tulikomento
Supreme Leader
Löytyy myös netistä. Ainakin vuoden 91 ensisukelluksesta jolloin Ilmarisen veteraaneja oli mukana sukelluksella.
Oliskohan sama ? Kävin Forum Marinumissa vuosi sitten ja sukellusvideo jäi sieltä mieleen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Löytyy myös netistä. Ainakin vuoden 91 ensisukelluksesta jolloin Ilmarisen veteraaneja oli mukana sukelluksella.
Yritän kaivaa netistä kun ipanat nukkumassa.Oliskohan sama ? Kävin Forum Marinumissa vuosi sitten ja sukellusvideo jäi sieltä mieleen.
Sodan aikana Ilmavoimissa tehtiin paperit joka ainoasta pienemmästäkin lentokonevauriosta, esim. kun kannuspyöräkone rullasi päin toista: piirros koneiden kulkureiteistä sekä vaurioiden kuvaus piirroksineen. Operaatio Nordwind oli kaikenpuolinen epäonnistuminen sen tarkoituksesta alkaen. Seuraavana talvena olisi ollu aikaa vaikka kuinka perusteellisen tutkimukseen, mutta sellaista ei Merivoimissa koskaan tehty. Vähintäänkin hyvin vahvasti perusteltu oletus syyksi on kyllä tutkijoiden tiedossa. Se on kuitenkin, miten nätisti sanoisi, sen verran kiusallinen, ettei sitä ole vieläkään kerrottu. Eikä kannata mun täälläkään kertoa, kuten edellä käydystä Turunmaa-keskustelusta hyvin näkyy.Onko muuten Ilmarisen täsmällinen uppoamissyy selvitetty?
Yhtä asiaa siinä ihmettelin: Kerrot saksalaisten vallanneen Saarenmaan vasta pari viikkoa Ilmarisen uppoamisen jälkeen. Sotahistorian laitoksen "virallinen" Jatkosodan historia kertoo tämän tapahtuneen jo seuraavana päivänä. Ite en oo tutkinu, kumpi on oikein.
Kerrot saksalaisten vallanneen Saarenmaan vasta pari viikkoa Ilmarisen uppoamisen jälkeen. Sotahistorian laitoksen "virallinen" Jatkosodan historia kertoo tämän tapahtuneen jo seuraavana päivänä.
Pikkujuttu on lisäksi maininta: "Päätykistön kantama ulottui horisonttiin." Pisin toiseen laivaan osuttu amet oli HMS Warspite lla Välimerellä 24 km. Näkyvyyttäkään ei Suomenlahdella useinkaan ole horisonttiin asti.
Yhden kirjan lukenut ei ole edes tämän asian tuntija todellisesta asiantuntemuksesta puhumattakaan.
Laivaston historian luku "Laivanrakennusta ja uudishankintoja" on yhtä jeremiadia, kuinka Merivoimien tarpeita ei muissa johtoportaissa ymmärretty. Selvästi kirjoittajilta puuttui ymmärrys siitä, kuinka vähissä valtion rahat oli aina 1960-luvun puoliväliin asti. Mitään mainitsemaasi "kehityslinjaa" ei välttämättä ollut, vaan hankittiin sitä mihin kulloinkin saatiin varoja. Sama koski muidenkin puolustushaarojen uudishankintoja: Kukaan ei ole yrittänyt rakentaa "Höyry-Migien" tai venäläisten tykkien kehityspolkuja.
Alushankintapäätökset tehtiin v. 1960 jälkeisinä tärkeinä vuosina siis periaatteessa huonommilla tiedoilla tulevasta kehityksestä, kun mitä täällä meillä "nettiä selaavilla amatööreillä" on.
Onko muuten Ilmarisen täsmällinen uppoamissyy selvitetty?
Pikkujuttu on lisäksi maininta: "Päätykistön kantama ulottui horisonttiin." Pisin toiseen laivaan osuttu amet oli HMS Warspite lla Välimerellä 24 km. Näkyvyyttäkään ei Suomenlahdella useinkaan ole horisonttiin asti.
Perussyy oli tietenkin se että koko operaatio oli pöljä. Lippulaiva ei saisi toimia omana miinanraivaajanaan. Ruotsinsalmi & Riilahti oli vartavasten hankittu että ne voisivat toimia panssarilaivojen saattoraivaajina...
Varsinkin kun tarkoituksena olisi ollut saada tulenjohtotietoa kummaltakin Suomenlahden rannalta...Yli 30km etäisyydeltä tehdyt tulenavaukset eivät olleet täysin tavattomia vaikkei osumia tullutkaan. Tiedän ainakin japanilaisten, italialaisten ja amerikkalaisten taistelulaivojen tällaisia tehneen. Taktisessa mielessä se ei ole välttämättä hyödytöntä vaikkei osumia oltaisi saatukaan.
Yli 30km etäisyydeltä tehdyt tulenavaukset eivät olleet täysin tavattomia vaikkei osuma saatukaan. Tiedän ainakin japanilaisten, italialaisten ja amerikkalaisten taistelulaivojen tällaisia tehneen. Taktisessa mielessä se ei ole välttämättä hyödytöntä vaikkei osumia oltaisi saatukaan.
Kaikella kunnioituksella, kun maallikot keskustelee tykeistä, niin huomiota kiinnitetään enimmäksen vain kantamaan sekä tulinopeuteen. Ne kun on helposti ymmärrettäviä konkreettisia numeroarvoja. Asia, joka näkyi erinomaisen hyvin Turunmaa-keskustelussakin. Alla on US Navyn julkaisema maalipiirros, miten käy kun ammutaan tällaisille etäisyyksille. Maalina saari, joka ei liiku niin ei tarvi 2 min lentoajan edellyttämää 1,5 km ennakkoa. Yli 30 km etäisyydelle ei pysty optisesti mittaamaan etäisyyttä. Siten ampuminen edellyttää tutkatulenjohtoa, jota ei japseilla eilä Italialla ollut. Mielenkiinnolla odotankin tarkennusta, missä tällaisia yli 30 km tulenavausetäisyyksiä esiintyi?Varsinkin kun tarkoituksena olisi ollut saada tulenjohtotietoa kummaltakin Suomenlahden rannalta...
Kaikella kunnioituksella, kun maallikot keskustelee tykeistä, niin huomiota kiinnitetään enimmäksen vain kantamaan sekä tulinopeuteen. Ne kun on helposti ymmärrettäviä konkreettisia numeroarvoja. Asia, joka näkyi erinomaisen hyvin Turunmaa-keskustelussakin. Alla on US Navyn julkaisema maalipiirros, miten käy kun ammutaan tällaisille etäisyyksille. Maalina saari, joka ei liiku niin ei tarvi 2 min lentoajan edellyttämää 1,5 km ennakkoa. Yli 30 km etäisyydelle ei pysty optisesti mittaamaan etäisyyttä. Siten ampuminen edellyttää tutkatulenjohtoa, jota ei japseilla eilä Italialla ollut. Mielenkiinnolla odotankin tarkennusta, missä tällaisia yli 30 km tulenavausetäisyyksiä esiintyi?
Itseä vain vaivaa että onko tosiaan niin että asia oli merivoimille niin nolo että ettei kehdattu tehdä virallista selvitystä asiasta?
It-tykkien ympärille pinotut hiekkasäkit eivät aiheuttaneet uppoamista. Sähkökeskus täyttyi vedellä samoin suuri avoin tila konehuone. Alus olisi uponnut pystyssä yhtä lailla, jos ei olis kaatunu. Useampi olisi silloin tietysti päässyt ulos. Näillä hiekkasäkeillä oli kuitenkin vaikutusta tapahtumiin, mutta ainoastaan epäsuorasti.On arveltu ainakin että yläkansille sirpalesuojiksi asetetut hiekkasäkit olisivat nostaneet painopistettä juuri sen verran ylöspäin että vesilasti sai sen keikahtamaan.
It-tykkien ympärille pinotut hiekkasäkit eivät aiheuttaneet uppoamista. Sähkökeskus täyttyi vedellä samoin suuri avoin tila konehuone.
Olisi tietysti pitäny olla taisteluvalmiudessa; eihän saariston ulkopuolella niin montaa tuntia oltu. Merivoimien historia-kirjan mukaan miinoite oli laskettu 5.8. ja osaston kulkuväylää Utostä etelään oli yritetty raivata. Ilmeisesti oli törmätty raivausesteeseen ja lopetettu raivaus siihen. Tätä historiakirja ei kerro vaikka kirjoitushetkellä 1968 olisi riittäny, kun olis kysyny silloisilta raivaajilta. Epäilen kyllä, että kysyttiin ihan pelkästään mielenkiinnosta. Raivauseste ei nimestään huolimatta estä raivausta, mutta useinmiten homma kyllä vähäksi aikaa keskeytyy, kun kalusto pitää osin nostaa kannelle ja selvittää kuntoon.Olikohan siellä paljonkin luukkuja auki osastojen välillä, missään taisteluvalmiudessahan ei osuman aikaan oltu.
Alueella oli käynyt raivaajia tarkistamassa ja ilmoittanut että puhdasta on