Meritaisteluohjukset ja tykistö

Itse olen panssarihaupitsikauppaa pohtiessa miettinyt, että kun tuossa on ilmeisesti optioita olemassa niin minkäköhänlainen puristus olisi hankkia muutama "moukari" rannikkotykistökäyttöön. Edun vedettävään kalustoon luulisi olevan huikea, muiden maiden rannikkotykistö taitaa pääosin olla panssarihaupitsia.

Edit: Siis kanuuna, ei haupitsi. Ei uskoisi että olen ollut tykistössä.. :)
K9 on haupitsi.
 
En todellakaan sano että ajetaan jokainen rannikkopyssy takaisin rannalle, mutta yleisemmin ottaen on, etenkin vielä tuohon aikaan, sulaa hulluutta ottaa mallia Ruotsista mitä puolustukseen tulee
En itse ihan tälläkään kertaa allekirjoita tuota. Näin jälkikäteen jälkiviisaana Ruotsi sai kohdennettua miljardeja muihin yhteiskunnallisesti tärkeisiin hankkeisiin. Pitää myistaa, että ruotsi on valtavan rikas maa verrattuna Suomeen. Kykenevät tarvittaessa rakentamaan esimerkiksi stealth fregatteja ilman kompromisseja aseistuksen suhteen toisin kuin Suomi. Kyse on ainostaan politiikasta. Jos puolustukseen pitää satsata jatkossa todella paljon enemmän, niin svenssoneilla löytyy lahkeesta.
 
En itse ihan tälläkään kertaa allekirjoita tuota. Näin jälkikäteen jälkiviisaana Ruotsi sai kohdennettua miljardeja muihin yhteiskunnallisesti tärkeisiin hankkeisiin. Pitää myistaa, että ruotsi on valtavan rikas maa verrattuna Suomeen. Kykenevät tarvittaessa rakentamaan esimerkiksi stealth fregatteja ilman kompromisseja aseistuksen suhteen toisin kuin Suomi. Kyse on ainostaan politiikasta. Jos puolustukseen pitää satsata jatkossa todella paljon enemmän, niin svenssoneilla löytyy lahkeesta.
Niiden häivekorveteissa ei ole ilmatorjuntaohjuksia. Piti ostaa Umkhontoja mutta ei rahat riittäneet.
 
Niiden häivekorveteissa ei ole ilmatorjuntaohjuksia. Piti ostaa Umkhontoja mutta ei rahat riittäneet.
Tiedän kyllä. Olen vieraillut useampia kertoja kyseisellä luokalla. Olen jopa tuttuun tapaani vängännyt aluksen päällikön kanssa.
Tarkoitin tulevia projekteja mitä Ruotsin merivoimat kehittelevät taustalla.
 
Tiedän kyllä. Olen vieraillut useampia kertoja kyseisellä luokalla. Olen jopa tuttuun tapaani vängännyt aluksen päällikön kanssa.
Tarkoitin tulevia projekteja mitä Ruotsin merivoimat kehittelevät taustalla.

Muistithan mainita että totuus löytyy tältä foorumilta?
 
Tiedän kyllä. Olen vieraillut useampia kertoja kyseisellä luokalla. Olen jopa tuttuun tapaani vängännyt aluksen päällikön kanssa.
Tarkoitin tulevia projekteja mitä Ruotsin merivoimat kehittelevät taustalla.
Arvasin että tiedät. Sinähän olet foorumin merisodankäynnin osaaja. Suoritit varusmiespalveluksesi laivakokkina ohjusveneellä, eikö vaan?
 
Itse olen panssarihaupitsikauppaa pohtiessa miettinyt, että kun tuossa on ilmeisesti optioita olemassa niin minkäköhänlainen puristus olisi hankkia muutama "moukari" rannikkotykistökäyttöön. Edun vedettävään kalustoon luulisi olevan huikea, muiden maiden rannikkotykistö taitaa pääosin olla panssarihaupitsia.

Edit: Siis kanuuna, ei haupitsi. Ei uskoisi että olen ollut tykistössä.. :)
K9:n kohdalla täytyy muistaa, että sitä ei ole suunniteltu rannikkotykistökäyttöön, enkä usko, että liikkuvaan maaliin kolmiomittauskorjauksineen epäsuoran ampuminen täyspanoksella ja laakealla lentoradalla onnistuisi kuin 130 53 TK:lla. Kuten @Old Boy taannoin muistaakseni avasi, K9:n käyttötapa olisi lähellä liikkuvan RT:n ampumamenetelmiä, eli ammuttaisiin isolla patteristolla aluevaikutteista tulta muutaman tarkan ja kolmiotähystetyn 130 53 TK:n ampumamenetelmien sijaan.

Itsehän olen pyöritellyt sitä vaihtoehtoa, että K9:n alustalle asennettaisiin rannikkotykkikäyttöön spesifisti suunniteltu torni (130 53 TK:n pohjalta, Tampellan ja Tampella-Soltamin aikojen jäljiltähän Patrialla lienee yhä ainakin teoriaosaaminen panssarihaupitsien torneista), joka kykenisi kaikkeen, mihin 130 53 TK kykenee. Mutta eihän tuollainen projekti todellakaan ole rahoituksellisesti mahdollista, ellei valtio pakota Patriaa suunnittelemaan sen ilman PV:n osallisuutta suunnittelukustannuksista - ja että kustannukset eivät myöskään tule hankintahintaan.

Yhtä kaikki, nykyisessä rahoitustilanteessa en pitäisi mahdollisena sitä, että K9:iä hankittaisiin rannikkotykkikäyttöön. Merimaaliampumatarvike puuttuu (nostaisi hankinnan hintaa), ja ne K9:t, jotka hankitaan, tarvitaan Maavoimien puolella. Ja Merivoimille budjetoitu raha menee laivastoon.

K9 on haupitsi.
On se määritelmällisesti kanuunakin. Ja tietysti haupitsi niin kuin muutkin meillä nykyään käytössä olevat 152-155mm kanuunat :D
Teknisesti itse pääase on kanuunahaupitsi. Tässä tulee PV:n määritelmien ongelmallisuus, kun itseliikkuvassa tykistössä on vain telakanuunoita ja panssarihaupitseja.

Olisiko rannikkotykistökäyttöä varten olevan panssarihaupitsin oikea termi "telatornikanuuna"?:unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö meillä on kiinteitä linnakesaaria rannikkotykistöllä? Kuka niitä miehittää? Varusmiehet?
Helsingin edustan Isosaareen pääset vapaasti katsomaankin. Tykkejä tosin ainoastaan verkkoaidan takaa. Kaikki linnakkeet ovat ns. vartiolinnakkeita eli miehittämättömiä. Kriisiaikana niille tulevat ressut. Ainoa jäljelläoleva koulutuslinnake on Gyltö Turun puolessa. Ei sekään varusmiehiä sisään ota kuten ennen vaan siellä käydään harjoittelemassa.
 
Helsingin edustan Isosaareen pääset vapaasti katsomaankin. Tykkejä tosin ainoastaan verkkoaidan takaa. Kaikki linnakkeet ovat ns. vartiolinnakkeita eli miehittämättömiä. Kriisiaikana niille tulevat ressut. Ainoa jäljelläoleva koulutuslinnake on Gyltö Turun puolessa. Ei sekään varusmiehiä sisään ota kuten ennen vaan siellä käydään harjoittelemassa.

Ainakin Utö ja Örö sekä Rankki ovat muita mahdollisia paikkoja nähdä 130TK luonnollisessa ympäristössään.
 
Arvasin että tiedät. Sinähän olet foorumin merisodankäynnin osaaja. Suoritit varusmiespalveluksesi laivakokkina ohjusveneellä, eikö vaan?
Kyllä. Sillä ei tosin ole juurikaan merkitystä tämän päivän kiinostuksiini.
Enkä ole ollenkaan minkäänlainen osaaja. Lähinnä kiinnostunut vaan näistä.
 
Älä vähättele. Olit sentään hyvin todennäköisesti ohjusveneen miehistön tärkein lenkki :salut:
Tai sitten heikoin. Anyway tänä päivänä 20 vuotta myöhemmin silloiset kapiaiset jäävät juttelemaan edelleen. Osa luutnantteina lähinnä Katanpäillä ja osa taas komentaja tasolla esikunnissa. Olin eräänlainen väriläiskä kenties joidenkin mielestä kylähullu. Kaikki vapaa-ajat viihdyin komentosillalla merellä. Palveluksen päätyttyä kaikki esimiehet saivat hyvät viinipullot ja äiti leipoi kakkuja upseerimessiin. Nyt tasan 20 vuotta tuosta. Tai itse asiassa tällä hetkellä olin vielä kuukauden kestäneellä lääkintämieskurssilla upiniemessä. Siirto pansioon Ohjusvene Turkuun tapahtui toukokuun viimeisenä.
No nyt meni jo ohi aiheen. SORRY/öitä.
 
Kiinteistä rannikkotykeistä on kerrottu reserviläisessä 2016:

Rannikkopuolustus tähyää jo seuraaville vuosikymmenille, ja komentaja Lund kertoo tutkimusten käsittelevän jo 2030-luvun sodankuvaa.
– Raskaiden tornikanuunapattereiden jälkeiset ratkaisut ovat edessämme 2020-luvulla. Merivoimien tärkeimpänä hankkeena on Laivue 2020, jolla korvataan poistuvaa taistelualuskalustoa sekä muuta suorituskykyä.
Uusista visioista huolimatta 130 53 TK -tykkikalustokin on edelleen koulutuskäytössä.
– Tulipattereita kouluttamalla Suomenlinnan rannikkorykmentti pitää yllä kykyä tykistöammuntoihin, joita jokainen saapumiserä suorittaa maineikkaalla Russarön saarella.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...soimmillaan_suomen_kolmanneksi_suurin_aselaji

Rannikkopuolustuksesta kiinnostuneille:
SUOMEN RANNIKKOPUOLUSTUS 100 vuotta – Rannikkotykistöstä Merivoimien rannikkojoukoiksi
http://www.atlasart.fi/verkkokauppa...ikkotykistosta-merivoimien-rannikkojoukoiksi/
1525238427522.png

1525238379324.png
 
Yhtä kaikki, nykyisessä rahoitustilanteessa en pitäisi mahdollisena sitä, että K9:iä hankittaisiin rannikkotykkikäyttöön. Merimaaliampumatarvike puuttuu (nostaisi hankinnan hintaa)

Olen miettinyt, että nykyiset laivat kun eivät ole entisaikojen taistelulaivojen veroisia panssaroinniltaan, niin eikö sirpaleammus olisi jos nyt ei täysin riittävä, niin ainakin jollain tavalla toimiva kapine? Ainakin Suomen omat paatit olisivat reikäjuustoa, mutta miten nuo itänaapurin paatit on rakennettu? Tuskin niillekään kauhean terveellistä on jos tulee sirpalekranaatista.
 
Kiinteistä rannikkotykeistä on kerrottu reserviläisessä 2016:

Rannikkopuolustus tähyää jo seuraaville vuosikymmenille, ja komentaja Lund kertoo tutkimusten käsittelevän jo 2030-luvun sodankuvaa.
– Raskaiden tornikanuunapattereiden jälkeiset ratkaisut ovat edessämme 2020-luvulla. Merivoimien tärkeimpänä hankkeena on Laivue 2020, jolla korvataan poistuvaa taistelualuskalustoa sekä muuta suorituskykyä.
Uusista visioista huolimatta 130 53 TK -tykkikalustokin on edelleen koulutuskäytössä.
– Tulipattereita kouluttamalla Suomenlinnan rannikkorykmentti pitää yllä kykyä tykistöammuntoihin, joita jokainen saapumiserä suorittaa maineikkaalla Russarön saarella.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...soimmillaan_suomen_kolmanneksi_suurin_aselaji

Rannikkopuolustuksesta kiinnostuneille:
SUOMEN RANNIKKOPUOLUSTUS 100 vuotta – Rannikkotykistöstä Merivoimien rannikkojoukoiksi
http://www.atlasart.fi/verkkokauppa...ikkotykistosta-merivoimien-rannikkojoukoiksi/
Katso liite: 21405
Katso liite: 21404
Jos Viita-Aho ja Enqvist ovat olleet mukana kirjan teossa niin taitaa mennä hankintaan.
 
Olen miettinyt, että nykyiset laivat kun eivät ole entisaikojen taistelulaivojen veroisia panssaroinniltaan, niin eikö sirpaleammus olisi jos nyt ei täysin riittävä, niin ainakin jollain tavalla toimiva kapine? Ainakin Suomen omat paatit olisivat reikäjuustoa, mutta miten nuo itänaapurin paatit on rakennettu? Tuskin niillekään kauhean terveellistä on jos tulee sirpalekranaatista.
Tuskin mikään moderni paatti on kummemmin panssaroitu. Olen miettinyt ihan samaa että luulisi 155mm jäykän laakin riittävän sen kokoisiin aluksiin millä on järkevää tulla kantaman päähän. Jos sama patteri on sitten kykynevä ampumaan laivoja sekä maihin nousseita joukkoja / maahanlaskuja, niin kuulostaisi aika hyvältä minusta.
 
Back
Top