John Hilly
Ylipäällikkö
Toisaalta azipodeja ei ihan joka laivassa ole. Laite on sikäli herkkä, koska se on samalla peräsin ja vetolaite. Jos laakereihin tai mihin vain laitteisiin jotka liittyvät Azipodin azimuuttiin viittaavaan ominaisuuteen, eli siihen että se pyörii ympäri, tulee vika ei laivaa voi ohjata kunnolla. Vähän sama kuin jos peräsin olisi juuttunut. Jos toisen puolen vikaantunut azipod sojottaa veden alla väärään suuntaan ja jos vikaa ei voi korjata muualla kuin telakassa niin se on todellakin paska juttu. Sitten on yritettävä tempoilla sillä toimivalla vetolaitteella sen minkä pystyy, en tiedä kuinka hyvin se onnistuisi, varmaan avomerellä joten kuten mutta ohjailuominaisuudet kärsivät pahan kerran, samoin huippunopeus. Matkanteko noin olisi todellakin nilkutusta.
Eikö toista Azipodia voisi lepuuttaa vikatilanteessa, kuten vanhoissa kaksimoottorisissa lentokoneissa ja ohjata sillä toimivalla?