Merivoimien kehitysnäkymät

Onko mitään mahdollisuutta hyödyntää jollain tapaa modulaarisuutta? Voidaanko SUTO-kyky ns. lyödä koneeseen kiinni tarvittaessa, vai pitäisikö ne pari konetta modata noihin tehtäviin?

Ei kai ne ihmeitä vaadi, jos kerran Rajankin koptereihin on hydrofoneja varastossa. Uskoakseni kyse on tuntien modifikaatiosta kuljetustehtävästä SUTO-tehtävään (ja vice versa). Tavaratilaan tullee sensori-/aseoperaattorille näyttö ja tarvittavat kontrollointilaitteet. Ulos ripustetaan ne SUTO-torpedot ja hydrofoni lasketaan vinssillä. Ilmeisesti "oikea" NFH sisältää jotakin muutakin erikoista kuin nuo laitteistot, mutta uskoisin noilla ehdottamillani lisäyksillä pärjättävän hyvin.

Ainakin Saksa on modifioinut koptereitaan NFH-versioon:

Wikipedia kirjoitti:
In March 2013, Germany reduced its fleet of 122 to 82 with 18 to be converted to the NFH maritime variant for the German Navy, which was to place an order for the helicopters.[48]

NH90 NFH:sta:

Wikipedia kirjoitti:
NFH: NATO Frigate Helicopter
The primary role of the NFH version is autonomous anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface unit warfare (ASuW), mainly from naval ships. These aircraft are equipped for day and night, adverse weather and severe ship motion operations. Additional roles include anti-air warfare support, vertical replenishment (VERTREP), search and rescue (SAR) and troop transport. France are splitting their purchase between the "NFH version combat" costing €43.3m in FY2013 and the "NFH version soutien" (support) at €36.4m in FY2013.[4]

http://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90



Mission Equipment
  • NFH Mission tactical control system.
  • Mission consoles (single or dual).
  • Tactical 360° radar capable of multiple track while scan, auto initialisation and ISAR (Inverse Synthetic Aperture Radar).
  • Tactical FLIR interfaced with radar and navigation system.
  • Dipping sonar capable of Low Frequency Continuous Wave and Frequency Modulation.
  • Sonobuoys storage, launch and processing system.
  • Electronic Warfare System including ESM and Countermeasures System.
  • IFF Interrogator.
  • Data Link 11.
  • Digital Map Generator system.
  • Light Stores Dispenser.
  • ASW or ASuW Weapons.
    • 2 x Anti-Ship Missiles (Marte Mk2/S).
    • 2 x Torpedoes (MU90, Mk46 or Stingray).
    • Mixed configuration.

nhi2113-content-8.jpg
 
Onko mitään mahdollisuutta hyödyntää jollain tapaa modulaarisuutta? Voidaanko SUTO-kyky ns. lyödä koneeseen kiinni tarvittaessa, vai pitäisikö ne pari konetta modata noihin tehtäviin?

Veikkaan, että ne pitäisi modata, joskin on mahdollista, että osa vermeistä voisi irrota koptereista, jotta niitä voisi käyttää muissakin tehtävissä. Mutta johdotukset nyt ainakin olisi laitettava koptereihin.
 
Veikkaan, että ne pitäisi modata, joskin on mahdollista, että osa vermeistä voisi irrota koptereista, jotta niitä voisi käyttää muissakin tehtävissä. Mutta johdotukset nyt ainakin olisi laitettava koptereihin.

Erilaisia layouteja NFH-versiolle:

NFHConfig-1.jpg

Anti-Submarine warfare 4 crew concept
Two consoles for operatiOnal training purposes

NFHConfig-2.jpg

Anti-Surface Unit Warfare

NFHConfig-3.jpg

Transport 14 seats

NFHConfig-4.jpg

Casualty evacuation 9 stretchers

NFHConfig-5.jpg

Search and Rescue

NFHConfig-6.jpg

Medevac


http://www.nhindustries.com/site/en/ref/NFH-Configuration_48.html#1
 
Noita koptereita kun maavoimilla nyt on, ehkä jopa yli oman tarpeen niin voisi olla ihan järkevääkin että pari vaikka neljä modattaisiin merivoimille sopiviksi joista kaksi suto tehtäviin...
 
Laitteita suurempi puute meillä on osaavista tekijöistä.
Noiden laitteiden käyttöä ei voi harjoitella jos niitä ei ole ja silloin pelkkä laitteiden pulttaaminen kopteriin ei riitä.

Eli laitteita pitäisi hankkia muutamia rauhan-ajan koulutukseen, jotta ajatus olisi toimiva.
 
Ei kai ne ihmeitä vaadi, jos kerran Rajankin koptereihin on hydrofoneja varastossa. Uskoakseni kyse on tuntien modifikaatiosta kuljetustehtävästä SUTO-tehtävään (ja vice versa). Tavaratilaan tullee sensori-/aseoperaattorille näyttö ja tarvittavat kontrollointilaitteet. Ulos ripustetaan ne SUTO-torpedot ja hydrofoni lasketaan vinssillä. Ilmeisesti "oikea" NFH sisältää jotakin muutakin erikoista kuin nuo laitteistot, mutta uskoisin noilla ehdottamillani lisäyksillä pärjättävän hyvin:

Niin kuin monet muutkin kirjoittajat toteavat, ei mikään hullumpi idea muuttaa esim. 5 hekoa meritoimintaan. Suomen etäisyyksillä kopterit voisivat toimia maatukikohdista ja tarvittaessa tankata hekoplatalla varustetuilla aluksilla. Tarvittaessa merikopteritkin pystyvät lisäksi toimimaan kuljetuskoptereina.

Erona NFH:n suomalaiset meritoimintakopterit eivät tarvitsisi mm. roottorien automatisoitua taittojärjestelmää, tuskin myöskään sonarpoijujen laukaisujärjestelmää. Aseeksi pitäisi integroida ehdottomasti svedujen Torped 45 lankaohjauksensa ansiosta. Myös LIDAR voi kenties olla hyödyllinen, en tosin tiedä toimiiko Itämeren sangen sameissa vesissä.
 
Jos merivoimat saisivat ne viisi meritoimintaan varustettua kopteria niin niille saatettasiin keksiä jossain välissä käyttöä Intian valtamerelle. Mahdollisesti niihin myös integroitaisiin ohjukset ja perusteltaisiin näin loppujen ohjusveneiden romuttaminen. Lopputuloksena Suomen merivoimat koostuisivat sitten pahimmassa tapauksessa muutamasta kopterilla varustetusta monitoimialuksesta.
 
Erona NFH:n suomalaiset meritoimintakopterit eivät tarvitsisi mm. roottorien automatisoitua taittojärjestelmää, tuskin myöskään sonarpoijujen laukaisujärjestelmää. Aseeksi pitäisi integroida ehdottomasti svedujen Torped 45 lankaohjauksensa ansiosta. Myös LIDAR voi kenties olla hyödyllinen, en tosin tiedä toimiiko Itämeren sangen sameissa vesissä.

En keksi miksi tuota sonarpoijujen laukaisinta ei tarvittaisi? Onko vedet niin kapeita, että pelkkä laskettava sonari omaa kylliksi pitkän kantaman?
 
Jos merivoimat saisivat ne viisi meritoimintaan varustettua kopteria niin niille saatettasiin keksiä jossain välissä käyttöä Intian valtamerelle. Mahdollisesti niihin myös integroitaisiin ohjukset ja perusteltaisiin näin loppujen ohjusveneiden romuttaminen. Lopputuloksena Suomen merivoimat koostuisivat sitten pahimmassa tapauksessa muutamasta kopterilla varustetusta monitoimialuksesta.

Toisaalta, miksipä meritoimintahekoja ei voisi käyttää Intian valtamerellä jos ne kuitenkin olisivat olemassa? Toki kalusto kuluu ja operointikustannuksia tulee... Kyllähän Haminoistakin jossain välissä aika jättää, viimeistään varmaan vuoden 2030 tienoilla ja supistusperiaatteen mukaisesti suorituskyky korvataan uusilla järjestelyillä. Tuossa vaiheessa erilaiset miehittämättömät alukset ja rannalta laukaistavat ohjukset voinevat muodostaa hyvän kombinaation.
 
Laitteita suurempi puute meillä on osaavista tekijöistä.
Noiden laitteiden käyttöä ei voi harjoitella jos niitä ei ole ja silloin pelkkä laitteiden pulttaaminen kopteriin ei riitä.

Eli laitteita pitäisi hankkia muutamia rauhan-ajan koulutukseen, jotta ajatus olisi toimiva.

Siis miksi niillä välineillä ei harjoiteltaisi, jos ne kerran on olemassa? Lennetäänhän NH90-kalustollakin potilasevakuointeja ja joukkojen siirtoja harjoituksina rauhan aikana! Yhtä lailla kopteri voidaan konfiguroida SUTO-tehtäviin ja harjoitella. Sukellusveneiden puutekaan ei ole mikään ylitsepääsemätön juttu, eivätköhän ruotsalaiset suostu lainaamaan muutaman yhteisharjoitukseen.
 
Mistä käsin merivoimien NH-90 kopterit operoisivat? Olisi järjetöntä järjestää maaorganisaatio erikseen esimerkiksi Turkuun. Jos Utista käsin operoivat, niin venäläinen suve voisi tehdä, vaikka tunnin "hullua Iivanaa" Utön vesillä ja silti ehtisi livahtaa kansainvälisille vesille karkuun.
 
Mistä käsin merivoimien NH-90 kopterit operoisivat? Olisi järjetöntä järjestää maaorganisaatio erikseen esimerkiksi Turkuun. Jos Utista käsin operoivat, niin venäläinen suve voisi tehdä, vaikka tunnin "hullua Iivanaa" Utön vesillä ja silti ehtisi livahtaa kansainvälisille vesille karkuun.

Varmaankin Turku olisi järkevin paikka koska sillä olisi jotain SA-merkitystä, sijaitsee Merivoimien Esikunnan, laivasto- ja rannikkoyksiköiden läheisyydessä. Kannattaisi varmaankin käyttää hyväksi Vartiolentolaivueen resursseja.

Ei heko ole autuaaksitekevä sutoratkaisu vaan osa palettia. Esimerkiksi USA:n kylmän sodan ajan sukellusveneentorjunta meni karkeasti näin: SOSUS antoi hyvin karkean sijainnin, kahden aluksen vedettävä luotain vielä vähän tarkemman alueen ja näiden vihjeiden perusteella hekon voi lähettää alueelle dippailemaan ja härnäämään. Meidän olosuhteissamme heko joutuisi toimimaan samalla tavalla: viesti- tai äänihavainnon perusteella hekon voi lähettää paikalle tutkailemaan aluetta ja mahdollisesti laittamaan asevaikutusta kehiin. Suomen matalissa vesissä jopa syvyyspommit ovat hyödyllisiä.
 
Varmaankin Turku olisi järkevin paikka koska sillä olisi jotain SA-merkitystä, sijaitsee Merivoimien Esikunnan, laivasto- ja rannikkoyksiköiden läheisyydessä. Kannattaisi varmaankin käyttää hyväksi Vartiolentolaivueen resursseja.

Ei heko ole autuaaksitekevä sutoratkaisu vaan osa palettia. Esimerkiksi USA:n kylmän sodan ajan sukellusveneentorjunta meni karkeasti näin: SOSUS antoi hyvin karkean sijainnin, kahden aluksen vedettävä luotain vielä vähän tarkemman alueen ja näiden vihjeiden perusteella hekon voi lähettää alueelle dippailemaan ja härnäämään. Meidän olosuhteissamme heko joutuisi toimimaan samalla tavalla: viesti- tai äänihavainnon perusteella hekon voi lähettää paikalle tutkailemaan aluetta ja mahdollisesti laittamaan asevaikutusta kehiin. Suomen matalissa vesissä jopa syvyyspommit ovat hyödyllisiä.
Eikös tuo SOSUS toiminut Islannista käsin. Jos Ryssä olis miehittänyt saaren, niin koko verkko olisi hävinnyt olemasta. Usan hyökkäysveneet olisivat korvanneet linjan Islanti Skotlanti välillä.
 
Eikös tuo SOSUS toiminut Islannista käsin. Jos Ryssä olis miehittänyt saaren, niin koko verkko olisi hävinnyt olemasta. Usan hyökkäysveneet olisivat korvanneet linjan Islanti Skotlanti välillä.

Ei, Islannissa oli jotain SOSUS:n osia. SOSUS pohjautui syvällä kulkeviin ääniaaltoihin, ei suinkaan yhteen linjaan joka olisi kulkenyt esim. Islannista Iso-Britanniaan. Ensimmäiset SOSUS-kuunteluasemat itse asiassa toimivat Atlantin länsirannikolla. Lisäksi 1980-luvulla kehitettiin vielä SURTASS-alukset jotka vetivät älyttömän pitkiä hinattavia kaikuluotaimia maailman merillä.

Länsimaiden ylivoima oli koko kylmän sodan aikana aika hillitön ja NL:n sukellusveneet väijymässä saattueita susilaumojen tapaan olivat lähinnä Tom Clancyn omia ideoita. Neuvostoliiton merivoimat oli (omasta näkökulmastaan) puolustuksellinen puolustushaara jonka tehtävä valtamerillä oli suojata NL:ää mereltä tulevilta hyökkäyksiltä, ts. tukialuksilta ja ohjussukellusveneiltä ja myöhemmin suojata omia ohjussukellusveneitä.
 
Mistä käsin merivoimien NH-90 kopterit operoisivat? Olisi järjetöntä järjestää maaorganisaatio erikseen esimerkiksi Turkuun..

En ymmärrä merivoimista mitään, mutta - eikös Pansiossa ole merivoimien toinen päätukikohta? Ja Turun lentokentällä taitaa olla RVL:n hekotukikohta? Näin ilma- ja meritoiminnasta mitään ymmärtämättömänä maallikkona tulee mieleen, että jompikumpi näistä paikoista voisi olla kohtuullisen pienellä investoinnilla saatettavissa sutokoptereita palvelevaan kuntoon.
 
En ymmärrä merivoimista mitään, mutta - eikös Pansiossa ole merivoimien toinen päätukikohta? Ja Turun lentokentällä taitaa olla RVL:n hekotukikohta? Näin ilma- ja meritoiminnasta mitään ymmärtämättömänä maallikkona tulee mieleen, että jompikumpi näistä paikoista voisi olla kohtuullisen pienellä investoinnilla saatettavissa sutokoptereita palvelevaan kuntoon.

Näinpä. Luonnollisesti rauhan aikana tukeutumisvalmius (tarvitseeko mikään kummoinen ollakaan) olisi esimerkiksi myös Upinniemellä ja Vaasassa. Sodan ajan operointiin liikkuva kalusto. Luonnollisesti kalustolla kannattaisi pörrätä erilaisissa "rauhankumppanuus" harjoituksissa Itämeren sukellusvenevaltioiden kanssa.
 
Näinpä. Luonnollisesti rauhan aikana tukeutumisvalmius (tarvitseeko mikään kummoinen ollakaan) olisi esimerkiksi myös Upinniemellä ja Vaasassa. Sodan ajan operointiin liikkuva kalusto. Luonnollisesti kalustolla kannattaisi pörrätä erilaisissa "rauhankumppanuus" harjoituksissa Itämeren sukellusvenevaltioiden kanssa.

Mitä muuten tarvitaan rauhanajan ja sodan ajan tukeutumiseen? Riittääkö suurinpiirtein 50x50 metriä laskeutumispaikka, johon johtaa tie?
 
Jos meikäläinen NH90 on järkevästi muunnettavissa sutokopteriksi ( ja taas takaisin kuljetuskoneeksi ) niin siinä olisi todellinen järkihanke. Merivoimat tilaisi tarpeen mukaan koptereita paikalle maavoimien toimiessa jatkossakin koneiden varsinaisena käyttäjänä. Joustavaa ja tehokasta käyttöä muun tarpeen ylittävälle osalle kalustoa. maksimissaan puolen tusinaa konetta olisi varmasti irroitettavissa merelle muun toiminnan siitä häiriintymättä.
 
Jos merivoimat saisivat ne viisi meritoimintaan varustettua kopteria niin niille saatettasiin keksiä jossain välissä käyttöä Intian valtamerelle. Mahdollisesti niihin myös integroitaisiin ohjukset ja perusteltaisiin näin loppujen ohjusveneiden romuttaminen. Lopputuloksena Suomen merivoimat koostuisivat sitten pahimmassa tapauksessa muutamasta kopterilla varustetusta monitoimialuksesta.

Niin, jos meritorjuntaohjuksella on riittävästi kantamaa, niin tarvitseeko sille enää suomalaisissa olosuhteissa hankkia lavetiksi taistelualusta? Meriyhteyksien suojaaminen olisi sitten enemmän ilmatorjuntaa, sutoa, alustarkastuksia, miinasodankäytiä sekä luotojen ja syöksyveneiden suolaamista konetuliaseilla.
 
Back
Top