Merivoimien kehitysnäkymät

Jos aivan tarkkoja ollaan, niin veli-venäläiseltä puuttuu edelleen telakka noiden kyhäämiseen.
 
Tää menee vähän JUKE osastolle ;) Ei mutta eikös olisi hyvä jos olisivat ;) saataisiin kuollettettua hankintaa ja ei tekis tiukkaa liikkua näissä erikoisolosuhteissa... Kantokykykin riittäisi? hyvälle aseistukselle ja heko kansikin löytyy...
Niin eikös tätä ideaa jo väläytelty tankkaus lentokoneen yhteydessä ja utsittu Finnairilta kiinnostusta. No totuus taisi olla se että Finnairi on yhtä lirissä kuin loput suomen taloudesta, ja idea oli kuin olisi piiskannut kuollutta hevosta...
 
Niin eikös tätä ideaa jo väläytelty tankkaus lentokoneen yhteydessä ja utsittu Finnairilta kiinnostusta. No totuus taisi olla se että Finnairi on yhtä lirissä kuin loput suomen taloudesta, ja idea oli kuin olisi piiskannut kuollutta hevosta...

Lirissä tai ei, pörssiyhtiöllä ei ole mitään kiinnostusta lähteä askartelemaan Ilmavoimien tankkauskonehaaveiden parissa. Se olisi huonoa bisnestä.
 
Krylov nyt julkaisee jokaisen kehittämänsä konseptin tuolla tavalla, vaikka mitään takeita toteutumisesta ei ole...
 
"Sopimus tehdään Atlas Elektronik Finlandin kanssa.

Hankinnalla jatketaan miinalauttojen elinikää ja pidetään yllä alusten miinanlaskukykyä. Lisäksi kehitetään alusluokan kykyä toteuttaa raskaita merikuljetuksia ja emäalustoimintaa.

Hankinta liittyy merivoimien kehittämisen kokonaisuuteen. Se on toteutettu tarjouskilpailuna valikoitujen toimittajien kesken.

Hankinnan kokonaisarvo on 23,7 miljoonaa euroa ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2015-2017.

Lisäksi eduskunta on myöntänyt maaliskuussa peruskorjaukseen kymmenen miljoonan euron lisärahoituksen, joka kohdistuu pääosin laivatekniseen peruskorjaukseen ja materiaalihankintoihin suomalaisilta valmistajilta ja toimittajilta."


Mitä uutisesta voi päätellä?

- Atlas toimittaa komentosilta- ja miinoitusjärjestelmäelektroniikat asennuksineen eli integroitu komentosiltaratkaisu ja uusitaan/päivitetään miinoitusjärjestelmä. (=pidentää elinikää, pitää yllä miinanlaskukykyä)
- Myöhemmin sovitaan laivateknisestä peruskorjauksesta. Käsittää tod.näk. telakoint jossa maalaus, rungon tarkastus tarvittavine korjauksineen, peräsimet, akselit, tiivisteineen ja laakereineen sekä pää- ja apukoneiden huolto.
- Kehitetään kykyä toteuttaa raskaita kuljetuksia (=rampin uusiminen/vahvistus jolloin lopputulemana suurempi SWL, vai voiko tämä merkitä jotain muutakin?)
- Emäalustoiminta lienee merkitsee jotain tällaista: mahdollisesti suuremmat varastot, mahdollisesti irtoasuinkontteja kansille, keittökikin saattaa saada uutta, myös saunan lauteet uusitaan jotta emäaluksella voidaan virkistyä.

Kaikki puhdasta spekulaatiota
 
Researchers have demonstrated a new metal matrix composite that is so light that it can float on water. A boat made of such lightweight composites will not sink despite damage to its structure. The new material also promises to improve automotive fuel economy because it combines light weight with heat resistance.

Although syntactic foams have been around for many years, this is the first development of a lightweight metal matrix syntactic foam. It is the work of a team of researchers from Deep Springs Technology (DST) and the New York University Polytechnic School of Engineering.

Their magnesium alloy matrix composite is reinforced with silicon carbide hollow particles and has a density of only 0.92 grams per cubic centimeter compared to 1.0 g/cc of water. Not only does it have a density lower than that of water, it is strong enough to withstand the rigorous conditions faced in the marine environment.
http://www.spacedaily.com/reports/A_metal_composite_that_will_(literally)_float_your_boat_999.html
 
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin veli-venäläiseltä puuttuu edelleen telakka noiden kyhäämiseen.

Pietarin suurin telakka oli muistaakseni maksimissaan 70 000 tonnin aluksille (vai oliko 100k, evm). Eli sellainen Kuznetsovin kokoinen alus voitaisiin teoriassa siellä kyhätä. Tosin valmiina se ei ehkä mahtuisi Juutinrauman sillan ali? Suunnitelma kai onkin kyhätä alus moduuleissa kuten Mistralit ja kasata ja varustella ne Severodvinskissa. Itse asiassa moduulirakennukseen perehdyttäminen olikin yksi motivaatio Mistral-kaupassa.

Kaukoidässä ollaan laajentamassa Zvezda-telakkaa Bolshoi Kamenissa niin isoksi että siellä voitaisiin tehdä suurten konttialusten ja supertankkerien kokoisia aluksia. Telakan valmistumiseen menee vielä vuosia mutta eipä tukialusprojektiakaan varmaan ihan heti olla aloittamassa...

Anyhoo, tuo tukialuksen malli, kuten samassa yhteydessä esitelty iso hävittäjäkin, taitavat olla telakan yksityisiä projekteja. Itse asiassa nuo mallit esiteltiin jo 2013.

p1634525.jpg
 
Käsittääkseni kaikki maailman sotalaivat mahtuisivat sillan ali Itämerelle?
 
Jaa en sitähäntä osaa sanoa. Kun silta rakennettiin, mainittiin että se estäisi NL:n lentotukialusten kulun sen alitse. Suomi aluksi vastusti siltaa oman laivabisneksensä (etenkin porauslauttojen) mahdollisen kärsimisen vuoksi, ja länsimedioissa epäiltiin että NL oli laittanut Suomen asialle (tietysti).

edit. Saatan sotkea keskenään Ison-Beltin ja Juutinrauman sillat.
 
Ainakin ne pirun isot risteilijät mahtuivat ja sotalaivat on pienempiä.

e: tiedä sitten kuinka hulppeita laivoja ne venäläiset meinaa rakentaa
 
Amiraliteetin telakalla on rakennettu ainakin 260 metriä pitkiä ja 34 metriä leveitä tankkereita (Suomessa suunnitellut Prirazlomnoyan shuttle-tankkerit), mutta 330 metriä pitkä ja 40 metriä leveä lentotukialus voi tehdä tiukkaa ja vesillelaskussa vastaranta voi tulla vastaan.

Zvezdan laajennus valmistuu sitten joskus, kun kaikki kynnelle kykenevät ovat ensin keränneet omat taskunsa täyteen rahaa...
 
Mikäs tollaisten miinojen kappalehinta lienee? Ei taida montaa miinaa saada 12 miljoonalla. 120 miljoonalla voisikin jo saada tarpeeksi...

Ainakaan edullisemmat räjähdysaineet eivät juuri mitään maksa ja miinassa ei tilavuuden puolesta ole tarvetta käyttää kauhean erikoista tavaraa. Sensorien hinta riippunee tasosta ja tuotantomääristä. Niidenkään osalta koko tai paino ei ole samalla tavalla rajoittava tekijä, kuin esimerkiksi lentävissä vehkeissä.
 
Ainakin ne pirun isot risteilijät mahtuivat ja sotalaivat on pienempiä.

e: tiedä sitten kuinka hulppeita laivoja ne venäläiset meinaa rakentaa

Oasis-"luokassa" oli muistaakseni joku viritelmä savupiipuissa joka mahdollistivat sillan alituksen. Tosin nopealla kuukletuksella on aika iso kokoero ulkomitoissa Oasiksen ja Nimitzin välillä.
 
Oasis-"luokassa" oli muistaakseni joku viritelmä savupiipuissa joka mahdollistivat sillan alituksen. Tosin nopealla kuukletuksella on aika iso kokoero ulkomitoissa Oasiksen ja Nimitzin välillä.

Juu, savupiiput piti taittaa alas ja olisiko jotain kevyimpiä mastoja poistettu että mahtui Ison-Beltin sillan ali (Juutinrauman silta on kai pikkuisen matalampi). Lisäksi ajoi nasta laudassa että kulkisi syvemmällä.
Amerikkalaiset lentotukialukset pääsevät näköjään Golden Gate-sillan ali, joka on aika samankorkuinen kuin Ison-Beltin silta joten kaipa sieltäkin sitten tukialus mahtuisi alta jos tarpeeseen tulee. Media siis oli tässäkin väärässä...
 
Back
Top