Merisodan historiasta

ikös panssarilaivojen tosioleviksi sotilaallisiksi suorituksiksi voida laskea muutama kymmenen murkulaa Hankoon?
Ja siinäkään eivät aluksi tienneet miten miinakranaatit toimivat maalla olevaa kohdetta vastaan. Piti kehittää lennossa maamaalikranaatti ja vihollisen tulittamiseen tuli kuuden viikon tauko sen vuoksi.
Miten tämä on mahdollista? Miten tuo on voinut tulla yllätyksenä Merivoimille?
Ensimmäisessä maailmansodassa laivastoilla oli kuitenkin runsaasti maalla sijaitsevien kohteiden tulitustehtäviä, esim. Dardanellit sekä monitorit Belgian rannikolla.
Ja jos tehtävänä oli Ahvenanmaan puolustaminen, niin tällaiselle maakravulle tulee kyllä mieleen, että ilkeämielinen vihollinen pääsee jollakin osastolla läpi, ja olisi hyvä harjoitella siltä varalta maamaaliammuntaa.
 
panssarilaivojen hankintaa suunniteltiin vuosia eikä asia ollut, niinkuin väität, että siviili-intomielet olisivat käskeneet laivastoa ostamaan panssarilaivoja asiaa sen kummemmin miettimättä.
Minähän niin en väittänyt vaan siteerasin sanatarkasti Suomen laivasto 1918-68 kirjaa. M. taas muistelmissaan kritisoi nimenomaan sitä, että Laivastolain "erillisrahoitus" ei riittänyt panssarilaivojen aseistamiseen vaan siihen piti käyttää muitakin varoja. Mannerheimin muistelmat ovat myös aika laajasti siteeratut ja niitä pidetään luotettavina lähteinä ainakin 1930-luvun osalta.
Panssarilaivakeskustelun aloittajaa ei tarvitse kauaa miettiä, siinä ovat takana tahot jotka tarvitsivat harhautuksen peittelemään omia epäonnistumisiaan.
Tarkoitatko siis, että panssarilaivojen hankinta oli tämä "oma epäonnistuminen". Teksti on laadittu vuonna 1967 eli 40 v Laivastolain hyväksymisen jälkeen. Näin pitkän ajan kuluttua ovat kaikki silloiset päättäjät nurmen alla. Keitä siis ovat nämä "epäonnistumisiaan peittelevät" tahot ja koska panssarilaivakeskustelu mielestäsi alkoi? Ite en muista vielä 1960-luvulta sitä käydyn, mutta olin aika nuori silloin joten voi olla toisinkin.

Tämänkertainen psl-keskustelu on herättänyt muidenkin mielenkiinnon, joten voisi vähitellen siirtyä eteenpäin. Aiheena Laivastolaki on vanha tuttu, mutta olen etsinyt joka keskusteluun uusia kirjallisuus- tai alkuperäislähteitä, enkä rasittanut forumia iänikuisilla moneen kertaan nähdyillä toteutumattomilla rakennusohjelmilla. Olit kuitenkin ehkä ainoa joka perehtyi Ilmarisen onnettomuuden tutkintaan joten postaukseni ei mennyt hukkaan. Lähteiden tulkintaa olisi tietysti voinut jatkaa etsimällä syyn, miksi laivat ylipäänsä olivat Vanhan Vaasan kapealla luonnonväylällä, mutta hyvä näinkin.
Ja siinäkään eivät aluksi tienneet miten miinakranaatit toimivat maalla olevaa kohdetta vastaan. Piti kehittää lennossa maamaalikranaatti ja vihollisen tulittamiseen tuli kuuden viikon tauko sen vuoksi.
Miten tämä on mahdollista? Miten tuo on voinut tulla yllätyksenä Merivoimille?
Ensimmäisessä maailmansodassa laivastoilla oli kuitenkin runsaasti maalla sijaitsevien kohteiden tulitustehtäviä, esim. Dardanellit sekä monitorit Belgian rannikolla.
Ja jos tehtävänä oli Ahvenanmaan puolustaminen, niin tällaiselle maakravulle tulee kyllä mieleen, että ilkeämielinen vihollinen pääsee jollakin osastolla läpi, ja olisi hyvä harjoitella siltä varalta maamaaliammuntaa.
Tähän voisi ensiksi sanoa, että Belgian tasaisella rannikolla riitti kun ankkuroi laivan sopivaan paikkaan. Sen jälkeen sen tarkka paikka mitattiin parista kolmesta kirkontornista ja eikun tykeillä losottamaan. Dardaneilla laivat ei oikein mahtanu mitään Turkin tykkipattereille kuten eivät Gangutit ja Kirov Talvisodassa. Eikä saksalaisillakaan ollut maa-ammuntamenetelmiä syksyllä 1944, jkoka ilmenee hyvin Caius Bekkerin kirjoista; kehittivät ne sitten kylläkin pikaisesti kun tarve tuli.

Laivastolaki ei tietenkään tuonut apuja uusien laivojen korkeisiin käyttökustannuksiin. Tämä sitten johti siihen, että ne olivat kesäisinkin enemmän uivia kasarmeja kun purjehtivat harjoituksiin. Maa-ammunnat eivät kuuuluneet doktriiniin meillä ennen vuotta 1940, sillä ei ollut mitään keinoa tarkasti mitata liikkuvan aluksen sijaintia. Ilma-alivoimaisen ei taas ollut mahdollista "uivana tykkipatterina" rantaan kiinnitettynä ampua, sillä silloin olisi käynyt kuten jäänmurtaja Tarmolle Kotkassa. Liikkuvaan alukseen eivät vaakapommittajat osuneet koko II MS aikana kun ihan sattumalta.

Tarvetta rupesi sitten tulemaan purjehduskaudella 1940, mutta maassa oli niin ankara polttoainepula, että merelle saivat lähteä ainoastaan halkokäyttöiset alukset. Suhteet Saksan sitten lämpeni loppukesällä ja polttoaineitakin saatiin. Panssarilaivat ehtivät ihan loppuvuodesta harjoituspurjehdukselle, jossa joulukuussa oli yksi maa-ammuntakin. En ole nähnyt sen kertomusta, mutta ammunnan on täytynyt edelleen tapahtua siten, että laivat ensin ankkuroidaan paikoilleen. Näinhän Merivoimien maa-ammunnat suoritettiin vielä1960-luvullakin. Lukuunottamatta Matti Kurjen yhtä ammuntaa Lohtajalla, jossa näkyvyydet mereltä maihin olivat kuten Belgiassa. Silti kertoivat silloiset tykkimiehet hurjia juttuja näistä ammunnoista vielä yli 10 v myöhemmin!
Mitenpä herrat arvioisivat laivastomme toimintaa Hangon rintamalla? Minusta ainakin näin pintapuolisesti katsottuna toiminta vaikuttaa aika kädettömältä.
Panssarilaivojen ammunta Hangon mottiin on kuvattu kaikissa kirjoissa. Vähemmän kuitenkin siitä, ettei se pst-tykkikään jalkaväkeä ammu panssarikranaateilla. Joltain vihulaiselta lähtisi ehkä pää tai käsi mutta siinä se vaikutus sitten oli. Maa-ammunnat oli tullu repertuaatriin jo edellisenä vuonna, mutta ehkä kenenkään mieleen ei tullut, ettei merimaaleja varten rakennetulla panssarilaivalla ollut kun panssarikranaatteja. Eihän niillä saa kun kuopan maahan, sillä räjähdysainettakin paksukuorisessa panssarikranaatissaniissä on vähän. Sekin riittää syvällä laivan uumenissa.

Summittainen ns. kartta-ammunta mottiin oli kuitenkin jotain ihan muuta, kun mitä Rannikkolaivastolle oli käsketty. Joskus siitä taas lisää...
 
Viimeksi muokattu:
Minähän niin en väittänyt vaan siteerasin sanatarkasti Suomen laivasto 1918-68 kirjaa. M. taas muistelmissaan kritisoi nimenomaan sitä, että Laivastolain "erillisrahoitus" ei riittänyt panssarilaivojen aseistamiseen vaan siihen piti käyttää muitakin varoja.

Kyllä, näin tehtiin. Osasyynä siihen oli vasemmiston aiheuttama kahden vuoden viivästys laivastolain hyväksymisessä. Tänä aikana panssarilaivoista suunniteltiin paljon alunperin kaavailtuja modernimpia ja samalla myös kalliimpia.
Kuten isoissa puolustusvälinehankinnoissa usein tehdään, myös laivastolain alukset hankittiin niin että painetaan hinta 'kipurajalle tai ylikin'. Ajatuksena on että kun sotalaite on kerran hankittu niin sen suorituskyky on mitä on ja sitä on vaikea jälkikäteen parantaa, mutta käyttömenoihin yms. on helpompi ja nopeampi osoittaa kriisin tullen rahaa. Ei varmaan tarvitse osoittaa muita esimerkkejä tästä hankintatyylistä...

Epäilemättä, jos olisi etukäteen tiedetty ettei mitään 'toista kierrosta' koskaan tule, niin hankinnan rakenne olisi ollut toisenlainen. Panssarilaivoista olisi esimerkiksi ehkä tehty enemmän jotain thaikkujen laivojen tapaisia, 2500 tonnin aluksia 8-9 tuuman tykistöllä.

Mannerheimin muistelmat ovat myös aika laajasti siteeratut ja niitä pidetään luotettavina lähteinä ainakin 1930-luvun osalta.

Näin voi olla, 30-luku ei kuitenkaan ole 20-luku.
Monia tunnettuja opuksia siteerataan laajalti väärin tai ilman kontekstia...

Keitä siis ovat nämä "epäonnistumisiaan peittelevät" tahot ja koska panssarilaivakeskustelu mielestäsi alkoi?

Maavoimien korkeita upseereita jotka olivat asioista vastuussa 30-luvulla. Myös Cajander, ilmavoimat yms. olivat suosittuja kohteita.
Olen sanonut tämän monesti aiemminkin mutta kerran vielä: paljon siteeratulla tykistön ammuspulalla 1939 ei ollut v. 1927 tilattujen panssarilaivojen kanssa mitään tekemistä. Se oli ihan muiden tahojen moka. Armeijalta jäi paljon rahaa käyttämättä ennen talvisotaa. Myös hallituksen myöntämiä linnoitusrahoja 'paloi käteen' koska linnoittamisesta ei oltu tehty suunnitelmia.
 
Ja siinäkään eivät aluksi tienneet miten miinakranaatit toimivat maalla olevaa kohdetta vastaan. Piti kehittää lennossa maamaalikranaatti ja vihollisen tulittamiseen tuli kuuden viikon tauko sen vuoksi.
Miten tämä on mahdollista? Miten tuo on voinut tulla yllätyksenä Merivoimille?

Miinakranaatti on nimensä mukaisesti miina(räjähde)-ammus, ei panssarikranaatti. On vain niin että merimaaleja vastaan tarkoitettu miinakranaattikin on aika paksukuorinen ja sisältää suht vähän r-ainetta. Senkin räjähdysvaikutus on tasamaalla painoonsa nähden vähäinen. Asiaa ei varmaan oltu ehditty sen enempää miettiä ennen sotaa. Ajateltiin että kyllä se kymppituumainen hätnäppää menee maa-ammunnassakin jos tarve tulee. Muiden laivastojen kokemukset olivat samantapaisia. Monesti kehitettiin erillinen ohutkuorinen maa-ammuntakranaatti. Laivan lastaaminen niillä saattoi kyllä sitten tuottaa ongelmia jos maalialueelle purjehdittaessa vastaan tulikin vihollisalus...

Panssarilaivojen tykkien kalipeeriksi päätettiin aluksi 260mm, ihan lopussa se laihdutettiin 254 millimetriin koska ajateltiin että voisi olla hyvä että rannikkotykistö ja panssarilaivat voisivat käyttää toistensa ammuksia. Tässä ei väärässä oltukaan.
 
Mitenpä herrat arvioisivat laivastomme toimintaa Hangon rintamalla? Minusta ainakin näin pintapuolisesti katsottuna toiminta vaikuttaa aika kädettömältä.
Tässä gradu missä käsitellään meri- ja maavoimien yhteistyötä Hangon rintamalla ja Kannaksella vuosina 1941 ja -44. Hangon rintamasta en osaa niin sanoa, mutta Viipurinlahdella homma näyttää olleen melkoista kädetystä puolin ja toisin ainakin vuonna -41. Armeijakunta ei näytä oikein tienneen mitä rannikkojoukoilla pitäisi tehdä, ja rannikkojoukot eivät tienneet miten tukea maarintamaa.

Kekkosen luonnehdinta Valveesta: "Tyhmin tuntemani kenraali". :censored:

Kiintoisaa on että Ahvenanmaan varmistuksen jälkeen Valve halusi siirtää Rannikkolaivaston (mukaan lukien panssarilaivat) Suomenlahdelle missä se voisi toimia Hangon kuljetuksia, ja mahdollista evakuointia vastaan, ja ehkä osallistua Viipurinlahden operaatioihin. Päämaja kielsi siirron vaikka Valve kävi sitä Mannerheimilta asti useasti vänkäämässä. Perustelu oli erikoinen: "Hangon evakuointia ei tule estää, on vain hyvä jos venäläiset tyhjentävät sen meidän vaivoistamme". On tosin myönnettävä että Päämajan huoli arvokkaiden laivojen vaarantamisesta miinaisilla vesillä oli perustellumpi. Hangon ohi kulkeva reitti oli vaarallinen ja haittasi paljon Suomen kuljetuksia. Jossain välissä Hankoon tuskastuttiin ja alettiin taas miettimään sen valtausta reippaalla hyökkäyksellä (joka oli aikaisemmin hylätty) mutta sitten Hanko ehdittiinkin jo tyhjentää.
 
Viimeksi muokattu:
Panssarilaivonen ehkä suurin konkreettinen panos oli Turun ilmatorjunta talvisodan aikana, jossa ei maavoimien it.tä juuri ollut.
Teki ne sentään vähän muutakin, esim. suojasivat Ahvenanmaan linnoituskuljetuksia sekä talvi- että jatkosodassa. Ja hyvä että suojasivat koska ainakin 'Kilpapurjehduksen' kimppuun hyökättiin. Hyökkäys kohdistettiin panssarilaivoihin jotka pystyivät sen helposti torjumaan. Jos olisi kohdistettu hyökkäys kuljetusaluksiin, olisi voinut tulla tappioitakin.

Punalaivaston operaatioista panssarilaivoja vastaan löytyy webistä jonkin verran tietoa neuvostonäkökulmastakin. Jo marraskuun alussa amiraali Kuznetsovin yleiskäskyssä erääksi päätehtäväksi annettiin panssarilaivojen upotus 'jotteivat ne pääse pakenemaan Ruotsiin'. Sodan alussa niitä päästiinkin pommittamaan mutta sitten ne katosivat näkyvistä pitkäksi aikaa. Laivoja kyllä etsittiin ankarasti mutta niiden löytäminen saaristosta oli sellaisenaankin vaikeaa ja näkyvyysolosuhteet yleensä huonot. Sodan venyessä panssarilaivojen upottaminen näyttää muodostuneen jonkunlaiseksi pakkomielteeksi. Itämeren laivaston komentaja ja pääkomissaari kyselivät ilmakomentaja Jermatshenkovilta vähän väliä, että mitenkäs se suomalaisten panssarilaivojen etsintä sujuu. On ehkä ymmärrettävää että laivasto katsoi ne pääkohteeksi - laivaston tehtävähän on lyödä vihollisen merivoimat ja panssarilaivat olivat niiden voimakkain yksittäinen vastus. Sodan kokonaiskuvan kannalta olisi ollut varmaan edullisempaa käyttää lentosuoritukset suomalaisten merikuljetuksia vastaan. Esimerkiksi yhdenkin jäänmurtajan menetys olisi voinut olla paha isku.

Helmikuussa laivat viimein havaittiin Turussa ja niiden tuhoamiseksi tehtiin kolme hyökkäystä jotka menivät mönkään joko huonon näkyvyyden tai vahvan ilmatorjunnan vuoksi. Jermatshenkov turhautui ja käski maaliskuun alussa vielä yhden isomman ja paremmin suunnitellun operaation laivojen tuhoamiseksi. Tässä vaiheessa laivojen upottamisella ei olisi ollut enää sodan lopputulokseen vaikutusta mutta kehnosti kaikin puolin sujuneesta sodasta haluttiin jotain meriittejä. Tämä hyökkäys toteutettiin 2. maaliskuuta mutta sekin meni mönkään. Osastojen intervallit venyivät liian suuriksi ja kiivaan torjuntatulen vuoksi lentäjät eivät uskaltaneet laskeutua 6 kilometriä matalammalle. Niin korkealta pommit hajautuivat laajalle alueelle.

Erikoinen maininta on jatkosodan ajalta tarina, että saaristossa liikkunut neuvostovakooja olisi löytänyt sieltä panssarilaivaa esittävän harhamaalin. En tiedä onko tämä joku sotajuttu vai ovatko suomalaiset oikeasti tällaisen johonkin pykänneet.
 
Jo marraskuun alussa amiraali Kuznetsovin yleiskäskyssä erääksi päätehtäväksi annettiin panssarilaivojen upotus 'jotteivat ne pääse pakenemaan Ruotsiin'.

NL tuntuu pitäneen koko sodan ajan panssarilaivoja korkean prioriteetin kohteena. Se tuntuu näin jälkikäteen oudolta, olisi kyllä mielenkiintoista ymmärtää miksi.

Syynähän on voinut olla esim:

- NL/Venäjällä on aina ymmärretty myös sotatoimien poliittinen merkitys. Jos he katsoivat että suomalaiset pitävät panssarilaivoja jonkinlaisena kansakunnan itsetunnon symboleina, niin tokihan sellaiseen kannattaa iskeä.
- Punalaivastolla saattoi olla vääränlainen arvio panssarilaivojen suorituskyvystä.
- Ja toki asia on saattanut olla yhden tai muutaman korkea-arvoisen viskaalin henkilökohtainen päähänpinttymä.
 
Asevoimien periaatteellinen tehtävä sodassa on lyödä vastapeluri...ilmavoimat pyrkii tuhoamaan vastustajan lentokoneet, merivoimat upottamaan laivat ja niin edelleen.. Toiminta gravitoituu väkisinkin vastustajan arvokkaiden yksiköiden eliminointiin itseisarvoisesti, vaikka joskus strategiset näkökulmat edellyttäisivät toisenlaista resurssien keskittämistä Vrt. brittien operaatiot Tirpitzin tuhoamiseksi, jotka ehkä jälkikäteen arvioiden eivät olleet kohtuullisia aluksen todellisen merkityksen kannalta. Itämeren laivaston ilmavoimia ei oltu luotu rintamalinjojen pommittamista varten, vaikka kyllä niitä siihenkin olisi voitu käyttää (ja käytettiinkin).

Talvisodan alussa NL ei selvästi pitänyt mitään 'tonnistosotaa' tärkeänä. Sotahan olisi varmaan ohi ennen kuin sellainen ehtisi vaikuttaa. Panssarilaivoistakin oltiin huolissaan lähinnä että ne voisivat paeta Ruotsiin ja näin vahvistaa Ruotsin meripuolustusta...joka toki oli NL:n kannalta merkityksetöntä, eihän sinne oltu hyökkäämässä. *kröhöm* :whistle:
Kun sota meni surkeasti kaikin puolin, niin prestiisikysymyskin saattoi tulla kehiin. Jonkun kauppalaivan upotus ei olisi ollut yhtä näyttävä meriitti kuin panssarilaivan.
Välirauhan aikana NL teki suunnitelman Ahvenanmaan valtausta varten. Tämän operaation kannalta olisi ollut hyvä jos panssarilaivat olisi saatu sodan alussa nopeasti pois pelistä. Aluksi sitä yritettiinkin, sotatapahtumat sitten etenivät siihen suuntaan ettei Ahvenanmaa-operaatioon ollut mahdollisuuksia ja laivaston ilmavoimille kehittyi paljon muita kiireitä.

Yhden jutun mukaan kun sodan loputtua NL:ssä kuultiin että Väinämöinen onkin yhä pinnalla, siellä käskettiin Krasnoje Znamnjan tehdä laivastovierailu Helsinkiin. Suomalaisethan olivat tämän upottaneet Lavansaaressa, ja punalaivasto halusi näyttää omaltakin puolelta että ähä kutti...
 
NL tuntuu pitäneen koko sodan ajan panssarilaivoja korkean prioriteetin kohteena. Se tuntuu näin jälkikäteen oudolta, olisi kyllä mielenkiintoista ymmärtää miksi.
Näinhän asia ei todellakaan ollut, kyse on "panssarilaivaenthusiatistien" 50 v jatkuneesta kansanliikkeen voimalla syntyneen Laivastolain virheinvestoinnin puolustamisesta. Kiveäkään ei ole jätetty kääntämättä, jotta löytyisi edes jotain, johon nämä tarpeettomat kolossit olivat osallisina. Oli niillä sitten merkitystä sotatapahtumiin tai ei. Samahan on näkynyt täälläkin ihan tämänkin sivun postauksissa, joissa lähteitä käytetään erittäin valikoidusti. Kannattaa lukea postattu gradu Hangon tapahtumien osalta; ei Päämajassa nyt sentään pelkkiä tomppeleita ollut.
Erikoinen maininta on jatkosodan ajalta tarina, että saaristossa liikkunut neuvostovakooja olisi löytänyt sieltä panssarilaivaa esittävän harhamaalin. En tiedä onko tämä joku sotajuttu vai ovatko suomalaiset oikeasti tällaisen johonkin pykänneet.
On ihan hyvä kirjoittaa vajavaisestikin muistettu tarina tänne; joku saattaa muistaa puuttuvan osan: Kyseessä ei tosin ollut vakoojan havainto. Se olisikin melko mahdotonta, kun motttoriveneitä ei ollut eikä soutaen ihmeempiä tiedustella. Mutta venäläiset kyllä pommittivat jotain majakkaa, jota luulivat panssarilaivaksi. Ehkä se tapahtui iltahämärissä jolloin suunnattiin suoraan hyökkäykseen ja luultiin ettei laiva ehtinyt ampua takaisin yllätyksen johdosta. En itekään tarkemmin muista, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lentäjien taistelukertomukset.
Yhden jutun mukaan kun sodan loputtua NL:ssä kuultiin että Väinämöinen onkin yhä pinnalla, siellä käskettiin Krasnoje Znamnjan tehdä laivastovierailu Helsinkiin. Suomalaisethan olivat tämän upottaneet Lavansaaressa, ja punalaivasto halusi näyttää omaltakin puolelta että ähä kutti...
Tämä tarina pitää täysin paikkansa. Kokolailla tarpeettoman mutta kylläkin rohkean ja taitavasti suoritetun torpedoveneiskun johdosta uponnut tykkivene Kraznoje Znamja nostettiin ja korjattiin. Venäläiset toivat aluksen käymään Herlsingissä syksyllä 1944. Mitään muuta järkevää syytä asialle on vaikea keksiä, kun suurvallan arvovaltasyyt.
 
Olemme panssarilaivojen tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin ne sitoivat hyvin Neuvostoliiton laivaston isoja yksiköitä Kronstadiin. Suomalaisten panssarilaivat oli selvästi Puna-laivastossa yliarvostettuja. Panssarilaivojen taisteluarvo ei ollut ehkä parhaasta päästä, mutta pelotevaikutus sitäkin suurempi. Tätä seikkaa valottaa Väinämöistä vastaan Kotkan satamassa 16.7.1944 tehty massiivinen ilmaisku. Ilmaiskuun osallistui peräti 131 lentokonetta. Kun laiva "onnistuneesti" upotettiin, operaation komentajasta everstiluutnantti Rakovista leivottiin Neuvostoliiton sankari. Pohjaan meni tosin saksalainen ilmatorjunta-alus Niobe. Kyseinen laiva oli mitoiltaan lähellä Väinämöistä ja Neuvostoliiton ilmatiedustelu luuli alusta virheellisesti Väinämöiseksi.
 
Olemme panssarilaivojen tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin ne sitoivat hyvin Neuvostoliiton laivaston isoja yksiköitä Kronstadiin.

Panssarilaivat eivät sitoneet ainuttakaan sotalaivaa Kronstadiin. Punalaivasto jäi sinne mottiin kun sakemannit jyräsivät Balttian läpi Leningradin porteille. Suurin pelote taisi olla merimiinat, ilmavoimat ja rannikkotykistö.

Panssarilaivan pelko ei estänyt Krasnoje Znamnjaa tulemasta itäiselle Suomenlahdelle 1942.

Ilmaiskuun osallistui peräti 131 lentokonetta. Kun laiva "onnistuneesti" upotettiin, operaation komentajasta everstiluutnantti Rakovista leivottiin Neuvostoliiton sankari. Pohjaan meni tosin saksalainen ilmatorjunta-alus Niobe.

Mutta siitä olen samaa mieltä että jostakin syystä Punalaivasto piti niitä tärkeinä maaleina. Nioben upottaminen oli iso ja varsin taitavasti suoritettu operaatio.

Mutta paha arvioida oliko venäläisten ajattelun taustalla sotilaallisia vai poliittisia vaikuttimia.
 
Panssarilaivat eivät sitoneet ainuttakaan sotalaivaa Kronstadiin. Punalaivasto jäi sinne mottiin kun sakemannit jyräsivät Balttian läpi Leningradin porteille. Suurin pelote taisi olla merimiinat, ilmavoimat ja rannikkotykistö.
Kun panssarilaivojen hankinnasta päätettiin, ei voitu tietää sakujen joskus miinoittavan itämeren.
Panssarilaivojen todellisia kykyjä ei tarvittu noiden miinoitteiden takia.
 
Näinhän asia ei todellakaan ollut, kyse on "panssarilaivaenthusiatistien" 50 v jatkuneesta kansanliikkeen voimalla syntyneen Laivastolain virheinvestoinnin puolustamisesta.

Kyllä Itämeren laivaston ilmavoimat niitä ihan todistetusti etsi urakalla ja yritti pommittaa, tietenkin laivaston ilmavoimat olivat vain pieni osa talvisodan ilma-armadasta. Jatkosodassa niitä etsittiin alkupäivinä, myöhemmin tuli korkeampia prioriteetteja, kunnes Väinämöinen 'löydettiin' taas 1944.

Raskaiden pinta-alusten prioriteetteihin ne eivät tietenkään kuuluneet, ainakaan enää jatkosodassa.

On ihan hyvä kirjoittaa vajavaisestikin muistettu tarina tänne; joku saattaa muistaa puuttuvan osan: Kyseessä ei tosin ollut vakoojan havainto. Se olisikin melko mahdotonta, kun motttoriveneitä ei ollut eikä soutaen ihmeempiä tiedustella. Mutta venäläiset kyllä pommittivat jotain majakkaa, jota luulivat panssarilaivaksi. Ehkä se tapahtui iltahämärissä jolloin suunnattiin suoraan hyökkäykseen ja luultiin ettei laiva ehtinyt ampua takaisin yllätyksen johdosta. En itekään tarkemmin muista, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lentäjien taistelukertomukset.

Tämä tarina on historioitsija Vitali Dotsenkon artikkelista jossa siteerataan Itämeren laivaston tiedustelu-upseeria. Hänen mukaansa laivaa etsimään 'pudotettiin/lähetettiin' tiedusteluryhmiä joista yksi löysi panssarilaivaa esittävän 'maketin'. Konekäännös on voinut tehdä tuohon virheitä tai monitulkinnaisuuksia, ehkä siinä on tarkoitettu alkujaan tiedustelulentoja? Tarina voi olla ns. sotajuttu alkujaankin.

Niobea vastaan hyökättiin kahdesti. Heti laivan löytymisen jälkeen Rakov johti sen kimppuun 30 Pe-2:sta ja 24 Jak-9:ää heinäkuun 12., mutta nämä eivät saaneet siihen osumia. Tämän jälkeen suunniteltiin perusteellisempi operaatio jota käytiin harjoittelemassakin ja johon laitettiin sellainen konearmada että varmasti saa jotain aikaiseksi. Sekä ennen hyökkäystä että sen aikana otetuissa kuvissa näkyi ettei kohteena olevalla laivalla ole järeitä tykkitorneja: ylempi upseeristo oli sitä mieltä että kuvia oli vain katsottu väärin.

Nioben upotus jäi venäläiseen merisotatutkimukseen malliesimerkkinä hyvin toteututetusta operaatiosta. Dotsenko kritisoi Niobe-operaatioita ylimitoitettuina yhden vanhanaikaisen aluksen tähden. Onhan varmaan totta että kesällä -44 noin monelle lentosuoritteelle olisi ollut muitakin kohteita.
 
Kun panssarilaivojen hankinnasta päätettiin, ei voitu tietää sakujen joskus miinoittavan itämeren.
Panssarilaivojen todellisia kykyjä ei tarvittu noiden miinoitteiden takia.

Kesän -41 miinoitukset Suomenlahdella olivat aika mittavia kun kolme tahoa kävi palleroitaan sinne ruuttaamassa. Linkatusta gradusta:
hanko.gif

Tuo 'ABDC' -reitti on siis se mistä purjehdittiin Helsinkiin. Menetyksiä tuli. Hangon rannikkotykistö yms. voimat haittasivat ja estivät alueen raivausta.

Miinatilanne voi ainakin osin selittää sen mainitun sukellusveneiden purjehdustauon heinäkuussa -41. Miinoitustilanne oli nimittäin alkuviikkoina aika sekava eikä saksalaiset muistaneet kaikista kentistä aina suomalaisia informoida.
 
Kun panssarilaivojen hankinnasta päätettiin, ei voitu tietää sakujen joskus miinoittavan itämeren.
Panssarilaivojen todellisia kykyjä ei tarvittu noiden miinoitteiden takia.
Panssarilaivojen hankinnassa varmasti katseltiin myös naapurivaltioiden kalustoa. Ruotsissa oli tuolloin Sverige-luokan ( 4 x 11" päätykit) panssarilaivoja. Monet valtioista investoivat laivoihin joissa isot päätykit näyttelivät pääosaa. Neuvostoliiton laivastolla oli tsaarinaikaisia dreadnought:eja itämerellä kaksi: Gangut ja Marat (16 x12"). Luonnollisesti kukaan ei varmastikaan olettanut, että näiden kanssa käytäisiin tykistötaisteluun. Panssarilaivat olivat eräänlaisia uivia rannikkopattereita.
Panssarilaivojen hankintapäätöksen aikoihin tykkeihin luotettiin päättäjien osalta. Ilmahyökkäysten teho laivoja kohtaan tuli vasta myöhemmin todistettua kuten Tarantossa ja Pearl Harbourissa myöhemmin kävi. Se mitä muuta samalla rahalla olisi saatu, jää vain arvailujen varaan.
 
Panssarilaivojen hankinnassa varmasti katseltiin myös naapurivaltioiden kalustoa. Ruotsissa oli tuolloin Sverige-luokan ( 4 x 11" päätykit) panssarilaivoja. Monet valtioista investoivat laivoihin joissa isot päätykit näyttelivät pääosaa. Neuvostoliiton laivastolla oli tsaarinaikaisia dreadnought:eja itämerellä kaksi: Gangut ja Marat (16 x12"). Luonnollisesti kukaan ei varmastikaan olettanut, että näiden kanssa käytäisiin tykistötaisteluun. Panssarilaivat olivat eräänlaisia uivia rannikkopattereita.
Panssarilaivojen hankintapäätöksen aikoihin tykkeihin luotettiin päättäjien osalta. Ilmahyökkäysten teho laivoja kohtaan tuli vasta myöhemmin todistettua kuten Tarantossa ja Pearl Harbourissa myöhemmin kävi. Se mitä muuta samalla rahalla olisi saatu, jää vain arvailujen varaan.
Kyllä, kyllä mutta pointtini oli ettei panssarilaivojen kykyä tarvittu miinotteiden vuoksi, ei punalaivasto seilannut Itämerta.
 
Panssarilaivojen hankinta-aikaan diletantti-piirit mainostivat jo ilma-aseen mahdollisuuksia pinta-alusten korvaajina. Käytännössä vasta n. 1940 lentoase muuttui oikeasti vaaralliseksi laivoille joten tätä ei vakavasti harkittu.
Sveriget oli hankittu taistelulaivojen torjuntaan. Epäselvää on, olisivatko ne siihen oikeasti pystyneet. Suomen panssarilaivojen vastustajiksi arveltiin lähinnä raskaita risteilijöitä (NL:llä ei silloin vielä ollut moderneja risteilijöitä mutta arveltiin sen sellaisia rakentavan, niinkuin tekikin). Tykkivalinta tosin tehtiin sillä perusteella että 10-tuumainen oli pienin kalipeeri jolla saattoi saada Gangut-luokan tapaiseen vanhaan Dreadnoughtiin vielä jotain aikaiseksi. Taistelulaivalle ne eivät ohuen panssarointinsa vuoksi olisi kuitenkaan mitenkään pärjänneet kuin aivan poikkeustilanteessa (muun rannikkotykistön tukemana yms).

Brittiläinen asiantuntijaryhmä tosin oli sitä mieltä että 6-tuumaiset tykit riittäisivät Suomen tarpeisiin niin rantapyssyssä kuin aluksissakin.
 
Käytännössä vasta n. 1940 lentoase muuttui oikeasti vaaralliseksi laivoille joten tätä ei vakavasti harkittu.

Todellisuudessa lentokoneet olivat vaarallisia jo paljon aikaisemmin. :unsure:

Mutta amiraaleilla meni aika tajuta se, yli 20 vuotta.(n)

Esim. Yamamoton it- aseistua oli mitätön kun se valmistui 16,12,1941.
12 × 12,7 cm (6×2), 24 × 25 mm IT (8×3), 4 × 13,2 mm IT (2×2)
48 kpl

Kun asiaa sitten valkeni yleisesti merivoimille maailmalla, niin South Dakota luokan laivassa oli
16 or 20 × 127 mm 76 × 40 mm 67 × singl 20 mm asetta
~ 163 it asetta.
 
Panssarilaivojen hankinta-aikaan diletantti-piirit mainostivat jo ilma-aseen mahdollisuuksia pinta-alusten korvaajina.
Joskus tuli luettua 1920- luvun Hakkapeliitta- lehtiä, ja niiden sivuilla kävi keskustelu asiasta hyvinkin kiivaasti. Meriupseerien järkytykseksi oli USA: ssa onnistuttu upottamaan pommituskokeissa taistelulaiva Alabama, ja siitä lähti hyvin mp- net- tyyppinen väittely.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top