Hornetteja ei enää valmisteta eikä käytettyjä ole oikein markkinoilla, ja vaikka olisikin niin ne pitäisi kuitenkin sitten uusia muun torjuntahävittäjäkaluston mukana 15 vuoden päästä.
Ei valmisteta ei, kyse oli lähinnä vertailusta, että jos tämä miljardin alushankinta oltaisiin tehty samaan aikaan Hornetien kanssa, niin mikä olisi ollut vaihtoehtoinen määrä Horneteja. Käytettyjä Horneteja uskoisin kyllä irtoavan, ei ehkä naurettavaan hintaan, mutta käypään hintaan. Muistaakseni jollakin Aasian maalla oli 12 tai 8 kappaletta Horneteja, ne voisi irrota suht edullisesti pakettina. Tosin siinä on taas erilaiset yhteensopivuusongelmat nykyisten koneiden kanssa (softa, kommunikaatiojärjestelmät jne.), ja kone on muutenkin vanhentuvaa sorttia.
Fakta on että meripuolustus tarvitsee kuitenkin uusia taistelualuksia joka tapauksessa: alueit-kyky korvettiluokan alukseen maksaa 50-100 miljoonaa euroa per alus, sillä rahalla ei osteta niin montaa hävittäjäkonetta että
En kai kieltänyt sitä missään vaiheessa? Lähinnä epäilen hankinnan kustannustehokkuutta, mutta en ole sanonut mitään lopullista asiasta.
No ei voi, ellei olla paikoillaan satamassa. Iskanderilla ei voi ampua liikkuvia kohteita, eikä kantamakaan oikein tahdo riittää Pohjanlahdelle ellei olla jo selkeästi Suomen rajojen sisäpuolella.
Iskanderissa on optinen hakupää. Kuinka isolta alueelta se pystyy/ehtii maalin löytämään, sitä en tiedä, mutta merellä lienee vähän häiriötekijöitä (muut maalia muistuttavat rakennelmat tai maaston muodot). Wikipedian mukaan osuma liikkuvaan maaliin on mahdollinen. Onko sitten toivoa löytää maali ympyrästä, jonka säde on viisi kilometriä, en tiedä.
It is intended to use
conventional warheads for the engagement of small and area targets (both
moving and stationary),
Ylisooninen merimaaliohjus painaa niin paljon että niitä isokokoinen hävittäjäpommittaja jaksaa kuljettaa korkeintaan yhden, näin rajoittaen sitä määrää mitä niitä voi tulla vastaan. 15 minuutissa 20 solmua kulkeva alus ehtii noin kymmenen kilometrin päähän alkuperäisestä pisteestä, mahdollisesti jo liian kauas ohjuksen hakupäälle. Minkään rynnäkkökoneen tai hävittäjän tutka ei kanna alusmaaliin 300 kilometriin, joten niin pitkiin kantamiin tarvitaan ulkopuolinen maalinosoitus esimerkiksi merivalvontakoneelta.
Miksi juuri hävittäjäpommittaja? Tu-22M kantaa 10
Kh-15S meritorjuntaohjusta. Noita laivue ja siihen päälle Su-27 laivue tai kaksi saattohävittäjiksi.
Maalinosoitus voinee tulla jossain vaiheessa avaruudestakin.
Öh, ajattelitko että ne laivat, rahdit ja miehet tulisivat halvemmiksi kuin ohjukset...?
Ei varmaankaan absoluuttisesti. Kyse on siitä, että onko järkeä ostaa järjestelmä, jonka suorituskyky on vajaa verrattuna uhkakuviin? Jokaisella on tietysti omat uhkakuvansa, mutta mielestäni olen esittänyt suht realistisia sellaisia: suurvallalla on suurvallan resurssit, se voi käyttää satoja ohjuksia, jos se arvelee saavuttavansa sillä tavoitteensa. It-fregatti voisi olla hyvä laitos, jos uhkamme olisi Ruotsi tai Puola, mutta kun uhka on suurvallan resurssit omaava Venäjä.
Niin hetkinen, etkö äsken kannattanut taistelualusten korvaamista juuri torjuntahävittäjillä? Niilläkään ei sitten kuitenkaan kannattaisi yrittää?
Missä niin olen kirjoittanut? Tämä lähti liikkeelle siitä, kun kommentoit Ravenin ehdotusta, ja minä taas lähdin pohtimaan siitä teidän kahden pohjalta:
Alukset ovat kustannustehokkaampia: miljardin alusbudjetilla saisi kymmenen hävittäjää. Ja ellei niitä alistettaisi merivoimille jolloin pitäisi rakentaa rinnakkainen lento- ja huolto-organisaatio niin veikkaan että ilmapuolustus kovasti valitellen joutuisi ohjaamaan ne muihin tehtäviin...
Lisäksi ilma-ase edelleenkin on paljon sääriippuvaisempi kuin aluskalusto.
Miten tämä ilma-aseen sääriippuvuus näkyy käytännössä? Ymmärtääkseni Hornetit ja muutkin modernit hävittäjät operoivat kaikissa sääolosuhteissa.
Muuten asiassa on toki se puoli, jonka mainitsetkin, että niille hävittäjille saattaa löytyä "tärkeämpiä" tehtäviä. Samaten valmius on huonompi. Parhaimmillaankin kahta hävittäjää voisi pitää ilmassa meritorjuntaohjukset mukana - riittääkö kaksi ohjusta per kone (esim. Harpoon ja F-16).
Tosin Hornetithan maksoivat kai lähemmäs 50 miljoonaa kuin 100 miljoonaa kappaleelta, jolloin miljardilla voisi irrota lähes 20 konetta lisää. Jos tuotantolinja olisi auki.
Tosin vähän tuo ilmatorjuntafregattien hyöty arveluttaa. Mihin 120 kilometriä kantavat ohjaukset riittävät, jos meritorjuntaohjuksen kantama on 300 kilometriä? Nyt ei edes vielä puhuta niistä lentotukialuksen upottamiseen tarkoitetuista ohjuksista. Jos IT-alanfregattia ajetaan kauas saattalueesta pudottamaan mahdolliset ohjuksia laskivat kodinkoneet, ei fregateista ole sukellusveneiden torjuntaan.
-----------------------
Vaikea nähdä että haittaakaan olisi ollut? Kenties taktisesti ei ollut liittokunnalla siinä tilanteessa muuta pistää vastaan kuin ne kopterit? Yksittäisen operaation, esim. ylikulun, kesto on kuitenkin aina rajattu.
Ei sotaa käydä aina silleen kuin Riskissä, että "mullapa on Alaskassa 22 armeijaa. -Ok no mäpä pistän Kamtsatkaan 34 armeijaa, mää voitan!" Ylivoimaisellakin hyökkääjällä voi olla osa voimista annetulla hetkellä sidottuna tai muuten pois käytöstä.
Voi olla. Meillä nyt kuitenkin on vastassa suurvalta. Minulle on kysymys tuotto-panos suhteesta.
Jos Venäjä julistaa kauppasaarron ilman muita sotatoimia kuin kauppasaarron valvonta, Horneteja riittää jo nykyisellään estämään kauppasaarron toteuttaminen ilmasta käsin tuosta noin vain. Merellä tarvitaan tällöin lähinnä SUTO-kykyisiä aluksia, miksei pintatorjuntaankin kykeneviä, vaikka taistelulaivoja ei pitäisi tulla vastaan Pohjanlahdella. Jos Venäjällä on resursseja tuhota Hornetit, en usko kolmen IT-fregatin auttavan enää paljoakaan siinä vaiheessa.
Jos Venäjä taas ei julista kauppasaartoa eikä sotaa, eli tapahtuu Ukrainat, on kalliit IT-fregatit turhan panttina. Panostamalla rahasumma ilmavoimiin ja maavoimien kaukovaikutuskykyyn olisi voitu saada lisää koneita maataistelun tukemiseen ja muuhun ko. skenaariossa olennaiseen.
Jos taas on käynnissä täysimittainen erillissota (ei mikään Ukrainan tyylinen), on kauppalaivojen kulku pienimpiä ongelmia. Tällaisessa skenaariossa voi muutenkin lähteä siitä, että jos vihollinen on valmis uhraamaan ison märään maavoimiaan, koskee sama luultavasti myös ilma- ja merivoimia. Meidän kykymme eivät yksinkertaisesti riitä uskottavaan meriliikenteen suojaamiseen. Edes jarruttelu ei ole kovin tehokasta verrattuna esimerkiksi maavoimiin, jotka voivat peräytyä, ampua epäsuoraa ja tuhota panssarivaunuja ja peräytyä jälleen; IT-fregatti ampuu ohjuksensa ensimmäiseen hyökkäävään laivueeseen ja se oli siinä. Toinen tai kolmas laivue on valitettavasti liikaa.
IT-fregateista voisi olla hyötyä, jos syttyisi laaja sota, jossa Venäjällä olisi halua operointiin meidän nurkilla, mutta ei täyttä kykyä. Tällöin IT-fregatit voisivat ollakin hyödyllisiä, jos länsi ei vielä osoita sellaista yhteenkuuluvuutta, että omat laivat lähetettäisiin epäröimättä kaverin (=meidän) turvaksi, vaan apu on lähinnä pienimuotoista materiaaliapua ja kaikkien varustautumista sotaan.
Henkilökohtainen valinta, mitä skenaariota pitää todennäköisimpänä. Silti minusta tuntuu, että Venäjä haluaa välttää viimeistä. Onnistuuko - sitä on paha sanoa.