Merisodan historiasta

Puhutaan vaihteeksi jostain muusta kuin panssarilaivoista...
...nimittäin Espanjan panssarilaivoista!

Battleship-Espana-top.jpg


Reunavaltioiden puolustusratkaisut ovat usein kiehtovia ja niistä on helpompi löytää itselle ja yleisölle freesiä materiaalia. Kuka keksii enää mitään uutta sanottavaa Bismarckista tai Spitfirestä? Sitä paitsi España-luokan taistelulaivat ovat kiinnostava tekninen ratkaisu ja niiden traagisissa kohtaloissa on vahvaa symbolismia.
Anyhoo, Espanjan merimahtihan rapautui vuosisatoja tasaisen vauhdin taulukolla kunnes 1898 tuli äkkirysäys: dynaaminen nouseva mahti Yhdysvallat murskasi Espanjan siirtomaalaivastot Filippiineillä ja Kuubassa. Amerikkalaisten juhliessa 'lähes veretöntä' (heille) voittoaan Espanjassa märehdittiin tappiota. Laivasto tietysti esitti massiivista rakennusohjelmaa (7 taistelulaivaa - noin ensi alkuun...), mutta maa oli konkursissa ja kesti muutama vuosi keräillä poliittista tahtoa minkäänlaiseen rahoitukseen.
HMS Dreadnoughtin ilmestyminen 1906 pisti suunnitelmat uusiksi. Espanjan laivasto tajusi että pre-dreadnought -tyyliset taistelulaivat olivat vanhentuneita joten sekin halusi dreadnought-kelkkaan. Tässä sitä auttoi Britannian ja Ranskan kanssa tehty kassakaappisopimus: mahdollisen suursodan syttyessä Espanja liittyisi niiden puolelle ja tukisi laivastollaan Ranskan laivastoa Italiaa ja Itävalta-Unkaria vastaan. Vastineeksi Britannia avustaisi Espanjaa taistelulaivojen suunnittelussa ja varustelussa. Uusien taistelulaivojen rakennuksen rahoittava laivastolaki vahvistettiin tammikuussa 1908.

21 000 tonnin Dreadnought ei ollut mahtunut vanhoille telakoille ja laitureille. Infraa piti suurentaa. Espanjalla ei ollut tähän varaa vaan laiva piti suunnitella sopimaan olemassaoleville telakoille ja ankkuripaikoille. Rahaa ei muutenkaan ollut käytettävissä tolkuttomasti. Laivasto kuitenkin halusi tulivoimaisen aluksen joka pystyisi kahdeksan 12-tuumaisen tykin täysilaidalliseen. Piti tehdä kompromisseja muiden osa-alueiden suhteen.

España-luokan taistelulaivat olivat kaikkien aikojen pienimmät dreadnoughtit. Pituutta oli 140 metriä ja täydessä lastissa uppoumaa noin 16 000 tonnia. Itse asiassa jotkut pre-dreadnoughtit olivat olleet isompia. Laivojen järeät tykkitornit laitettiin en echelon -konfiguraatioon, kahteen vinoriviin. Näin teoriassa kaikki 4 tornia pystyi ampumaan molemmille sivuille, ja kolmella tornilla suoraan eteen - sama tulivoima kuin isommassa Dreadnoughtissa. Tosin tämä oli enempi teoreettinen mahdollisuus eikä sitä lie ikinä kokeiltu. 12-tuumaisten tykkien ampuminen laivan kannen päällä olisi repinyt kansilankutuksen pois pitkältä matkalta ja aiheuttanut muullekin varustukselle vahinkoa.

Dreadnoughtin kanssa suunniteltiin samaan aikaan Amerikassa South Carolina-luokan taistelulaiva. Niissäkin oli neljä 12-tuumaista kaksoistornia, mutta ne oli asennettu portaittain (super firing). Se mahdollisti paljon paremmat ampuma-alat, mutta tornien asentaminen korkealle toi laivaan painonlisää. Tähän ei katsottu olevan Espanjalla varaa. Kolmoistornejakin tarjottiin mutta hylättiin, ne olivat vielä hyvin uusi ajatus. Kokonaisuutena España oli hyvin pelkistetyn näköinen alus. Siinä oli neljä tykkitornia, yksi savutorvi, kaksi suorakulmion mallista siltarakennelmaa ja mastot. Eikä paljon muuta. Lähitorjunta-aseistuksena toimi 20 neljän tuuman tykkiä, jotka oli sijoitettu molemmille sivuille kasematteihin. Erikoisuutena mainittakoon tuon ajan isojen sotalaivojen varustukseen kuuluvat 76mm 'rantautumistykit' jotka oli tarkoitettu 'away-tiimien' raskaaksi aseistukseksi. Päätykit olivat Vickersin 12"/50cal, hiukan meidän Obuhovejamme heikompia aseita. Suurin kantama oli 18 kilometrin luokkaa. Uusimmat Yarrowin kattilat ja turbiinit puhkuivat 15 500 hevosvoimaa jolla laiva porhaltaisi eteenpäin 19.5 solmun nopeudella. Tähän päästiinkin, kaikki alukset ylittivät merikokeissa 20 solmua. Koska Espanjan siirtomaaimperiumista oli jäljellä enää muutama alue Afrikassa, valtamerten ylityksiä ei asetettu erityiseksi tavoitteeksi. Laivoilla ajateltiin operoitavan pääasiassa Välimerellä tai oman rannikon tietämissä.

Köyhän Espanjan taistelulaivahanke voi kuulostaa suuruudenhullulta. Omana aikanaan ne olivat kuitenkin sentään melko realistisen kokoinen projekti. Samaan aikaanhan esimerkiksi entinen siirtomaa Argentiina tilasi Rivadavian, 30 000 tonnin hirviön, ja Chile ja Brasilia vastasivat tähän tilaamalla vielä isompia aluksia.

d9t3je6-a26a0f25-b8ae-41d3-82be-52a4bc79a6b0.jpg

Panssarointi oli vaatimatonta koska uppoumarajat eivät antaneet myötä parempaan. Kylkipanssarin paksuus oli 230mm, järeiden tornien etulevyt ja barbetit 10 tuumaa, samaten komentotorni. Keulaa ja perää kohden panssarointi oheni 4 tuumaan. Kasematteja suojasi 6 tuuman panssari. Pääkansipanssari oli vain puolitoista tuumaa (38mm). Sen yläpuolella oli ohuempi yläkansi. Joissakin lähteissä kylkipanssarin paksuudeksi on mainittu vain 8 tuumaa, mutta se olisi jo todella ohut. Voi olla että jollain kirjoittajalla on tullut lyöntivirhe ja mennyt 203 ja 230 sekaisin. Tai sitten 9 tuumaan on laskettu takana ollut taustalevy mukaan joka on ollut juuri noin tuuman luokkaa? Kokonaisuutena, panssarointi oli enemmän tuon ajan taisteluristeilijän kuin taistelulaivan tasolla.

Laivoja tehtiin siis 3 kappaletta ja ne saivat nimekseen:
España (kölinlasku 1909, valm. 1913)
Alfonso XIII (kölinlasku 1910, valm. 1915)
Jaime I (kölinlasku 1912, valm. 1921)

Laivat rakensi espanjalainen SECN. Projektin katsottiin olevan sopiva kiskomaan espanjalainen telakkateollisuus 20. vuosisadalle, missä onnistuttiinkin. Laivat tehtiin pääasiassa kotimaisista materiaaleista mutta kaikki hi-tech -tavara - tykit, koneisto, tulenjohto, panssari) tuli Britanniasta. SECN ei pystynyt valmistamaan kolmea alusta yhtäaikaa joten viimeistä alettiin rakentamaan vasta kun España oli laskettu vesille. Sitten alkoi maailmansota ja materiaalin saapuminen Britanniasta tyrehtyi. Sodassa Italia jäikin yllättäen puolueettomaksi ja pitkän vatuloinnin ja sanoisinko, postipelimäisen diplomatian seurauksena, liittyikin ympärysvaltoihin. Nyt Välimerellä Ranskan laivastolla ei ollutkaan isompaa ongelmaa pitää Itävalta-Unkari aisoissa ja Espanja katsoi ettei sillä ollut velvoitetta liittyä sotaan. Mikä olikin varmaan hyvä päätös koska kansa oli jo tuolloin aika jakautunut myös poliittisten sympatioiden suhteen. Briteillä ei sitten ollut kiirettä tarvikkeiden toimittamiseen Jaime I:stä varten.

1024px-Acorazado_Espa%C3%B1a_%28en_1913%29.svg.png


Sotalaivojen kehitys oli 1900-luvun alussa valtavan nopeaa. Dreadnought itse vanheni 6-7 vuodessa toisen linjan alukseksi. Espanjan 'köyhän miehen Dreadnought' vanheni sitäkin nopeammin. Españan valmistuttua Iso-Britannia oli siirtynyt jo 13.5 tuuman tykkeihin ja suunnitteilla oli 15 tuuman tykeillä ja 23 solmun nopeuteen pystyvät Queen Elizabethit. Kevyesti panssaroitu ja hidas España olisi ollut tällaisille aluksille helppo harjoitusmaali. Laivasto tajusi tämän ja Jaime I:n viivästyttyä yritti muuttaa sitä isompaan ja modernimpaan designiin, mutta rahaa ei saatu. Liittyessään laivastoon vuonna -22 Jaime I oli enää lähinnä rannikkopanssarilaiva. Sentään voitiin viimein siirtää eläkkeelle ikivanha taistelulaiva Pelayo.

Españoita on joskus kutsuttu jopa kaikkien aikojen huonoimmiksi taistelulaivoiksi. Mielestäni se ei ole täysin ansaittua. Tietenkin on selvää että ne olivat suhteellisen heikkoja aluksia jo uusina. Toisaalta, ne oli tarkoitettu toimimaan osana liittolaisten laivastoja ja isompien ja parempien laivojen tukena tyyppi olisi voinut täyttää paikkansa. Ne olivat kuitenkin nopeampia kuin useimmat pre-dreadnought- alukset joita oli laivastoissa vielä runsaasti. Royal Navyssakin vasta 1916 viimeiset pre-dreadnoughtit poistuivat Grand Fleetistä ja muualla ne jatkoivat 20-luvulle tai kauemminkin. Laivojen sekundääriaseistus oli runsas, mutta matalalle sijoitetut tykit olivat käyttökelpoisia vain hyvässä säässä. Tämä ei ollut niin iso heikko kohta kuin olisi äkkiseltään luullut, koska tuon ajan torpedoveneet ja hävittäjätkään eivät voineet toimia kovassa kelissä. Verrattuna South Carolina -luokan laivoihin, niissä oli paljon Españaa parempi panssari (10-12 tuumaa) ja kuten todettua, paremmin sijoitetut tykkitornit. Panssaroinnin pinta-ala oli tosin Españassa suurempi kuin South Carolinoiden kapea kylkipanssari. Tosin espanjalaiset olisivat ehkä saaneet paremman suojauksen aikaiseksi keskittämällä panssaria? "All-or-nothing" -ajatus oli tuolloin vielä tuntematon. South Carolina oli toki noin 1500 tonnia isompi kuin España. Se oli myös noin solmun verran hitaampi. SoCalit eivät pystyneet operoimaan USN:n muun taistelulaivaston kanssa.

Huonon panssaroinnin lisäksi niiden vedenalainen suojaus oli surkea. Tämä ei ollut niiden erityispiirre vaan yhteinen 'ominaisuus' kaikille tuon ajan sotalaivoille. Royal Navy oppi sen kantapään kautta heti sodan alussa kun tuliterä dreadnought HMS Audacious upposi törmättyään yhteen ainoaan miinaan.

1920-luvulla alkoi Marokossa (ties kuinka mones) Rifin sota ja kaikki taistelulaivat suorittivat rannikolla tulitukitehtäviä. Yhdessä sellaisessa vuonna 1923 España ajoi sumussa kovaa vauhtia karille. Alus jäi jumiin todella pahasti eikä lähtenyt irti millään. Laivasto alkoi keventämään sitä, ensiksi ammukset ja hiilen, sitten pudotettiin tykit ja tornit, lopulta alettiin leikkaamaan irti panssarilevyäkin. Kaikki turhaan. Lopulta suuri myrsky runnoi rungon niin huonoon kuntoon ettei sitä enää kannattanut korjata. Tykit siirtyivät rannikkotykistöön. Runko hylättiin ja on kai nykyään sukelluskohde.

pic156.jpg


'Espanja' nimisen laivan ajaminen karille oli varmaan monen mielestä vertauskuvallista tai enteellistäkin.

Sotien välillä laivasto suunnitteli aluksille erilaisia modernisaatioita, samaten seuraaja-alusten hankkimista. Kaikki kaatuivat rahaan. Taistelulaivoille tehtiin vain pieniä muutoksia, mm. kahden 76mm it-tykin lisäys. Niitä ei koskaan muutettu öljykäyttöisiksi. 1931 kuningas syöstiin vallasta ja Alfonso XIII sai tuhoutuneen sisarlaivansa nimen España kun kuningasvalta oli mennyt muodista. Joku ehkä ajatteli ettei onnettoman lopun saaneen laivan nimen siirtäminen toisi onnea uuden nimen kantajalle, eikä siinä olisi väärässä oltukaan.

991px-Spanish_battleship_Espana_%28ex-Alfonso_XIII%29.jpg


30-luvun alun laivat viettivät lähinnä reservissä. Jaime I aktivoitiin uudestaan lippulaivaksi 1935 mutta muuten ne eivät juuri purjehtineet. Taistelulaivojen modernisaatio päätettiin lykätä 30-luvun loppuun. Laivasto päätti suunnata perushankintavarat pahasti vanhentuneiden risteilijä- ja hävittäjälaivueiden uudistamiseen. Ne saatiinkin hyvään kuosiin juuri sopivasti ennen sisällissotaa.

Sodan alku oli erinomaisen sekava afääri ja niinhän siinä kävi että Jaime I ja España päätyivät vastakkaisille puolille. Jaime I pysyi hallituksen puolella, kun suurin osa merimiehistä oli tasavaltalaisia ja nationalisteja kannattavat upseerit ammuttiin. Taistelulaiva käskettiin estämään Francon armeijan siirto Afrikasta Espanjaan mutta tähän se ei pystynyt. Miehistön kuri oli huono ja Saksa oli käskenyt Deutschlandin ja Admiral Scheerin suojaamaan kuljetuksia. Jaime I suoritti vuoden 1936 aikana tulitukitehtäviä ja ampui tuleen tasavaltalaisen tykkiveneen.

Nationalistien puolelle jäänyt España ei ollut sodan alussa purjehduskuntoinen. Kaikki tykitkään eivät toimineet. Kiireen vilkkaa laivaa korjattiin niin että se saatiin jotenkuten purjehduskelpoiseksi. Sen jälkeen se yhdessä risteilijä Almirante Cerveran kanssa kaappasi ison liudan hallituksen kuljetus- ja kauppa-aluksia. Hallituksen laivasto tykkäsi kyttyrää tästä piratismista. Syyskuussa 1936 se lähetti varmaan sodan vahvimman laivasto-osaston: Jaime I, kaksi risteilijää ja kuusi hävittäjää, tehtävänä tuhota Jaime I:n kapinallinen sisar. Nationalistit tiesivät että Jaime I oli Españaa paljon paremmassa kunnossa, ja väistyivät. Tasavaltalaislaivasto palasi tyhjin käsin takaisin.

Espanjan sisällissodassa käytiin aika aktiivista merisotaa ja molemmat taistelulaivat joutuivat hyökkäyksien kohteeksi. Lokakuussa -36 sukellusvene C-5 ampui Españaa kohti neljä torpedoa mutta yksikään ei osunut. Condor-legioonan pommikoneet puolestaan pommittivat Jaime I:sta mutta saivat siihen vain yhden harmittoman osuman. Loppuvuodesta España sai ilmatorjuntaan neljä 88mm tykkiä. Niille olikin käyttöä koska tasavaltalaisten ilmahyökkäyksiä tuli tuon tuosta. Seuraavana vuonna España jatkoi kaappaussotaa ja tulitukitehtäviä ja yritti pariin otteeseen tuhota tasavaltalaisen hävittäjä Jose Luis Diazin siinä onnistumatta.

Huhtikuun 30. päivä 1937 España oli yhdessä hävittäjä Velascon kanssa jahtaamassa taas kauppalaivoja, yrittäen pysäyttää brittiläisen kauppalaivan, kun se epähuomiossa kaarsi omaan miinakenttään. Yksi miina räjähti konehuoneen kohdalla ja täytti sen vedellä. Alus alkoi upota, kuitenkin niin hitaasti että lähes koko miehistö pääsi Velascolle turvaan. Vain neljä miestä menehtyi. Miehistön jätettyä laivan se jäi oman onnensa nojaan vähäksi aikaa kunnes kaatui ja upposi. Alusluokan huono vedenalainen suojaus oli lopultakin paljastunut. Tosin hidas uppoaminen antaisi viitteitä siitä että vaurionhallinnassakin oli toivomisen varaa. Reippaampi miehistö ja parempi päällystö olisivat ehkä sen voineet pelastaa??

Jaime I jäi nyt pesueen viimeiseksi edustajaksi. Sekin suoritti tulitukitehtäviä, tosin vastakkaisella puolella maata Välimeren puolella. Huhtikuussa -37 se ajoi karille ja joutui Cartagenan telakalle korjattavaksi. Siellä sen kimppuun hyökkäsi viisi italialaista pommikonetta jotka saivat siihen joitain osumia. Uutinen Españan tuhosta epäilemättä sai riemua aikaan tasavaltalaislaivaston päämajassa. Kun Jaime I korjattaisiin, se hallitsisi meriä.

Mikä lie kirous oli laivojen päälle langetettu kun vielä viimeiseenkin se iski. Telakoidun Jaime I:n ammusvarasto räjähti kesäkuun 17. 1937. Noin 300 miestä kuoli. Räjähdyksestä epäiltiin sabotaashia. Saattoihan niinkin käydä. Laiva katsottiin korjauskelvottomaksi ja siitä pelastettiin se mitä voitiin. Sodan jälkeen voittajat romuttivat aluksen jäännökset. Siihen päättyi taistelulaivojen taru Espanjassa.

Francon hallinto kyllä teki uusia suunnitelmia. Oli taisteluristeilijän tapainen 'suuri risteilijä' ja italialaisten tukemana rakennettava Littorio-tyyppinen alus. Maailmansota esti nämä suunnitelmat, jos ei mikään muu. Taistelulaivojen tykkejä on vielä nähtävillä paikoin rannikkotykistönä. Jaime I:n tornit päätyivät Tarifaan Gibraltarin lähelle missä ne ovat vieläkin.

640px-Bateria_El_Vigia_Tarifa_01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne sai vensklattua kääntymään toisellekin laidalle, enempi se oli teoreettinen mahdollisuus kyllä koska ampumakulma oli rajattu ja vahinkoja olisi tullut. Veneet olisivat menneet päreiksi ainakin.
Espana_class_line-drawing%2C_Brassey_1911.png

Järjestely oli kopioitu samaan aikaan suunnitellusta HMS Neptunesta:
brit_b46.gif


Alkuperäisessä Dreadnoughtissahan siipitornit saattoivat ampua vain toiselle puolelle.

Tehottomin järjestely oli varmaan saksalaisten varhaisten dreadnoughtien käyttämä kuusikulmio:
640px-Nassau_class_main_weapon.svg.png


Jälkiviisaasti, espanjalaisten olisi kannattanut tyytyä kolmeen torniin keskilinjalla. Olisi saatu käytännössä sama kuuden tykin täysilaita ja tonnistoa olisi voitu käyttää parempaan suojaukseen ja/tai suurempaan nopeuteen.
 
Neuvostoliitto kokeili ennen toista maailmansotaa kaikenlaisia ihmevempeleitä. Tässä hävittäjä Engelsiin asennettu 12 tuuman rekyylitön ase vuodelta 1934. Olisi siinä Suomen laivastolla ollut ihmettelemistä, jos konsepti olisi toiminut. Aseen kehittänyt Leonid Kurchevsky teloitettiin Stalinin toimesta muutamaa vuotta myöhemmin.

main-qimg-933d4d1299f539164c2a33276db8b028
 
Saksalaiset munasivat kun rupesivat ensimmäiseksi tukialukseksi tekemään isoa ja mutkikasta laivastotukialusta. Olisi kannattanut tehdä kokeilualukseksi joku kevyt tukialus vaikka risteilijärungolle jossa olisi voinut asioita opetella, ja se olisi ehkä saatu järkevässä ajassa valmiiksikin.
 
Vähän paremmin tutkittu artikkeli kuin useimmat mutta silti monia perusvirheitä, osin tietenkin rajallisesta palstatilasta johtuvia yksinkertaistuksia.
-ilmavoimat pääsi 'lentoaseen huimaan kehitykseen' hyvin mukaan ainakin rahoituksen puolesta. Ilmavoimat sai enemmän hankintamäärärahoja kuin merivoimat ja 30-luvulla lentoasetta alettiin kehittämään suurvaltamaisesti.
-brittiläinen asiantuntijaryhmä keskittyi lähinnä pohtimaan rannikkokaupunkien suojaamiseen tulitukselta. Kuten tavallista, brittien ajatukset palautuivat Nelsonin aikaan. Tähän olisi heidän mukaansa riittänyt lyhytkantamaiset rannikkotykit ja miinat. Torpedoveneitä tai hävittäjiä he eivät suositelleet.
-kenttätykit eivät koskaan olleet panssarilaivojen vaihtoehtona, koska meripuolustuksen alennustila oli niin akuutti. Niitä ruvettiin huutelemaan vasta paljon jälkikäteen.
-kuten usein todettu, panssarilaivojen saattoalukset oli olleet aina tapetilla, niitä vain ei ensimmäiseen rakennusvaiheeseen mitenkään saatu sovitettua.
-tässä yhteydessä voisi mainita että ennen talvisotaa alettiin suunnittelemaan Ahvenanmaan linnoittamista ja siihen varattiin varsin muhkea rahasumma, oliko peräti luokkaa 500milj. Sillä rahalla olisi saanut parikin panssarilaivaa. Ruotsilta oli jo suostumus sopimuksen muuttamiseen, NL ei vastannut suomalaisten esityksiin. Oli kai muita kiireitä...
 
Ikuisuusaihe nämä panssarilaivamme.
Forumin panssarilaivaenthusiatistien suojausta ei läpäise mikään perustelu eivätkä Talvi sekä Jatkosodan yksiselitteiset sotatapahtumat. Panssarilaivojen perinneyhdistyksen yksipuolinen ja epähistoriallinen propaganda on joidenkin jäsenten osalta langennut hyvään maaperään. Käsi ylös niiltä, jotka on joskus käyny arkistoissa katsomassa, miten asiat oikeasti olivat.

Reserviläisen lyhyeen artikkeliin oli saatu mahtumaan oleellinen panssarilaivojen hankintapäätöksestä sekä Ilmarisen tuhosta. Tässä uppoamisessa näyttäisi hyödynnetyn Merivoimien tutkimustoiminan historia v:lta 2007, joka ekan kerran selosti nämä paravaanijutut. Kuten sen että niiden toimimattomuus oli kokeissa todettu jo v. 1939. Kirja vaan on kurjasti toimitettu eikä koskaan levinnyt ns. suurelle yleisölle. Ilmarinen upposi siis siksi, että paravaanit ei kyenny selviytymään raivausesteistä vaan sellaisen tullessa vastaan koko järjestelmä muuttuikin miinojen kerääjäksi. Onhan tämä ennenkin tiedetty mutta merivoimat ei ole välittänyt asiaa julkisuuteen kertoa. Sitä ei Reserviläisen artikkelissa sanottu, miksi ihmeessä laivasto-osaston kulkemaa väylää ei ennalta raivattu. Sehän nyt kuitenkin oli perusdoktriini silloin kuten on tietääkseni nytkin.

Mitä tulee edellisessä viestissä esitettyihin väitteisiin, niin niistä voidaan muun muassa todeta:
1. Kerrallaan voidaan kehittää ainoastaan yhtä puolustushaaraa. Valittiin meripuolustus ja Ilmavoimien vuoro tuli 30-luvulla. Suurvaltamaisella kehittämisellä tarkoitettiin kaiketi Blenheim-hankintaa, joka on toinen jatkuva keskustelun aihe.

2. Meillähän ei oikeasti ollut mitään osaamista koko meripuolustuksessa sen jälkeen kun ns. ryssänupseerit sekä luotsilaitoksesta tulleet oli savustettu pois. Johdossa oli enimmäkseen jääkäreitä joiden kokemus ei riittänyt edes maavoimissa niihin posteihin, joita hoitivat. Avuksi pyydetty kenraali Kirke muine ammattimiehineen turhautui varmaan monet kerrat suomalaisten kanssa . Meidän silloisten amatöörimeripuolustajien ehdotukset on voinu muistuttaa tämän päivän MpNetissä esitettyjä välillä hölmöjäkin näkemyksiä.

3. Kenttätykistöstä on, toisin kuin Merivoimista, laadittu ihan oikea historia. Sen mukaan Nenonen teki jo1920-luvun alussa ehdotuksia raskaan tykistön hankkimiseksi riiittävine ammusvaroineen. Rahaa ei annettu vaan päätettiin laittaa meripuolustus kuntoon. Se siis väitteestä, ettei panssarilaivahankintaan ollu vaihtoehtoja.

3. Vastuullisemmat päättäjät olisi tilannu ensin ne saattoalukset, joista olisi ollut jotain hyötyäkin sodissa. Samaa taktiikkaa käytettiin myöhemminkin, esim. v. 1992 kun tilattiin ensiksi ainoastaan Hornetit ilman aseistusta. Ihmeellisesti tämäkin väite säästösyistä hankkimatta jääneista saattoaluksista elää vuosikymmenestä toiseen. Olisiko pitänyt jättää Kannas linnoittamatta vaiko ehkä konekiväärit uudistamatta sekä kp:t kokonaan hankkimatta?

4. Ahvenanmaa olisi linnoitettu samoilla meripuolustuksen varoilla, joita ei riittänyt miinalaivojen rakentamisen aloittamiseen ajoissa. Kun piti ensin peruskorjata kassu aikana jolloin sota oli jo ovella. Suunnitellahan aina voidaan, mutta mitähän tekemistä tällä on panssarilaiva-artikkelin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Reserviläisen lyhyeen artikkeliin oli saatu mahtumaan oleellinen panssarilaivojen hankintapäätöksestä sekä Ilmarisen tuhosta. Tässä uppoamisessa näyttäisi hyödynnetyn Merivoimien tutkimustoiminan historia v:lta 2007, joka ekan kerran selosti nämä paravaanijutut. Kuten sen että niiden toimimattomuus oli kokeissa todettu jo v. 1939. Kirja vaan on kurjasti toimitettu eikä koskaan levinnyt ns. suurelle yleisölle. Ilmarinen upposi siis siksi, että paravaanit ei kyenny selviytymään raivausesteistä vaan sellaisen tullessa vastaan koko järjestelmä muuttuikin miinojen kerääjäksi. Onhan tämä ennenkin tiedetty mutta merivoimat ei ole välittänyt asiaa julkisuuteen kertoa. Sitä ei Reserviläisen artikkelissa sanottu, miksi ihmeessä laivasto-osaston kulkemaa väylää ei ennalta raivattu. Sehän nyt kuitenkin oli perusdoktriini silloin kuten on tietääkseni nytkin.

Mitä tulee edellisessä viestissä esitettyihin väitteisiin, niin niistä voidaan muun muassa todeta:
1. Kerrallaan voidaan kehittää ainoastaan yhtä puolustushaaraa. Valittiin meripuolustus ja Ilmavoimien vuoro tuli 30-luvulla. Suurvaltamaisella kehittämisellä tarkoitettiin kaiketi Blenheim-hankintaa, joka on toinen jatkuva keskustelun aihe.

2. Meillähän ei oikeasti ollut mitään osaamista koko meripuolustuksessa sen jälkeen kun ns. ryssänupseerit sekä luotsilaitoksesta tulleet oli savustettu pois. Johdossa oli enimmäkseen jääkäreitä joiden kokemus ei riittänyt edes maavoimissa niihin posteihin, joita hoitivat. Avuksi pyydetty kenraali Kirke muine ammattimiehineen turhautui varmaan monet kerrat suomalaisten kanssa . Meidän silloisten amatöörimeripuolustajien ehdotukset on voinu muistuttaa tämän päivän MpNetissä esitettyjä välillä hölmöjäkin näkemyksiä.

3. Kenttätykistöstä on, toisin kuin Merivoimista, laadittu ihan oikea historia. Sen mukaan Nenonen teki jo1920-luvun alussa ehdotuksia raskaan tykistön hankkimiseksi riiittävine ammusvaroineen. Rahaa ei annettu vaan päätettiin laittaa meripuolustus kuntoon. Se siis väitteestä, ettei panssarilaivahankintaan ollu vaihtoehtoja.

3. Vastuullisemmat päättäjät olisi tilannu ensin ne saattoalukset, joista olisi ollut jotain hyötyäkin sodissa. Samaa taktiikkaa käytettiin myöhemminkin, esim. v. 1992 kun tilattiin ensiksi ainoastaan Hornetit ilman aseistusta. Ihmeellisesti tämäkin väite säästösyistä hankkimatta jääneista saattoaluksista elää vuosikymmenestä toiseen. Olisiko pitänyt jättää Kannas linnoittamatta vaiko ehkä konekiväärit uudistamatta sekä kp:t kokonaan hankkimatta?

4. Ahvenanmaa olisi linnoitettu samoilla meripuolustuksen varoilla, joita ei riittänyt miinalaivojen rakentamisen aloittamiseen ajoissa. Kun piti ensin peruskorjata kassu aikana jolloin sota oli jo ovella. Suunnitellahan aina voidaan, mutta mitähän tekemistä tällä on panssarilaiva-artikkelin kanssa.
0. Minulle on aina jäänyt mysteeriksi miksi panssarilaivojen piti kulkea osastossa edellä, olisi siellä ollut havillisempiakin aluksia. Tuossa vaiheessa oli jo selvää että Itämerellä miinoja löytyy usein yllättävistä paikoista, edes saksalaiset eivät aina ajoissa ilmoitelleet laskemistaan kentistä.
Nordwindiin näyttää sopivan sama ilmiö joka tulee toistuvasti merisodan historiassa vastaan, vaaratekijän rutinointi. Kun joku operaatio onnistuu riskeistä huolimatta, sitä aletaan helposti pitämään rutiinina. Laivasto oli jo seilannut muutaman kuukauden miinaisilla merillä ilman että mitään kovin pahaa oli sattunut. Saksalaisten hävittäjien ja torpedoveneiden miinanlaskuoperaatiot olivat hyvä esimerkki, ne olivat menestyksekkäitä niin kauan kunnes käytiin laiskoiksi ja varomattomiksi, ja sitten saattoi koko osasto tuhoutua omaan miinakenttään tjsp. katastrooffiin.

1. Eihän rahaa kaikkeen riittänyt. Ennen vuotta 1926 ainoa meripuolustuksen saama mainittava perushankintamääräraha oli -20 saatu viisi miljoonaa markkaa kahden moottoritorpedoveneen ostoon. Ilmavoimat sai pelkästään vuonna -25 noin 35 miljoonaa hankintoihinsa.
Ei ainoastaan Blenheim-hankintaa vaan yleensäkin kehityskulkua jossa ilmavoimien painopiste oli suorituskykyisissä hävittäjä- ja pommitusvoimissa meri- ja maayhteistoimintakaluston sijaan. Eli ilmavoimat oli oma puolustushaaransa joka kävisi keskitetysti 'omaa sotaansa'. Ruotsi seurasi meitä pari vuotta jäljessä, Tanska ja Norja jämähtivät 1. maailmansodan aikaiseen lentojoukkotuherteluun.

2. Samaa mieltä savustuksesta, tosin kuten aiemminkin sanoin, laivastolaki sorvattiin vielä 'ryssänupseerien' toimesta, pl. Indrenius ja Roos jotka ehtivät kuolla. Brittiläinen valtuuskunta näytti olevan vähän ulkona elementistään Suomessa. Ilmeisesti he katsoivat labyrinttimaisia saaristoja ja olivat sitä mieltä ettei siellä voinut noussa maihin. Niinpä heidän skenaarionsa keskittyi lähinnä sellaisen torjumiseen jota ennen kutsuttiin tykkivenediplomatiaksi ja nykyään sotilaalliseksi painostamiseksi (analyytikot pitävät uusien termien keksimisestä vanhoille asioille jotta he näyttävät mediassa mullistavilta uusilta ajattelijoilta). Sota-aikana sitten havaittiin että maihinnousuoperaatiot Suomen rannikolla onnistuivat ihan hyvin.
Brittiläisten asiantuntijoiden suosittelema aviso-tyylinen tykkivene olisi maksanut melkein yhtä paljon kuin panssarilaivat.

3. Suomen Laivasto -kirjan mukaan kahden käytetyn hävittäjän hankintaa Iso-Britanniasta esitettiin 1921, käsittääkseni myös Viron kaksi hävittäjää olivat jossain välissä meillä ostoslistalla. Rahaa näihin vaatimattomiin hankintoihin ei annettu, joten rannikkopuolustus oppi tähtäämään korkealle.
1925 ei tietenkään tajuttu että kohta alkaisi maailmanlaajuinen lama joka löisi isot lommot myös Suomen talouskehitykseen.
Kannaksen linnoittaminen oli kiinni maavoimien kiinnostuksesta, tai lähinnä sen puutteesta.

4. Eduskunta myönsi rahaa linnoittamiseen noin 400 miljoonaa markkaa jaettuna kolmelle vuodelle. Osin Kansainliiton hitaudesta johtuen asia ei ehtinyt edetä ennen kuin maailmansota syttyi ja suunnitelmat muuttui. Episodi liippaa sikäli panssarilaivoja että niiden julkinen raison d'être oli aina ollut linnoittamattoman Ahvenanmaan vartiointi.
Muistaakseni myös saattoaluksiin ehdittiin saada rahaa, joka sekin paloi käteen kun talvisota syttyi.
 
Minulle on aina jäänyt mysteeriksi miksi panssarilaivojen piti kulkea osastossa edellä, olisi siellä ollut havillisempiakin aluksia. Tuossa vaiheessa oli jo selvää että Itämerellä miinoja löytyy usein yllättävistä paikoista, edes saksalaiset eivät aina ajoissa ilmoitelleet laskemistaan kentistä.
Panssarilaivoista tai Ilmarisen uppoamisesta ei ole koskaan tehty yhtään tieteelliset kriteerit täyttävää tutkimusta. Siksi tällaista perusasiaakin ihmetellään kirjasta sekä artikkelista toiseen. Kysehän oli siitä, ettei merellä ajettu koskaan miinavaaraa huomioimatta. Panssarilaivoissa oli ne kuuluisat paravaanit, joiden ajateltiin suojaavan miinoilta. Siis eka alus "raivaa" miinat pois ja muut ovat turvassa kun ajetaan edellisen aluksen vanavesilinjassa; Nordwindissä etäisyydeksi käskettiin 900 m. Paravaanit oli asennettu myös molemmille miinalaivoille, mutta ne oli silloin sijoitettu Hankoniemen itäpuolelle. Eivät siis olleet käytettävissä tähän operaatioon. Saksalaisilta olisi ehkä saatu raivaajia tai sitten ei, sillä heillähän oli omat operaatiot, joihin Nordwind liittyi harhautusmielessä. Pyyntöä raivaajista ei esitetty.

Ahvenanmaan kansainvälisen sopimuksen muuttamisesta neuvoteltiin Suomen ja Ruotsin aloitteesta vuosina 1937-39. Toisin kun edellä kerrottiin asia ehdittiin käsitellä loppuun. Britit ja Ranska olis suostunu mutta keskustelu päättyi 31.5.1939 siihen, että Nliiton uusi ulkoministeri Molotov ilmoitti neukkujen vastustavan kaikkia muutoksia. Eduskunnan myöntämästä määrärahasta en ole nähnyt lähteissä mainintoja.
 
Viimeksi muokattu:
miksi ihmeessä laivasto-osaston kulkemaa väylää ei ennalta raivattu. Sehän nyt kuitenkin oli perusdoktriini silloin kuten on tietääkseni nytkin.
Merivoimien possujunaa vuonna 1941 voi ihmetellä siksikin, että lähihistoriassa olisi ollut aivan lähellä kolmekin esimerkkiä, miten toimia. Kun liikkeellä on siis isoja arvokkaita taistelualuksia miinojen saastuttamilla vesillä.
Saksan laivasto taisteli Riianlahdelle kahdestikin I maailmansodassa. Aina menivät miinanraivaajat kärjessä. Taktiikka onnistui, siitä olisi voinut ottaa oppia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Moon_Sound
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Gulf_of_Riga

Ahvenanmaan miehitys vuonna 18 oli kolmas hyvä malli. Vapaussota-historiassa on seikkaperäinen kuvaus, kuinka laivasto-osaston kärkeen pantiin lähellä saarta jäänsärkijöitä ja vähäarvoisia aluksia muiden tehtäviensä ohella juurikin siksi, että ne uppoavat ensiksi miinoissa, eivätkä taistelulaivat. Muistaakseni kaaapparialus Möwe oli tässä hommassa paikan päällä.


1624366882038.png

Ammattitaitoisista upseereista puhuttaessa, kai viimeisin sellainen tsaarin laivastossa palvelleista oli Yrjö Roos, Tarmon retkestä enemmän tunnettu. Mutta tiettävästi hän oli myös Slavan tykistöupseeri sen viimeisen taistelun hetkellä.
Kun sanotaan, ettei sota yhtä miestä kaipaa, niin Suomen laivasto toisessa maailmansodassa olisi totisesti kaivannut edes sitä yhtä, joka olisi tiennyt mitä tehdä!
 
Viimeksi muokattu:
Panssarilaivoista tai Ilmarisen uppoamisesta ei ole koskaan tehty yhtään tieteelliset kriteerit täyttävää tutkimusta. Siksi tällaista perusasiaakin ihmetellään kirjasta sekä artikkelista toiseen. Kysehän oli siitä, ettei merellä ajettu koskaan miinavaaraa huomioimatta. Panssarilaivoissa oli ne kuuluisat paravaanit, joiden ajateltiin suojaavan miinoilta. Siis eka alus "raivaa" miinat pois ja muut ovat turvassa kun ajetaan edellisen aluksen vanavesilinjassa; Nordwindissä etäisyydeksi käskettiin 900 m. Paravaanit oli asennettu myös molemmille miinalaivoille, mutta ne oli silloin sijoitettu Hankoniemen itäpuolelle. Eivät siis olleet käytettävissä tähän operaatioon. Saksalaisilta olisi ehkä saatu raivaajia tai sitten ei, sillä heillähän oli omat operaatiot, joihin Nordwind liittyi harhautusmielessä. Pyyntöä raivaajista ei esitetty.

Kuten sanoin, arvelen perussyyksi valheellista turvallisuudentunnetta joka oli hiipinyt puseroihin kun liki kolmen sotakuukauden aikana ei ollut pahempia sattunut. Jos tuollainen operaatio olisi tehty sodan alkupäivinä niin varovaisuus olisi voinut olla korkeammalla tasolla?

Suomalaisten ja saksalaisten pintavoimien yhteistoiminnassa olisi muutenkin voinut olla kehittämisen varaa. Kesällä -44 saksalaisten tekemät tykistösyöksyt kalliilla torpedoveneillä olivat liian vaarallisia hyötyyn nähden. Saksalaisilla ei ollut antaa varmistusvoimia, suomalaisilla taas ei ollut nopeita tykistöaluksia...yhtälön ratkaisu tuntuu ilmeiseltä.

Ahvenanmaan kansainvälisen sopimuksen muuttamisesta neuvoteltiin Suomen ja Ruotsin aloitteesta vuosina 1937-39. Toisin kun edellä kerrottiin asia ehdittiin käsitellä loppuun. Britit ja Ranska olis suostunu mutta keskustelu päättyi 31.5.1939 siihen, että Nliiton uusi ulkoministeri Molotov ilmoitti neukkujen vastustavan kaikkia muutoksia. Eduskunnan myöntämästä määrärahasta en ole nähnyt lähteissä mainintoja.

Minun tietoni on ye.eversti Pohjanvirran artikkelista 'Järeä Rannikkotykistömme' vuodelta 1983:
ahvenanmaan.jpg
 
Minun tietoni on ye.eversti Pohjanvirran artikkelista 'Järeä Rannikkotykistömme' vuodelta 1983:
Pohjanvirran artikkeli ei sisällä lähdeviitteitä ja poliittisen historian osalta tapahtumat on kuvattu ylimalkaisesti sekä osin virheellisesti; mm. Nliitto ei ollut vuoden 1921 Ahvenanmaan-sopimuksen allekirjoittaja. Koko valtiohan perustettiinkin vasta 1922. Kirjallisuudessa ei ole mitään mainintoja eduskuntakäsittelystä; puolustusneuvostossa asia kylläkin oli esillä, kuten lainauksesta näkee. Pohjanvirta kirjoittanee omiaan, koska hänen lähdeluettelossäkaan ei ole EDK:n pöytäkirjoja. Suosittelisin kirjallisuuden hankkimista sen sijaan että käyttää yhtä artikkelia postausten yksinomaisena lähteenä Katekismuksen tapaan.
Muistaakseni myös saattoaluksiin ehdittiin saada rahaa, joka sekin paloi käteen kun talvisota syttyi.
Panssarilaivojen saattoalukset sisältyivät hankintaohjelmaan, joka hylättiin jo puolustusneuvostossa, eikä siis "ehditty saada rahaa". Huippukalliista ohjelmasta eivät merivoimataustaiset historioitsijat ole jälkeenpäin pahemmin hiiskuneet. Tämä saattaa johtua siitä, että hankittaviin aluksiin sisältyi kolmas panssarilaiva. Oliskohan sekin rakennettu ennen niitä hävittäjiä?
 
Pohjanvirran artikkeli ei sisällä lähdeviitteitä ja poliittisen historian osalta tapahtumat on kuvattu ylimalkaisesti sekä osin virheellisesti; mm. Nliitto ei ollut vuoden 1921 Ahvenanmaan-sopimuksen allekirjoittaja. Koko valtiohan perustettiinkin vasta 1922. Kirjallisuudessa ei ole mitään mainintoja eduskuntakäsittelystä; puolustusneuvostossa asia kylläkin oli esillä, kuten lainauksesta näkee. Pohjanvirta kirjoittanee omiaan, koska hänen lähdeluettelossäkaan ei ole EDK:n pöytäkirjoja. Suosittelisin kirjallisuuden hankkimista sen sijaan että käyttää yhtä artikkelia postausten yksinomaisena lähteenä Katekismuksen tapaan.

Luonnollisesti oletan että tieteelliseen julkaisuun kirjoittava ye.eversti tietää mistä puhuu! Ei ole tosiaan viitettä tiedoille, vain karkea lähdeluettelo lopussa, joka näyttää sisältävän pääasiassa kirjallisuutta.

Panssarilaivojen saattoalukset sisältyivät hankintaohjelmaan, joka hylättiin jo puolustusneuvostossa, eikä siis "ehditty saada rahaa". Huippukalliista ohjelmasta eivät merivoimataustaiset historioitsijat ole jälkeenpäin pahemmin hiiskuneet. Tämä saattaa johtua siitä, että hankittaviin aluksiin sisältyi kolmas panssarilaiva. Oliskohan sekin rakennettu ennen niitä hävittäjiä?

Kolmas panssarilaiva ei ollut valtionsalaisuus vaan aina kaavailuissa. Jo alunperin olisi haluttu tehdä kolme alusta, mutta taktisesti järkevää laivaa ei mitenkään saatu suunniteltua annettuun tonnistoon (=hintaan). Samaten sukellusveneitä haluttiin lisää.
Oikeita hävittäjiähän ei laivasto-ohjelmiin mahtunut panssarilaivojen kanssa. Realistinen taso oli jotain italialaisten Spican tapaista. Tosin laivastossa taisi olla niitä jotka halusivat lähteä mukaan 30-lukulaiseen supernopeiden hävittäjien villitykseen. 35+ solmun nopeudet olisivat edellyttäneet varsin isoa ja kallista alusta.
Merivoimien määrärahoista ennen talvisotaa jäi n. puolet käyttämättä.
 
Neuvostoliitto kokeili ennen toista maailmansotaa kaikenlaisia ihmevempeleitä. Tässä hävittäjä Engelsiin asennettu 12 tuuman rekyylitön ase vuodelta 1934. Olisi siinä Suomen laivastolla ollut ihmettelemistä, jos konsepti olisi toiminut. Aseen kehittänyt Leonid Kurchevsky teloitettiin Stalinin toimesta muutamaa vuotta myöhemmin.

main-qimg-933d4d1299f539164c2a33276db8b028
Jäätävä Musti!
 
Luonnollisesti oletan että tieteelliseen julkaisuun kirjoittava ye.eversti tietää mistä puhuu!
1900-luvun Tiede ja Ase ei ollut tieteellinen julkaisu ja ev Pohjanvirran artikkelista näkee kirjoituksen eräistä ansioista huolimatta jo päältä, ettei se täytä tieteellisiä kriteereitä.
Kolmas panssarilaiva ei ollut valtionsalaisuus vaan aina kaavailuissa. Jo alunperin olisi haluttu tehdä kolme alusta
Alunperin kyllä; tämä on totta. Puuttuneista saattoaluksista ovat pauhanneet kaikki kirjat ja kirjoittajat. Mutta ne kaikki vaikenevat siitä, että saattoalusten hankintaesitys sisälsi kolmannen panssarilaivan ja tästä syystä pysähtyi jo Puolustusneuvostoon. Eikä koskaan edes mennyt hallitukselle asti. Käsi pystyyn, kuka forumin seuraajista edes tiesi, että 1930-luvulla puuhattiin lisää panssarilaivoja.
Merivoimien määrärahoista ennen talvisotaa jäi n. puolet käyttämättä.
1930-luvun määrärahat olivat ns. siirtomäärärahoja eli niitä voitiin käyttää myös seuraavina vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top