Meritaisteluohjukset ja tykistö

Joitain kysymyksiä aiheeseen liittyen:

- Millainen on tyypillinen Venäläisen fregatin tai korvetin ohjuspuolustuksen suojasipuli? Mitä suojasipulin eri osa-alueisiin kuuluu, ja millainen todennäköisyys on, että moderni länsimainen meritaisteluohjus onnistuu/epäonnistuu tehtävässään kunkin suojausmetodin kohdalla? Kysymys ei koske Gabrielia, jonka ominaisuudet luonnollisesti ovat salaisia.
  1. Tunnistaminen – kuinka kaukaa merenpinnan lähellä lentävän ohjuksen voi havaita?
  2. Häirintä – mitä erilaisia häirintä-metodeja käytetään?
  3. IT-ohjukset – pystyykö Venäläisillä alus-IT-ohjuksilla torjumaan meritaisteluohjuksia? Millainen osumatodennäköisyys?
  4. Tykki – onko 76mm tai 100mm automaatti-tykillä merkittävää tehoa ohjustorjunnassa?
  5. CIWS – millainen on esim. AK-630 tehokkuus verrattuna Phalanxiin?
  6. Osastointi – paljonko vesitiiviitä osastoja on keskimäärin fregatissa, ja montako prosenttia saa täyttyä vedellä, ennen kuin alus uppoaa?
  7. Sammutusjärjestelmät – miten Venäläiset palontorjuntajärjestelmät eroavat länsimaisista?
  8. Vahinkojen korjaus ryhmät – millä tavoin vahingon saa niin suureksi, ettei sitä ehdi korjata?
- Mihin ohjus kannattaa tähdätä? – Vesirajaan, Konehuoneeseen, Polttoainevarastoon, Ammusvarastoon, vai jonnekin muualle?
- Montako kannattaa ampua minkäkinlaiseen kohteeseen noin niin kuin nyrkkisääntönä? Tarviiko fregatti enemmän kuin yhden 200-300kg taistelukärjen osuman?
 
Joitain kysymyksiä aiheeseen liittyen:

- Millainen on tyypillinen Venäläisen fregatin tai korvetin ohjuspuolustuksen suojasipuli? Mitä suojasipulin eri osa-alueisiin kuuluu, ja millainen todennäköisyys on, että moderni länsimainen meritaisteluohjus onnistuu/epäonnistuu tehtävässään kunkin suojausmetodin kohdalla? Kysymys ei koske Gabrielia, jonka ominaisuudet luonnollisesti ovat salaisia.
  1. Tunnistaminen – kuinka kaukaa merenpinnan lähellä lentävän ohjuksen voi havaita?
  2. Häirintä – mitä erilaisia häirintä-metodeja käytetään?
  3. IT-ohjukset – pystyykö Venäläisillä alus-IT-ohjuksilla torjumaan meritaisteluohjuksia? Millainen osumatodennäköisyys?
  4. Tykki – onko 76mm tai 100mm automaatti-tykillä merkittävää tehoa ohjustorjunnassa?
  5. CIWS – millainen on esim. AK-630 tehokkuus verrattuna Phalanxiin?
  6. Osastointi – paljonko vesitiiviitä osastoja on keskimäärin fregatissa, ja montako prosenttia saa täyttyä vedellä, ennen kuin alus uppoaa?
  7. Sammutusjärjestelmät – miten Venäläiset palontorjuntajärjestelmät eroavat länsimaisista?
  8. Vahinkojen korjaus ryhmät – millä tavoin vahingon saa niin suureksi, ettei sitä ehdi korjata?
- Mihin ohjus kannattaa tähdätä? – Vesirajaan, Konehuoneeseen, Polttoainevarastoon, Ammusvarastoon, vai jonnekin muualle?
- Montako kannattaa ampua minkäkinlaiseen kohteeseen noin niin kuin nyrkkisääntönä? Tarviiko fregatti enemmän kuin yhden 200-300kg taistelukärjen osuman?

Yksityiskohdissa voi kääntyä vaikka Merivoimien esikunnan Tiedusteluosaston puoleen, mutta epäilen että useimmat yhsityiskohdat ovat STII-tasoa, kuten GB5:kin suorituskyky.

Kannattanee lähteä etsimään maailmalta julkisia analyysejä, jotka voivat pitää vähän, täysin tai ei sitten ollenkaan paikkansa. :unsure:
 
Yksityiskohdissa voi kääntyä vaikka Merivoimien esikunnan Tiedusteluosaston puoleen, mutta epäilen että useimmat yhsityiskohdat ovat STII-tasoa, kuten GB5:kin suorituskyky.

Kannattanee lähteä etsimään maailmalta julkisia analyysejä, jotka voivat pitää vähän, täysin tai ei sitten ollenkaan paikkansa. :unsure:

Veikkaanpa, etteivät anna tuollaisesta toimistosta tietoja reservöityneelle tykistön alikessulle. :unsure:

Tähtäyspiste olisi mielenkiintoinen kylläkin. Olen kuullut, että laivapalot ovat sota-aluksille monesti erittäin vaarallisia, joten ajattelisin polttoainevarastoa.
 
Veikkaanpa, etteivät anna tuollaisesta toimistosta tietoja reservöityneelle tykistön alikessulle. :unsure:

Tähtäyspiste olisi mielenkiintoinen kylläkin. Olen kuullut, että laivapalot ovat sota-aluksille monesti erittäin vaarallisia, joten ajattelisin polttoainevarastoa.
Toinen on laivan CIC jos sen sijainti on tiedossa. Sen jos saa tuhottua henkilöstöineen niin laiva on käytännössä pois taistelusta.

Edit. Taistelunjohtokeskus kai suomeksi.
 
Veikkaanpa, etteivät anna tuollaisesta toimistosta tietoja reservöityneelle tykistön alikessulle. :unsure:

Tähtäyspiste olisi mielenkiintoinen kylläkin. Olen kuullut, että laivapalot ovat sota-aluksille monesti erittäin vaarallisia, joten ajattelisin polttoainevarastoa.

Juu eivät anna, koska muutoin paljastuisi, mitä kaikkea tiedämme, tai miten olemme tiedot hankkineet. Tähtäyspisteen valinta on teoriassa vain man in the loop-ohjuksilla.
 
Tähtäyspisteen valinta on teoriassa vain man in the loop-ohjuksilla.

Varmasti pätee esim meillä vielä käytössä olevaan MTO85 ohjukseen, mutta voisin kyllä väittää että nykyaikaiset meritorjuntaohjukset pystyvät valitsemaan halutun iskukohdan maalista. NSM ja vastaavat lämpöhakuiset ihan varmasti ja eiköhän ne tutkatkin luo aika tarkan kuvan siitä maalista nykyään.
 
Varmasti pätee esim meillä vielä käytössä olevaan MTO85 ohjukseen, mutta voisin kyllä väittää että nykyaikaiset meritorjuntaohjukset pystyvät valitsemaan halutun iskukohdan maalista. NSM ja vastaavat lämpöhakuiset ihan varmasti ja eiköhän ne tutkatkin luo aika tarkan kuvan siitä maalista nykyään.

Näin saattaa olla, mutta tarkkuus lienee tasolla keula-keskilaiva-perä. Mitä se on PTO2020 tapauksessa, niin jääköön ihmeteltäväksi.
 
Eipä nykyisillä taistelulatauksilla taida isoakaan väliä olla mihin kohtaan alusta osuu kunhan osuu. Aluksen toiminta loppui siihen ja kuivatelakka kutsuu jos säilyy pinnalla.
 
Eipä nykyisillä taistelulatauksilla taida isoakaan väliä olla mihin kohtaan alusta osuu kunhan osuu. Aluksen toiminta loppui siihen ja kuivatelakka kutsuu jos säilyy pinnalla.

Menetetyt järjestelmät ja miehistönjäsenet luonnollisesti vaikuttavat aluksen taistelukykyyn, mutta jos alus liikkuu eikä suuria vuotoja tai tulipaloja synny, niin alus voi hyvinkin kyetä yhä rajoitettuihin taistelutoimiin. Vaikka alus olisikin tuhoon tuomittu, niin Itämeren etäisyyksillä helikopteri saatetaan hyvinkin ehtiä lentää toiselle pinta-alukselle tai maatukikohtaan ja pintatorjuntaohjukset voidaan laukoa ennalta valittuihin maakohteisiin.

Alla olevassa kuvassa keulaan on osunut kaksi Harpoon-ohjusta. En nyt ehkä maailmanympäripurjehdukselle lähtisi, mutta ehkä tuo runko ei kuitenkaan ihan heti katkea. Komentosillan takana olevat järjestelmät lienevät enemmän tai vähemmän kunnossa.

1603726892200.png
 
Hurjaa on aseen osto Taiwanissa. Nyt 2 miljardin DSCA-vapautus rannikko-ohjus Harpooneille. 100 laukaisinta ja 400 ohjusta.

On syytäkin...

 
Ei tuo varmaan kovin kummoista aallokkoa kestä. Myös tykin ammukset ja mahdollisen VLS siilon ohjukset saattaisi hieman poksahtaa. Tuo ylläoleva on varmaan tyhjennetty maalilaiva, tai en minä tiedä :)
Joo, ei tuonne kalliita ohjuksia ja ammuksia ole jätetty. Selväähän se on että ne olisivat syttyneet palamaan ja ne jotka eivät ole IM-räjähdettä olisivat myös massaräjähtäneet.
Se tosin ei olisi antanut ohjuksen tst-kärjen läpäisystä tai sirpale/painevaurioista minkäänlaista kuvaa kun koko roska olisi hetkessä tulimerenä ja sitten pinnalla olisi vaan mustunut hylky korkeintaan.

Näin kerran jonkun dokkaripätkän, jossa tehtiin melkoinen työ maalialuksen puhdistamiseksi ja riisumiseksi ennen hinausta maalialueelle. Ne paatit on usein huonokuntoisia ja jopa vaarallisia työskennellä, koska paateissa ei ole sähköä, valoja tai muutakaan turvatekniikkaa tai opasteita kulkemisen avuksi. Paljon rikkinäisiä ovia ja tekniikkaa sekä joskus jopa vuotavatkin hieman.
Muistelisin että tiimi joka irroitteli hinauskaapelit ja hätäkulkuvalot ja/ tai AIS-transponderin, vietiin ja haettiin hekolla vinssaamalla.
 
Back
Top