. Siinä ei tarvittu YK:ta tai muutakaan turvaneuvostoa. Onneksi malesialaiskoneen alasampuminen voidaan tutkia ja tuomita samalla tavoin.

Mitä tulee tuohon mainintaan aikaisemmista alasampumisista, niin eihän se tarkoita että YK:n pitäisi jämähtää 80-luvulle periaatteissaa. YK voi muuttua ajanmukaiseksi ja nyt on paikallaan selvittää yksi ampuminen paremmin kuin ennen on tehty. YK:ta voivat muuttaa vain sen jäsenvaltiot toiminnallaan - isot johtaa ja pienet tulee perässä.

Syyllinen ei tietenkään halua että tekemänsä rikos tutkitaan ja tuomitaan, sehän on selvä.
 
Litvinenkon tapausta selvitettiin ja vedettiin aika selkeät johtopäätökset.

OT: Venäjällä on ihan sama tyyli torjua kaikki syytökset osallisuudestaan kumpaankaan tapaukseen...
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1438391927502.html

Lugovoi ja Kovtun ovat kiistäneet syyllisyytensä murhaan. Myös Venäjä on kiistänyt jyrkästi, että sillä olisi mitään tekemistä tapahtuneen kanssa. Venäjän ulkoministeriö ilmoitti perjantaina, että tutkimus on ”poliittisesti motivoitunut”. Kovtunin oli määrä antaa lausunto oikeudelle tällä viikolla, mutta hän vetäytyi siitä viime minuutilla.

Venäjän mukaan sellaisten todistajien lausuntoihin, keiden sanomiset eivät miellytä tapauksen syyttäjiä, on suhtauduttu tutkimuksessa ”avoimen ennakkoluuloisesti”, uutistoimisto AFP kirjoittaa.
 
Litvinenkon tapausta selvitettiin ja vedettiin aika selkeät johtopäätökset. Siinä ei tarvittu YK:ta tai muutakaan turvaneuvostoa. Onneksi malesialaiskoneen alasampuminen voidaan tutkia ja tuomita samalla tavoin.

Mitä tulee tuohon mainintaan aikaisemmista alasampumisista, niin eihän se tarkoita että YK:n pitäisi jämähtää 80-luvulle periaatteissaa. YK voi muuttua ajanmukaiseksi ja nyt on paikallaan selvittää yksi ampuminen paremmin kuin ennen on tehty. YK:ta voivat muuttaa vain sen jäsenvaltiot toiminnallaan - isot johtaa ja pienet tulee perässä.

Syyllinen ei tietenkään halua että tekemänsä rikos tutkitaan ja tuomitaan, sehän on selvä.

L:n tapausta tutkittiin murhana UK:ssa, jossa ei ole käynnissä kansainvälistä kriisiä tai sotaa. Täysin erilainen tapaus, mitä MH17 on. Ukraina voisi tietenkin tehdä jonkun oman tuomioistuimen, koska MH17 tipahti Ukrainan ilmatilassa. Ei olisi kovinkaan uskottava tuomioistuin.

SputninNew:sin vertaus aikaisempiin siviilikoneiden tiputteluun on siinä mielessä ontto, että aikaisemmissa tapauksissa ei ole ollut epäselvää, kuka koneen on pudottanut. Tällä kertaa, kukaan ei tunnu haluavan mitalia tapauksesta.

Johannes
 
Valtaosalle ihmisistä Venäjän ulkopuolella Venäjän kieltäytyminen MH-17 tutkimuksesta tarkoittaa syyllisyyden tunnustamista. Näin se vaan on. Siinä tapettiin muita ihmisiä kuin ukrainalaisia tai venäläsiä jos asian niin haluaa nähdä.

Vaikka L tapaus ei ollutkaan ns kansainvälinen tapahtuma ja on erilainen tapahtuma niin valtaosa Venäjän ulkopuolella asuvista ihmisistä ymmärtää Venäjän olevan murhan takana. Voihan tietysti asiaa ajatella niinkin että Venäjä listii oman maansa kansalaisia siitä riippumatta missä he sijaitsevat. Näin ajatellen tapaus ei ehkä tunnukaan niin vakavalta. Pääasia etteivät tapa muiden maiden kansalaisia.

Oli miten tahansa, niin sehän on kaikille selvää että Venäjältä voi odottaa mitä paskaa niskaan tahansa, vaikka et edes oliskaan venäläinen.

edit. kiljoutus viyheet
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, Lavrovin mukaan aloite YK:n alaisesta tuomiostuimesta "voi olla tekosyy, jolla yritetään peitellä tehottomia tutkimuksia."

http://fi.sputniknews.com/ulkomaat/20150805/296541.html

Anteeksi kielenkäyttö, mutta on JUMALAUTA ukolla otsaa taas jauhaa paskaa. No, sittenpähän syksyllä nähdään miten tuo valehtelija aikoo selitellä parhain päin virallisen tutkimusraportin loppupäätelmät.
 
Jaahas, Lavrovin mukaan aloite YK:n alaisesta tuomiostuimesta "voi olla tekosyy, jolla yritetään peitellä tehottomia tutkimuksia."

http://fi.sputniknews.com/ulkomaat/20150805/296541.html

Anteeksi kielenkäyttö, mutta on JUMALAUTA ukolla otsaa taas jauhaa paskaa. No, sittenpähän syksyllä nähdään miten tuo valehtelija aikoo selitellä parhain päin virallisen tutkimusraportin loppupäätelmät.

Tämän roistovaltion tukijoita ja sen toiminnan selittelijöitä suomessa rittää...:confused:
 
Viimeksi muokattu:
No niin, köysi kiristyy alasampumisen suhteen Putinin kurkulla.
Kysymys kuuluu, mitä syyllisyyden toteamisen jälkeen tapahtuu? Käykö kuin Spede-showssa aikoinaan, että "Mitä sitte?"
Lisää pakotteita? Haukku ei nimittäin haavaa tee Venäjän johtoon.
 
Back
Top