http://yle.fi/uutiset/sukellusvenei...ittaa_suomessa_nopeasti/7543337?ref=leiki-uup
Sukellusveneiden rakentaminen voitaisiin aloittaa Suomessa nopeasti
Esimerkiksi Turussa voitaisiin polkaista ripeästi liikkeelle sukellusveneiden ja vedenlaisten tutkimusalusten rakentaminen. Telakkakapasiteettia riittää eikä taitoja ole hukattu.
Suomi oli 80-luvulla sukellusveneteollisuuden huippumaa. Homma kaatui rahan puutteeseen. Valmiuksia sukellusveneiden ja vedenalaisten tutkimusalusten rakentamiseen pidetään kuitenkin yllä koko ajan, kertoo turkulaisen Mobimarin markkinointipäällikkö Hannu Tiainen.
– Seuraamme jatkuvasti luokitussääntöjen kehittymistä ja pidämme itsemme ajantasalla. Se ei ole mikään ongelma. Kunhan tiedetään vain vaadittava sukellussyvyys ja kuljetettavien ihmisten määrä, niin kyllä sellainen pystytään käynnistämään hyvinkin nopeasti.
Turussa on rakennettu puolet maailman turistisukellusveneistä
Mobimar on yksi Laivateollisuuden, Laten, raunioille perustetuista firmoista. Laten toiminta lopetettiin Turussa 80-luvun lopulla. Mobimar on rakentanut 16 sukellusvenettä, eli lähes puolet koko maapallon turistisukellusveneistä. Viimeisin niistä lähti Koreaan vuonna 2003.
Uusia aluksia ei ole tilattu, koska vanhat toimivat ja lysti on kallista. Yksi turistisukellusvene maksaa miljoonia.
– Lentokone pääsee moottorivian tultua aina alas, mutta sukellusveneen kohdalla tilanne on huonompi. Se täytyy varmistaa, että alus todella tulee sieltä ylös. Ja tässä luokitusviranomaiset eivät anna yhtään virhettä anteeksi, Hannu Tiainen kertoo.
Yksi Laten merkittävimmistä projekteista oli suuren sukellusveneiden tukialuksen rakentaminen Kaspianmerelle. Firman silloinen toimitusjohtaja Jyrki Lehtonen muistaa, että tilaus tehtiin vuoden 1987 alussa.
– Tilaukseen kuului painekammioita, sukelluskelloja, sukellustyövälineitä, kauko-ohjattuja sukellusveneitä ja itse tehty miehitetty pienoissukellusvene. Kaikki olivat oman kehityksen tulosta, Lehtonen sanoo.
Sukellusveneeen havaitseminen Ruotsin olosuhteissa on vaikeaa
Tukholman saaristossa meneillään olevaa etsintäoperaatiota seurataan sukellusveneitä ja vedenalaisia aluksia tehneissä yrityksissä tarkkaan.
Hannu Tiainen pitää hyvin mahdollisena, että länsinaapurin vesissä lipuu jonkinlainen sukellusvene. Hän uskoo, että alusten pinnoitusteknologia on hyvin kehittynyttä maailman laivastoissa.
– Toinen asia on äänettömyys. Potkurit voidaan tehdä niin, että vedessä mennään kuin huopatossuissa. Pienen sukellusveneen havainnointi noissa olosuhteissa on todella vaikeaa.
Nykyään turkulaisen laivainsinööritoimiston ILS:n toimitusjohtajana työskentelevä Jyrki Lehtonen toteaa, että tutkimusalusten häirintä Itämerellä oli tuttu juttu jo 80-luvulla.
– Sotilaskone lähestyi alusta ja kaikki kannella olevat heittäytyivät maahan. Sen jälkeen paikalle tuli ruotsalaisia sotalaivoja ihmettelemään sitä, että mikä on laiva joka tekee mittauksia lähellä Ruotsia Suomen lippu perässä ja sirppi ja vasara savupiipussa. Tilanne kuitenkin selvisi radiokeskustelun jälkeen onnellisesti.
Merivoimat kannustaa kehittämään uusia innovaatioita
Merivoimien komentaja ja merivalvontapäällikkö Pasi Staff kannustaa polkaisemaan liikkeelle vedenalaisten alusten rakentamisprojekteja. Vedenalainen liikenne on kovassa kasvussa. Staffin mukaan nyt kaivataan uusia innovaatioita.
– Olemme olleet aikanaan ihan maailman huippuja vedenalaisen toiminnan kehittämisessä. Siinä voisi olla erittäin paljon mahdollisuuksia. Myös arktinen alue on ollut paljon esillä. Siihen liittyen Suomella olisi varmasti paljon annettavaa.
Toimitusjohtaja Jyrki Lehtonen pitää ajatusta hyvänä.
– Kyllä valmiudet on tietysti. Koulutus ja taustat ovat hyviä. Mutta tämän hetken tason löytäminen ja eteenpäin hakeminen ottaa aikansa. Muutamassa vuodessa pystytään rakentamaan sukelluslaitteita, jos siihen päätetään mennä, Lehtonen toteaa.