Purjejollaan rajoittuva merikokemus ei ole kuitenkaan estänyt vuorenvarmoja mielipiteitä panssarilaivojen hyödyllisyydestä....
Tässä Ilmarisen karilleajocasessa ei tarvita kun lukutaitoa. Aikalaislähteet sekä laivaston historian kuvaus ovat viestissä #448 ja #457. Ratkaistavat tutkimuskysymykset taasen ovat vaikeusjärjestyksessä:
1. Antaako mainittu "raamattu" tapahtumasta saman kuvan kun alkuperäislähteet eli HS:n uutinen sekä tarkoin referoitu/kopioitu oikeuden päätös.
2. Minkälainen oli laivastomme osaamisen taso noin 5 v ennen Talvisotaa, kun vielä huomioidaan Ilmarisen yliajamaksi joutuneen Iku-Turson onnettomuus.
3. Vähän vaikeampi kysymys sitten, mitä Ilmarisen komentosillalla olisi voitu tehdä edellä kulkevan Väinämöisen heitettyä yhtäkkiä ankkurit kapealla väylällä. Kun mun mielestä Ilmarinen "kulkee edelleen kun laiva" vaika koneet sammuttaisi. Eikä laiva voi ankkureillakaan jarruttaa suihkuhävittäjän jarruvarjon tapaan, kun ne on vielä väärässä päässä laivaa. Kaipaamasi laivatekniikkaan perehtynyt jäsen ei tällaisiin puutu, kun ei voi julistaa tavalliseen tapaan Merivoimistamme ilosanomaa "yhdeksän hyvää ja kahdeksan kaunista". Lieneekö jonkin lobbaustoimiston palveluksesssa?
Vielä vähemmän kuin merenkulkija olen lentäjä, eikä sekään estä minua laukomasta vakavia näkemyksiä erinäisistä ilma-aluksista...nähdäkseni rannikkolaivurin kurssi ja kapteeninlakki ei anna mitään erityistä ymmärrystä sotateknisiin asioihin.
Kirjassa ei tosiaan mainita että
Ilmarinen väisti
Väinämöistä vaan annetaan kuva että
Ilmarinen kulki osaston johdossa. Sotaoikeuden päätöksen mukaan lopullinen karillejo tosin johtui siitä ettei
Ilmarinen siirtynyt väylälle takaisin vaan ajeli huolettomasti menemään pitkät matkat väylän sivussa. Kokonaisuutena onnettomuusraportti muistuttaa paljon viime vuosina tapahtuneita kv. huomiota herättäneitä kolareita, turvallisuuskulttuuripuutteet ja virheet kasautuvat jonoksi jossa jokainen lenkki lisää onnettomuuden todennäköisyyttä kunnes lopulta napsahtaa.
Oikeuden päätöksessä liian kova 12 solmun nopeus laitettiin Willbergin viaksi. Jos määräys nopeudesta tosiaan tuli Valveelta niin herättää tietysti jotain kysymyksiä.
En tiedä kertooko tämä sitten jotain erityistä? Kolaroinnit ja koomailut, jos niitä tulee, on parempi hoitaa pois rauhan aikana. USN ajoi kivikkoon kokonaisen hävittäjädivisioonan. Brittilaivastossa oli vakava kapina 30-luvulla, samaten Hollannin. Nämä laivastot myöhemmin voittivat 2. maailmansodan. Huonosti organisoiduissa laivastoissa mitään ei tapahdu eikä mitään tutkita, koska laivat ei purjehdi ja mahdolliset katastrooffit lakaistaan maton alle.
Luonnollisesti merivoimien 50-vuotismerkkijuhlaa varten kirjoitettu teos pyrkii esittämään asioita parhain päin!
Onnettomuus oli ensiksi se, että Laivastolaki antoi rahat ainoastaan rakentaa laivat; aseistus piti maksaa 1930-luvun alun muiden puolustushaarojen kustannuksella samoin kun Väinämöisellä valmiussyistä palvellut vakimiehistö. Toiseksi voidaan sanoa, että ne laivatyypt, joita ohjelma sisälsi eivät olleet perinpohjaisen harkinnan tulos. Ei ollut tarkoin selvitetty miten ja mihin niitä käytetään. Laivastolain rakennusohjelma olikin siviilipiireistä lähteneen propagandan tulos. Meripuolustuspropaganda ei koitunut eduksi Puolustusvoimille kokonaisuudessaan.
Tämä on kuultu ennenkin eikä siinä ole pontta eikä perää. Oesch (muistaakseni) lausui tuollaisen näkemyksen, vastoin kaikkea todistusaineistoa ja todennäköisesti parempaa tietoaan. Miksi piti valehdella, luultavasti että kiinnitettäisiin huomio jostain toisesta asiasta.
Hallitus hyväksyi laivastolain 1925.
S2 upposi seuraavana vuonna ja Laivastoyhdistys perustettiin tämän
jälkeen. Laivastolaissa rahoitettuja alustyyppejä ja aivan erityisesti panssarilaivoja oli sorvattu vuosia. Tekijöinä olivat olleet koulutetut ja joissain tapauksissa sotaa nähneet meriupseerit, konsultoitiin laivanrakentajia, ulkomaisia asiantuntijoita, katsottiin mallia naapurimaista yms. Panssarilaivat oli perusteellisimmin mietitty taisteluvälinehankinta ennen sotaa (huom. ei välttämättä iso meriitti sinällään).
Samoihin aikoihin ilmavoimat hankki uuden konetyypin samaan tyyliin kuin mitä keskiverto mp.nettiläinen valkkaa HX-voittajaa: käytiin näytöksessä jossa esillä ollut konetyyppi kuvailtiin mullistavaksi, valmistaja listasi sen ominaisuuksiksi yhdeksän hyvää, kymmenen kaunista & 11 erinomaista. Ministeri ilmoitti että tilataan näitä koska brosyyri sanoo että on kova rassi. Koelentäjät kävivät tutustumassa koneeseen ja ilmoittivat sen olevan täysi susi. Seurauksena ministeri käski tilata koneet ja ostaa niille vielä valmistuslisenssin. Vähien määrärahojen käyttäminen todennäköisesti maailmanhistorian huonoimpaan sotakoneeseen on epäilemättä lajissaan ennätys.
Jukka Raunio kirjoitti muutama vuosi sitten: "Syitä kenttäarmeijan materiaalipuutteisiin ei ole historiankirjoituksessa erityisemmin analysoitu. Syyllisiksi on aina saatu poliitikot."
Laivastolain alusten rakentaminen oli ihan jotain muuta kun tehdä tykkiveneitä Venäjän laivastolle. Jo laivojen suunnittelu aseistuksen ja varustuksen hankkiminen käyttöönottamisesta puhumattakaan edellytti paljon henkilötyövuosia sekä ulkomailla kalliisti koulutettuja upseereita. Ihan uudenlainen kalusto tarkoittaa doktriinin ja taktiikan suunnittelua sekä autokuormittaain erilaista dokumentaatiota. Laivastomme parhaat voimat sijoitettiin aluksille (panssarilaivat, sukellusveneet sekä moottoritorpedoveneet), joilla ei joko ollut lainkaan roolia tulevisssa taisteluissa tai se oli vähäinen.
Sota oli erilainen kuin odotettiin, lisää aiheesta klo 11...
Tietenkin uuden kaluston käyttöönottoa pitää aina harjoitella. Doktriinit ja taktiikat on aina ja kaikkialla menneet uusiksi uusien aseiden myötä. Tiedätkö esimerkiksi millainen voimanponnistus ilmavoimille oli juuri ennen talvisotaa siirtyminen 2-tasoajasta 1-tasoaikaan? Se oli aivan valtava: koneet oli nyt nopeampia ja vaikeampia ohjata, vaativat uutta kalustoa (happinaamarit, radiot, paremmat mittaristot), niiden huolto ja rakentaminen erityisesti kotimaassa oli paljon raskaampaa (mutkikkaita järjestelmiä kuten sisäänvedettävät laskutelineet, itsekantava alumiinirakenne), kenttiä piti pidentää, kaikki taktiset ohjesäännöt uusiksi...olisiko kaikki tämä pitänyt jättää tekemättä kun se oli niin vaikeaa, ei me nyt jaxeta? Perinteisellä kangaspäällysteisellä kaksitasolla ne sotahommat kuitenkin tehdään ja niukat määrärahat riittää niihin. Näin toimivat mm. Tanskan ja Norjan ilmavoimat. Tai niissähän ei ollut erillisiä ilmavoimia vaan lentokoneet olivat maa- ja merivoimien sivuaselajeja, joiden kehitysmahdollisuudet olivat näiden 'oikeiden' puolustushaarojen upseerien rautasaappaiden alla.
Panssarilaivat ja sukellusveneet suunniteltiin ulkomailla (Saksassa todellisuudessa), tietenkin suomalaisiin spekseihin perustuen. Ulkomaisilta telakoilta kysyttiin tarjoukset mutta ne olivat vain vähän Crichton-Vulcania halvempia ja poliittinen johto ohjasi rakennuksen kotimaahan.
Ilman Laivastolakia olisi rakennettu muiden puolustushaarojen tapaan aluksia, joihin niukat varat riittää: Miinalaivoja, tykkiveneitä ja varmaan niitä moottoritorpedoveneiotäkin. Eli aluksia, joilla sodat käytiin.
Ennen laivastolakia ei ollut mitään 'niukkoja määrärahoja'. Laivasto ei saanut pennin latia hankintoihin vuosina 1921-25. Kokonaisuutena merivoimat sai vuosien 1919-1938 hankintamäärärahoista n. 21%. Tämä sisälsi myös rannikkotykistön.
Rannikkopuolustuksen hankinnat olivat aina olleet selviö, laivastolaki tai ei (laivastolain kaltaiset erikoislailla toteutettavat hankinnat kiellettiin myöhemmin koska sitä pidettiin aiheesta disruptiivisena), ja niistä oli laaja konsensus poliittisesti pl. äärivasemmisto joka vastusti kaikkia asehankintoja. Maihinnousun uhkaa pidettiin todennäköisenä eikä tsaarinlaivaston jämistä ollut enää sitä torjumaan. Jos panssarilaivoja ei olisi hankittu niin sitten olisi hankittu hävittäjiä, joista olisi ollut toteutuneessa sodassa varmaan vielä vähemmän hyötyä.
Jos vielä vuonna 1938 rakennetaan kasarmia taistelualuksen sijaan, antaa se hyvin omituisen kuvan aselajin johdosta.
Varmaan olisi rakennettu jotain muuta jos olisi tiedetty että sota tulee jo seuraavana vuonna. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa koska sitä ei ole vielä tapahtunut.