Eiköhän jäissä kannata kulkea veden päällä autolla....säästyy pensaa ?
Saa suorittaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän jäissä kannata kulkea veden päällä autolla....säästyy pensaa ?
Kannattaa tässä minusta pitää mielessä myös että Rauma luokan MLU (mid life update) on juuri saatu päätökseen ja alusluokalle käytännössä taas tuli modernisoituna 15-20vuotta lisää käyttöaikaa. Tuossahan MLU:ssahan ne modernisoitiin taas tämän päivän mittapuulle. Sotalaivahan on käytännössä vain järjestelmälavetti eikä tuollainen ohjusveneen runko ja peruskoneistot nyt ihan niin mahdottomasti 20 vuoden aikana tuotekehityskehitysevoluution johdosta kehity. Totta kuitenkin on se että alusprojektit on pitkiä ja suorituskykyä kehitetään koko ajan pala palalta niin olemassa olevien kuin piirrustuspöydällä olevan kaluston osalta.
Mikä on tuollaisen hiilikuitu-/komposiittirakenteen vauriomekanismi? Mikäli nanotekninen ihmerakenne räiskähtää sirpaleiksi jäistä aiheutuvan piste-, viiva- tai painekuorman ylittäessä rakenteen lujuuden, tulee rakenne mitoittaa huomattavasti kestävämmäksi kuin vastaaviin olosuhteisiin suunniteltu teräsrakenne, jolle hyväksytään pieni pysyvä muodonmuutos. Tällöin menetetään osa painoedusta, joskaan ei välttämättä kaikkea. Kuinka helposti hiilikuiturungon paikallinen vaurio on korjattavissa (vrt. teräksen polttoleikkaus ja hitsaaminen). Mikä on komposiittimateriaalin mekaaninen kulutuskestävyys?
Mehän keskustelimme tuossa aiemmin kuidutetun puun ja komposiitin erosta miinanraivaajan rungossa, teräshän on ennen kaikkea on idioottivarmin korjattava ja sen jälkeen alumiini runkomateriaaleina. Kuidutettu puu aiheuttaa sen että puuosan hajottua joudutaan vaihtamaan useasti koko lauta, komposiittirungossa joudutaan tekemään melko laaja uudelleen laminointi myös. Oma kommenttini nanoteknologiaa hyödyntävästä komposiittirungosta lähinnä valaisi sen mahdollisuuksia verrattuna ehdotettuun vanhanaikaiseen puu/lasikuituyhdistelmään enkä missään nimessä pidä sitä "kaikessa maailman parhaana materiaalina". Perusmateriaaleihin verrattuna sen merkittävimmät heikkoudet on nimenomaan hinta ja tekemisen/korjaamisen vaativuus.
Rauman päivityksessähän ilmeisesti uudistettiin myös taistelunjohtojärjestelmän lisäksi myös koko komentosilta, tästä aiheutunut mielikuva että aluksen suorituskyky siltäkin osin parantunut. Esittämäni arvio 15-20 vuotta on keskimääräinen käyttöiänodotus tuon kokoiselle alukselle joka käy keski-iän rempassa. Muistaakseni ML Pohjanmaakin oli monta vuotta lisäajalla alkuperäisestä suunnitellusta käyttöiästään ennen kuin sitten vapautui tehtävistään loppujen lopuksi ja tästä syystä realistina olettaisin noidenkin toteutuvan käyttöiän olevan yli 10 vuotta ellei Suomesta löydy mittavaa öljyesiintymään tai muuta mistä tämä maa rikastuisi yllättäen. Jotenkin silti pidän outona ajatusta että Merivoimat laskisi aluksensa suorituskykyä päivityksessä mutta maailmassa on muutenkin pirun monta asiaa joita allekirjoittaneen monasti vaikea käsittää tai ymmärtää.
Onko noiden raivaajien komposiittirunko laminoitu tavallisten veneiden tapaan? Siis hartsia ja kuitua ilman puristusta. Huomattavasti lujempia osia tulee puristamalla ylimääräinen hartsi pois kuitujen seasta. En tosin tiedä onnistuuko tuollaisessa mittakaavassa.
Prototyyppi on pyörinyt Teijon ympäristössä jo pari vuotta. Kerran meinattiin lähteä veneellä perään, mutta kun työnsivät kahvaa eteen, todettiin, ettei tarvinnutkaan.
Tämäkin on arkea; http://fi.wikipedia.org/wiki/Jäätie
Oulujärvi ja perämeri on hieman eri asia ja hieman erilainen vesistö. On meilläpäinkin jääteitä, muttei niitä silti voi verrata meren yli menevään jäätiehen.Myös Oulujärvellä on jäätie..hyvin toimii.