Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä.
Sitä ne tekevätkin rauhan aikana. Merivoimien lakisääteisiin tehtäviin kuuluu myös kriisinhallinta ja virka-apu, jolloin aluksen pitää kyetä muuhunkin kuin seilaamaan Suomenlahdella etsien merenalaista toimintaa.
Itse en usko siihen, että seitsemän laivaa korvattaisiin alle neljällä laivalla. Jos noista laivoista yksi on kriisinhallinnassa, on siellä mukana edelleen Haminat, rajan alukset jne. Ei tämä valtio ilman laivoja kyllä jää, eikä se kyllä yhteen laivaan kaadukaan.
Laiva joka palvelee Suomen maanpuolustuksen tarpeita on toki tavoite, mutta jos sillä on lisäominaisuuksia, niin ne ovat vain plussaa.
Jatkakaa keskusteluanne siitä, miten imetään taas muutaman vuoden maavoimien kalustomäärärahat ja ostetaan pari korvettia
Ensi vuosikymmenellä tulee joka tapauksessa hävittäjähankinnat ja sitten nämä laivahankinnat. On aika vaikea kuvitella, että maavoimat saisi kovinkaan paljon budjetin ulkopuolista rahaa kalustohankintoihin. Näitä laivoja ei kyllä pystytä määrärahoista hankkimaan.
Pitkälti hävittäjävalintakin voi vaikuttaa näihin laivahankintoihin. Mitä enemmän hävittäjät maksavat, sitä enemmän se on pois, niin Puolustusvoimilta kuin muiltakin toimijoilta tässä valtiossa.
Ainiin ja tietenkin niihin helikopterit kanssa juu hangaariin, tietenkin, se meinas unohtua. Pitäähän hekoja olla, että päästään somalipiraattea kurittamaan eikös vaan?
Kas kun ette yhtä lentotukialusta esitä hankittavaksi? Olisi yhtä realistista ja yhtä hyvin Suomen maanpuolustuksen tarpeita palvelevaa (ja maavoimien kalustorahat teurastavaa) kuin nämä teidän nykyiset ajatuksenne (jotka PV tulee valitettavasti toteuttamaankin).
Mielestäni tällä foorumilla on hyvin vähän niitä realistisia ajatuksia, samaan aikaan porukka haluaisi hankkia hävittäjät, laivat, panssarivaunut, tykit, ohjukset jne. Raha on se asia, joka on realismia. Me tiedämme jo sen, että hävittäjät tullaan hankkimaan ja ne tulevat olemaan se pääprioriteetti, maavoimat menee niillä määrärahoilla, jotka sitten aikanaan budjetissa myönnetään ja merivoimat jää jämille ja saa jonkun summan alushankintoihin. Kaikki muu on hyvin epärealistista ja täytyy kaivaa käytettynä jostain.
Helikopterikansi ei paljoa maksa, jos sellaisen saa laivaan sijoitettua, erinomainen lisä. Hangaari olisi toki plussaa ja kuten aiemmin mainittu, sitä ei tarvitse käyttää jatkuvana helikopterin huoltoon ja säilyttämiseen. Sitä voi käyttää vaikka liikunta- ja varastotilana.
Minä ainakin haaveilen "lentotukialuksesta", suomalaisesta versiosta. Eiköhän sinne laivalle mahdu vaikkapa tuonne hangaariin katapultti miehittämättömälle lennokille, joka vastaanotetaan takaisin siten, että pystytetään laivan perään kaksi tolppaa, joiden välille on kiinnitetty verkko ja lennokki lennetään sitä päin, niin sitä ei tarvitse noutaa merestä.
Taitavat nämä korvetti/fregattikaavailut olla kuitenkin Merivoimien esikunnasta lähtöisin eikä tältä foorumilta?
Oikein. Mielestäni on silti turhaa miettiä onko se tuleva alus fregatti vai korvetti, kunhan sillä on tietyt ominaisuudet ja mahdollisimman halpa hinta tietenkin. Voidaan varmaan realistisesti olettaa, että maksimihinta laivoille tulee olemaan miljardi euroa yhteensä ja tuokin vain äärimmäisen positiivisessa tapauksessa. Itse lähtisin spekuloimaan laivoista, joiden hintaluokka on 500-800 miljoonaa euroa yhteensä eli jos 4 alusta ostaa 500 miljoonalla niin kappalehinnaksi tulee noin 125 miljoonaa euroa.
Tota noin, sanopa rehellisesti kuka täällä haikailee meriliikenteen suojausta Somalian rannikolla...?
Minä. Jos meillä on siihen kykeneviä aluksia, toki niitä siellä tulee myös hyödyntää tai missä muualla sitten vastaavia tilanteita esiintyykin.
Meriliikenteen pitää toimia, tai muuten kansalta loppuu banaanit ja paristot. Pitkän toiminta-ajan merikelpoisista saattoaluksista on apua esimerkiksi pitämään vieraiden valtioiden alustarkastusosastot loitolla.
Meriliikenne Selkämeren kautta, johon lähes kaikki laivatkin saavat siirtyä. Suomenlahti miinoitetaan läpipääsemättömään kuntoon ja rannikkojoukot hoitavat loput.