Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos nyt laitettaisiin vaikka kiinteä vedenalainen kuuntelujärjestelmä huippukuntoon ja sitten vasta noita SUTO-aluksia. Suomen olosuhteissa ehkä muutama SUTO-kopteri olisi hyvä, niillä voisi olla jotain muutakin käyttöä.
Suomen tilanteessa SUTO-kopterit kyllä toimisivat paremmin maalta...tuskin nyt sentään halutaan Barentsinmerelle jahtaamaan Venäjän sukellusveneitä siellä.
Mun käsityksen mukaan tämä verkosto olisi kai melko hyvällä tolalla. Myös hyvin kustannustehokas.Jos nyt laitettaisiin vaikka kiinteä vedenalainen kuuntelujärjestelmä huippukuntoon ja sitten vasta noita SUTO-aluksia. Suomen olosuhteissa ehkä muutama SUTO-kopteri olisi hyvä, niillä voisi olla jotain muutakin käyttöä.
Katanpäät voi soveltua saariston erikoisjoukkojen ja muiden (pienois)sukellusveneiden etsintään, kuten esim. Ruotsin tapaiseen "sukellusvenejahtiin". Mut ei tietty avomerellä tapahtuvaan sukellusveneen etsintään kovin häävisti.
Merireittien auki pitäminen tosiaan on eri asia kuin suto, mutta myös se on meriliikenteen suojamista. Suojaaminen alkaa ja sen pitääkin alkaa, satamasta ja omasta väyläverkosta. Mikä siis on absoluuttisesti tarkastellen ainutlaatuinen maailmassa. Ei perse edellä puuhunkaan kiivetä.
Ky mielestäni laskeutumiskansi olisi hyvä mahdollisesti tankkausmahdollisuuksineen mutta oma hangaari eli kopterin oma säilytystalli on kyl liian kallis punttisali. Ellei sitten kv-tehtävät vaadi.
Jos olisi se hangaari takatuhdolla, niin siitä voisi ampua niitä lennokkeja tutkimaan ympäristöä???
Pieni lisälaite vaan sinne hagaarin sivulle...
Niin, mereen laskeutuminen ja sieltä pilkkiminen... Se kyllä hidastaa liikettä, kun sen alkaa kalastelemaan ylös...
Samaten HEKO-hangaari on ilmeisesti enemmän säilytykseen ja huoltotilaksi (pitkäkestoinen toiminta). Jos olisi vaikka NH90 ASW versio käytössä se voisi toimia ilman hangaariakin parinkin lentotehtävän ajan. Miehistötilat lentohenkilöstölle, 1-2 mekaanikkoa ja tankkausmahdollisuus. Tämä ei vaadi hangaaria.
Onhan tuollaiselle hangaarille muutakin käyttöä jos ei kopteri ole matkassa.
Mun käsityksen mukaan tämä verkosto olisi kai melko hyvällä tolalla. Myös hyvin kustannustehokas.