Samovarius
Ylipäällikkö
Jaa-a, uskallan olla vähän eri mieltä. KC-135 -runko on niin laajassa käytössä USAF:ssa, että varaosapooli lienee varsin kattava ja huolto-organisaatio tehokkaaksi hiottu, ja koneet vieläpä uudelleenmoottoroitu kustannustehokkaalla CFM56:lla, jonka kuoletus on varmaankin edelleen kesken. Koneiden käyttöarvo varmasti ylittää uusien koneiden hankintahinnan, KC-46 korvannee niitä pikkuhiljaa. Vai oliko kyse KC-10:stä? sen ylläpito voikin kallistua, kun siviilipuolella rahtarit alkavat eläköityä eikä ilmavoimilla ole yhtä vastaavaa laivastoa niitä. Koneita hankittiin 60 kappaletta, KC-135:ttä 820. Niiden ylläpito saattaakin kallistua odotettua nopeammin.
Käytettyjä tankkereita tuskin on markkinoilla merkittävästi, mieleen tulee lähinnä RAF:n Lockheed TriStarit, jotka menivät jo poistoon eikä konetyyppi ole enää aktiivipalveluksessa tiettävästi missään. Hollantihan aikanaan rakensi KDC-10:nsä muistaakseni käytetyistä DC-10:stä kuten RAF kierrätti BA:n Tristarit. Tässä mielessä käytettyjä, elinkaarensa puolivälissä olevia matkustajakoneita kyllä on aavikkovarastoissa pilvin pimein, mutta niiden varustaminen tankkeriksi on aika kallista, joutuu huolella laskemaan että olisiko uusi kone elinkaarensa aikana edullisempi. Lisäksi yksityisillä tankkerifirmoilla on jokunen DC-10 ja oliko 767.
Suomi ei varsinaisesti ole oikein ilmatankkauskoneille hedelmällinen markkina. Niiden käyttö kovassa tilanteessa olisi sangen riskialtista, kun suuri osa maasta on opponentin raskaan it:n kantamalla eikä niistä saisi kovin merkittävää etua maantietukikohtien verkoston ollessa aika kattava.
Käytettyjä tankkereita tuskin on markkinoilla merkittävästi, mieleen tulee lähinnä RAF:n Lockheed TriStarit, jotka menivät jo poistoon eikä konetyyppi ole enää aktiivipalveluksessa tiettävästi missään. Hollantihan aikanaan rakensi KDC-10:nsä muistaakseni käytetyistä DC-10:stä kuten RAF kierrätti BA:n Tristarit. Tässä mielessä käytettyjä, elinkaarensa puolivälissä olevia matkustajakoneita kyllä on aavikkovarastoissa pilvin pimein, mutta niiden varustaminen tankkeriksi on aika kallista, joutuu huolella laskemaan että olisiko uusi kone elinkaarensa aikana edullisempi. Lisäksi yksityisillä tankkerifirmoilla on jokunen DC-10 ja oliko 767.
Suomi ei varsinaisesti ole oikein ilmatankkauskoneille hedelmällinen markkina. Niiden käyttö kovassa tilanteessa olisi sangen riskialtista, kun suuri osa maasta on opponentin raskaan it:n kantamalla eikä niistä saisi kovin merkittävää etua maantietukikohtien verkoston ollessa aika kattava.