Merivoimien kehitysnäkymät

Toisaalta azipodeja ei ihan joka laivassa ole. Laite on sikäli herkkä, koska se on samalla peräsin ja vetolaite. Jos laakereihin tai mihin vain laitteisiin jotka liittyvät Azipodin azimuuttiin viittaavaan ominaisuuteen, eli siihen että se pyörii ympäri, tulee vika ei laivaa voi ohjata kunnolla. Vähän sama kuin jos peräsin olisi juuttunut. Jos toisen puolen vikaantunut azipod sojottaa veden alla väärään suuntaan ja jos vikaa ei voi korjata muualla kuin telakassa niin se on todellakin paska juttu. Sitten on yritettävä tempoilla sillä toimivalla vetolaitteella sen minkä pystyy, en tiedä kuinka hyvin se onnistuisi, varmaan avomerellä joten kuten mutta ohjailuominaisuudet kärsivät pahan kerran, samoin huippunopeus. Matkanteko noin olisi todellakin nilkutusta.

Eikö toista Azipodia voisi lepuuttaa vikatilanteessa, kuten vanhoissa kaksimoottorisissa lentokoneissa ja ohjata sillä toimivalla?
 
Eikö toista Azipodia voisi lepuuttaa vikatilanteessa, kuten vanhoissa kaksimoottorisissa lentokoneissa ja ohjata sillä toimivalla?

Varmasti voi. Hyötysuhde heikkenee merkittävästi esimerkiksi potkurin aiheuttaman "väännön" takia. Toki onhan niitä contra-rotating podejakin joissa kaksi erisuuntiin pyörivää potkuria.
 
Varmaan voi.

En tarkoittanut potkuria vaan koko potkurilaitetta, mikä siis pyörii potkureineen ja podeineen. Jos tämä kokonaisuus jää jumiin syystä tai toisesta niin tällöinhän potkuri saattaa edelleen toimia, mutta sillä voi ajaa vain yhteen suuntaan. Tietty toisella potkurilla sitä voi kompensoida, riippuen tietty mihin kulmaan se jäi jumiin. Jos hyvä tuuri käy, se jää jumiin "keskelle".
 
Aina sitä voi jotain keksiä että miten laiva kääntyy. Ei tarvi olla yhtä kädetön kuin suoraan alas syöksyvä testipilotti, joka ei saa laskutelinettä eikä lentojarrua ulos.
 
Täytyy myöntää, että mulle oli yllätys nuo Mistralien 32E:t. Sen verran iso paatti, että mieleen tuli automaattisesti 46. Wärtsilä ei valmista nopeakäyntisiä deiseleitä, minkä vuoksi sen tuotteet eivät ole kilpailukykyisiä nopeissa aluksissa toisin kuin MTU ja CAT. W64 ei ole yhteensäkään kovin monta valmistettu, enkä tiedä tehdäänkö niitä enää ollenkaan. W46 on tämän päivän "vakiomoottori" keskikokoisille rollikoille, jotka kokoluokaltaan ovat lähellä noita Mistraleja. Siksi mielleyhtymä W46. Pielstickit tuli mieleen Ranskasta...

Ainakin ranskalaisten Mistraleissa on vanhemmat 16V32:t, joiden teho on Wikipedian mukaan 6200 kW (onko tämä sitten diesel- vai generaattoriteho, en tiedä). 16V32E:n dieselteho taas on 9280 kW.

"Keskikokoisissa rollikoissa" näkee niin ikään Wärtsilä 32 -sarjan pääkoneita; mm. Tallinkin uudemmissa autolautoissa on "kolmekakkoset". Mahtuvat paremmin autokannen alle.

Mistraleissa on podit eli ruoripotkurit eli potkurivetolaite jonka sisällä on sähkömoottori. Käsittääkseni niissä on vetävät Azipodit joita on kaksi.

Mistraleissa on Rolls-Roycen Mermaid-ruoripotkurit. Toki ne ovat rakenteeltaan samantyyppiset kuin ABB:n Azipodit eli sähkömoottori on samalla akselilla potkurin kanssa, mutta ainakin käyttökokemusten mukaan epäluotettavammat ja laitteita on muutenkin toimitettu huomattavasti vähemmän kuin Azipodeja. Todennäköisesti Venäjän laivastolle rakennettavissa sisaraluksissa on niin ikään Rolls-Roycen propulsiopaketti.

Itse en ole huolissani Azipodien luotettavuudesta. Venäjän arktisilla alueilla liikennöi puolisen tusinaa itsenäisesti jäissä perä edellä kulkevaa laivaa, joissa on vain yksi ruoripotkuri. Yksikään ei ole vielä hajonnut.

Azipodit taisi toimittaa ABB/Rolls Royce Ruotsista.

Ja Bemarini quattro on nimeltään xDrive...

Eikö toista Azipodia voisi lepuuttaa vikatilanteessa, kuten vanhoissa kaksimoottorisissa lentokoneissa ja ohjata sillä toimivalla?

Potkurin voi antaa pyöriä vapaasti ("windmilling") jolloin sen aiheuttama lisävastus on huomattavasti pienempi kuin paikalleen lukitun potkurin. Kiinteäsiipistä potkuria ei kuitenkaan voi "lepuuttaa" ja en usko, että perinteisiä säätösiipipotkureitakaan saa säädettyä "lepuutusasentoon".
 
OK, hyvä että tuli oikaistua nämä hyvin olennaiset asiat. Onko kaikissa mistraleissa samat podit ja sama määrä pääkoneita?
 
OK, hyvä että tuli oikaistua nämä hyvin olennaiset asiat. Onko kaikissa mistraleissa samat podit ja sama määrä pääkoneita?

En tiedä varmaksi, mutta ainakaan ABB ei ole tiedottanut myyneensä Azipodeja Mistraleihin. Pääkoneista en tiedä, mutta voi olla, että noissa uudemmissa on sama määrä moottoreita mutta esimerkiksi pienempi määrä sylintereitä.

edit: ABB:n Azipod-referenssilista löytyy täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin ranskalaisten Mistraleissa on vanhemmat 16V32:t, joiden teho on Wikipedian mukaan 6200 kW (onko tämä sitten diesel- vai generaattoriteho, en tiedä). 16V32E:n dieselteho taas on 9280 kW.

"Keskikokoisissa rollikoissa" näkee niin ikään Wärtsilä 32 -sarjan pääkoneita; mm. Tallinkin uudemmissa autolautoissa on "kolmekakkoset". Mahtuvat paremmin autokannen alle.

Joo, autolautoissa on pääsääntöisesti W32:t. Puhuinkin rollikoista, eli RoRo/RoPax-aluksista, esim. vaikkapa Boren uusimmat laivat....Autolautat ovat vähän eri juttu. Toki niissäkin on samanlainen koko laivan pituinen autokansi.
 
En tiedä varmaksi, mutta ainakaan ABB ei ole tiedottanut myyneensä Azipodeja Mistraleihin. Pääkoneista en tiedä, mutta voi olla, että noissa uudemmissa on sama määrä moottoreita mutta esimerkiksi pienempi määrä sylintereitä.

edit: ABB:n Azipod-referenssilista löytyy täältä.

Pääsääntöisesti ABB ei myy tuotteitaan sotilasinstallaatioihin. Toki joitain poikkeuksia ( esim. välittäjän kautta ) voi olla, mutta perusperiaate on, ettei myydä. Mistraleissa ei ole Azipodeja, eikä tietääkseni muissakaan varsinaisissa sotalaivoissa. Azipodien markkinat ovat tällä hetkellä risteilijät (siviili), jäänmurtajat ja jonkun verran isoja konttilaivoja. Pääpaino edelleen risteilyaluksissa, mutta muihinkin on saatu myytyä.
 
Pääsääntöisesti ABB ei myy tuotteitaan sotilasinstallaatioihin. Toki joitain poikkeuksia ( esim. välittäjän kautta ) voi olla, mutta perusperiaate on, ettei myydä. Mistraleissa ei ole Azipodeja, eikä tietääkseni muissakaan varsinaisissa sotalaivoissa. Azipodien markkinat ovat tällä hetkellä risteilijät (siviili), jäänmurtajat ja jonkun verran isoja konttilaivoja. Pääpaino edelleen risteilyaluksissa, mutta muihinkin on saatu myytyä.

Miksi ihmeessä eivät myy? Eikö raha kelpaa, vai eivätkö pidä sitä soveltuvana?
 
Miksi ihmeessä eivät myy? Eikö raha kelpaa, vai eivätkö pidä sitä soveltuvana?

Ehkä markkinat ovat sen verran pienet siviilipuoleen verrattuna, etteivät katso tarpeelliseksi lähteä mukaan. Sähköinen propulsio on kuitenkin sotalaivoissa aika harvinainen, joten ehkä se ei ole kaiken sen vaivan arvoista.

Bodyguard, ei konttilaivoissa podeja ole. Niissä on tavallisesti yksi hidaskäyntinen ristikappalemoottori kytkettynä suoraan akselille.
 
Uudessa Rannikon puilustajassa on hyvää tarinaa mm. Merivoimien huollosta ja uudesta Jehu-luokasta sekä NSM-ohjuksesta. Lehti varmaan ilmestyy verkkoarkistoon lähiviikkoina.
 
Auta armias sitä merellistä spetnaz osastoa joka tiedustelee Turun saaristossa. Jehut tulevat ja KK tulella putsaavat jokaisen luodon puhtaaksi vihollisista.
 
Back
Top