Harvinaisuus. Saksalaista alkuperäistä katsausta. Merisota on julmaa sille, joka jää hyisiin aaltoihin. Schanhorst, Gneisenau Admiral Hipper ja neljä hävittäjää moukaroivat HMS Gloriousin pohjaan 8.6.1940.
Glorious oli risteilijästä modifioitu lentotukialus. Se oli evakuointireissulla, Norjasta tulossa.
Saksalainen osasto oli määrätty hyökkäämään Harstadin brittiläiseen tukikohtaan ja tukemaan Saksan etenemistä kohti Narvikia. Saksalainen komentaja tajusi, että britit evakuoivat Norjaa ja päätti pysäyttää evakuointisaattueet.
Joukko hajaantui.
Scharnhorst ja Gneisenau jatkoivat saattueiden etsintää Norjanmerellä. Schanhorst näki 46 km:n (29 mailin) päässä Gloriousin maston. Saksalaiset laivat lähtivät takaa-ajoon välittömästi ja klo 16.10 havaittiin myös kaksi brittien saattajahävittäjää Acasta ja Ardent.
Britit huomasivat saksalaiset alukset vähän kello 16 jälkeen ja Ardent lähetettiin tutkimaan asiaa. Glorious ei saanut Swordfish-koneita nousukuntoon. Scharnhorst avasi tulen Ardentiin kello 16.27 16 000 jaardin (15 km) etäisyydeltä, jolloin hävittäjä vetäytyi, ampui torpedoja ja teki savuverhon. Ardent sai yhden osuman 4,7 tuuman aseillaan Scharnhorstiin, mutta muiden saksalaisten laivojen tuli upotti Ardentin.
Scharnhorst siirsi tulensa Gloriousiin, kun muut moukaroivat Ardentia. Se osui Gloriousiin kuusi minuuttia myöhemmin.Tämä osuma tuhosi kaksi Swordfish-konetta, jotka nyt olisivat olleet valmiita lentoon. Sieltä ei sitten enää noustu.
Kun saksalaiset laivat lähestyivät Gloriousia, Acasta, joka oli yrittänyt ylläpitää savuverhoa, murtautui oman savunsa läpi ja ampui kaksi torpedoa Scharnhorstiin. Yksi näistä osui taistelulaivaan klo 17.34 sen takatornin rinnalla ja vahingoitti sitä pahasti. Acasta sai myös yhden osuman 4,7 tuuman aseistaan Scharnhorstiin, mutta saksalaisten yhteistuli upotti Acastan.
Selviytyjät arvioivat, että noin 900 miestä hylkäsi Gloriousin. Koska Scharnhorst vaurioitui torpedo-iskussa ja he luulivat liittoutuneiden olevan yhteydessä Gloriousiin, saksalaiset joukot vetäytyivät eivätkä yrittäneet poimia eloonjääneitä. Kuninkaallinen laivasto taas ei tiennyt uppoamisesta mitään ennen kuin siitä ilmoitettiin Saksan radiossa.
Norjalainen Borgund-alus, joka kulki Färsaarille löysi 10. kesäkuuta eloonjääneitä ja toimitti 37 elossa Tórshavniin. Kaksi kuoli myöhemmin. Kaikkiaan kuolleita tai kadonneita oli 1 207 Gloriousista, 160 Acastasta ja 152 Ardentista, yhteensä 1 519.
Alahuone tutki asiaa. Kävi ilmi, että raskas risteilijä Devonshire oli ohittanut 30–50 mailin (48–80 km) päässä taistelun purjehtien vara-amiraali John Cunninghamin lipun alla. Hänellä oli käsky evakuoida Norjan kuninkaallinen perhe Britanniaan ja pitää radiohiljaisuus. Gloriousista raportti oli lähetetty oikein ja Devonshire vastaanottanut sen, mutta Cunningham oli sivuuttanut sen ja jatkanut käskynsä mukaisesti.
Uppoamisen olosuhteista käytiin keskustelua alahuoneessa vielä vuonna 1999. Selvisi, että Bletchley Parkin tiedustelu ennusti radioanalyysin perusteella saksalaisten sotalaivojen tulon merelle, mutta RN Operational Intelligence Center ei ollut samaa mieltä tulkinnasta eikä ilmoittanut siitä Home Fleetille.