Saariston matalakulkuisista ohjusveneistä ja miinalaivoista on melko iso kynnys siirtyä avomerelle. Tällöin millään "Pirkka"-sotalaivoilla ei enää pärjääkään. Jos kalusto ei oikeasti ole kuranttia niin panostus, vaikka sinänsä kuinka "isokin" (Suomen rahoissa!) tahansa, on tavallaan turha jos rahalle ei saa sellaista katetta jolla oikeasti pärjää. Sama kuin hävittäjissä. Jos venäläiselle koneelle pärjäävä kone maksaa 200€ milj. kpl ja vähän huonompi mutta venäläistä konetta huonompi maksaa 130€ kpl niin ei olisi mitään järkeä ostaa halvempaa. Vaikka säästää miljardeja. Ihan hyvä tai kohtalainen ei riitä jos vastassa on useampi PAK-FA.
Torpedot on tähän asti hylätty koska rahaa ei oo ollu eikä kunnollista alustaa niille ja pääosin on operoitu saaristossa jossa sutoa voidaan toteuttaa rajatulla alueella suhteellisen matalassa vedessä. Torpedo tulee kalliiksi kun uudelleen otetaan käyttöön aselaji mikä on ollut kauan poissa. Tasajako ei ole taktiikkaa. Uudessa mahdollisessa miljardin alusluokassa se ei enää näyttelekään samaa roolia kuin jos olemassa oleviin olisi alettu sitä ymppäämään kuten niin usein on vaadittu. Jos nyt jotain uusia isoja pinta-aluksia aletaan duunaamaan niin pitäis olla ihan oikeesti kovia vehkeitä. Helposti tollasella asenteella mitä palstalla näkyy vaan vesitetään hanke "intoiluna" ja lopulta poliittisista ja taloudellisistä syistä niitä "vähän" typistetään jne. Tällöin rahaa on (huonoimmassa skenaariossa) kuitenkin poltettu suhteellisen paljon ja saatu iso laiva jolla silti ei oo ns. "mahiksia". Tällaisessa tapauksessa koko uhraus oli tavallaan "turha". Paitsi tietty jos ajatellaan, että hävittäjillä ja sota-aluksilla ei oikeasti sodita vaan vain tehdään tunnistuksia ja "näytetään lippua". Ymmärrä fulcrumin logiikan ihan helposti.
Länsimaana Suomi siirtyi suhteellisen myöhään agraarisesta elämäntavasta. Vanhemmilla on vielä hyvässä muistissa edellinen maailmanjärjestys torppineen ja palstoineen. Väitän merellisen yhteyden merkityksen olevan monille suomalaisille hämärä ja etäinen. Saman tapaan kuten EU oli ennen Krimin ja Ukrainan kriisejä. Se, että "kaikki" (= n. 90% kaupasta) tulee jostain muualta meritse ei näytä merkitsevän faktana sinänsä juuri mitään. Henkiseen maalaisuuteen ja kepulaisuuteen kuulu olennaisesti ulkomaailman "kielteisyys" ihan jo perusolemuksena. Siten "meri" on valtaosan mielestä Ahvenanmaan, suomenruotsalaisten ja rannikon minoriteetin "juttu". Se "ei koske meitä". Paitsi silloin kun mennään laivalla Viroon tai aiemmin ruotsinlaivalle ostamaan viinaa, sokeria ja voita. Koska se ei näy ei eikä tunnu taviksen arkielämässä mitenkään. Koska koskaan ei ole ollut merisaartoa tai sellaista häiriötä merikauppayhteyksissä, että esim. elämiselle tärkeiden perustarvikkeiden saanti olisi jotenkin horjunut. Harva ajattelee miten bensapumpun polttoaine tai farkut ovat tulleet.
Kuitenkin samalla on sanottu "ei" liittoutumiselle. Kandee muistaa et kepu oli se "the Original" anti-EU puolue, ei persut joka toimi EU-kriittisenä Suomessa joka on jo täysjäsen, mikä sinänsä on ihan tervettä kritiikkiä. Karttakuva näyttää ihan yhtä hyvin 1340 km tai sen kuinka Suomi on Venäjän kyljessä ja vesitse eristetty muusta Euroopasta. Samasta karttakuvasta voi tehdä päinvastaisen havainnon mitä tulee laivastoon. Riippuu ihan siitä, katteleeko sitä "kepulaisittain" post-agraarisena henkisenä maalaisena ja kepulaisena eli lyhyesti junttina vai kansainvälisemmin ja ymmärtää yhteyksien merkityksen ja Suomen kertakaikikkisen täydellisen riippuvuusaseman länteen ja sen täydennyksiin.
Suurvalta voi valita sen taktiikan joka poliittisesti ja sotilaallisesti on sille kannattavin ja helpoin. Jos Suomella olisi atomipommi mutta ei kevyttä jalkaväekä suurvalta voisi painostaa epäsuorasti kevyellä tunnuksettomalla jalkaväellä. Jos Suomella olisi vain it-ohjuksia mutta ei ilmavoimia, niin se voisi lentää ohjuksen kantaman yläpuolella vapaasti ja ampua pommikoneesta täsmäaseitaan ja muita standoff-ohjuksiaan ilman mitään riskiä. Jos Suomella olisi vaan jalkaväkeä, mutta ei juuri ollenkaan it-ohjuksia ja lentokoneita voitaisiin meitä vastaan toimia kuten Yhdysvallat toimi Lähi-idässä. Jos Suomella ei ole merivoimia, mutta merivoimien resurssin verran voimakkaammat maavoimat niin suurvalta voi painostaa Suomea vapaasti mereltä ja katkaista Suomen yhteydet. Jos ei ole kykyä vedenalaiseen valvontaan ja etsintään käytetään tätä heikkoutta. Suurvalta voi valita monista keinoista miten se vaikuttaa. Tästä syystä Suomen puolustuksen pitää olla kattava maalla, merellä ja ilmassa. Eniten tietty maalla ja ilmassa. Kun karttaa katsoo niin Itämeren yhteyden ovat myös tärkeitä. Sen toteaminen ei tarkoita sitä, että 1340 km olisi jotenkin vähemmän tärkeä.
Edelleen: NATO vastaisi meriliikenteen suojaamiseen helpoimmin. Koska kaikki tietää, että NATOon ei ihan oikeasti mennä, niin muuta tietä ei vaan ole kuin ostaa itse. Pitää muistaa vielä sekin, että tätä on haluttu. Suomi on ihan tietoisen ja päättäväisen liittoutumattomuuspolitiikan seurauksena tässä liittoutumattomuuden tilanteessa. Vaikka geopoliittinen asema on pysynyt samana koko historian ajan. Kun tulee hetki jolloin katsellaan realiteetteja ja tilanne kiristyy niin jo maanpuolustus-saitin jengi sanoo, et on kallista. LOL!
Totta. Tällainen on hyvin kallista. Silti jopa jäsenenä Suomi ei voisi ulkoistaa kaikkia merivoimien tehtäviä ja liikenteen suojausta vain muille nato-kumppaneilleen. Mukana olisi oltava itse ainakin jollain kalustolla, varmaan käytännössä sellaisella kuin mitä nyt ollaan havittelemassa. Se, että Suomi on pysynyt poissa Itämereltä ei ole ollut mikään hyve vaan sen seuraus, että laivastolle ei ole koskaan löytynyt rahaa. Ongelma on tiedostettu jo aikaa sitten, mutta sota-alusten elinkaaret ovat pitkiä ja muutokset luonteeltaan strategisia joten tulokset näkyvät viiveellä. Suomen omavaraisuus on pienempi kuin koskaan eli Suomi on tuonnista riippuvaisempi kuin koskaan aiemmin. Silti ei NATOlle on ollut turvallisuuspolitiikan keskeinen johtoajatus. Jos tällaista idioottia turvallisuuspolitiikka on tehty nämä menneet vuosikymmenet, niin vähintä mitä nyt voisi tehdä olis edes panna laivasto kuntoon ihan ilman, että se on pois maa- tai ilmavoimilta. Jos kerran ollaan liiton ulkopuolella niin nyt sit sitä rautaa pitää olla ihan omassa lahkeessa ja se maksaa rahaa, tää on valitettava fakta. Mut ei tän silleen kuulu mennä, et pysytään ulkona ja ollaan ku ellun kanat, et ei vaan ärsytetä ketään ja katellaan sivusta kuinka Suomen ulkopoliittinen liikkumavara kapenee vuosi vuodelta, Itämeren jännitys kiristyy, voimatasapaino muuttuu ja Suomen suhteellinen osuus vaan jatkuvasti pienenee. Vaikka isännäthän siitä varmana mielissään olisivat. Jos kerran pitää olla oma uskottava puolustus niin kyl se mulle käy vaikka muna pystyssä natoa kannatankin. Kunhan vaan on se oma uskottava puolustus. Usottavuutta ei ole jos ei ole kunnollisia ilmavoimia ja kykyä Itämerellä (en sanoa "laivastoa" voidaan se kyky hoitaa kuinka vaan puolestani). Mut Itämeren yhteydet ovat Suomen henkireikä ja suurvallalla on painostuskonsteja joka lähtöön, myös tähän on vastattava. Merisaarto ja liikenteen häirint' nyt on varmaan ikiaikaisimpia painostuskonsteja. Ei tää mitään uutta ja ihmeellistä ole.