Ottoajoneuvo on vielä halvempi.
Mutta mikähän on Dingon maastoliikkuvuus kun on Unimog-pohjainen? Mitä ryhmäkokoon tulee, ne joustavat ajoneuvon mukaan. Kyllä sellainen kokoonpano löytyy joka voi ajoneuvoa käyttää, esim. tiedustelupartio, pst-ohjus / it-ohjuspartio ym. Unohtamatta ambulanssi, E-asema ym. tarpeita. Lisäksi epäilisin että ensi vuosikymmenen lopulla aika on kypsä siirtymiselle partiokohtaisiin ajoneuvoihin dronejen ja muun miehittämättömän sensoritekniikan myötä.
Toki tässäkin asiassa on loppujen lopuksi hinnasta. Itse näkisin, että jos Belgian kamat ovat kohtuuhintaisia olisi tässä mahdollisuus varmistaa 2030-luvun alueellisille / paikallisille joukoille oiva määrä rompetta ja 2030-luvun operatiiviselle prikaatille panssarisuojaa sinne missä sitä vielä puuttuu. Ainukainen prikaati tarvitsee maailmanluokan välineet, se on selvä. Ehkä jopa, varustetasosta tinkien ja reserviä hyödyntäen suomalaiseen tapaan, olisi mahdollista 2030-luvulla varustaa toinen prikaati. Belgian tapauksessa tulee huomioida, että onnenkantamoisia tuskin tulee tapahtumaan samaan tapaan kuin viimeisen 25 vuoden aikana armeijoiden yleisen supistumisen myötä. Toki Venäjän romahtaminen voi johtaa niihin, mutta se helpottaa tilannetta muutenkin.
Mitenkäs Suomen Pasi-kaluston elinkaari muuten? XA-202/203:t kestänevät juuri tuonne 2030-luvulle ja XA-180/185 sarjalaiset modernisoinnin jälkeen samalle vuosikymmenelle. Porin Prikaatin jäännökset ja Karjalan prikaati tarvitsisivat uusia ajoneuvoja. Piranha-III:ssa etuna VOI olla laaja käyttäjäkunta USA mukaan lukien joka VOI tuoda etuja modernisoinnin suhteen.