Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Jos USA ostaa vanhoja koneita, ehkä Suomen Hornetitkin voisi myydä sitten kun niiden korvaajat on käytössä? Saisi rahaa esim. tällaiseen käyttöön
Suomella on tärkeämpiäkin rahareikiä kuin vaalita kunniakasta historiaamme. Rahareijän nimi on kankkulankaivo. En tarkemmin avaa mitä kankkulankaivoksi kutsun mutta siellä paukutellaan rumpuja ja poltetaan tänä päivänäkin ihmisiä noitina. Tuonne upppoaa summia jonka tuhannesosalla saisi upeat hallit koneille.
 
@fulcrum

Nyt mennään taas rankasti aikakoneella taaksepäin, mutta...

Olisiko niissä Belgian juuri ennen kylmän sodan loppua päivittämissä Mirage 5 -rynnäkkökoneissa ollut mitään järkeä hankkia? Rahaa ei tietysti ollut Hornet-hankinnan aikana ja ilmavoimiakin olisi pitänyt laajentaa, mutta jos taloustilanne olisi ollut hieman parempi?

Noissahan oli aikalaisikseen ihan kohtuullinen avioniikkavarustuskin. Ainakin parempi ratkaisu kuin Itä-Saksan jäämistöstä haikaillut Su-17/22:t?

1576540085600.png


This program included :

Structural modifications:
Wing ribs
redesigned and reworked.
Canard wings giving substantial improvement in instantaneous turn rate performance for air to air offensive and defensive capabilities.
More stability in flight, reducing around 40% of structural fatigue.
Reducing the take-off and landing distances. Approach speed around 10 knots lower (Always high and critical for a Delta plane)
Electrical generating and distribution system redesigned. New wiring.
Communication equipement UHF, VHF, IFF, TACAN alligned on the F-16.
HSI and ADI also identical to the fighting falcon.
strobe lights new models.
Oxygen : New liquid oxygen system similar to the F-16 for more interoperability and safety.
Fuel System : Pressure refuelling replacing the previous gravity system. This one managed by the CDU will ensure a refuelling in 5 minutes instead of the 22 minutes needed with the gravity system.

Mission upgrades (WDNRS):
CDU
(Cockpit Display unit) from Marconi-Canada with full back up function of the Nav / Attack computer.
HUD (head up display) GEC-Marconi wide-FOV with front up control panel. equipped with a colour VINTEN camera.
HDD (head down display) from GEC-Ferranti including stored tactical data, navigation data and real time reconnaissance video data presentation.
Avionics : Sagem MAESTRO (Modular Avionics Enhancement System Targeted for Retrofit Operations)
INS (Inertial Navigation System) platform from SINGER-KEARFOTT (similar as the one onboard the F-16)
Nav/Attack system Sagem-UNA 92.
Nav/Attack UTR 90 computer
Radar altimeter (Honeywell) forTercor (terrain correlation) functions.
HOTAS cockpit based on the F-16 concept including the same symbols, redesigned throttle grip and Mirage 2000 stick.
FLIR (Forward Infra Red Looking) Sagem Iris.
Laser designator : Thomson-TRT Defense TMV 630 laser range finder.
ECR Active/passive Electronical Counter Measures (RWR and chaff/flare dispensers).

Flight safety:
New Martin-Backer Mk10 zero/zero ejection seat.
Anti collision lights RECCE compatible similar to the F-16 system
New fire detection system like the one of the F-16.
Electronic components of the auto-pilot and servo's flight controls replaced by solid state miniaturized racks.
Redundancy of the critical functions.

The contract signed between Sabca and the Belgian authorities included the modifications for the 63 remaining Mirage foreseen to be flown by the 8 squadron and 42 recce squadron.
 
Vastauksena omaan kysymykseeni. Ei varmaankaan olisi ollut järkeä, ainakaan jos tarjolla olisi ollut Espanjan diili.

Espanja osti vuonna 1995 24 kpl ex-USN F/A-18 A/B. Sipri osaa kertoa, että hinnaksi tuli 288 miljoonaa dollaria. Optio otettiin kuuteen lisää, ei lunastettu.

Siinä olisi ollut Suomellekin saumaa! Harmi, kun kassa taisi olla tyhjä...

BTW, tällainen löytyi käytetystä kalustosta:

Recycled Weapons
American Exports of Surplus Arms, 1990-1995
A Study by the Arms Sales Monitoring Projectof the Federation of American Scientists
by Paul F. Pineo and Lora Lumpe
 
The RAAF’s fleet of Classic Hornets will be retired by December 2021. They will be replaced by F-35A Lightning IIs as the RAAF’s main fighter aircraft. 25 of the retired Hornets are to be sold to Canada due to the Royal Canadian Air Force’s protracted procurement process for a replacement for their CF-18 Hornets. 2 Hornets have already been delivered, with the rest to be delivered as retirement of the RAAF fleet progresses
 
Vastauksena omaan kysymykseeni. Ei varmaankaan olisi ollut järkeä, ainakaan jos tarjolla olisi ollut Espanjan diili.

Espanja osti vuonna 1995 24 kpl ex-USN F/A-18 A/B. Sipri osaa kertoa, että hinnaksi tuli 288 miljoonaa dollaria. Optio otettiin kuuteen lisää, ei lunastettu.

Siinä olisi ollut Suomellekin saumaa! Harmi, kun kassa taisi olla tyhjä...

Yritin syynätä lisäinfoa Espanjan Hornet-ostosta. Yhden koneen keskihinnaksi tulisi tuossa 12 miljoonaa dollaria, mutta sisältyykö siihen moottorit? Joe Baugherin mukaan moottorit hankittiin erillisellä ostoksella. Koneet olivat keskisarjoja, hiukan vanhempia kuin espanjalaisten omat Hornetit ja niille annettiin jenkeissä vain pieni modifikaatio yhteensopiviksi espanjalaiskoneiden kanssa. Wikipedian mukaan koneet päivitettiin A+ -standardiin kuten muutkin espanjalais-Hornetit (A+ on melko lähellä C:tä) mutta toisen lähteen mukaan näin ei tehty. Osa Horneteista on jo poistettu käytöstä, lienevät juuri niitä päivittämättömiä?

20 Belgian 'Elkan' Miragea myytiin Chileen vuonna 1994 hintaan $114M. Kauppaan kuului viisi vanhaa Miragea varaosiksi. Nämä poislukien kappalehinnaksi tuli noin $5.7M. Chilellä oli samoja Mirageja ennestään, tosin eri mallia. Kaupan neuvotteli entinen Belgian ilmavoimien komentaja Jacques Lefevbre joka oli perustanut konsulttifirman kaupittelemaan ilmavoimien ylijäämää ympäri maailmaa - myös Suomeen. Myöhemmin on väitetty että kauppahintaan sisältyi huikeat 15 miljoonaa voitelurahaa erinäisille chileläisille ja belgialaisille tahoille. Kenraali itse nettosi noin $450 000. Lefevbre teki itsemurhan hotellihuoneessaan 1995.

Olisihan nuo Miraget tiedustelukäytössä epäilemättä olleet vallan mainio korvike MiGeille. Kokonaan toinen juttu, olisiko perinteinen tiedusteluhävittäjä kovin kauaa ollut kustannustehokas konsepti. Chile luopui mallista 2007, ilmeisesti tiimaa olisi ollut vielä jäljellä mutta koneita ei enää saatu kaupaksi: menivät naapurimaille varaosiksi. Käyttökustannuksiltaan varmasti edullisempi kuin massiivinen (Hornetin painoinen) Su-22.

Puolustusvoimia tuskin voi syyttää siitä että 90-luvulla jättivät käyttämättä mahdollisuuksia hankkia käytettyä kalustoa. Kyllä kaikki raha käytettiin tarkoin mitä irti saatiin. Jos olisi saatu lisää, olisiko hankittu sitten käytettyä tavaraa, vai jotain mitä tuolloin haaveiltiin muttei toteutunut (uudet tst-psv:t tai telatykit, sukellusveneet, tutkakoneet?).
 
Nyt ollaan taas jännän äärellä... Kuuleeko Argentiina, Brasilia?


Turkey Is Interested in Buying Surplus USMC AV-8B Harriers, Others Likely To Follow
One air force's trash is another air force's treasure as they say!
By Tyler RogowayDecember 6, 2017
https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F12%2Fhhahdh11.jpg%3Fquality%3D85
Tyler Rogoway/Author

Tyler Rogoway



With F-35B production ramping up, the AV-8 Harrier is entering into the twilight of its service with the United States Marine Corps. By most accounts, America's Harrier fleet has quite a bit of life left in it, especially considering Pentagon picked up the UK's entire fleet of 74 Harriers, many of which were very young, and all the spare parts that went with them, for cost of roughly 1.35 F-35Bs at today's prices, or a paltry $177M.




As a result, large quantities of surplus Harriers and ample stocks of spare parts are likely to be put up for sale by the DoD in the coming years. Considering the jet's unique short-takeoff and vertical landing (STOVL) abilities and its most recent upgrades—in the AV-8B+'s case this includes the ability to execute beyond-visual range air-to-air combat by employing the AIM-120 AMRAAM with their APG-65 radar sets—they represent an attractive and affordable acquisition opportunity for foreign air arms.


https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1512613098073-7744947298_96af2593a1_b.jpg

Tyler Rogoway/Author

According to Jane's, Turkey is interested in purchasing a number of these soon to be surplus jump-jets to serve as an interim capability before possibly executing an F-35B purchase. This would be in addition to their already sizable F-35A order of 100 airframes. Supposedly Ankara is eyeing somewhere around 20 F-35Bs, so procuring a similar amount of second-hand AV-8Bs makes sense, although we don't know the exact number they are interested in at this time.


https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1512613016895-jjja41.jpg

US Navy
Turkey won't likely be the last country interested in America's Harriers. The type could also offer a relatively cheap option for countries wanting to acquire more potent amphibious capabilities, yet alone a proven ground attack platform with rudimentary air-to-air capability as well. Some countries even have amphibious assault ships that may be able to accommodate Harriers. Australia even has their license-built Canberra class, which is based on a Spanish design, that features a ski jump, but they have no fixed-wing STOVL aircraft capable of using it.
Other countries that put a high value on dispersed and austere operations could also be Harrier bargain hunters. Taiwan in particular could benefit from the Harrier's capabilities and some cash-flush Middle Eastern air arms could also become interested in them in an attempt to reduce their reliance of massive airstrips that would become targets for ballistic missiles and other types of attack in the opening stages of any sort of major conflict.


https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1512613041184-5487569185_156bb03034_b.jpg

Tyler Rogoway/Author
Countries that have island holdings in disputed areas—namely the South China Sea—like say Vietnam—could make good use of the Harrier's unique capabilities as well. Other air arms that just want a super competent close air support and interdiction platform could jump on these jump jets too if the price is right. Even sales opportunities in South America are possible.
We'll keep an eye on where this Turkish initiative goes. If it does come to fruition it could be just the start of the international haggling for the rest of the fleet that will come fully available in the coming decade.
One air force's trash is another air forces treasure as they say!
Contact the author: [email protected]
 
kuinkakohan ajan tasalla tämä artikkeli on?Puhuu Turkin F-35-kaupoista mainitsematta ollenkaan, että Turkki on pihalla siitä ohjelmasta, eikä mainitse S-400-hankintaakaan

Vanha... jos katsot jutun päiväyksen, joulukuu 2017. Mutta ehkäpä jokin Argentiina voisi noita vielä ostaa.
 
Veikkaan että Britit torppaavat myynnin Argentiinalle - Falkland edelleen mielessä

Myihän jenkit argentiinalaisille Skyhawkejakin ysärillä. Viime aikoina Argentiinan hankintayritykset eivät kyllä ole olleet kovin onnistuneita, mutta siihen voi olla muitakin syitä (brittien carrier-gap ja ehkä myös argentiinalaisten rahattomuus).
 
Myihän jenkit argentiinalaisille Skyhawkejakin ysärillä. Viime aikoina Argentiinan hankintayritykset eivät kyllä ole olleet kovin onnistuneita, mutta siihen voi olla muitakin syitä (brittien carrier-gap ja ehkä myös argentiinalaisten rahattomuus).
Eikös tämä ollut vanhojen modernisointi ja entisöinti? Siis niiden, jotka olivat selvinneet Falklandin sodasta.
 
Vaikuttavat suorituskyvyltään lähinnä kotimaisen Hawkin kaltaisilta. Ei kovin kummoinen hävittäjä

On se nyt aika eri tasoa... monitoimitutka, tutkavaroitin, häirintälähetin, harhamaaliheitin, inertiasuunnitusjärjestelmä ja pystyy kantamaan kohtuullisen pommikuorman. Iipot käyttäneet hyvällä menestyksellä hävittäjänäkin. Olisivat antaneet ikävän vastuksen briteille tuolloin 20 vuotta sitten.

Jos Argentiinalle myytäisiin nyt/lähiaikoina jotain käytettyjä louskuja, niin se ei huojuttaisi isoa kuvaa. Falklandeilla olisi Typhoonit vastaanottokomiteana, todennäköisesti runsaslukuisempina kuin tällä hetkellä, sekä vahvistusjoukkona kaksi lentotukialusta ja kymmeniä F-35B -häivehävittäjiä.
 
Olettekos miettineet, olisiko PV:n kannattavaa ostaa Ruotsin vanhat Psg 90:t eli AI AW -tarkkuuskiväärit? Ruotsihan on luopumassa niistä piakkoin, ainakin FMV etsii niille korvaajaa.


AW olisi kaikin puolin parempi tarkkuuskivääri kuin TKIV 85, ja .308 on paljon monikäyttöisempi kaliiperi kuin 7,62x53R. Vaikka aseet olisivat kuluneitakin, jos ne saisi halvalla, olisi se iso parannus TKIV 85:een. Ruotsihan on päivittänyt aseensa uudemmilla AW:n tukeilla ja Schmidt & Benderin 3-12x50 PM II -tähtäimillä (jolloin nimikkeeksi tuli Psg 90 B), joten ne eivät edes ole mitenkään erityisen vanhanaikaisia.

Jälkiviisaana voitaneen myös pohtia, olisiko PV:n kannattanut ostaa brittien L96A1:t ylijäämänä, kun Britannian asevoimat stenasi ne 2011-2012. Nämäkin oli päivitetty mm. samoilla Schmidt & Benderin tähtäimillä kuin ruotsalaisten aseet. Nekin olisivat olleet, viimeistään piipun vaihdon jälkeen, paljon parempia aseita kuin TKIV 85.
 
Viimeksi muokattu:
Olettekos miettineet, olisiko PV:n kannattavaa ostaa Ruotsin vanhat Psg 90:t eli AI AW -tarkkuuskiväärit? Ruotsihan on luopumassa niistä piakkoin, ainakin FMV etsii sille korvaajaa.


AW olisi kaikin puolin parempi tarkkuuskivääri kuin TKIV 85, ja .308 on paljon monikäyttöisempi kaliiperi kuin 7,62x53R. Vaikka aseet olisivat kuluneitakin, jos ne saisi halvalla, olisi se iso parannus TKIV 85:een. Ruotsihan on päivittänyt aseensa uudemmilla AW:n tukeilla ja Schmidt & Benderin 3-12x50 PM II -tähtäimillä (jolloin nimikkeeksi tuli Psg 90 B), joten ne eivät edes ole mitenkään erityisen vanhanaikaisia.

Jälkiviisaana voitaneen myös pohtia, olisiko PV:n kannattanut ostaa brittien L96A1:t ylijäämänä, kun Britannian asevoimat stenasi ne 2011-2012. Nämäkin oli päivitetty mm. samoilla Schmidt & Benderin tähtäimillä kuin ruotsalaisten aseet. Nekin olisivat olleet, viimeistään piipun vaihdon jälkeen, paljon parempia aseita kuin TKIV 85.

Kai he luovuttavat ne kodinturvalle tai vaikka poliisille.
 
Yhdysvaltain ilmavoimat on luopumassa tankkereista joista osalla oli tarkoitus lentää 2040-luvulle..
 
Onko jotain viitettä, että markkinoille olisi tulossa kuranttia käytettyä tankkeria? Käsittääkseni luopuvat, koska muinaismuistoilla operointi on vaikeaa ja kallista. Onhan noita runkoja, joissa on paljonkin rakenteellista elinikää jäljellä, Ameriikan autiomaat täynnä.
 
Back
Top