Heittämällä
Katso liite: 25133
Torni olisi helppo tapaus ja alakerta sitten "hieman' työläämpi.
Järjetön projekti joka tapauksessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Heittämällä
Katso liite: 25133
Ok, mutta miten muuten voisimme hidastaa näiden tuhoamista?Heittämällä
Katso liite: 25133
Ok, mutta miten muuten voisimme hidastaa näiden tuhoamista?
Yksi vaihtoehto olisi että ympärille rakennetaan riittävä teräsbetoni suoja mutta tuokaan ei olisi ihan helppo ja rajoittaisi tulialuetta.
Ehkä raitiovaunuun sitten?
Itse torni kääntökoneistoineen varmaan asentuisi suhteellisen vaivatta yleisimmille tykistön tela-alustoille, olettaisin? Suunnittelun apunahan oli ylipäätäänkin käytetty Soltamin M72:ta, joka oli universaaliasenteinen panssarihaupitsin torni.Heittämällä
Katso liite: 25133
Itse torni kääntökoneistoineen varmaan asentuisi suhteellisen vaivatta yleisimmille tykistön tela-alustoille, olettaisin? Suunnittelun apunahan oli ylipäätäänkin käytetty Soltamin M72:ta, joka oli universaaliasenteinen panssarihaupitsin torni.
Toki tällöin päivityksessä torneihin lisätty pinnoite lienisi turha.
Olisiko mitään järkeä ottaa TK:t pois alustoiltaan sitten kun kiinteäasenteinen tykki katsotaan vanhentuneeksi, ja asentaa tornit tela-alustoille? Vai onko vaaditun muutostyön hinta kalliimpi kuin torni kokonaisuutena? Ja 130 53 TK olisi myös päivitettävissä 155 mm kaliiperiin pelkällä putken vaihdolla, tämähän otettiin huomioon tykin suunnittelussa jo.
Esimerkiksi Puolastahan saisi ostaa sikäläistä tuotantoa olevia K9:n alustoja, joille puolalaiset ovat asentaneet AS90 Braveheartin torninsa. Heillä on valmistuslisenssi niihin ja myös oikeus myydä niitä ulkomaille.
Piti kirjoittaa junavaunu.Ehkä niitä ei ole kustannustehokasta siirtää liikkuvalle alustalle tai muutenkaan modernisoida, vaan suorituskyky korvataan aikanaan uudella asejärkestelmällä tarpeen mukaan.
Raitiovaunu 130mm kanuunalla on kyllä herkullinen ajatus, ehkä ennaltaehkäisisi autojen ratikkakiskoille pysäköintiä.
Raitiovaunu 130mm kanuunalla on kyllä herkullinen ajatus, ehkä ennaltaehkäisisi autojen ratikkakiskoille pysäköintiä.
Helsingin ja Tampereen ratikoilla on eri raideleveydetkin.Muistetaan nyt se koko Suomen puolustus, Helsingin kantakaupunki ja Tampereko ne ovat painopistealueet?
Eiku, nythän mä ymmärsin, tuohan on hyökkäysase, raideväli sama kuin naapurimaan metropolissa. Täytyy siirtää ns. pelipaikalle vaikka lentokoneella tai laivalla.
Ei ole ongelma koska voidaan pitää eri akselileveydet kun ei ole tarkoitus rakentaa yhteysrataa ratikoille. Sisävedet turvaava tykkiratikkajärjestelmä on jotain uutta!Helsingin ja Tampereen ratikoilla on eri raideleveydetkin.
Mutta jos olisi putki eteenpäin kummassakin, niin olisi vihollisen tiedustelulla mietittävää eri raideleveyden tiimoilla?...Helsingin ja Tampereen ratikoilla on eri raideleveydetkin.
...
Katso liite: 27420
Lisäys: Tai jos Gabriel on riittävän lyhyt, kuten voisi olettaa, niin 20-jalkainen kontti kuorma-auton päällä olisi tietysti vielä parempi.
Ei kovin kauniita paraateissa, mutta muuten
Kaikki on kaunista, kun se maalataan Nato-vihreällä.
Rikkookohan mitään sodankäynnin sääntöä jos METO-kuorma-autot näyttää ihan siviilivehkeiltä? (tuskin, ja voihan niihin pienen tunnuksen piirtää kylkeen). Vois kuvitella että siviilirekkoja+kontteja olisi melko vaikea paikantaa että mikäs on viaton malli ja mikä sylkee ohjusta
Kontti on tietenkin kuormattavissa myös jonkun jollan päälle mallia:
Aika ajoi aikoinaan taistelulaivojen ohitse ja ne menettivät merkityksensä lentotukialusten ja niiltä operoivien lentokoneiden tehdessä niistä aikalailla seisovia maaleja. Nyt ohjuksien aikana sama on tapahtumassa muille aluksille. Tätä yritään estää kehittämällä alusten omasuoja järjestelmiä. CIWS / RAM järjestelmät ovat tulleet aluksiin mutta eivät ole täydellisiä. Torjunta ala on lyhyt ja maali nopea. Osuma on saatava nopeasti ja sen on kyettävä tuhoamaan maali. Rinnalle kehitetään laser pohjaisia järjestelmiä. Monelle maalle esim. Yhdysvalloille ei laivastolle ole vaihtoehtoa. Sen on kyettävä projisoimaan voimaa tarvittaessa joka puolelle maailmaan.
Suomella sen sijaan on vaihtoehtoja. Jos ei mertakyetä joka tapauksessa hallitsemaan (joka on aika todennäköistä jos vastustaja on naapuri) Kannattaako siinä vaiheessa sen hallintaan laittaa paljon pelimerkkejä? Lue: Kannattaako satsata isoja summia pinta-aluksiin. Jos sen sijaan vähäiset ja rajalliset pelimerkit laitettaisiinkin alueen käytön estämiseen voisi tulos olla omalta osaltaan sama mutta halvemmalla. Tarkoin siis maa- ja ilmasijoitteisia meritorjunta ohjuksia. Sekä luonnoliisesti miinoittamiseen kykyneviä aluksia ja aluksia joilla voidaan hoitaa mm. sukellusveneen torjuntaa ja pinnanalaista valvontaa. Ilmatorjunta voidaan sijoittaa maalle samalla tavalla koska sillä ei liene merkitystä onko ne siinä rannikon tuntumassa laivassa samassa korissa vai maalla hajautetumpana.
Jos ilmavoimille annettaisiin lisätehtäväksi oikeasti vaikuttaa myös merelle vaatisi se omasta mielestäni jonkin verran lisää koneita = alus säästöt syödään siinä mutta toisaalta koska merellistä torjuttavaa tuskin on koko aikaa voitaisiin koneita käyttää tällä välin vaikka ilmatilan suojaamiseen nopeammin ja laajemmalla alueella kuin mitä muuten.
meritorjunta ohjuksien toiminta matkat alkavat muutoinkin olemaan sellaisia, että ongelmaksi alkaa muodostua ennemminkin se maalien löytäminen ja osoittaminen kuin se, että toiminta tapahtuisi maalta.