Kuten peelo sanoi, veneet ovat kyllä aika moderneja. Käyttöikää voisi olla realistisesti vielä n. 15 vuotta: Singaporen laivaston Sjöormen-luokan veneet ovat noin 45 vuotta vanhoja ja ovat pikkuhiljaa menossa poistoon. Tosin veneillä kyllä voisi olla muitakin ottajia. Jos esimerkiksi Singapore löisi kasan taaloja tiskiin niin emme varmaan voisi hintakilpailla. Ruotsalaisilla olisi kova kiusaus myydä vene käyvän hinnan tarjoajalle, kuin meidän p.a. merivoimillemme.
Sukellusveneissä ongelmana on niiden tarvitsema ainutlaatuinen infrastruktuuri. Täytyy olla pelastusalus ja -laitteistot ja tarvittavat koulutuslaitteet ja simulaattorit jne. Sukellusveneet tarvitsevat myös kokonaan oman koulutusohjelmansa. Ei mitenkään halpaa ja siksi moni eurooppalainen maa onkin luopunut sukellusveneistä. Mutta jos voisimme pohjoismaisen yhteistyön varjolla tilata kaikki nämä Ruotsilta niin se varmaan laskisi kustannuksia huomattavasti. Tällaisen mahdollisuus kannattaisi ainakin tutkia.
Käyttöikä riippunee myös rungoista (kaksois-/yksipainerunko), käytöstä ja ehkä veden suolapitoisuudestakin. Ruotsalaisveneet eivät sukella syvälle koska eivät pysty siihen eikä siihen ole tarvettakaan. Veneet uivat myös miedossa suolaliemessä (0,9%) verrattuna valtameriin ja ehkä niissä ei korroosio ole ongelmana. Veneissä riittää tuo yksipainerunko mutta kaksoisrunko toisi etuja kuten paremman äänieristyksen.
Global Security sivuston mukaan veneillä olisi ollut 2003-2004 AIP modernisoinnin jälkeen n. 20 vuotta käyttöikää jäljellä ilman iso modernisaatiota. Jos tuo on totta niin pitää kyllä tarkastella alusten myyntihintaa ja mahdollista päivityshintaa/tarvetta jos hankintaa edes suunnitellaan. En tiedä yhtään mitä noista voisi tarjota (pyytäähän voi aina vaikka mitä). Se on selvää että millekkään romuraudalle meillä ei ole tarvetta tai rahaa. Jos noita hankittaisiin niin niiden pitäisi olla A1 kunnossa ja täydessä taisteluvalmiudessa koska pelkkiä koulutusveneitä ei ole järkeä hankkia.
Se noissa on mielenkiintoinen lisä että taistelusukeltajat voivat myös käyttää veneitä.
The upgrade of the Södermanland class provided two practically new submarines, capable of operating for the next twenty years with no further modernisation. The submarines were lengthened by inserting a Stirling AIP section. This section, fully fitted and equipped prior to installation, contains several Stirling units, liquid oxygen tanks and electrical equipment. Consequently, all operational submarines in the Swedish fleet now have Stirling air-independent propulsion - unique among navies equipped with conventional (non-nuclear) submarines. An important aspect of the Södermanland class upgrade programme is that the vessels are now equipped for international peacekeeping missions in warmer and more saline waters. This has involved fitting completely new refrigeration systems and climate control system. The Command, Control, Computer, Communication and Intelligence systems (C4I) of the Södermanland class have been upgraded to the latest standards and the boats' stealth capabilities are being further refined. The submarines have also been equipped with a new airlock for divers.
The two Södermanland (previously Västergötland) (Type A-17) boats built by Kockums for the Swedish Navy have been designed to carry out a variety of roles to provide defence against invasion. Among the missions envisaged for the boats are attack, mining, surveillance, anti-submarine and
interjection of Special Forces. The two-deck single-hull design features two watertight compartments divided by a centre watertight bulkhead. The pressure hull is of circular cross-section ending in truncated cones. Fore and aft the hull extends into ballast tanks. The forward compartment houses accommodation, stores, communications room and control room on the upper level, with weapons handling and nine torpedo tubes (six conventional 533 mm with 12 torpedoes and three 400 mm tubes with six weapons), forward battery section and auxiliary machinery on the lower deck.
Immediately aft of the watertight bulkhead is a cylindrical tank section with a passage aft and an escape lock, which connects to a rescue vehicle or bell. The after section houses the electrical control centre with the aft battery section, diesel generators and propulsion motor on the deck below. Manoeuvrability is exercised through an X-configuration rudder/after hydroplane design. The boats carry a comprehensive range of sensors including periscopes, Terma radar, the American EDO RSS AR-700-S5 ESM, and a wide range of ATLAS Elektronik sonars, including the CSU-83. Sonar arrays are mounted on and under the casing. The boats are equipped with an Ericsson IPS-17 weapons control system developed from the NIBS system fitted in the Näcken class.
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/a17-vastergotland.htm