Itse olen panssarihaupitsikauppaa pohtiessa miettinyt, että kun tuossa on ilmeisesti optioita olemassa niin minkäköhänlainen puristus olisi hankkia muutama "moukari" rannikkotykistökäyttöön. Edun vedettävään kalustoon luulisi olevan huikea, muiden maiden rannikkotykistö taitaa pääosin olla panssarihaupitsia.
Edit: Siis
kanuuna, ei haupitsi. Ei uskoisi että olen ollut tykistössä..
K9:n kohdalla täytyy muistaa, että sitä ei ole suunniteltu rannikkotykistökäyttöön, enkä usko, että liikkuvaan maaliin kolmiomittauskorjauksineen epäsuoran ampuminen täyspanoksella ja laakealla lentoradalla onnistuisi kuin 130 53 TK:lla. Kuten
@Old Boy taannoin muistaakseni avasi, K9:n käyttötapa olisi lähellä liikkuvan RT:n ampumamenetelmiä, eli ammuttaisiin isolla patteristolla aluevaikutteista tulta muutaman tarkan ja kolmiotähystetyn 130 53 TK:n ampumamenetelmien sijaan.
Itsehän olen pyöritellyt sitä vaihtoehtoa, että K9:n alustalle asennettaisiin rannikkotykkikäyttöön spesifisti suunniteltu torni (130 53 TK:n pohjalta, Tampellan ja Tampella-Soltamin aikojen jäljiltähän Patrialla lienee yhä ainakin teoriaosaaminen panssarihaupitsien torneista), joka kykenisi kaikkeen, mihin 130 53 TK kykenee. Mutta eihän tuollainen projekti todellakaan ole rahoituksellisesti mahdollista, ellei valtio pakota Patriaa suunnittelemaan sen ilman PV:n osallisuutta suunnittelukustannuksista - ja että kustannukset eivät myöskään tule hankintahintaan.
Yhtä kaikki, nykyisessä rahoitustilanteessa en pitäisi mahdollisena sitä, että K9:iä hankittaisiin rannikkotykkikäyttöön. Merimaaliampumatarvike puuttuu (nostaisi hankinnan hintaa), ja ne K9:t, jotka hankitaan, tarvitaan Maavoimien puolella. Ja Merivoimille budjetoitu raha menee laivastoon.
On se määritelmällisesti kanuunakin. Ja tietysti haupitsi niin kuin muutkin meillä nykyään käytössä olevat 152-155mm kanuunat
Teknisesti itse pääase on kanuunahaupitsi. Tässä tulee PV:n määritelmien ongelmallisuus, kun itseliikkuvassa tykistössä on vain telakanuunoita ja panssarihaupitseja.
Olisiko rannikkotykistökäyttöä varten olevan panssarihaupitsin oikea termi "telatornikanuuna"?