Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miksi minulle tulee mieleen maakuntalennosto ja sen toimintamalli?
Tarkoitatko, että Unimogin maastoliikkuvuus on huono? Kai se nyt sentään Hiluxia parempi on...
Luulisin, että meikäläiset XA-200-sarjalaiset saavat MLU:n ja pysyvät käytössä ainakin pitkälle 2040-luvulle. (Tosin voi olla, että rauhanturvakäytössä palvelleet yksilöt alkavat olla turhan rapeita ja menevät paaliin?) Todennäköisesti kustannustehokkain toimintatapa ylläpitää ajoneuvojen määrää palveluksessa.
Mitä mieltä olet Iveco LMV:stä? Nekin menossa Belgiassa poistoon, tiettävästi jo 2021 ensimmäiset (kts. yläpuoliset viestit). Tosin iso osa on panssaroimattomia, löytyykö siis käyttöä?
Arvelisinkin juurikin, että Dingon liikkuvuus voi olla melkoisen hyvä, minulla ei tosin ole mitään pohjaa olettamukselle.
Jos nyt oikein olen käsittänyt, XA-202:t ovat mitä erilaisimpia komentopaikka ym. erityistehtäväajoneuvoja. XA-203 -sarjan ajoneuvoja on vain 48, eli karkeasti yhdelle pataljoonalle. Näistä osa voi olla kv-tehtävissä, jatkossa toki pienempi osa kun rauhanturvatehtävät ovat muuttuneet erikoisjoukko ja yhteysupseeripainotteiseksi.
Eli meillä olisi karkeasti yhden Pasi-pataljoonan vermeet 2030-luvulla, jonkun päiväkahviseudun paikallisjoukon ajoneuvot? .muuttuva_vie2 { width: 320px; height: 50px; } @media(min-width: 500px) { .muuttuva_vie2 { width: 468px; height: 60px; } } @media(min-width: 935px) { .muuttuva_vie2 { width: 728px; height: 90px; } } @media(min-width: 1200px) { .muuttuva_vie2 { width: 980px; height: 120px; } }
Belgian armeijan Piranha IIIC:n eri variantit läpikäytynä.
Yhdysvaltain laivasto tilasi liikaa MH-60R Sea Hawk koptereita. Nyt heillä on vissiin 57 kpl varastossa, ja ehkä myytävänä. https://www.navytimes.com/news/your-navy/2019/02/05/watchdog-navy-bought-too-many-helicopters/
Nuo amerikkalaisten SUTO-hekot varmaan päätyvät FFG(X):lle, jahka sen aika koittaa. En usko, että niitä on tarve offloadata mihinkään millään mainittavalla alennuksella. Ainoa hyvä puoli on, että varastossa lojuvaa ylimääräistä materiaalia saattaisi saada nopealla toimitusaikataululla, mutta mitä sekään hyödyttäisi Suomen tilanteessa kun kopterityyppi on meille vieras ja kun mitään kokemusta SUTO-koptereista ei ole?
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=416224#p416224In the Iraq war, as most will know. The F-111 was the tank killer. The A-10 was driven out of the battlespace during Kosovo. It really is political with good "shoot em up" videos that keep the A-10 in the air. It is not survivable in a modern battlespace.
The F-111F night "tank plinking" strikes using 500 lb. GBU-12 laser-guided bombs were particularly deadly. On February 9, for example, in one night of concentrated air attacks, forty F-111F's destroyed over 100 armored vehicles. Overall, the small 66-plane F-111F force was credited with 1,500 kills of Iraqi tanks and other mechanized vehicles.
144 A-10s 900 Iraqi tanks, 2,000 other military vehicles.
Kuvaa aika hyvin miten A-10 on lähinnä PR-laite. Tykitön F-111 niittasi Persianlahden sodassa tuplaten konetta kohti tankkeja.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=416224#p416224
Myös F-16 lienee Persianlahden sodassa tuhonnut satoja panssareita Maverick-ohjuksilla, joita lauoittiin tuhansia kappaleita pääasiassa A-10:n ja F-16:n kesken.Kuvaa aika hyvin miten A-10 on lähinnä PR-laite. Tykitön F-111 niittasi Persianlahden sodassa tuplaten konetta kohti tankkeja.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=416224#p416224
Arvelisinkin juurikin, että Dingon liikkuvuus voi olla melkoisen hyvä, minulla ei tosin ole mitään pohjaa olettamukselle.
Jos nyt oikein olen käsittänyt, XA-202:t ovat mitä erilaisimpia komentopaikka ym. erityistehtäväajoneuvoja. XA-203 -sarjan ajoneuvoja on vain 48, eli karkeasti yhdelle pataljoonalle. Näistä osa voi olla kv-tehtävissä, jatkossa toki pienempi osa kun rauhanturvatehtävät ovat muuttuneet erikoisjoukko ja yhteysupseeripainotteiseksi.
Eli meillä olisi karkeasti yhden Pasi-pataljoonan vermeet 2030-luvulla, jonkun päiväkahviseudun paikallisjoukon ajoneuvot?
Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2030-luvulle asti.Minne asti XA-180 ja XA-185 modernisointien pitikään olla rivissä?
Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2030-luvulle asti.
https://www.defmin.fi/ajankohtaista...nisoi_pasi-miehistonkuljetusvaunuja.9058.news
Jos mennään tästä kuitenkin asialinjalle, niin mitähän it-kaluston hankintamahdollisuuksia olisi ollut jotka ovat jääneet - hyvistä ja huonoista syistä - välistä. Nythän tilanne valitettavasti on se, että ilmatorjuntakalustoa ei taida olla tarjolla.
Matalatorjunnan osalta mieleen tulee Gepard-kalusto, joka olisi toki vaatinut resurssien uudelleensuuntaamista. Toisaalta näitä olisi ollut saatavilla riittävästi korvaamaan ja suorituskyvyn osalta ehdottomasti ylittämään koko Sergei-kalusto. Haaveunissa voisi pohtia myös järjestelyä, jossa Gepard-tornin voisi asettaa siirtolava-alustalle ja kuorma-auton selkään telakaluston ylläpitohankaluuksien poistamiseksi.
Korkeatorjunnan osalta Patriot-järjestelmä, joita Saksa kaupitteli taannoin. Korea esimerkiksi osti 8 patterin kaluston 2007 hintaan n. 1mrd USD sisältäen ohjusten hankinnan Saksasta (Suomen kautta, kuten muistetaan...) sekä järjestelmien upgreidauksen.
Eri tasoisia Hawk-pattereita lienee vielä varastoissa happanemassa siellä täällä. Siitähän myy Hawk-21 - päivitystä vanha tuttumme Kongsberg, ja systeemin osat ovat ilmeisesti puoleksi samat NASAMSin kanssa. Voi olla että meille tarvitsisi hankkia vain ohjuksia, laukaisimia ja AN/MPQ-61 HPI-tulenjohtotutkia. Maalinosoituksen hoitaa tuttu AN/MPQ-64 Sentinel ja FDC on kai myös sama kuin NASAMS:ssa. Toinen vaihtoehto on sitten MPQ-61:ä, pidempiä kannuja NASAMS-laukaisimiin ja ESSM:iä. AMRAAM-ER tai ESSM block 2 varmaan poistaisi tarpeen HPI-tutkalle. Mutta tietysti lisää kaikkia palikoita olisi kiva saada.
Nämä ilmeisesti pitäisi kiikuttaa Suomeen? Tai no ainakin Bemarit?Etelä-Korea poistaa kolmisenkymmentä T-80U ja BMP-3.
No bemarit on ainoa edes puolileikillään harkitsemisen arvoinen. Tosin lieneekö liian pieni määrä, että edes voisi uskoa PV:n missään oloissa vaivautuvan.Nämä ilmeisesti pitäisi kiikuttaa Suomeen? Tai no ainakin Bemarit?